Спецпроєкти

Де наші безпілотники, або Що змінилось у світі роботизованих авто у 2020-му?


У 2015 році видання The Guardian обіцяло нам, що «пасажирами заднього сидіння» ми станемо… вже у 2020-му. Початок 2021-го показує статистику без зайвого оптимізму: сьогодні в світі на дорогах тільки близько 300 000 безпілотних авто.

Розповідаємо, наскільки просунулась автопромисловість у виробництві безпілотного транспорту до 2021-го.

Як працює безпілотний автомобіль?

Автомобільна промисловість швидко рухається в напрямку розробки безпілотних авто. В тестовому режимі безпілотні авто можуть з’явитись вже цьогоріч в окремих регіонах США, Японії та Китаю.

«Рівні автономності автомобілів» встановлені міжнародною організацією SAE International – це асоціація інженерів-автомобілебудівників. Рівні автономності коротко описують, як далеко просунулась конкретна система автоматизації водіння. 

Загалом існує 6 рівнів автономності – від 0 до 5. Зараз багато виробників вже випускають авто другого рівня: «Обмежена допомога з керуванням і гальмуванням». Рівень 2 іноді може виглядати як автопілот (або його так називають деякі виробники), але насправді це не так. Рівень 3 трохи ближче до автопілоту – SAE визначає його 3 як «умовний автопілот», – однак це все ще не автономне керування.

Наступний рівень 4 – це «висока автоматизація водіння»: системі взагалі не потрібен резерв у вигляді людини, якщо вона функціонує в межах свого «робочого простору». Іншими словами, система рівня 4 все ще має межі використання (окремі шосе або райони міста), але поки вона знаходиться в цих межах, людське втручання не знадобиться. Саме такі системи почнуть з’являтися на дорогах окремих регіонів США, Японії та Китаю у 2021 року з перспективою поступово розширення дозволених зон їх використання у 2022-2023 роках.

Щодо рівня 5 «Повне безумовне автоматичне водіння», то на появу таких систем доведеться почекати ще декілька років. Адже така система повинна їздити будь-якими місцями (навіть за відсутності навігаційних карт), де може проїхати кваліфікований водій, за будь-яких умов, повністю самостійно, що наразі є недосяжним навіть для найбільш передових розробок в цій сфері.

Чи може безпілотник їздити українськими дорогами?

Головна перешкода для активного руху роботизованих колес дорогами – відсутність розміток, якісних доріг та розмітки, яка була б зрозумілою для штучного інтелекту авто. Це загальна світова тенденція.

Бренд-директор Volvo Артем Ткаченко вважає – перспективи появи безпілотних авто на дорогах України поки що далекі: 

«На заваді стоять як низький рівень розвитку інфраструктури (стан доріг, розмітки, знаків, актуальність навігаційних карт тощо), так і повна відсутність необхідного законодавчого поля, до розробки якого ніхто в Україні навіть не приступав. Тому найближчими роками найбільше, на що може претендувати наша країна, це поступова поява на дорогах авто, обладнаних системами автономного водіння 3-го рівня. В нашій країні важко давати прогнози, однак спираючись на поточку ситуацію, я не очікую, що умови для появи на дорогах України систем рівня 4 можуть бути створені раніше 2025 року».

Як бути із юридичною відповідальністю?

У березні 2018 року автомобіль без водія наїхав на 49-річну Елейн Херцберг, яка перевозила свій велосипед у неналежному місці на вулиці містечка Темпе в штаті Арізона. Система керування безпілотником розрахована на визначення пішохода виключно на пішохідному переході. В інших же випадках замість гальмування штучний інтелект витрачає час на те, щоб визначити, до машин чи до пішоходів відноситься перешкода. Питання, хто несе відповідальність за смертельний наїзд – розробник авто чи власник – поки відкрите.

«Думаю, штучний інтелект в аварійній ситуації поки не може повноцінно замінити людину. На мою думку, реальне розповсюдження – це перспектива 5-7 років, бо для реалізації потрібна ідеальна інфраструктура та 100% впевненість в тому, що штучний інтелект на 100% готовий до будь-яких позаштатних аварійних ситуацій», – каже Дмитро Бугославський, рітейл-директор Віннер Груп Україна.

Чи хочемо ми бути пасажирами безпілотного авто?

Попри заявлені переваги автоматизованих коліс, як, приміром, зручність для людей з інвалідністю, можливість знизити вартість проїзду в таксі на 80%, поки що, згідно з опитуваннями, охочих пересісти із водійського на пасажирське сидіння не так вже й багато. 

У серпні 2019 року дослідження Вашингтонського університету показало, що більше половини американців оберуть самостійне керування автомобілем.

Подібні прогнози фахівці автомобільної дистрибуції вбачають і для українських водіїв.

«В Україні швидко приживаються нові технології, тому глобальних питань з майбутнім впровадженням безпілотних авто не бачу, але якість доріг та розмітки, звісно, треба покращити, – впевнений бренд-директор Jaguar Land Rover Андрій Ханін. – Стосовно потенційної категорії провадження, то, на мою думку, комерційне використання буде пріоритетом – сфери перевезення пасажирів та вантажів. А особисте управління автомобілем ще довго залишиться персональним задоволенням».

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь