Спецпроєкти

Як розвивалась індустрія мерч-продукції та навіщо ми купуємо речі, які нам непотрібні


Якщо вам колись доводилося підписувати документ кульковою ручкою з логотипом фармкомпанії або ж в юності мали футболку з написом «Metallica» або «Rammstein», то ви не з чуток знаєте, що таке промопродукція.

Розповідаємо в матеріалі, як розвивалася індустрія мерч-продукції та чому ми купуємо речі, які нам не потрібні.

Як усе починалося

Історія свідчить, що про мерч світ дізнався ще у 19 сторіччі. Та до 1886 року галузь створення та розповсюдження брендованих товарів не була загальнопоширеною.

Першим брендованим продуктом була не чашка, не ручка і навіть не футболка. Коли Джордж Вашингтон став президентом Сполучених Штатів Америки в 1789 році, для відзначення та святкування були створені пам’ятні ґудзики, які раздавали звичайним людям.

Усе змінилось завдяки власнику друкарської машини Джасперу Міку. Одного разу він звернувся до хазяїна взуттєвого магазину з ідеєю. Щоб уникнути  періодичного простою друкарської машини, він запропонував друкувати на дитячих портфелях логотип взуттєвого магазину – щоб діти мимохіть рекламували продукцію. 

Інший друкар зі штату Огайо Генрі Біч підхопив ідею, і незабаром його компанія почала друкувати та продавати брендовану продукцію. Фірма робила м’яких медведів, багі-батоги, футляри для карток, віяла, календарі, тканинні ковпачки, фартухи і навіть капелюхи.

До 1904 року представники 12 компаній промопродукції утворили PPAI – американську торгову асоціацію, яка існує й сьогодні. Зараз її членами є понад 10 тисяч компаній.

Трошки статистики

Спочатку мерчем була безкоштовна рекламна продукція різних фірм в індустрії моди або товари, які музиканти продавали після своїх концертів на підтримку світових турне або випусків альбомів. 

Про те, що люди куплять навіть шматок повітря, якщо ним дихав їхній улюблений кумир, було зрозуміло ще за часів шаленої популярности Елвіса Преслі. І якщо повітря знайти не вдається, то завжди можна купити хоча б футболку із зображенням свого ідола.

Це стосується не лише музики. За даними Forbes, три спеціалізовані магазини з атрибутикою Гаррі Поттера в Нью-Йорку заробили протягом двох минулих років $26,1 млн. Завдяки цьому фонд заробітної плати співробітників магазинів зріс на 61,2%.

Так і у спорті: суми доходів від продажів футболок з іменами гравців часто складають серйозну долю доходу футбольних клубів. Ринок брендованої продукції тільки продовжує рости: за оцінками аналітиків у США, до 2022 року спортивний мерч буде приносити $5,3 млрд на рік.

Згідно з останніми дослідженнями, промисловість промотоварів Великобританії та Ірландії загальною вартістю становить приблизно 850 млн фунтів стерлінгів. 

Найпопулярніші рекламні товари: ручки, сумки, одяг, блокноти, пластикові предмети, USB-шнури, чашки, шкіряні вироби, конференційні папки та парасольки.

До того ж мерч є важливим елементом корпоративної культури багатьох компаній.
Завдяки власній продукції організації просувають свій фірмовий стиль, бренд та зміцнюють дух співробітників та бренд роботодавця.

Мерч непогано вбудовується в економіку і приносить великий дохід. Такі речі часто дешеві у виробництві, а от фінальні ціни можуть дуже здивувати, адже в додану вартість продукції входить не тільки логотип, але й впізнаваний дизайн.

Чому ми купуємо непотрібні речі

Якщо ви витратили останні гроші та купили чергову брендовану дрібничку, якою не будете користуватися, то знайте:  ви не одні. 

Причин для пояснення такої поведінки може бути багато. До них належить соціальний тиск, вплив реклами та маркетингу, знижки, розпродажі та акції.

Люди часто використовують покупки як спосіб підняти собі настрій. Імпульсивна покупка супроводжувалася сильним почуття збудження (хвилювання, потяг, ентузіазм).

Докторка Дженні Брокіс розповідає, що купувати всілякі дрібнички приємно, оскільки наш мозок полюбляє новизну, а багато товарів на вітринах навмисно розроблені, щоб заманити нас. Ми в буквальному сенсі обманюємо себе та формуємо думку, що ця річ необхідна.

Купівля змушує нас почуватися добре завдяки виробленню дофаміну. Цей гормон є важливою частиною «системи винагороди» мозку, оскільки викликає почуття задоволення. А ще він впливає на процеси мотивації та навчання.

Саме він змушує нас хотіти знову та знову відчувати ці радісні відчуття від покупки чогось гарного, але марного. 

Отже, не варто себе корити за марнотратство. Якщо ви купуєте те, що вам не потрібно, то щонайменше отримуєте приємні емоції. Та все ж краще зайвий раз спитати себе, наскільки ця річ вам знадобиться і чи дійсно ви станете щасливішим від п’ятої футболки, купленої цього місяця.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь