Спецпроєкти

Як розуміти картину «Великий мастурбатор» Сальвадора Далі?


Сальвадор Далі часто містифікував своє життя. Він давав багато інтерв’ю, писав автобіографію та щоденник, розкидувався голосними й епатажними цитатами, від яких уже за кілька тижнів палко відхрещувався. Серед найцікавіших тем для Далі було його особисте життя: про секс він розповідав часто, хоча й постійно змінював історії. 

Частина людей вірила, що в будинку Далі трохи не щотижня проходять гучні оргії, інші ж стверджували, що художнику стає фізично погано від дотиків інших людей. Хтось співав оди пристрастям Сальвадора та його дружини Гали, деякі розповідали про його гомосексуальні зв’язки. Сам митець періодично надавав поживу всім чуткам, перебільшуючи факти та підсилюючи свій образ «божевільного художника».

Містифікаціям допомагали й сюрреалістичні картини Далі, які давали багато символів для поживи глядацької уяви. Такою стала зокрема робота з гострою назвою «Великий мастурбатор». Автор написав її в 1929 році, коли йому було двадцять п’ять, і до кінця життя залишив у власній колекції. 

Сальвадор Далі розповідав про епізод зі свого дитинства, який визначив його подальшу відразу до сексу з іншими людьми. Нібито одного разу його батько залишив медичну книжку на піаніно: там були зображені жахливі фотографії людей із венеричними хворобами, після яких у Сальвадора розпочався страх перед жіночими геніталіями. За його розповідями, через це він був цнотливим до двадцяти п’яти років, а сексуальність для нього проявлялася в мастурбації та вуаєризмі. 

Страхи, фобії, хворобливі стани – те, що в раннього Далі можна знайти в надлишку. А що ще можна побачити в одному з найвідоміших творів сюрреаліста?

Гала

У вересні 1929 року в гості до Далі приїжджають його друзі – художник Рене Магрітт і поет Поль Елюар. Разом з Елюаром до каталонського Кадакесу їде і його дружина, Гала. Та сама, яка згодом зробить із Далі справжню попзірку сюрреалізма. 

Поль і Гала були знайомі ще з 1912 року, а їхню історію кохання нудною не назвеш. У них часто складалися любовні трикутники: наприклад, на початку двадцятих вони жили втрьох з авангардним художником Максом Ернстом. Тому спочатку пристрасть між Далі та Галою не викликала якогось резонансу, зокрема й у Поля Елюара. Однак коли поет поїхав назад до Франції, його дружина залишилась із Сальвадором назавжди (без перебільшення).

До Гали Далі зображував на своїх картинах лише один жіночий образ – своєї сестри Анни Марії. «Великий мастурбатор» – перша робота з виразним профілем Гали, який потім буде з’являтися в багатьох творах, а її ім’я стане частиною підпису митця: «Гала-Сальвадор Далі».

Поль Елюар

Під час цього визначного візиту Далі написав портрет Поля Елюара. Він багато в чому перегукується з «Великим мастурбатором»: найпомітніша деталь – це стилізована маска з Пекінської опери, яка з’являється на обох картинах і, вочевидь, символізує самого поета.

Ще одну відсилку до ситуації можна знайти знизу роботи, де самотня фігура йде за обрій, а дві постаті залишаються злитими в поцілунку. Та ще й із однією тінню на двох.

Комахи

Інсектофобія – серед найвиразніших страхів Далі. Мурах він пов’язував зі смертю тіла, звідколи в п’ятирічному віці побачив їх на мертвому кажані. Але коли художник зустрів Галу, фобія поєдналася із сексуальною фантазією: він почав уявляти, як її тіло вкрите тисячами мурах. Добре, що на картині їх трохи менше.

Ще більше уваги митець приділяв сарані, яка у творі постає доволі футуристичною, схожою на металевий механізм. Її у своїх записах Сальвадор називав не інакше як «найжахливішим жахом» і «наймерзотнішою комахою». І якщо мурахи повзають на частині тіла Гали, то сарана зайняла обличчя профілю вже самого Далі.

Скелі та Босх

Форму свого обличчя художник сумістив з обрисами скель на мисі Креус (північ Каталонії). Далі виріс неподалік від цього місця, у Фігерасі. Зараз, до речі, каміння з картини стало популярною туристичною точкою завдяки «Великому мастурбатору».

Ще одна алюзія автопортрету відсилає до фрагменту триптиха Ієроніма Босха «Сад земних насолод», який зберігається в Музеї Прадо в Мадриді. У столиці Іспанії Далі жив у двадцятих і навіть трохи повчився в академії мистецтв – поки його звідти не вигнали.

На схожому фрагменті Босх також зображував дивних істот, які асоціювалися зі злом і вилазили з печер та води, щоб напасти на Рай. У такому контексті сприйняття Сальвадором Далі комах і сарани на обличчі підсилюється за смислами.

Також по «Великому мастурбатору» розкидані символи, які так чи так асоціюються із сексом або фертильністю: лілія на грудях Гали та яйце (частий гість творів Далі), яке символізувало переродження та прихід чогось нового.

Питання, яке завжди зависає в повітрі, лаконічне: «Кому належать чоловічі ноги біля обличчя жінки?». Насправді нікому. У фетишизмі Далі вони є необхідною фантазією, запорукою їхнього кохання з Галою. Просто відірваною частиною тіла без жодних натяків на особистість.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь