Спецпроєкти

Мультиплікації про складні стосунки з батьками та власних демонів. Що дивитися на фестивалі LINOLEUM цього року?


Восени найбільший фестиваль анімації в Україні LINOLEUM відбудеться онлайн 2–6 вересня, а отже, дивитися кращі мультиплікації з усього світу буде ще зручніше. До того ж тема фестивалю спонукатиме до вдумливих і зосереджених переглядів, бо звучить вона так – «Стати людиною». Тож доведеться замислитися, що саме нас нею робить і як ми загалом сприймаємо людську природу. 

В основній конкурсній програмі LINOLEUM покаже 85 короткометражних фільмів. Чимала кількість, у якій легко розгубитися: що ж дивитися насамперед? Аби полегшити вам вибір, bit.ua зібрав усі довгоочікувані анімації та поради кураторок програми.

Міжнародний конкурс

Фільмів із різних країн назбиралося так багато, що їх розподілили на п’ять тематичних блоків: «Рухи», «Сліди», «Короткі історії про самотність», «Узи» та «Ковчег». Назви позичені з анімації в кожному блоці, яка найповніше розкриває поставлені питання та виступає своєрідним хедлайнером програми.

Рухи

Кураторка Жанна Озірна:

Фільми блоку «Рухи» розмірковують про те, як людина усвідомлює себе крізь часопростір і до яких несподіваних результатів може призвести таке просвітління. Попри масштабність теми, у цьому блоці автори працюють із «легкими» жанрами – тут є дві комедії, одна романтична драма і навіть одна іронічна притча. Балтійські країни традиційно потужні в анімації, і тут ми маємо аж дві естонські та один литовський фільми. 

Назва блоку натхненна 10-хвилинною анімацією «Рухи» режисерки Дахі Чон із Південної Кореї. Чон – переможниця Міжнародного фестивалю анімаційних фільмів в Аннесі 2014 року. Її роботу «Рухи» показували на Каннському кінофестивалі. Що взагалі може відбутися у світі за 10 хвилин? Баобаб, наприклад, виросте на 0,008 міліметрів. Найшвидший у світі пес пробіжить 12 кілометрів. А Земля пролетить 18 000 кілометрів навколо Сонця.

На що звернути особливу увагу

У цьому блоці обов’язково варто подивитися «Чому в слимаків немає жінок» режисерки зі Швейцарії Алін Хьохлі. Вона вже брала участь у LINOLEUM у 2017 році з анімацією «Зозулі», що отримала нагороду на Міжнародному кінофестивалі в Локарно. Нову короткометражку Хьохлі робила, за її зізнанням, для себе самої. У «Чому в слимаків немає жінок» показаний страх, що виснажлива робота та щоденна рутина можуть вбити задоволення від найдрібніших речей і життя загалом. Скільки нам взагалі варто віддавати професійному розвитку, аби не забувати про себе?

Ще один наш фаворит блоку «Рухи» – фільм «Я» режисерки Бегоньї Аростеґі з Іспанії. Це її друга робота, втілення цинічного гумору щодо того, яким нудним може бути шлюб. Двовимірні персонажі, безліч неанімованих об’єктів і харизматична закадрова розповідь іспанського актора Манола Сола супроводжують цей шлях головного героя до божевілля. 

Інші фільми з блоку «Рухи»

«Знімальна група під час карантину», Литва

«Частина хвоста в пащі змії, яка кусає власний хвіст», Естонія

«Історії з Мультивсесвіту», Данія

«Чоловік, якого вдарило блискавкою», Франція

«Ризький бузок», Франція

«ПроСВІТлення», Естонія

Сліди

Кураторка Жанна Озірна:

Автори фільмів у цьому блоці досліджують майже невидимі речі, які спричиняють великі зрушення у тривалій перспективі. Хвороблива залежність від людини. Грайлива цікавість. Відданість упродовж десятиліть. Неочевидна відмінність від інших. А ще анімації запрошують глядачів подумати про те, що емпатія, увага одне до одного та світу навколо зараз важлива як ніколи.

Хедлайнером блоку став французький фільм «Сліди» Софі Тавер Месьян та Уґо Фрассетто. 36 тисяч років тому в долинах річки Ардеш ви мали намалювати тварину, щоб вполювати її. Автори надихалися фрескою з печери Шаве на півдні Франції, де леви полювали на стадо бізонів. Їм було легко уявити, що художник жив не в доісторичні часи, а в нашому з вами сьогоденні. Тож чи є взагалі дистанція між нами сучасними та «печерними» людьми?

На що звернути особливу увагу

У вісімдесятих Лос-Анджелес охопила паніка через серійного вбивцю та ґвалтівника Річарда Раміреза, чия постать швидко увійшла до масової культури США. Після кількох десятків вбивств Раміреза арештували, однак впродовж довгих років у в’язниці злочинець отримував купу листів від прихильниць та навіть одружився на одній із них. У 2010 році з Річардом листувалася й режисерка Шоко Хара – авторка анімації «Звичайний хлопець», що буде показаний на LINOLEUM. У цьому фільмі Хара намагається зрозуміти, ким були жінки-віртуальні коханки Раміреза: скаженими маніячками чи щирими закоханими?  

Зовсім іншу історію можна побачити в анімації «Бах-Гонг» режисерки Ельзи Дюамель (Франція). Це розповідь про дівчинку Жанну, з ідеальним дитинством і улюбленим конем Бах-Гонгом. Жанна не могла уявити собі війну, однак 30 квітня 1975 року її рідне місто Сайгон у Південному В’єтнамі захоплюють комуністи. Життя дівчини змінюється, а анімація набуває рис документального твору. Цього року «Бах-Гонг» показували на фестивалі короткометражних фільмів у Клермон-Феррані. 

Інші фільми з блоку «Сліди»

«По той бік Но», США

«Останнє», Австрія

«Одинока орбіта», Швейцарія

«Найджел», Велика Британія

«Друзі», Німеччина

Короткі історії про самотність

Програмна директорка Анастасія Верлінська:

На перший погляд може здатися, що цей блок зібрав фільми на актуальну тему самотности на карантині – та насправді ні. Адже самотньо почуватися можна і посеред натовпу, і поруч із коханим партнером, і у прекрасному, але чужому місті. Це те, чого ми боїмося і внаслідок чого часом тікаємо у віртуальний світ. Те, що може зробити нас такими вразливими і крихкими. Але і те, що може стати дорогою повернення до себе справжнього.

На що звернути особливу увагу

Фільм «Короткі історії про самотність» Томаса Пічардо з Домініканської Республіки – це найбільш абстрактна стрічка у програмі. Ізольованість тут показана звуками, фактурами, переходами кольорів і невловимими образами. 

Цікаву роботу представив і випускник однієї з престижних шкіл анімації – GOBELINS у Парижі. Джеймс Моль презентував свій дебют «Паршива вівця» на Берлінале в категорії Generation 14plus. Це філософська короткометражка, у якій маленька людина шукає дорогу до власного щастя.

Схожу за настроєм історію розповідає Капюсін Мюллер у фільмі «Нідергарія»: французька дівчина намагається адаптуватися в чужій країні, але вивчає радше не нову мову, а саму себе. Для Мюллер це автобіографічна робота, адже «Нідергарія» стала випускним фільмом з академії KASK у Бельгії, куди приїхала на навчання. 

Інші фільми з блоку «Короткі історії про самотність»

«Незручний», США

«Багровий хлопчик», Бельгія, Франція, Португалія

«У Тома є рослина», Данія

«30 днів шуґейзингу», Велика Британія

«Острів стільця», Тайвань, Велика Британія

«БУВАЄ», Чехія

Узи

Програмна директорка Анастасія Верлінська:

У четвертому конкурсному блоці ми будемо говорити про екосистему людських взаємин. Це, мабуть, найважливіший будівельний матеріал сучасного світу. Нам усім хотілося б, щоб ця екосистема ґрунтувалася на взаємоповазі та взаємопідтримці. Проте на заваді стає багато усього, що так притаманне людині. Страхи, сумніви, нездатність почути одне одного, егоїзм чи гордість, а інколи й банальна нетерпеливість.

На що звернути особливу увагу

Німецький фільм «Узи» Діни Веліковської розповідає про хворобливий зв’язок між батьками та дітьми. Молода дівчина залишає рідний дім, щоб побачити світ і стати самостійною. Але світ її батьків так міцно з нею пов’язаний, що, їдучи, дівчина ставить його під загрозу. Навіть найтепліші зв’язки можуть бути руйнівними. А ще «Узи» – це перша анімація у світі, зроблена за допомогою 3D-ручки: усі розкадрування з фільму мали своє фізичне втілення за кадром.

У цьому блоці також представлений номінант цьогорічного «Оскара» – чеський анімаційний фільм «Донька». Як зрозуміло з назви, це теж історія стосунків із родиною, цього разу – дівчини з батьком. Ляльковий фільм знятий на ручну камеру, що надає темі більшої емоційности та приватности. А для режисерки Дар’ї Кащеєвої «Донька» стала можливістю пропрацювати власні дитячі травми. 

Ще одну болючу тему – побутове насилля – порушують у грузинському фільмі «Нічний сеанс». Режисер Петре Томадзе вже брав участь у LINOLEUM 2018 року з роботою «Чай». 2020-го автор показав новий твір на фестивалі в Аннесі. Якщо сусіди ділять подвір’я, насилля в іншій сім’ї – це спільна проблема чи чужа? Та що означає байдужість у такій ситуації?

Інші фільми з блоку «Узи»

«Космонавт», Естонія

«Діти священника», Данія

«Таємниці Білла Дженнінгса», США

«Шипи та риб’ячі кістки», Угорщина

«Апельсин», Китай

Ковчег

Програмна директорка Анастасія Верлінська:

Останній конкурсний блок для витончених анімаційних гурманів. Його можна назвати тріпом у дивні та сюрреалістичні світи дев’яти абсолютно різних авторів, кожен зі своїм власним унікальним анімаційним стилем. 

На що звернути особливу увагу

Фільм із Хорватії «Ковчег» Натко Стіпаніцева розповідає про величезний трансокеанський круїзний лайнер, що розсікає морські простори. Його гості – персонажі, за якими спостерігати цікаво та моторошно водночас. Однак необхідно – щоб зрозуміти саму людську суть. 

У цьому блоці також відбудеться онлайн-прем’єра українського анімаційного фільму «Сурогат» режисера Стаса Сантімова. У ньому чоловік знищує гніздо невідомої моторошної істоти. Проте згодом виявляється, що це не найстрашніше, що він зустріне сьогодні ввечері.

Ще одна важлива робота блоку – фільм «Пупковий» китайської режисерки Данскі Танг, яка живе в США. В анімації її матір розповідає особисту історію насилля в родині, бажання «не виносити сміття з хати» та численні аборти, які їй довелося зробити через ризик втратити роботу й бути виключеною із соціуму. Як у режисерки, так і у глядачів є шанс відрефлексувати досвід аб’юзивних стосунків між найближчими родичами – батьками.

Інші фільми з блоку «Ковчег»

«З видом на море», Естонія

«Помічник», Угорщина

«Обід на траві», Франція

«Без голови», Велика Британія

«Нестор», Велика Британія, Португалія

«Іграшковий період», Велика Британія

Український конкурс

Перегляд українського конкурсу цього року у вас займе трохи більше години – за цей час ви встигнете подивитися 13 короткометражних фільмів і зрозуміти, на якому етапі перебуває сьогодні вітчизняна анімація. Тут будуть і музичні кліпи, і документальні роботи про історичні й соціальні проблеми, й урбаністична розвідка. 

Так, робота студентів Projector з такою ж назвою, як і тема фестивалю («Стати людиною») виявилася колективним роздумом випускників курсу «Ілюстрація. Професіум». Аніматорка Анна Рудченко візуально адаптувала етапний твір Кафки «Перевтілення». А Сашко Даниленко спробував переказати «Історію України за 5 хвилин»: від Великого вибуху до наших днів.

Вичерпний перелік програми українського конкурсу можна знайти на сайті LINOLEUM

Конкурс комерційної анімації

У рекламних роликах, музичних кліпах та трейлерах до подій також розкривають теми людяности. 27 фільмів із цієї програми саме про це: як гуманістична повістка міцно оселилася в сфері комерції.

Особливо радимо звернути увагу на українських учасників. Режисерки Марина Степанська та Катерина Возниця зробили буктрейлер до роману Гаськи Шиян «За спиною», де показане усвідомлення молодою жінкою своєї ідентичности й сексуальности. А художниця та аніматорка Вова Компотік створила музичний кліп «Проблеми сублімації» для гурту DZ’OB із Дніпра, де показана зворушлива історія їжачка, який хотів із усіма дружити (але не вдавалося).

З іншими учасниками конкурсу комерційної анімації можна ознайомитися за посиланням

Позаконкурсні програми

Зараз куратори LINOLEUM активно готують позаконкурсні покази, де можна буде подивитися найкращі анімаційні фільми різних років. Позаконкурсні програми ще в процесі доповнення (стежити за оновленнями радимо на сайті), але основні теми вже відомі. Вони матимуть такий вигляд: 

  • Ecoleptic – роботи про те, як людина взаємодіє з природою та впливає на довкілля, тварин та екологію. Фільми відбирають Ігор Мельник і Наталія Шевчук, організатори фестивалю Molodiya. 
  • Людина_Природа та Людина_Капітал – експериментальна анімація та відеоарт про місце людини в природі та економіці. Ми помітили, що цього року аніматори особливо цікавляться тим, що відбувається в реальному світі: політикою, катаклізмами, суспільними трагедіями. З огляду на це Юлія Кузнєцова підготувала підбірку тематичної анімації.
  • Стати людиною – головна тема цьогорічного фестивалю. Анімаційні фільми про віднайдення своєї справжности, погляд всередину себе та особисту сміливість. Анімації обирає кураторка Юлія Кузнєцова.
  • Ретроспектива Олега Педана – мультиплікації відомого українського режисера-аніматора та лялькового майстра. Його роботи «Залізний вовк», «Нікого немає вдома», «Ключ», «Будиночок для равлика» та інші створювали власні світи й однаково захоплювали дітей і дорослих. Ця данина майстрові логічно перегукується з Українською ретроспективою. До програми увійдуть фільми за різні роки: від ранніх мультиплікацій студії «Київнаукфільм» до студентської роботи Микити Лиськова, одного з головних представників авторської анімації в Україні. За підбір відповідає кураторка Юлія Кузнєцова.
  • Сучасна японська анімація – незалежні роботи молодих авторів з Японії, що створені впродовж останніх п’яти років. Їх обирає відомий японський режисер Кодзі Ямамура, який протягом трьох десятиліть працює з авторською анімацією. 
  • Анімація для дітей – підбірка найкращих фільмів, що розраховані на дитячу авдиторію. Курує цю програму Ганна Ігнатова.
  • Ladies First – традиційна позаконкурсна програма LINOLEUM, що збирає фільми, зроблені жінками для жінок. У багатьох із анімацій режисерки досліджують тілесність, сексуальність і важливість прийняття себе. Кураторка програми – Жанна Озірна.

Усі фільми фестивалю LINOLEUM можна буде переглянути безкоштовно на платформі MEGOGO вже у вересні. На перегляд кожної конкурсної програми виділяйте від однієї-півтори години та готуйтеся дивуватися.

Фестиваль LINOLEUM 2020 відбуватиметься за підтримки Українського культурного фонду.

Організатор фестивалю – анімаційна студія Animagrad.

Партнер фестивалю Goethe-Institut в Україні.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь