Не переслухати: як створити подкаст, який полюблять
Слово подкаст — поєднання частини слова iPod — популярного колись музичного програвача і broadcast, що з англійської перекладається як мовлення. У 2005 році в AppStore з’явився окремий розділ в iTunes із подкастами.
bit.ua ділиться складовими подкасту, який стане успішним.
Історія виникнення
Подкасти з’явилися у 2000-х роках – це був формат, що можна описати як незалежний аудіоконтент.
Почалася ера подкастів із того, що американець Дейв Вінер створив технологію RSS. За її допомогою можна було підписатися на цікаві аудіоепізоди й отримувати сповіщення про нови випуски. Але ніхто цим не користувався. Тоді Дейв вирішив записувати у форматі mp3 свої міркування про фільми та книги. Відтоді почалося повільне, але впевнене зростання популярности подкастів.
Почнімо з техніки
Для початку вистачить базової техніки – мікрофона або «петлички». Вистачить рекордера на ноутбуці чи телефоні. Є чимало програм для монтажу звуку у вільному доступі. Пам’ятайте, що якість вашого подкасту важлива, але вона не потребує зайвих витрат. Працюйте над наповненням!
Антон Мудрак, співведучий та співавтор подкасту «Борщ Мікеланджело» ділиться досвідом:
«Для початку, аби спробувати сили, підходить недорогий мікрофон чи телефон з якісним записом звуку. Щоправда, варто задуматися над покупкою хорошого мікрофону. Ще до початку запису Борща Мікеланджело, у мене вже був якісний мікрофон, адже я займаюся музикою. Також ми користувалися рекордером Zoom H5. Далі по списку – комп’ютер з програмним забезпеченням для редагування звуку. Якщо ви користуєтеся Mac, то для вас уже передвстановлений GarageBand, а для користувачів Windows є безліч безкоштовних варіантів, наприклад Cubase».
Як зазначено в описі подкасту «Борщ Мікеланджело», це – «подкаст про історію, медіа та як пощастить».
Як обрати тему і формат?
Головне – чітко відповісти собі самому на запитання:для кого мій подкаст і про що я можу говорити?
Так ви зможете визначитись із темою – скажімо, не просто подкаст про літературу, а про англійську літературу ХХ століття. Подумайте про свого/-ю слухача/-ку: скільки йому/їй років, чим займається, де зазвичай слухає новий епізод?
Вивчіть конкурентів – хто і в якому жанрі та форматі вже створює подкасти.
Дарина Заржицька – співавторка подкасту «Макіавельки», який створює разом із подругою, розповідає, як визначались із темою:
«Я зрозуміла, що жодним чином ще не використала на повну свою університетську освіту. У мене ж диплом політологині з відзнакою! Я ніколи професійно не займалася політикою, хоча це сфера, яку я люблю. І говорити про неї люблю. І коліжанку маю для таких розмов. Написала Оксані Дащаківській, з якою ми раніше працювали і яка теж політологиня. Вона погодилася робити подкаст.
Ми обрали тему, яка нас цікавить, про яку ми легко вміємо говорити, і це галузь, де ми вміємо шукати інформацію. А це теж дуже важливо. Я думаю, що під час вибору теми важливо подумати, а от чи вела б я таку розмову під вино чи каву на кухні? Чи мені це було б цікаво? Чи було б цікаво це комусь підслухати? Якщо маєте три “так” – ось вона, ваша тематика подкасту».
Найпопулярніші формати в подкастах – монолог, тобто розповідь автора на тему подкасту, розмова двох людей або інтерв’ю з героєм/-їнею.
Ще один популярний жанр – наратив, тобто документальний фільм у форматі аудіо – з авторським текстом, голосами героїв/-їнь, звуковими вставками. Обирайте той, у якому зможете реалізуватися максимально вдало.
Як часто створювати епізоди?
Періодичність і дні виходу важливі – саме визначена частота привчить вашу авдиторію чекати і слухати подкаст. Але як часто ви плануєте випускати новий, залежить тільки від вас.
«Ми починали зі щотижневої періодичности, перейшли на раз на два тижні. Бувають форс-мажори, що ми вибиваємося, але загалом стараємося такого не робити. Я думаю, що важлива саме періодичність, а яка вона буде – вибирати вам. Як часто ви можете випускати епізоди, чи назбирається матеріалу, чи не втомляться вас слухати. Періодичність важлива, бо ви привчаєте до неї аудиторію. Вона також і для подкаст-кріейторів важлива, тому що ви напрацьовуєте рутину створення подкасту,» – розповідає Дарина Старжицька.
Як зробити так, щоб про ваш подкаст знали?
Насамперед розповідайте про нові епізоди на своїх сторінках у соцмережах, просіть друзів і лідерів думок ділитися вашими подкастами. Ще один спосіб – дізнайтеся про телеграм-канали та інстаграм-профілі, які роблять добірки нових епізодів чи пишуть про подкастерів.
Як монетизувати подкаст?
Розповідає Павло Шаповал, спіавтор і ведучий подкасту «Борщ Мікеланджело»:
«Варто враховувати, що український ринок подкастів надзвичайно малий, ви будете створювати контент для дуже вузької, хоч і високого достатку аудиторії. Це, в свою чергу, дещо знижує ефективність американських моделей монетизації – наприклад, випусків за підпискою. До того ж, у цьому випадку дійсно потрібно робити вузькоспеціалізований контент від професіоналів. Думаю, що це вийшло б у корпоративного та академічного світу – інвесторів, айті, впливових професорів з KSE, або КМА.
Найпопулярніший спосіб для усіх інших – це Patreon. В залежності від якості вашого контенту та лояльності аудиторії – деякий відсоток зі слухачів захоче підтримати вас грошима. Не варто сподіватися на значні кошти, але ця платформа зможе покрити витрати на оренду студій та рекламу. До того, ж вона дозволяє напряму комунікувати з аудиторією, що лише збільшує рівень підтримки вашого проекту.
Також, ви можете створити рахунок для нерегулярних донатів від слухачів. На відміну від Patreon, де автор подкасту бере певні обов’язки створювати контент і в майбутньому, звичайні донати працюють на рівні пост-фактум оплати за вже опублікований контент.
Рекламна інтеграція – це третій шлях монетизації, який, втім, не працює для маленьких, нових подкастів. В певний момент до вас можуть прийти представники компаній з запитом на промо продуктів – це може бути лише згадка про них, або тематичний випуск, в залежності від бюджету на певний рекламний проект. Втім, в Україні це поки що не розповсюджена практика – аудиторії в подкастів невеликі і єдине, що може цікавити компанії – це легкість її таргетингу та спроби «експериментів» з різними платформами.
Інший, менш очевидний спосіб монетизації – це продаж свого досвіду у створенні аудіо-контенту. Звісно, це непряма монетизація самого подкасту, але зараз є запит від українських компаній на створення свого продукту і ви на певному рівні компетенцій зможете їм у цьому допомогти. Втім, для цього потрібен track records і репутація, яка дозволить вам це продати.
В будь-якому разі, поки що подкасти варто робити, якщо вам дійсно подобається створювати контент, ви не проти займатися цим у свій вільний час і доволі довго отримувати лише «дякую». Що, звісно, теж надзвичайно приємно».