Cпецпроєкти

Історія рожевого кольору: коли і чому він став винятково жіночим


Згідно з опитуваннями в Європі та США, рожевий колір найчастіше асоціюється з чарівністю, ввічливістю, чуйністю, ніжністю, солодкістю, дитинством, жіночністю та романтичністю. 

Наразі рожевий колір міцно закріпився у свідомості винятково як жіночий, а блакитний – як чоловічий, хоча ще 100 років тому все було навпаки.

Розповідаємо в матеріалі про історію рожевого кольору, його сприйняття в різні часи та стійку асоціацію з дівчатами.

Як виник рожевий: від античности до 18 століття

Рожевий з’явився завдяки назві квітів із сімейства гвоздикових, а от назвою кольору став наприкінці 17 століття. 

Перші згадки про нього були ще в літературі давніх часів. Про рожевий розповідав Гомер у своїй Одіссеї та римські автори у своїх поезіях. Лукрецій, наприклад, використовував це слово, щоб описати світанок у своїй епічній поемі «Про природу речей» (De rerum natura).

Рожевий не був звичним кольором у моді середньовіччя, адже тоді дворяни віддавали перевагу більш яскравому червоному або малиновому. Протягом 13–14 століттях у творах італійських художників Цимабуе та Дуччо іноді зображали дитину Христа, одягнену в рожевий колір.

У Ренесансі рожевий був символом шлюбу та демонстрував духовний зв’язок між матір’ю та дитиною. В епоху ж Відродження рожевий колір переважно використовувався для відтворення тілесного кольору обличчя та рук. 

Зенітом рожевого кольору було 18 століття, коли пастельні кольори стали дуже модними у всіх судах Європи. Особливо відстоювала рожевий колір мадам де Помпадур, коханка французького короля Людовика XV. Вона носила поєднання ніжно-блакитного та рожевого кольорів, а особливий рожевий відтінок виготовляла для неї фарфорова фабрика в Севрі.

А ось наприкінці 18 століття на картині Томаса Лоуренса цей колір символізував дитинство, невинність і ніжність.

Хлопчики та рожевий

В Англії 19 століття молоді хлопці часто носили рожеві стрічки або прикраси. Насправді в той час майже завжди одяг для дітей був білим, оскільки до винаходу хімічних барвників будь-який інший колір швидко зникав при пранні в окропі.

 

Королева Вікторія була намальована в 1850 році разом з її сьомою дитиною та третім сином, принцом Артуром, який носив білий та рожевий кольори.

 

 

 

У червні 1918 року видання Earnshaw’s Infants Department опублікувало статтю з таким поясненням: 

«Для хлопчиків загальноприйнятим є рожевий колір, а для дівчаток – синій. Причина в тому, що рожевий є рішучішим і сильнішим кольором, тому він більше пасує хлопчикові. Тоді як синій ніжніший і вишуканіший, тому він дівочий».

Водночас на початку 20 століття деякі джерела зазначали, що блакитний підходить людям зі світлим волоссям, а рожевий темноволосим. У синій колір вдягали блакитнооких немовлят, а у рожевий карооких. Про це розповідає у своїй книзі американська дослідниця, що займається дизайном та історією текстилю й одягу Джо Паолетті

У 1927 році журнал Time надрукував діаграму, яка відображає кольори для дівчаток та хлопців. Дані для матеріалу надали провідні магазини одягу у США. Виявилося, що батьки частіше одягають у рожевий колір хлопчиків, а не дівчат.

Рожева сукня Меймі Ейзенхауер

 

Інавгурація президента США Дуайта Д. Ейзенхауера в 1953 році змінила погляди на рожевий колір. На церемонію дружина президента Меймі Ейзенхауер одягла рожеву сукню. Сильна емпатія до її образу спричинила виникнення громадського об’єднання та уявлення, що рожевий колір є жіночим.

 

 

 

Важливим у зміцненні асоціації кольору із жінками став і американський мюзикл  «Funny face» 1957 року.

У 20 столітті рожеві відтінки стали сміливішими, яскравішими завдяки винаходу хімічних барвників, які не змиваються після прання. Першопрохідцем у створенні нової хвилі рожевих кольорів стала італійська дизайнерка Ельза Скіапареллі. У 1931 році вона створила новий різновид кольору, названий шокуючим рожевим, зроблений змішуванням пурпурового кольору з невеликою кількістю білого. 

У нацистській Німеччині в 30–40-х роках ув’язнені нацистських концтаборів, яких звинувачували в гомосексуальності, були змушені носити рожевий трикутник. Через це рожевий трикутник став символом сучасного руху за права геїв.

У 1987 році організація ACT UP, яка бореться з ВІЛ/СНІД і проти стигматизації інфікованих людей, почала використовувати рожевий трикутник зі словами «Мовчання = смерть» як свій логотип.

Може здаватися, що рожевий колір вже давно винятково жіночий, але насправді ця асоціація виникла лише кілька десятків років тому. Отже, історія свідчить, що так не було споконвіку. Можливо, скоро цей колір знову буде притаманний тільки чоловікам, але ми все ж сподіваємося, що невдовзі ми зможемо жити у світі без гендерних стереотипів.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: