Спецпроєкти

Як зберегти довкілля: приклади великих корпорацій та поради для пересічних споживачів


Століттями люди формували свої споживацькі звички під гаслом «після нас хоч потоп», спустошуючи цінні ресурси всієї планети. У цьому їм активно підігравали недобросовісні корпорації, які заради прибутку готові були продати ракетну пускову установку мешканцям місцевого зоопарку. Ані ті, ані інші навіть не здогадувались, наскільки високою є ймовірність зовсім не фігурального потопу, який може статися ще за їхнього життя.

На щастя, за останні кілька десятиріч ситуація значно змінилась, і великі компанії разом зі споживачами стали свідомішими. Виявляється, перші можуть залишатись прибутковими, а другі – задовольняти потреби, не завдаючи суттєвої шкоди довкіллю. Для цього потрібно лише дещо скоригувати технології виробництва та споживацькі звички. Ідеться про принцип zero waste, керуючись яким відповідальні компанії переробляють матеріали з «відпрацьованих» речей, повторно використовуючи їх для виготовлення нових та повертаючи в обіг.

Сьогодні вже свідомі покупці віддають перевагу екологічним товарам, від одягу та посуду до електроніки й побутової техніки. Щороку робити це стає все простіше, адже асортимент подібної продукції постійно зростає: з префіксом «еко» сьогодні можна знайти майже все, що завгодно. Навіть золото.

Навіть золото

На Олімпійських іграх у Токіо спортсмени вперше в історії змагалися саме за таке. Цьогоріч для виготовлення золотих (а також срібних і бронзових) медалей Олімпіади використали майже 70 тис. тонн електронних девайсів, більшість із яких становила 6,21 млн мобільних телефонів, що пройшли через процес плавки для отримання металів і подальшого перероблення.

Нещодавно в Apple презентували нового робота для розбирання iPhone зі зворушливим ім’ям Daisy. Потужна «маргаритка» здатна розбирати до 200 смартфонів за годину задля вторинного використання. Сам факт того, що гіганти індустрії роблять нехай і дрібні, але принципово важливі кроки в цьому напрямку, вселяє певний оптимізм.

А що величезні виробники техніки?

Не відстають від них і флагмани галузі побутової техніки. Провідний виробник техніки для дому з традиційно екоавангардної Швеції Electrolux спільно зі Stena Recycling (компанія з перероблення відходів – звідти ж) анонсував уже другий прототип пилотяга з перероблених відходів «2-Infinity». Як ви самі здогадуєтесь, модель вироблена не із золота, а на 90% складається з переробленого пластику. Пилосмок презентували в межах багатокомпонентної програми For the better 2030, ціль якої, зокрема, перейти на екологічніше, а в перспективі – повністю безвідходне виробництво.

Можна було б сприймати такі гучні заяви скептично, якби вони не підкріплювалися беззаперечними свідченнями прогресу. Якщо електронні та побутові пристрої можуть стати не лише тимчасовим рішенням для своїх власників, а й сировиною для самих себе, то немає причин сумніватися в тому, що одного дня ця особливість стане природною частиною функціоналу кожного з них.

Утім, на Швецію надійся, а сам не зівай, еге ж? Аби не відставати від провідних компаній у їхньому прагненні зробити цю планету кращим місцем, ось вам 5 порад:  

Забудьте про пластикові пакети

Вони часто не підлягають переробленню, адже потрапляючи до машин на переробних підприємствах, зупиняють їхню роботу та призводять до травм персоналу. Викидайте сміття безпосередньо в смітник, а пустий пакет можете спробувати віднести до найближчого супермаркету – скоро це питання стане лише їхньою проблемою

Не ведіться на трикутники

Трикутний знак на пакуванні не завжди сигналізує про можливість утилізації. В індустрії пластмас це маркування, яке використовують лише для позначення типу пластику, з якого вироблено товар.

Промивайте сміття від залишків

Залишки їжі – магніт для комах. Викинутий контейнер із липкою їжею через лічені хвилини перетворюється на контейнер із липкою їжею та комахами. Так, вони дуже перешкоджають подальшому переробленню вашого сміття.

Зменшуйте кількість відходів. Використовуйте повторно. Переробляйте

І робіть це саме в такій послідовності. Приміром, спершу перегляньте свої споживчі звички: а чи потрібно вам насправді регулярно оновлювати гардероб? По-друге, зробіть ревізію своєї шафи: може той старий витягнутий джемпер на антресолі знову в моді, як і дірки від молі на лівому рукаві, і варто дати йому другий шанс? По-третє… тут усе вже залежить від вас: можливо ваша нічна сорочка все життя чекала на шанс стати ганчіркою для підлоги? Словом, не бійтеся фантазувати. 

Головне – пам’ятайте, що лише спільними зусиллями ми зможемо розв’язати проблему надмірного використання ресурсів, нарешті повністю перейшовши на замкнутий цикл споживання, єдиним невіддільним атрибутом якого нещодавно була хіба що скляна тара.   

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь