Спецпроєкти

Що об’єднує логотипи Pepsi та картини да Вінчі: розповідаємо про золотий перетин


Яке правило створення візуалу допоможе прикувати погляд глядача? Як скласти композицію фото, щоб воно точно вийшло вдалим? У цьому допоможуть принципи золотого перетину. Пояснюємо, що це та як ними користуються віддавна й до сьогодні.

Що таке золотий перетин?

Золотий перетин – математична формула, яку застосовують найчастіше до візуальної складової.

Якщо накреслити лінію й розділити її так, щоб більша частина відносилась до меншої як вся лінія до більшої частини, це буде малюнок за формулою золотого перетину. Таке співвідношення завжди дорівнює 1,618.

Ця формула походить від послідовності Фібоначчі – коли кожне наступне число дорівнює сумі двох попередніх (0, 1,1, 2, 3, 5, 8, 13, 21). З цієї моделі греки розробили золотий перетин, щоб краще виразити різницю між будь-якими двома числами в послідовності.

Сама ця послідовність природна, її можна знайти скрізь – від кількості листків на дереві до форми черепашки.

Золотий перетин у світі можна спостерігати майже скрізь: в архітектурі, живописі та музиці. У дизайні він створює органічну, збалансовану та естетично привабливу композицію. Наприклад, за допомогою правила золотого перетину створені логотипи Twitter і Pepsi.

З прямою досить простий приклад. Цікавіше проілюструвати принцип золотого перетину на прямокутниках.

Можна розділити прямокутник за формулою та застосувати її ще кілька разів для менших прямокутників, що утворилися.

Ось який вигляд це має в природі:

Золотий перетин у фотографії

Діана Болотенюк, фотографка

Більшість фотографів керуються правилом, яке виходить із золотого перетину – правило третин. Воно нативне та зрозуміле.

На полотні є чотири «сильні» точки. Якщо розташувати там головні елементи, глядачам легше зчитувати та сприймати інформацію. Цим правилом користується більшість фотографів. Іноді свідомо його порушують залежно від ідеї.

Принцип класичного золотого перетину фотографи рідко використовують у повсякденному житті. На ходу його застосовувати складно: спіраль потрібно дуже добре вивчити та запам’ятати. Інакше потрібно намалювати розкадрування з принципом золотого перетину.

Під час фотосесії можна увімкнути сітку зі спеціальними точками, щоб побачити третини. Але у фотоапаратів чи телефонів немає функції, яка може увімкнути спіраль золотого перетину.

Щодо облич людей – достатньо важко проаналізувати. Фотографи дивляться на моделей не з цього боку. Ти не сидітимеш із лінійкою й не вимірюватимеш людину, більше фокусуєшся на особливостях людини в кадрі.

У світі визнане найближчим до принципів золотого перетину обличчя Белли Хадід. З такими людьми мені не доводилось працювати. Але це ніяк не робило мою роботу важчою.

Можна використовувати правило золотого перетину не тільки в обличчях, а на всьому полотні. Людину можна помістити в таку композицію в кадрі – і буде зовсім не важливо, чи її обличчя близьке до золотого перетину. Картинка стає цікавою завдяки сформованій композиції.

Правило золотого перетину важливе в роботі фотографа. Треба його розуміти й застосовувати. Часто можна свідомо кадрувати так, що все буде не за третинами. Наприклад, основний елемент може розташовуватись внизу або вгорі. І в такій фотографії є щось інше, особливе, її хочеться розглядати. Але якщо фотограф розмістить три елементи на відповідних точках, він ніколи не помилиться.

Є безліч інших фішок, які роблять фото привабливим. Вони не математичні, як правило золотого перетину. Є правила більш на рівні відчуттів, вони також роблять фото цікавішим. Зазвичай фотограф шукає симетрію, бо глядачу приємніше дивитись на гармонійне зображення, або намагається відтворити геометричні фігури в кадрі.

Однозначно формула золотого перетину у візуалі несвідомо впливає на глядача. Використання цього принципу допомагає зробити картинку простішою для сприйняття. Глядачі можуть легко «прочитати» її й точно не заплутаються у всіх деталях.

Якщо говорити про красу зображення, то самостійно принцип золотого перетину на це не впливає. Усе залежить також від ідеї та інших правил фотографії.

Важливим є образ. Неприємний візуал, вибудований за правилом третин і золотого перетину, все одно не матиме привабливий вигляд.

Підсумовуючи: саме лише правило золотого перетину не робитиме зображення красивим, але це одна з важливих складових.

Золотий перетин у живописі

Художник Микола Кримов казав, що думка про мистецтво як порив емоцій, у якому нічого не можна пояснити, хибна. Він вважав – за допомогою певних правил можна довести, чи є робота митця хорошою. Саме в цьому контексті має місце золотий перетин у картинах.

Світ мистецтва впродовж століть відчував вплив золотого перетину. В епоху Відродження живописець Леонардо да Вінчі використовував пропорції, визначені золотим перетином, для створення своїх шедеврів. Дослідники визначили, що портрет Мони Лізи базується на золотих трикутниках, які своєю чергою є частиною правильного зіркоподібного п’ятикутника.

Цю техніку також використовували Сандро Боттічеллі, Мікеланджело, Жорж Сера й інші.

Постімпресіоністи та модерністи відійшли від суворих принципів золотого перетину в живописі. Натомість вони використовували правила геометрії у своїх роботах.

Повертає до життя золотий перетин у картині «Таїнство таємної вечері» Сальвадор Далі. Це було його своєрідне вираження пошани да Вінчі.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь