«Нам подобається бути героями та колекціонувати досягнення». CEO LMS Collaborator розповідає про гейміфікацію у навчанні
Щоб досягати результатів у високотехнологічному світі, ми постійно вдосконалюємо свої знання та навички. Багато компаній заохочують своїх співробітників до навчання.
У цьому допомагає Collaborator – компанія, яка вже 7 років працює над платформою для створення систем управління навчанням в компаніях (LMS-system). Платформа дає можливість співробітникам легко та інтерактивно качати робочі скіли, а компаніям – автоматизувати навчальні процеси.
Системою щоденно користуються понад 50 тисяч співробітників із 70 організацій.
Сьогодні в матеріалі CEO & Co-Founder LMS Collaborator Мирослав Боцула розповідає, чому дорослим подобається грати та як гейміфікація впливає на навчання співробітників.
Відчувати себе героєм
Завдяки системі навчання в компаніях змінюється поведінка співробітників та зменшується кількість їхніх помилок.
Якщо раніше людина смикала всіх поруч, то тепер вона знає, куди йти за інформацією.
Гейміфікація в компанії може організовуватися на трьох рівнях. На першому рівні знаходяться серйозні ігри, на другому – LMS-система, на третьому – програми мотивації, наставництво, кадровий резерв.
Рівень LMS допомагає інтегрувати гру в навчальний процес процесі. Завдяки їй ми можемо:
- збирати бали в різних навчальних активностях,
- задавати правила видачі бейджів та сертифікатів,
- влаштовувати марафони та активності, що виявляють лідерів і фахівців.
Впровадження відбувається поступово, а для полегшення процесу створюють гейміфіковані та інтерактивні курси. Проте цього недостатньо. Процеси повинні бути системними. Маленька гра даватиме великі плоди, якщо людина розумітиме, на які скіли це впливає і як допоможе їй в майбутньому.
Звичайно, завжди є теоретична частина та основа, без якої неможливо йти далі. Наприклад, необхідно вивчити техніку безпеки. Можна звичайно читати матеріал та відповідати на нудні запитання. А можна вивчати її наочно та у грі: на екрані я поліз у щиток та тепер лежу в лікарні, тому в реальному житті так робити я не буду.
Серйозні ігри
Серйозні ігри призначені для того, щоб занурити людину в тему, змінити її поведінку та відпрацювати необхідний скіл.
Рівень серйозних ігор використовують у тренуванні авіадиспетчерів, пожежників, поліцейських, медиків. Працівники закріплюють свої навички за допомогою симуляторів дій та подій, імітації, доповненій та віртуальній реальності та кейсів з практики.
Тут можна зберегтися, переграти та відпрацювати різні тактики та рішення без реальних наслідків, аварій і жертв.
Класним прикладом є гра, яка знайомить людей з процесом стикування кораблів у космосі.
Або ж симулятор для навчання медиків, який відтворює процес операції.
У Domino’s pizza є серйозна гра, в якій співробітники можуть навчитися випікати піцу. На тренажері піцейоло відпрацьовують послідовність дій та вивчають технологію приготування. Окрім цього, на стіні висить плакат з додатковою схемою.
А ще гейміфікація – це взаємодія з користувачем та процес, який впливає на поведінку людини та змінює її.
Наприклад, у 2004 році в Берліні поставили урни, які розмовляють. Механізм їхньої роботи такий: викидаєш сміття, а урна дякує тебе за турботу про навколишнє середовище. Людей це так захоплювало, що згодом вони шукали предмети, які можна викинути ще і ще.
Ми всі колись були дітьми та ними залишаємося
У процесі гри в людей вмикаються дитячі емоції. У нас звичайно з’являються інші пріоритети, ми відсікаємо те, що для нас нудно. Грати в навчанні нам подобається, тому що це не просто цікаво, а ще й корисно.
Що дорослішими ми стаємо, то серйозніші наші ігри. Просто ми дивимося на це під іншим кутом.
Як-от скаути збирали значки своїх досягнень, так і працівники у системі збирають значки за навчання. Людям подобається збиральництво, колекціонування.
Важливою є і конкуренція. Твоя колекція досягнень не буде такою цікавою, якщо в тебе немає конкурента та ти не знаєш, кому її показати. Класно змагатися та бути першим у якомусь рейтингу або ж заробити більше від усіх балів.

Маратони, бейджі та таблиці
Система бонусів та заохочень – також гейміфікація. Деякі компанії створюють нематеріальну мотивацію: за досягнення в роботі людина отримує бюджет на навчання, конференції або курси.
Спрацьовують різні схеми: таблиці рейтингів, рівні досягнень. Людина прагне конкурувати і розвиватись, якщо для неї важливі визнання інших, власне зростання як професіонала, і порівняння себе з іншими – тобто дух суперництва.
Співробітник, який навчається, автоматично набирає бали за корисні дії: коментар до навчального завдання, відповідь на коментар іншої людини, участь у дискусії, успішне завершення якогось завдання. У системі всі співробітники бачать, хто найактивніший і в кого корисних дій найбільше.
Деякі компанії використовують маратони. Наприклад, ваше завдання − за тиждень пройти 5 тестів. Щодня видаються завдання, в перші дні все легко, а з часом ускладнюється. Формується рейтингова таблиця і переможці в результаті отримують нагороди в реальному житті.
Інші ж компанії запроваджують електронні бейджі. Наприклад, людина отримує відзнаку за найкращі результати в продажах цього місяця. Люди колекціонують свої досягнення. Однак якщо медалька нічого не означає і ні на що не впливає, то гра не дасть ніякого ефекту.
Коли гейміфікація не працює
Буває, що компанії роблять персонажів, прописують у системі багато цікавих анімованих штук з інтерактивом. Проте люди погрались – і на цьому все закінчилось.
Завжди необхідно переводити все у практику. Окрім ігор, додавати в навчання живу офлайнову участь. Я пограв, зрозумів порядок дій і одразу на практиці його відтворив. Ну і поруч є людина, яка контролює весь процес та розповідає, чи все добре я роблю.
Якщо ти лише граєш, то завжди будеш залишатись у віртуальному світі.
Буває й по-іншому: людина точно не буде грати, якщо вона не хоче працювати в цій компанії або збирається з неї йти. Або ж людям старого гарту важко сприймати інновації. Тому до вибору інструментів потрібно підходити обережно, враховуючи інтереси своєї цільової авдиторії.
Якщо після гри співробітника чекають реальні заохочення, то вмикаються всі люди різного віку.
Ми даємо своїм клієнтам вудку, за допомогою якої вони самостійно ловлять рибу. У системі є безліч інструментів для навчання та взаємодії: інтерактивні курси, база знань, форуми, чати, персональні плани розвитку, опитування 360, інтеграція з іншими сервісами та багато інших.
Наш досвід роботи з різними компаніями дозволяє пропонувати різні рецепти навчання та розвитку спеціалістів. Ми глибоко занурюємось в задачі та охоче ділимося знаннями. А от їхнє завдання – самостійно комбінувати їх та налаштовувати систему.