Спецпроєкти

«Facebook час закривати»: чому так вважає друг Цукерберга Кріс Х’юз?


Кріс Х’юз зізнається – минуло 15 років з моменту, коли він став співзасновником Facebook та 10 років, як він не працює в компанії. Але відчуття відповідальності за наслідки існування соцмережі в нього лишилося, і він визнає вину за пізнє каяття.

Останній раз Х’юз бачився з Цукербергом ще у 2017. З того часу особиста репутація останнього та репутація самої соцмережі погіршилися. Х’юз називає причини, які до цього призвели: неакуратна політика конфіденційності, жорстка риторика, фейкові новини та бажання захоплювати все більше уваги користувачів.

Співзасновник  вважає Цукерберга доброю людиною, але не підтримує жертвування безпекою користувачів заради лайків. В інтерв’ю The New York Times  він розказав про причини, через які соцмережа має зникнути.

Чому, на думку Х’юза, Facebook є небезпечним:

Це жорстка монополія

Співзасновник мережі проводить аналогію зі зростанням кількості мегакорпорацій в останні 20 років. Результатом злиття невеликих компаній стало сниження рівня підприємництва, уповільнення виробництва, підвіщення цін, а головне – зменшення вибору для споживачів. Те ж саме, на думку Кріса Х’юза, зараз відбувається із соцмережами. Facebook є домінуючою платформою, тому ринкова відповідальність його не обходить.

За останні роки Цукерберг скупив десятки компаній, серед яких і мегапопулярні Instagram та WhatsApp.

Люди позбавлені альтернативи

Цей пункт – наслідок попереднього. Біля 70% дорослих американців користуються соцмережами, і більшість – саме продуктами Facebook. На основний сайт припадає дві третини користувачів, інші користуються  Instagram та WhatsApp. “Те, ще починалося як безтурботна розвага, стало основним засобом спілкування людей будь-якого віку в інтернеті, – резюмує Х’юз. – Я чув, як декілька друзів казали “я взагалі видаляюся з Facebook, слава богу, є Instagram”, не розуміючи, що це дочерня компанія соцмережі”.

Facebook збирає особисту інформацію користувачів

І використовує їх у своїх цілях. Формально для користувачів сервіс є безкоштовним, але вони платять своїми особистими даними. Сама мережа заробляє гроші на цільовій рекламі. “Ми платимо за Facebook нашими даними та нашою увагою, і в будь-якому випадку це не дешево”, – попереджує Х’юз. Середній користувач може проводити кілька годин на платформах і створює величезний обсяг даних – лайки, антипатії, кількість часу, витрачена на перегляд конкретних відео, – все це дані, які збираються для уточнення цільової реклами. Х’юз наголошує, що Facebook для зібрання даних використовує додатки, про які більшість користувачів не знають.

Проблеми з конфіденційністю

За словами Х’юза, тільки нещодавно засновники намагалися приховати зберігання десятків мільйонів паролів користувачів у текстовому форматі, до яких мали доступ тисячі співробітників.

Платформа “давить” конкуруючі компанії або копіює їхні технології

Х’юз розказує, що алгоритми новинної стрічки віддають перевагу відео Facebook у порівнянні з YouTube і Vimeo. Але це не єдиний приклад домінування і поступового знищення конкурентів. У 2012 року з’явилася мережа Vine зі своїми 6-секундними роликами. У той же день Facebook заборонив Vine розміщувати інструмент, який дозволяв би користувачам шукати нових друзів, знаходячись в новій мережі. Це стало проблемою для Vine (яка, до речі, припинила існування через 4 роки).

Інший приклад – Snapchat. Він був реальною альтернативою Facebook та Instagram через історії та можливість обміну повідомленнями. У монополії не було можливості якось вплинути на Snapchat, тому технології просто скопіювали.

Х’юз нагадує – незважаючи на зростання цікавості до високотехнологічних стартапів, економічну експансію та постійні скарги на Facebook, з 2011 року не з’явилося жодної великої соцмережі.

Непрозорі алгоритми відображення матеріалу

Алгоритми створюють інженери соцмережі. Саме вони обирають, які коментарі та події ви побачите у новинних стрічках. Ці правила досить складні – настільки, що навіть деякі співробітники компанії їх не розуміють. Сам Цукерберг, що колись називав Facebook нейтральною платформою для людей, визнає – зараз це платформа-видавник, яка приймає рішення про цінності.

Самі засновники назавжди видалили власні повідомлення з платформи

Видалені були й повідомлення з поштових скриньок користувачів. Засновники платформи заявили, що це було зроблено через проблеми корпоративної безпеки.

Чи є альтернатива

Х’юз пропонує розділення платформи на окремі компанії, а Міністерство юстиції має контролювати цей процес і повне виконання антимонопольних законів. Колишній акціонер соцмережі закликає державі якнайшвидше втрутитися у процес, інакше монополія Facebook стане міцнішою та матиме перевагу над конкурентами на десятиліття наперед. На публічні торги він пропонує виставити платформи, що від’єднаються, – Instagram та WhatsApp. Сама соцмережа, на думку її колишнього акціонера, має стати більш підзвітною для народу.

“Марк Цукерберг не може виправити Facebook. Але наша влада може”, – завершує промову Х’юз.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь