Коли роботи замінять касирів? Розповідаємо про мобільні і роботизовані магазини, які незабаром можуть з’явитися і у нас
Ще донедавна каси самообслуговування були інновацією для власників/-ць магазинів. Наразі самостійна оплата клієнтами товарів без черг за допомогою кредитної картки є буденністю. Сучасні технології вже дозволяють застосовувати роботів в магазинах США, країн Європи та Азії. Це лише питання часу, коли машини з’являться у нас і допоможуть швидко купляти необхідні товари щоденного вжитку. А тому ми вирішили розповісти вам про них.
Мобільні магазини
Шведська компанія Wheelys відома своїми «кафе на колісах» з яскравим дизайном. В 2017 році вони вирішили піти далі розливайок кави і створили перший у світі мобільний автоматичний магазин на колесах – Moby Mart. Перший з них почав подорожувати вулицями Шанхая. У них немає продавців чи касирів, хоча є водій. Найближчим часом інженери Wheelys бажають забезпечити Moby Mart автопілотом. Система буде визначати, в яких районах міста максимальний попит на товари першої необхідності в певний час доби.
Безпеку магазину і клієнтів відповідають автоматичні двері, які відкриваються та закриваються тільки після оплати товару. А тому водій отримує можливість швидко доставити злочинця до найближчого відділку поліції. Крім того, оплата відбувається за допомогою додатку, а тому навіть пошкодити термінал буде неможливо.
На порталі магазину Moby Mart є різноманітні товари: від продуктів харчування до журналів та одежі. У майбутньому планують створити систему автоматичного поповнення товарів зі складу. Також покупці зможуть викликати магазин до свого будинку. Наразі для доставки невеликих товарів з Moby Mart застосовуються дрони. З часом будуть застосовувати безпілотники з більшою вантажністю.
Moby Mart можуть стати способом вирішення інфраструктурних проблем у місті. По-перше, не буде займатися територія для будівництва магазинів. По-друге, такі мобільні крамниці зможуть забезпечити необхідними товарами жителів віддалених куточків міста, що зекономить час та кошти громадян.
Роботизовані магазини
В 2015 році у місті Де-Мойн (США, штат Айова) некомерційна організації «Eat Greater Des Moines» планувала будівництво першого роботизованого продуктового магазину Robotic Retail. Він пропонував би своїм клієнтам їжу і товари першої необхідності в будь-який час доби. Така крамниця вирішила би проблему придбання їжу в тих районах міста, де відсутні традиційні маркети.
Принцип роботи Robotic Retail доволі простий: ви вибираєте і оплачуєте за допомогою терміналу товар, а екстрактор витягує його та розміщує на транспортувальній стрічці, яка рухається до покупця. Хтось може згадати автомати зі спіральним механізмом видачі їжі. Але вони не можуть віддати крихкі товари без пошкодження. Robotic Retail вирішує цю проблему.
Подібні магазини площею 80 м.кв. дозволяють розмістити на вітринах від 200 до 800 товарів – від невеликих упаковок до мішків вагою 5 кілограм. Eat Greater Des Moines заявляли, що ціни в такій крамниці якщо не дорівнювали б середньоринковими, то були б навіть заниженими. Прострочені товари знімалися б з вітрин автоматично.
Robotic Retail планували запустити в кінці липня 2015 року, але цей проєкт так і не реалізували.
Водночас в 2018 році онлайн-магазин Ocado у Великобританії реалізував проєкт напівроботизованого складу. Він дозволив максимально швидко доставляти до клієнта продукти, які мають обмежений термін придатності. Враховуючи, що в асортимент Ocado більше 48 000 найменувань, подібна інновація змогла зекономити значну суму коштів компанії.
Перший поверх складу розбитий на сектори, кожен з яких містить ящики з продуктами. Ними пересуваються роботи, які дістають та транспортують ящики, отримавши вказівки за допомогою технології 4G. Потім вони витрушують вміст ящика на конвеєр, а робітники вже обирають необхідне.
Пол Кларк, технічний директор Ocado, розповів MIT Technology Review, що вже можна за допомогою штучного інтелекту визначати переваги клієнтів та пропонувати їм найкращі варіанти для споживання. Крім того, програма буде підказувати покупцеві, який продукт для нього є найбільш корисним.
Кларк зазначив, що компанія планує вивчати продукти у холодильниках клієнтів, які рецепти вони обговорюють з віртуальними помічниками і навіть підглядати в календар, щоб знати, коли відбудеться вечеря з друзями. Все це повинно привести до того, що продукти будуть з’являтися у клієнтів без їхньої участі.
Роботи-консультанти
Pepper Softbank – це гуманоїдний робот, розроблений SoftBank Robotics. Він запрограмований відповідати на необхідні питання клієнтів, допомагати з вибором товарів та навіть робити селфі з покупцями. Його вже використовують в Японії, а нещодавно запустили в магазині техніки в Пало-Альто, штат Каліфорнія.
Також варто згадати LoweBot інноваційної лабораторії Lowe, який вже представлений в деяких магазинах Сан-Франциско. Цей робот рухається між полицями та запитує відвідувачів, чи не потрібна їм допомога в пошуку чого-небудь. Також він повідомляє менеджерам про товари, які закінчуються. Крім того, LoweBot може спілкуватися двома мовами. Це може стати в нагоді, якщо ти хочеш привабити клієнтів певної мовної групи.
Нарешті, є зовсім інший тип робота: самохідний кошик для покупок. У 2016 році Walmart отримав патент на моторизований пристрій, який кріпиться до візка. Його можна викликати за допомогою смартфона. А далі справа за датчиками – візок буде переміщуватися до покупців, орієнтуючись на сигнал телефона та оминаючи перепони.
Автор: Шерман Дрозд