Cпецпроекти

Вокзал, парковка, цвинтар: 5 виставок у незвичайних локаціях


Авторка — Софія Безверха

«Мистецтво всюди» — це не просто поетичне кліше, а реальність сьогодення. Прагнучи захопити увагу відвідувачів, артвиставки і культурні події змінюють зміст, формат і навіть локацію. Якщо мистецтво не має рамок, то для чого обмежувати його територіально?

Інтерактивна виставка Ukraine WOW на Центральному залізничному вокзалі

З 14 листопада на Центральному залізничному вокзалі Києва діє Ukraine WOW. Це 3900 м² інсталяцій, унікальних експонатів та вау-фактів про про все найкраще в Україні. Багажне відділення, що майже 20 років стояло зачиненим, стало артпростором. 

Незвичайна локація підказує концепцію самої виставки: простір поділено на 7 смислових блоків — етапів подорожі потягом. Це «Купе», «Перше знайомство», «Душевна розмова», «Краєвид за вікном», «Сон», «Зупинка» та «Прибуття». 

Ксенія Малих
мистецтвознавиця, кураторка проєкту
Локація Ukraine WOW якнайкраще підкреслює ідею виставки. Адже подорож починається саме з вокзалу

Ukraine WOW знайомить відвідувачів із географією, промисловістю, історією та культурою України так, ніби вони подорожують разом в потязі.  Тут ви зможете послухати Чорне море, пролетіти над Батьківщиною-матір’ю у VR-окулярах, відвідати клеванський Тунель кохання і навіть побувати всередині «дев’ятки» — найбільшої доменної печі в Європі. А ще побачити оригінал книги «Апостол» 1574 року, останній автопортрет Казимира Малевича, скульптури Олександра Архипенка та «Українську абетку» Георгія Нарбута.

Організатор проєкту — «Укрзалізниця», а ідеї втілювала команда агенції Gres Todorchuk. До речі, виставка вже визнана наймасштабнішою в Україні. За 3 місяці її відвідали понад 300 000 людей. Ukraine WOW продовжено до 29 березня, тому встигніть застрибнути в останній вагон.

Виставка мертвих персонажів «Гри престолів» на цвинтарі в Австралії

Хайп навколо «Гри престолів» уже минув, а ви все ще сумуєте за персонажами телесаги? Так, підступним режисерам вдавалося вбити улюблених героїв ще до того, як глядачі встигли з ними як слід познайомитися. Рік тому креативники сіднейської телекомпанії Foxtel спробували хоч якось втішити фанів і створили автентичне кладовище загиблих персонажів «Гри». Готична атмосфера, величні склепи, філігранні написи і бюсти — Личаківське кладовище відпочиває.

Кожен надгробок — витвір мистецтва, а не просто кам’яна брила. Це справжній артоб’єкт, пов’язаний з історією героя і сюжетом саги. За словами відвідувачів, експонати справляють сильне враження. Складно пройти повз надгробок Ходора з красномовним барельєфом: дві кремезні долоні, що з останніх сил тримають двері.

Понад 30 скульпторів, художників і дизайнерів втілювали ідею в життя. Не обійшлося і без інтерактиву: відвідувачі-фанати могли залишити данину для своїх улюблених, та вже мертвих персонажів. Що б ви обрали: кубок вина для Роберта Баратеона чи золоту дрібничку для Безумного короля? 

Як і звичні виставки, сіднейське кладовище персонажів серіалу має карту місцевости та аудіогід, аби відвідувачі могли глибше зануритися в похмуру атмосферу і ще раз згадати улюблених героїв «Гри престолів».

Виставка вогняних робіт Іва Кляйна у приміщенні газової компанії

Історія світового мистецтва говорить про те, що тренд на незвичні локації зародився ще у XX столітті. Французький художник Ів Кляйн не лише створював оригінальні роботи, але й експериментував із локаціями виставок. 18–19 липня 1961 року він представив експозицію «Монохром і вогонь», яку завершив перформансом у дослідному центрі газової компанії. Просто перед камерами він створював роботи за допомогою величезного паяльника. 

На світлині ми бачимо Іва Кляйна у строгому костюмі, він спрямовує струмінь вогню на стіну. Полотно одразу ж перетворюється на випалений силует, де проглядаються екзотичні квіти, жіночі форми і обриси газових горілок. Це дійство відбувалося під наглядом «пожежника» — друга Іва в захисному костюмі, який керував водяним струменем і регулював силу вогню. 

Локація обрана не випадково: з одного боку, вогонь — цілком прозаїчний образ, із якого почався розвиток цивілізації. З іншого — приміщення газової компанії було природним середовищем стихії, концептуальним домом вогняних робіт Іва Кляйна. 

Центр сучасного мистецтва в приміщенні відділка поліції

За останні десятиліття Лондон став меккою експериментального мистецтва. І це не лише про винайдення нових способів і форм, а й про розміщення виставок сучасних митців. Художник Ентоні Гросс відкрив культурний центр в едвардіанській будівлі закинутого поліційного відділку. Як куратор проєкту він називає свою ідею «Do-it-yourself art centre» (артцентр «Зроби сам»). 

Організація діє як хаб для людей творчих професій. Запрошені куратори і художники можуть творити просто в центрі і влаштовувати там виставки та перформанси. Виставковим простором часто стають колишні камери для затриманих злочинців. У дворі поліційної станції стоїть гігантський контейнер, що маскує галерею під назвою Cartel. Саме там виставляються молоді діячі мистецтва, створюючи новий формат мистецького життя в будівлі з багатою історією.

Експозиції у лондонській галереї KÖNIG на колишній парковці

2017 року берлінська галерея KÖNIG відкрила філіал у Лондоні. І не будь-де, а на місці підземної парковки. Зараз вона співпрацює з 38 доволі відомими і новими художниками, архітекторами, фотографами і відеомейкерами. 

Експозиції галереї підкреслюють бунтарський дух самої локації: фокус тут зміщено на прогресивні та мультимедійні форми мистецтва. Замість стандартних фотовиставок — експериментальні колажі сучасних лондонських митців. Замість чистого мистецтва — саме життя, що стає мистецтвом. Усі артоб’єкти змінюють уявлення про звичні виставки в артпросторах. 

Під ногами — грубий асфальт із жовтою розміткою, що нагадує про колишню парковку. Навколо — білосніжні стіни й оригінальні твори мистецтва на межі форми і змісту. 

Ксенія Малих
мистецтвознавиця, арткураторка
Локація для показу сучасного мистецтва дуже важлива, вона і є фізичним контекстом перебування певної роботи. Бо мистецтво не існує у вакуумі, воно завжди реагує на місце

Мистецтво постійно виходить за межі і шукає нових форм, смислів і локацій. Усе — для того щоб стати ближчим до глядача і розповісти історію в іншому, часом зовсім несподіваному контексті.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Теги:
Ми в Телеграмі
підписуйтесь
 

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: