Спецпроєкти

Ефект коктейльної вечірки: чому ми чуємо наше ім’я в чужій розмові?


Ви коли-небудь спілкувалися з кимось під час багатолюдної галасливої вечірки, коли раптом чули своє ім’я у іншій розмові? До цього ви не зважали, що  обговорюють інші, а зараз визначили власне ім’я та без особливих зусиль перемкнули свою увагу.

Це явище називається ефектом коктейльної вечірки. Розповідаємо в матеріалі, як наша сенсорна пам’ять виокремлює важливі для нас речі та як ця здатність змінюється з віком. 

Чому це відбувається

Ефект коктейльної вечірки – це феномен вибіркової уваги в нашому сприйнятті мови. Явище полягає у здатності нашого мозку звертати увагу на одну розмову, фільтруючи фонові шуми. Крім того, ми можемо легко переключатися на звуки ззовні. 

Ви концентруєтесь на одній розмові, але все одно можете спрямувати увагу на інше джерело звуку, яке мозок вважає важливішими. Це пов’язано з тим, що ваші органи почуттів завжди ввімкнені та шукають речі, які можуть мати значення для безпеки. Це обумовлено еволюційно – з часів, коли людина захищалася від постійних загроз.

Коктейльна вечірка та диспетчери

Перші дослідження ефекту беруть початок ще у 1950-х роках. Науковий дослідник Колін Черрі  проводив експеримент через проблеми, які виникали в диспетчерів повітряного руху. Тоді контролери отримували повідомлення від пілотів через динаміки в диспетчерській вежі. Слухання змішаних голосів багатьох пілотів через один гучномовець дуже ускладнювало завдання контролера.

Черрі розробив завдання, щоб зрозуміти, як люди вибірково віддають перевагу одному повідомленню серед багатьох голосів та шумів. Учасники експерименту носили спеціальну гарнітуру, яка доносила різні повідомлення до кожного вуха. Кожну людину просили повторити вголос повідомлення, яке лунало  у визначеному вусі.

Черрі виявив, що учасники могли розпізнати своє ім’я без концентрації на будь-якому з повідомлень. До того ж його робота показує – на здатність відокремлювати звуки від фонового шуму впливає багато змінних, наприклад, стать людини, що розмовляє, напрямок, з якого надходить звук, висота звуку та темп мови. 

Пізніше схоже дослідження зробив Невілл Морей. Завдяки експерименту він зрозумів, що до мозку не може проникнути майже жодне з відхилених повідомлень, окрім суб’єктивно важливого.

Як вибіркова увага змінюється з віком

Вибіркова увага проявляється у всіх вікових категоріях. Немовлята починають повертати голову до знайомого їм звуку, наприклад, голосу батьків.  Це показує, що діти вибірково прислухаються до певних подразників у своєму оточенні та можуть розпізнавати фізичні зміни в тоні мови. Однак це не пов’язано з іменем, оскільки його вимова, хоч і знайома, ще не має великого значення в такому віці. Здатність вибірково прислухатися до власного імені була виявлена ​​у 5-місячних немовлят і вповні розвивається до 13 місяців. 

Вибіркова увага починає змінюватися, коли ми старіємо. У людей похилого віку триваліші періоди затримки при розмежуванні потоків розмов. Зазвичай це пояснюється тим, що загальна когнітивна здатність починає занепадати у старості (наприклад, пам’ять та зорове сприйняття). 

Фонові шуми також маскують діалог, ускладнюючи його розуміння для людей, які мають слухові порушення. У такій ситуації один слуховий апарат може не дуже допомагати, але по одному в кожне вухо може бути значно кориснішим. 

Неможливість розділити подразники таким чином навіть називають проблемою коктейльної вечірки.

Іноді повідомлення, які привертають увагу людей, – це особисті слова-табу. Ці слова часто містять матеріали сексуального характеру. Слова-табу не впливають на дітей з вибірковою увагою, поки вони не розвинуть великий словниковий запас з розумінням мови.

Коктейльна вечірка та зір

Деякі дослідження продемонстрували – ефект коктейльної вечірки може бути не просто слуховим явищем, а відповідні ефекти можна отримати також при тестуванні візуальної інформації. Наприклад, Шапіро та його колеги змогли продемонструвати «ефект власного імені» за допомогою візуальних завдань, де респонденти легко розпізнавали власні імена, коли їх представляли як без нагляду стимулів.

Хоча ефект коктейльної вечірки винайшли для опису поведінки людини в режимі офлайн, його також можна спостерігати в онлайн-середовищі.

Уявіть, що ви користуєтеся вебсайтом і раптом на сторінці помічаєте своє ім’я. Як тільки ваші очі його бачать, погляд одразу фокусується на ньому. Це той самий ефект, але вже зоровий.

Зараз ефект коктейльної вечірки використовують не тільки в лікуванні слухових захворювань, а й у UX-дизайні. Розуміння механізмів сенсорної пам’яті людини допомагає рекламодавцям виділятися в медіасередовищі.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь