Cпецпроєкти

Відкриваємо ФОП: лайфхаки і поради підприємцям


Стати українським підприємцем можна за кілька днів. Усю процедуру можна провести онлайн, використовуючи державні сервіси. bit.ua з’ясував, що це може бути зручно, але варто знати деякі хитрощі. 

З 15 березня по 15 квітня 2020 року ряди бізнесменів поповнили 6777 українців – удвічі більше, ніж за аналогічний період минулого року. І це враховуючи ситуацію з карантином! Про це Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров повідомив на своєму каналі в Telegram

Які способи відкрити ФОП працюють сьогодні?

Відкриття ФОП через сервіс «ДІЯ»

Найшвидший і найновіший спосіб. Важливий момент – перед початком реєстрації ви повинні мати цифровий електронний підпис.

Потрібно зареєструватися (або авторизуватися, якщо вже зареєстровані) в кабінеті громадянина на сайті diia.gov.ua. Зробити це можна за допомогою електронного підпису. Щоб отримати е-підпис, потрібно звернутися до акредитованого центру сертифікації ключів – надати паспортні дані та заповнити реєстраційну форму. Або ж зверніться до Інформаційно-довідкового департаменту Державної податкової служби, Міністерства внутрішніх справ України, Приватбанку – і зможете отримати електронний підпис безкоштовно.

Після того як ви зайшли в сервіс «Дія», обирайте і заповнюйте форму на реєстрацію ФОП. 

«Перед тим як реєструвати ФОП в «Дії», потрібно пройти первинну реєстрацію. Для цього необхідно ввести свій телефон і електронну пошту, а також паспортні дані. Загалом доволі нескладно, хоча багатьох цей момент лякає»,  – ділиться податковий консультант Олександр Зарайський.

Однак не думайте, що станете підприємцем миттєво. «На старті реєстрації тобі пропонують “відкрити ФОП за 10 хвилин». Людина заходить і думає, що через 10 хвилин у нього буде ФОП, він підпише контракт і прийме гроші, але це не так – за цей час він подасть заяву, «Дія» передасть її на обробку в державні органи, а в них є свої терміни», – пояснює співзасновниця компанії бухгалтерського супроводу Дар’я Савицька. 

Відповідь від державних органів зазвичай надходить за 24 години після надходження документів, поданих для державної реєстрації, крім вихідних та святкових днів. Та, попри такі нюанси, за словами бухгалтерів і податкових експертів, «Дія» позбавила бізнесменів від зайвого паперового і бюрократичного клопоту. 

«Дійсно стало дуже зручно заповнювати форми для подачі заяви – це великий плюс. Потрібно заповнити щось на зразок анкети – і сервіс сам підставить дані до заяви, де часто питання незрозумілі для пересічного громадянина», – каже Дар’я Савицька. 

Після заповнення анкета автоматично потрапляє до державного реєстратора за місцем вашого проживання. Якщо ви обрали спрощену систему оподаткування, відповідну заяву автоматично отримає податковий орган.

Олександр Зарайський радить звернути особливу увагу на місце прописки: «Зі складнощів я б назвав тільки те, що на етапі первинної реєстрації потрібно правильно вказувати свою адресу місця реєстрації (прописки). Бо якщо помилитися, буде відмова під час реєстрації ФОП».

На форумах та в соцмережах новоспечені підприємці подекуди скаржаться на недосконалість роботи сервісу. Перше зауваження: немає зразка і шаблону анкети-заяви. Непідготовленій людині складно уникнути помилок. 

Друге нарікання – сервіс іноді дає збій. За словами користувачів, подекуди розгляд заяви займає більше часу, ніж заявлено.

«У квітні зареєструвався через онлайн-будинок [юстиції]. Одночасно і заяву на спрощену систему оподаткування подав. А в передостанній день обрання спрощеної системи мені подзвонили з податкової і сказали, що моя заява пуста. Добре, що податкова поруч і я встиг подати заяву особисто», – таким досвідом ділиться один із користувачів.

І ще одне зауваження: до фіскальної служби все одно доведеться їхати особисто. Це підтверджує податковий консультант Олександр Зарайський: «Дійсно, сьогодні все ще потрібно реєструвати в податковій книзі обліку доходів (з 1 січня 2021 року це скасовують). Тож щонайменше доведеться звернутися з цього питання».

Статус вашої заяви можна дізнатися, зайшовши в особистий кабінет. Про відмову або відкриття ФОП вас також сповістять листом на електронну пошту. Виписку з Єдиного реєстру теж можна отримати в особистому кабінеті – вона має юридичну силу, її можна роздрукувати і користуватися як документом. Хоч українці в соцмережах у групах підприємців діляться хвилюваннями про те, що печаток на документах немає. 

Відкриття ФОП через iGov

На порталі державних послуг iGov потрібно обрати «Послуги бізнесу», а у вкладці «Реєстраційні дані» пункт «Державна реєстрація ФОП». Наразі ця функція доступна в певних областях.

Якщо у вашій вона працює, то для відкриття ФОП на порталі вам знадобиться е-підпис, BankID (для клієнтів Приватбанку чи Ощадбанку) або ж IDcard, тобто біометричний паспорт громадянина України.

На сайті потрібно заповнити свої дані і місце, де бажаєте зареєструвати суб’єкта підприємницької діяльности. Далі обираєте систему оподаткування і додаєте скан Форми 10 (Заява про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем). Після цього залишається обрати КВЕД і натиснути «Замовити послугу».

КВЕДи потрібно підбирати в класифікаторі видів економічної діяльности (kved.ukrstat.gov.ua) – там є дуже зручні розшифровки кожного.

Відкриття особисто через державного реєстратора

Ще один спосіб відкриття ФОП – особисто, звернувшись до державного реєстратора з паспортом та карткою платника податків (ІНН). Заповнити заяву про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем (форму 10) можна в реєстратора. І протягом 3 днів з моменту подання заявки вас зазвичай вносять у Єдиний реєстр.

Особливо обережними бухгалтери і реєстратори радять бути з вибором КВЕДів. Якщо припуститеся помилки, доведеться перереєстровувати ФОП.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь