Cпецпроекти

Мода на свідомий гардероб. 20 українських (справді) eco-friendly брендів


Зимні черевики з коноплі, куртка-трансформер зі старого деніму, рюкзак із рекламних баннерів та окуляри з кави – це не фантастичні вигадки про гардероб майбутнього, але речі, які шиють та продають зараз eco-friendly українські бренди. Найбільший модний тренд сьогодні – екологічність. Свідоме ставлення до навколишнього середовища поширилося й на гардероб. Нарешті.

Адже відносини між модою та екологією сьогодні – це здебільшого історія про знущання у стилі BDSM-роману, де агресором є саме мода. З приходом fast-fashion ситуація ще більше погіршилася. Ось декілька фактів:

  • щосекунди близько одного контейнера одягу віддається на спалювання чи потрапляє на звалища, а три п’ятих речей опиняються там протягом року з моменту виготовлення;
  • ще в 2012 році текстильна індустрія була визнана другим найбільшим забруднювачем чистої води у світі;
  • виробництво одягу та взуття «забезпечує» 8% викидів вуглекислого газу у світі;
  • для виготовлення однієї пари джинсів потрібно близько 7 тисяч літрів чистої води.

Погіршення екологічної ситуації вплинуло на функціонування всієї модної індустрії. З одного боку, бренди змінюють виробничий процес на більш екологічний та етичний або погоджуються зробити це. З іншого боку, самі покупці діють за принципом свідомого споживання і переймаються якістю того, що вдягають. Не купують зайвого, обирають речі, що слугуватимуть довше, віддають перевагу речам із перероблених матеріалів та брендам, чиє виробництво є етичним та якнайменше шкодить природі. Такі бренди найчастіше називають себе «sustainable» (відповідальний) чи «eco-friendly».

Справжній еко чи фейк?

Eco-friendly бренд – це бренд, чия продукція завдає найменшу шкоду навколишньому середовищу. У той час як відповідальний (sustainable) бренд – це той, що успішно інтегрував у свої робочі операції економічні, соціальні питання, а також пов’язані з навколишнім середовищем. Але не всі компанії, що оголошують себе «екологічними», «етичними» чи «свідомими» насправді є такими. Попит на «нешкідливі» товари призвів до маркетингових маніпуляцій з боку компаній, коли продукція отримує позначку «sustainable» на підставі декількох переваг, але в той же час прихованими залишаються негативні фактори. Такі дії називаються грінвошингом або зеленим камуфляжем.

Західні бренди, щоб уникнути звинувачень у грінвошингу, зазвичай намагаються отримати відповідну сертифікацію своєї продукції. Згідно з опитуванням PEFC, 54% покупців відзначають, що наявність сертифікату є найбільш надійним доказом свідомого ставлення компанії до питань навколишнього середовища.

Існує багато різних сертифікатів екологічності для модних брендів, але найпопулярнішими є такі:

  • GOTC (Global Organic Textile Standard) – видається на вироби з текстилю, у складі яких є 70% органічної фібри;
  • Better Cotton Initiative – сертифікує свідоме виробництво бавовни;
  • Cradle to Cradle – для біорозкладної продукції та тієї, що повністю вироблена через ресайклінг;
  • Global Recycle Standard – визначає наявність переробленого матеріалу в продукті;
  • OEKO-TEX® Standard – видається текстильним виробам, в яких зовсім немає конкретних небезпечних елементів, що негативно впливають на стан здоров’я;
  • OE-100 Standard – підтверджує, що продукт складається на 100% із органічного матеріалу, що можна відстежити та перевірити упродовж всього виробничого процесу.

На українські модні бренди сертифікація наразі не розповсюджена. По-перше, не всі компанії можуть дозволити собі витрати на сертифікацію. По-друге, є бренди, які позиціонують себе як «eco-friendly», але чесно визнають, що не всі групи товарів підпадають під таку категорію. По-третє, витрати на сертифікацію впливають на вартість речей бренду, а це може ускладнити їх реалізацію.

Як бути покупцю, якщо «екоспідниця» не сертифікована? Вірити бренду на слово, але просити максимум інформації для підтвердження екологічного чи свідомого статусу. Якщо бренд уникає питань чи відмовляється надати докази «екологічності», є ймовірність, що він «камуфляжиться» та маніпулює на бажанні покупця жити свідомо.

Також в Україні є суспільна організація Sustainable Fashion Pad. Вона діє як комунікаційна платформа для етичних брендів та споживачів. Її мета – зробити модну індустрію більш етичною для людей та екологічною для навколишнього середовища. На цій платформі зібрано багато корисної інформації, що допоможе розібратися у тонкощах етичного споживання та еколайфстайл.

20 українських брендів одягу, взуття та аксесуарів, які належать до категорій «eco-friendly» та «sustainable»

  1. ROUSSIN

Sustainable бренд одягу української дизайнерки Софії Русінович. Головний принцип виготовлення – це recycling. В асортименті вирізняються футболки, виготовлені з футболок старих колекцій та пофарбовані за методом tie-dye, світшот No-waste з клаптиків тканини, що залишаються після шиття, речі зі світловідбивної тканини для безпеки руху на дорозі, сумки з поліетеленових пакетів та плівки.

Instagram: https://www.instagram.com/roussin.ukraine/

2. Raw Flaw

Бренд виготовляє сумки та аксесуари з водонепроникного eco-friendly паперу. Філософія Raw Flaw побудована навколо зменшення використання пластику у повсякденному житті, кількості сміття та більш свідомого споживання.

Instagram: https://www.instagram.com/raw_flaw

3. KSENIASCHNAIDER

Цей sustainable бренд українського походження вже продається у понад 70 країнах світу та є одним з адвокатів апсайклінгу та свідомої моди в Східній Європі. Все завдяки оригінальному дизайну джинсового одягу, для виробництва якого використовується старий денім. За рік на нові речі бренд переробляє близько 5 тонн деніму. У колекціях також є спортивні речі, одяг у стилі печворк та сукні із сяйвом. У 2018 році KSENIASCHNAIDER отримав нагороду Sustainable Brand of the Year в Україні.

Instagram: https://www.instagram.com/kseniaschnaider

4. AVOSKA

Екологічні авоськи для щоденного користування представлені в однойменному бренді. Всі авоськи виготовляються вручну з органічної бабовни, що підтверджено сертифікатом GOTS. Навіть залишки матеріалів поєднуються разом для створення мультикольорових моделей.

Instagram: https://www.instagram.com/avoska_ua

5. NCYZIP

No Clip Yes Zip – це новий sustainable бренд блогерки Марії Тимошенко та дизайнерки Наталі Фіщенко. Характер бренду – революційний з вираженим протестом швидкій моді. У колекції одяг-конструктор, зокрема і з переробленого матеріалу. Наразі представлені джинсові речі незвичайного дизайну, які можна вдягати у декілька способів.

Instagram: https://www.instagram.com/ncyzip/

6. Natasha Fishchenko

Ще один бренд, пов’язаний з Наталею Фіщенко, в серці якого свідоме ставлення до моди та споживання. Це досягається завдяки відновленню втрачених технологій, використанню локального виробництва та комбінації перероблених матеріалів. Серед речей є сукні та спідниці з віскози, пофарбованої натуральними фарбами, та переробленого вельвету, а також пальто-конструктори, що перетворюються на жакети.

Instagram: https://www.instagram.com/natashafishchenko

7. Hanftek

Hanftek вручну виготовляє взуття з конопель, вирощених в Україні. Бренд наполягає, що екологічне взуття з натуральної коноплі зберігає здоровий мікроклімат стопи. На сторінці Hanftek в Instagram можна навіть побачити поля, на яких зростає матеріал для майбутніх кросівок та чобіт.

Instagram: https://www.instagram.com/hemp_shoes

8. MY SLEEPING GYPSY

Свідома місія MY SLEEPING GYPSY – поширити силу вишиванки по всьому світу. У маніфесті компанії зазначено, що «світу не потрібно більше одягу, але світові потрібен кращий одяг». MY SLEEPING GYPSY намагається відновити старі технології вишивки, щоб зберегти культурний спадок, використовує довговічний і екологічний льон, тримає виробництво в Україні, щоб зменшити викиди вуглецю, та не займається масовим виробництвом.

Instagram: https://www.instagram.com/mysleepinggypsy

9. RCR KHOMENKO

Головний фокус колекцій RCR KHOMENKO – це апсайклінг та веселі принти. Оригінальний дизайн та яскраві кольори у поєднанні зі свідомим підходом до використання тканини утворюють речі з екологічним характером та жвавим настроєм. Також бренд прагне, щоб їхні речі були унікальними та в прямому сенсі неповторними. Наприклад, на кожній з останніх моделей светрів є унікальний принт, що не дублюється.

Instagram: https://www.instagram.com/rcr_khomenko

10. slowme

slowme – молодий бренд в’язаних светрів з натуральної deadstock wool високої якості, яку бренд викуповує в будинків моди. Deadstock wool – це пряжа, що залишається невикористаною у виробництві. Особливі риси цього молодого бренду такі: виробництво невеличкими партіями залежно від кількості замовлень на кожну річ, мінімізація відходів пряжі, zerowaste та сортування сміття, використання біорозкладних матеріалів для доставки (наприклад, пакетів з кукурудзи, які можна компостувати), жодного пластику в пакуванні.

Instagram: https://www.instagram.com/slowmeknit

11. Майстерня Закаблук

Майстерня родини Закаблук набуває все більше прихильників завдяки сумкам ручної роботи з натуральної бавовняної мотузки. Багато моделей сумок та кошиків різних кольорів виготовляється в єдиному екземплярі. Нещодавно в бренді відбувся благодійний розпродаж літньої колекції, всі кошти від якого передали на лікування подруги засновниці майстерні.

Instagram: https://www.instagram.com/zakablook.creative

12. REMADE

Сумки, рюкзаки та аксесуари від REMADE створено за допомогою upcycling зі старих шкіряних курток або рекламних ПВХ банерів. Як стверджує бренд, кожна річ виготовлена вручну та має унікальну історію. До речі, оскільки банери неможливо переробити, то цей бренд, використовуючи їх як матеріал, суттєво впливає на екологію.

Instagram: https://www.instagram.com/remade_ua

13. Her

Eco-friendly бренд, заснований мамою та донькою. Вони виготовляють жіночий одяг з натуральних матеріалів. Над кожною колекцією сімейний дует працює у маленькій студії, що розташована у Закарпатті. Всі речі створюються вручну невеличкими партіями з повагою до кожного клаптику тканини. В асортименті є блузи із шовку, лляні сукні та кюлоти, а також жакети.

Instagram: https://www.instagram.com/her_clothbrand

 

14. Golub Upcycled Denim Project

Стиліст Яна Голуб заснувала марку, що створює речі для жінок та чоловіків за допомогою апсайклінгу, тобто з використанням старих речей. Ключовий матеріал – це денім, з якого стилістка шиє модні спідниці, джинси та шорти зі світловідбивними стрічками, а також жакети та бра.

Instagram: https://www.instagram.com/golub.udp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15. Ochis

Ochis – це перший у світі бренд, що виробляє оправу для окулярів з кавових зерен. Свій статус «sustainable» компанія обґрунтовує тим, що використовує натуральний та біорозкладальний матеріал, у складі якого є кава, насіння льону та кополімер. Тобто, коли окуляри набриднуть клієнту, він може їх компостувати замість того, щоб кинути в смітник.

Instagram: https://www.instagram.com/ochiscoffee

16. Act Green

Цей бренд, заснований екотренеркою Бойко Маріанною, пропонує екологічну альтернативу поліетиленовим пакетам, а саме – торбини з тканини. Мета проєкту – допомогти людству стати більш свідомим. Для пошиву торбин марка використовує по можливості матеріали, що відновлюються або підлягають переробці. І навіть більше – Act Green ще й регулярно збирає та передає поліетиленові пакети компаніям з вторинної переробки ресурсів.

Instagram: https://www.instagram.com/actgreen.com.ua

17. AnnaSun

Бренд повного циклу AnnaSun виготовляє шапки, бафи, снуди та шарфи з екоматеріалів не тільки для власного магазину, але й для інших компаній. AnnaSun грає на боці екологічної моди, щоб не завдавати шкоди природі на жодному етапі виробництва. Мета компанії – дійти моменту повної відмови від матеріалів натурального походження.

Instagram: https://www.instagram.com/annasun_shop

18. Azava

За назвою «Azava» стоїть ім’я його засновниці – дизайнерки Анни Захарової. Дівчина ставиться до свого бренду як до соціально-культурного проєкту, пов’язаного з модою. Всі речі Azava виготовляє в єдиному екземплярі, а також дотримується принципів екостійкості, мінімалізму та zerowaste. Окрім цього, в ательє досліджують історію костюму та декоративно-прикладні ремесла, щоб створювати жіночий одяг категорії високого шиття.

Facebook: https://www.facebook.com/azava.org/

19. Root Bags

Root Bags – це eco-friendly сумки ручної роботи з деревини та зі змінними ланцюжками. В асортименті є клатчі з бамбуку та берези, мікросумки з масиву ясеня. Також представлені моделі з фетру з латексним покриттям різних кольорів. Ніякого масового виробництва, а тільки ретельне ставлення до кожної деталі.

Facebook: https://www.facebook.com/rootbags/

20. SuburbEurope

Український етичний модний бренд, який пропонує жіночий одяг яскравих кольорів та реалізовує проєкти під егідою Альянсу ООН за свідому моду. SuburbEurope – це на 100% свідома марка, що діє за принципами чесної торгівлі та має локальне виробництво. Замість магазинів бренд має арт-локації, в яких створено зону відповідальної моди. З 23 жовтня до арт-локацій можна принести свої старі класні речі та обміняти їх на більш цікаві.

Facebook: https://www.facebook.com/suburbeurope

Обирай екологічні бренди та пам’ятай: те, що ти вдягаєш сьогодні, вплине на екологію завтра. Або вплинуло вже вчора.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: