Вокзал, парковка, цвинтар: 5 виставок у незвичайних локаціях
Авторка — Софія Безверха
«Мистецтво всюди» — це не просто поетичне кліше, а реальність сьогодення. Прагнучи захопити увагу відвідувачів, артвиставки і культурні події змінюють зміст, формат і навіть локацію. Якщо мистецтво не має рамок, то для чого обмежувати його територіально?
Інтерактивна виставка Ukraine WOW на Центральному залізничному вокзалі
З 14 листопада на Центральному залізничному вокзалі Києва діє Ukraine WOW. Це 3900 м² інсталяцій, унікальних експонатів та вау-фактів про про все найкраще в Україні. Багажне відділення, що майже 20 років стояло зачиненим, стало артпростором.
Незвичайна локація підказує концепцію самої виставки: простір поділено на 7 смислових блоків — етапів подорожі потягом. Це «Купе», «Перше знайомство», «Душевна розмова», «Краєвид за вікном», «Сон», «Зупинка» та «Прибуття».
Локація Ukraine WOW якнайкраще підкреслює ідею виставки. Адже подорож починається саме з вокзалу
Ukraine WOW знайомить відвідувачів із географією, промисловістю, історією та культурою України так, ніби вони подорожують разом в потязі. Тут ви зможете послухати Чорне море, пролетіти над Батьківщиною-матір’ю у VR-окулярах, відвідати клеванський Тунель кохання і навіть побувати всередині «дев’ятки» — найбільшої доменної печі в Європі. А ще побачити оригінал книги «Апостол» 1574 року, останній автопортрет Казимира Малевича, скульптури Олександра Архипенка та «Українську абетку» Георгія Нарбута.

Організатор проєкту — «Укрзалізниця», а ідеї втілювала команда агенції Gres Todorchuk. До речі, виставка вже визнана наймасштабнішою в Україні. За 3 місяці її відвідали понад 300 000 людей. Ukraine WOW продовжено до 29 березня, тому встигніть застрибнути в останній вагон.
Виставка мертвих персонажів «Гри престолів» на цвинтарі в Австралії
Хайп навколо «Гри престолів» уже минув, а ви все ще сумуєте за персонажами телесаги? Так, підступним режисерам вдавалося вбити улюблених героїв ще до того, як глядачі встигли з ними як слід познайомитися. Рік тому креативники сіднейської телекомпанії Foxtel спробували хоч якось втішити фанів і створили автентичне кладовище загиблих персонажів «Гри». Готична атмосфера, величні склепи, філігранні написи і бюсти — Личаківське кладовище відпочиває.
Кожен надгробок — витвір мистецтва, а не просто кам’яна брила. Це справжній артоб’єкт, пов’язаний з історією героя і сюжетом саги. За словами відвідувачів, експонати справляють сильне враження. Складно пройти повз надгробок Ходора з красномовним барельєфом: дві кремезні долоні, що з останніх сил тримають двері.

Понад 30 скульпторів, художників і дизайнерів втілювали ідею в життя. Не обійшлося і без інтерактиву: відвідувачі-фанати могли залишити данину для своїх улюблених, та вже мертвих персонажів. Що б ви обрали: кубок вина для Роберта Баратеона чи золоту дрібничку для Безумного короля?
Як і звичні виставки, сіднейське кладовище персонажів серіалу має карту місцевости та аудіогід, аби відвідувачі могли глибше зануритися в похмуру атмосферу і ще раз згадати улюблених героїв «Гри престолів».
Виставка вогняних робіт Іва Кляйна у приміщенні газової компанії
Історія світового мистецтва говорить про те, що тренд на незвичні локації зародився ще у XX столітті. Французький художник Ів Кляйн не лише створював оригінальні роботи, але й експериментував із локаціями виставок. 18–19 липня 1961 року він представив експозицію «Монохром і вогонь», яку завершив перформансом у дослідному центрі газової компанії. Просто перед камерами він створював роботи за допомогою величезного паяльника.

На світлині ми бачимо Іва Кляйна у строгому костюмі, він спрямовує струмінь вогню на стіну. Полотно одразу ж перетворюється на випалений силует, де проглядаються екзотичні квіти, жіночі форми і обриси газових горілок. Це дійство відбувалося під наглядом «пожежника» — друга Іва в захисному костюмі, який керував водяним струменем і регулював силу вогню.
Локація обрана не випадково: з одного боку, вогонь — цілком прозаїчний образ, із якого почався розвиток цивілізації. З іншого — приміщення газової компанії було природним середовищем стихії, концептуальним домом вогняних робіт Іва Кляйна.
Центр сучасного мистецтва в приміщенні відділка поліції
За останні десятиліття Лондон став меккою експериментального мистецтва. І це не лише про винайдення нових способів і форм, а й про розміщення виставок сучасних митців. Художник Ентоні Гросс відкрив культурний центр в едвардіанській будівлі закинутого поліційного відділку. Як куратор проєкту він називає свою ідею «Do-it-yourself art centre» (артцентр «Зроби сам»).

Організація діє як хаб для людей творчих професій. Запрошені куратори і художники можуть творити просто в центрі і влаштовувати там виставки та перформанси. Виставковим простором часто стають колишні камери для затриманих злочинців. У дворі поліційної станції стоїть гігантський контейнер, що маскує галерею під назвою Cartel. Саме там виставляються молоді діячі мистецтва, створюючи новий формат мистецького життя в будівлі з багатою історією.
Експозиції у лондонській галереї KÖNIG на колишній парковці
2017 року берлінська галерея KÖNIG відкрила філіал у Лондоні. І не будь-де, а на місці підземної парковки. Зараз вона співпрацює з 38 доволі відомими і новими художниками, архітекторами, фотографами і відеомейкерами.
Експозиції галереї підкреслюють бунтарський дух самої локації: фокус тут зміщено на прогресивні та мультимедійні форми мистецтва. Замість стандартних фотовиставок — експериментальні колажі сучасних лондонських митців. Замість чистого мистецтва — саме життя, що стає мистецтвом. Усі артоб’єкти змінюють уявлення про звичні виставки в артпросторах.

Під ногами — грубий асфальт із жовтою розміткою, що нагадує про колишню парковку. Навколо — білосніжні стіни й оригінальні твори мистецтва на межі форми і змісту.
Локація для показу сучасного мистецтва дуже важлива, вона і є фізичним контекстом перебування певної роботи. Бо мистецтво не існує у вакуумі, воно завжди реагує на місце
Мистецтво постійно виходить за межі і шукає нових форм, смислів і локацій. Усе — для того щоб стати ближчим до глядача і розповісти історію в іншому, часом зовсім несподіваному контексті.