Спецпроєкти

Нова реальність: твої соцмережі важливіші за резюме. Як підготувати їх до співбесіди


Для прийняття на роботу дуже важливе круте та якісне резюме. Ми дбаємо про кожне написане там слово і скролимо Google в пошуках стандартів із запитами «Як написати резюме, щоб тебе взяли?». Але ми живемо в новій реальності, де соцмережі можуть про вас сказати більше, ніж гарно розписані «Досвід роботи» й «Особисті якості». Говоримо з HR-фахівцями про роль вашого Facebook для потенційного роботодавця.

Чому соцмережі важливі?

У соцмережах люди постять свої думки, переживання, реакції на певні події, фото з відпочинку, репостять чужі тексти, навіть можуть звітувати про кожну годину свого життя. Завдяки такому темпу й розвитку соцмережі стали своєрідним соціальним дзеркалом. Це найпростіший і найшвидший спосіб комунікації зі світом. Та чи впливає наповнення соцмереж на вашу роботу?

Роботодавці, перш ніж взяти вас на роботу, перевіряють ваші сторінки в соціальних мережах

Резюме та співбесіда не можуть у повному обсязі показати вас як особистість. Окрім цього, щорічне дослідження Brunswick Connected Leadership показує, що пандемія значно поглибила тиск на керівників компаній щодо активного використання соціальних мереж.

Роботодавці ретельно переглядають акаунти кандидатів у соцмережах, щоб точно переконатися в тому, що їм підходять не тільки вміння з резюме, а й спосіб життя людини.

«Ми розглядаємо наші сторінки в соцмережах як "особисті", тому є велика ймовірність, що переглянувши чийсь профіль у соцмережі, ви зможете краще зрозуміти його внутрішній світ і спосіб життя», — розповідає засновниця Dark Horse PR ДіЕнн Сімс.

Тож публічні дописи неабияк впливають на імідж і працівника, і роботодавця. У щорічному Kroll Global Fraud Report зазначено, що працівники є одним із ключових джерел репутаційної шкоди (26%).

На що звертають увагу HR?

  • Наповненість профілю

Більшість роботодавців насамперед переглядають вашу особисту інформацію та ваші пости. Крім того, якщо роботодавець побачить пусту сторінку у Facebook, це може викликати підозри, що ви щось приховуєте. HR переглядають ваші репости, заповненість особистої інформації: місто, дата народження, стосунки, хобі тощо, та читають ваші пости.

  • Схожість резюме та сторінки соцмереж

Роботодавці порівнюють вашу сторінку в соціальних мережах із написаним у резюме. Може виникнути цікава ситуація, якщо в резюме ви пишете про здоровий спосіб життя та постійне вдосконалення завдяки різним курсам, а в мережу викладаєте лише фото чи відео з вечірок зі шкідливою їжею, наркотиками та іншим.

  • Фотографії

Фотографії теж можуть стати визначальним чинником у рішенні роботодавця. Наприклад, занадто відверті знімки можуть бути тривожним дзвіночком для HR, а повна відсутність фотографій може насторожувати роботодавця й ставити під сумнів чесність кандидата.

50% працівників найкращих компаній – медіаневігласи, – дослідження

Нещодавно ініціатива «Як не стати овочем» за допомогою системи моніторингу онлайн-медіа SemanticForce провела дослідження «Рівень інфогігієни працівників 50 компаній найкращих роботодавців».

Інфогігієна – це те ж саме, що й наша щоденна гігієна. Для того, щоб продукувати та здобувати чисту інформацію, треба ретельно аналізувати її та порівнювати з більш корисними та надійними джерелами.

43% працівників зовсім не дотримуються інфогігієни у Facebook.

Результати дослідження

  • 36,1% публікують на своїх сторінках матеріали з так званих сайтів-смітників. Зазвичай це репости з публічних сторінок та груп, які намагаються працювати як медіа, але порушують журналістські стандарти.
  • 15,4% публікують маніпулятивні матеріали.
  • 12,5% користувачів публікують фейки.
  • 6,8% користувачів публікують результати тестів/ігор/опитувань чи флешмоби, які збирають дані користувачів у вигляді розважальної інформації.

Думка HR-фахівців

Утім, ми вирішили не наводити просто статистику, а поговорили з HR-фахівцями, щоб підкріпити інформацію, яку наводили вище. Власниця SMM-компанії Prosto Agency Вікторія Ткачук вважає, що для роботодавців важливо, щоб цінності та стиль життя кандидатів відповідали цінностям компанії.

Вікторія Ткачук
Власниця SMM-компанії Prosto Agency
Оскільки наша компанія працює в SMM, звісно, я особливо звертаю увагу на сторінки претендентів у соцмережах. Для мене важливо, щоб у людей були схожі цінності та стиль життя. Тому, перш ніж покликати людину на співбесіду, я аналізую її сторінку. Наприклад, серед критеріїв відбору – бажання розвиватися, стеження за трендами та надивленість. Про це свідчать підписки в соцмережах, репости, дописи. Якщо я бачу, що копірайтер багато читає, а фотограф має схоже бачення естетики – це додатковий плюс під час вибору кандидата. Звісно, соцмережі також можуть розповісти про захоплення людини, хобі та лайфстайл

Проте фахівчиня каже, що соцмережі не стають вирішальним моментом під час вибору кандидата.

«Однак ніколи соцмережі ще не були вирішальними під час мого вибору. Деколи людина може бути просто закритою в соцмережах, не показувати свою роботу або не писати експертні пости. Але це зовсім не означає, що вона поганий працівник», — каже Вікторія Ткачук.

А от, наприклад, Senior HR specialist у Carlsberg Ukraine Аліна Орчікова каже, що одним з головних завдань компанії є можливість забезпечити максимально стандартизований процес, щоб уникнути «ярликів» під час добору працівників.

«Процес рекрутингу в СU регламентований політикою підбору та наймання персоналу, де прописані всі інструменти, принципи та критерії для оцінки потенційних кандидатів. Головне завдання цієї політики – забезпечити максимально стандартизований процес, щоб уникнути дискримінації, упереджень та “ярликів” під час добору. Нам у цьому допомагають принципи D&I (різноманіття та інклюзії), які рекомендують у рутинному процесі добору звертати увагу лише на предметний досвід, результати роботи та перфоманс кандидата в розрізі наших ключових корпоративних компетенцій у моменті інтерв’ю», — каже Аліна Орчікова.

Крім того, фахівчиня вважає, що профіль користувача можна розглядати як візитну картку, наповнення якої має бути відповідним.

Аліна Орчікова
Senior HR specialist у Carlsberg Ukraine
Щодо перевірки соціальних мереж кандидатів, то в СU це необов'язковий і точно не вирішальний етап підбору, проте останнім часом у резюме претендентів все частіше можна побачити посилання не лише на професійні соцмережі, а також і на ФБ. У такому разі для рекрутера це знак того, що кандидат готовий поділитися додатковою інформацією про себе, і, власне, тоді ми можемо поцікавитися профілем. СU регулярно використовує ФБ як майданчик для просування бренду роботодавця, публікації вакансій та комунікації про нашу ціннісну пропозицію, і якщо говорити про ФБ у цьому плані або як ресурс для сорсингу загалом, то безумовно профіль користувача можна розглядати як візитну картку, наповнення якої має бути відповідним.

СEO Vitiana by Stuba Тетяна Кондратенко вважає, що наповнення соціальних мереж потенційного співробітника для її компанії відіграють велику роль.

Тетяна Кондратенко
СEO Vitiana by Stuba
На першому місці в нас Facebook, на другому – Instagram. Я вважаю, що перевіряти соціальні сторінки необхідно. Це має бути комплексно з резюме та співбесідою – наприклад, ми дивимось на фото, оскільки це може бути показником того, наскільки людина буде сумісна з колективом, наскільки її почуття й відчуття свого образу буде збігатися з тим, що ми маємо. Важливо, наскільки грамотно пише людина, які теми порушує на своїй сторінці та загалом як висловлює свої думки – у позитивному чи негативному плані. Через профіль можна багато чого зрозуміти про людину. Не можна сказати, що соцмережі це стовідсоткова гарантія, але все-таки вони дають більше зрозуміти, що можна очікувати від людини

Крім того, компанію Vitiana соціальні мережі врятували від нечесного кандидата на посаду. Ідеальне резюме та хороша співбесіда надихали прийняти на роботу кандидата, але відверто жахливий профіль у Facebook змінив ситуацію.

Тетяна Кондратенко
СEO Vitiana by Stuba
Це було 6-7 років тому. Ми шукали менеджера на етапі, коли компанія дуже активно розвивалася. Для нас надзвичайно важливо, щоб людина була англомовною. Тоді ми знайшли ідеального кандидата. Він дуже добре себе проявив: у нього було ідеальне резюме, він правильно себе подавав, ввічливий, грамотно говорив, у нього була правильна й красива англійська. На той момент ми ще не перевіряли соцмережі, але чомусь вирішили переглянути його профіль. Мабуть, тому що ця «ідеальність» насторожила нас. Не дарма. Нас вразила сторінка потенційного працівника: майже в кожній його публікації була нецензурна лексика, обговорення дівчат та особистих тем із друзями на жаргоні, вульгарний гумор і тексти на своєрідні теми. Ми відмовили кандидату. Це не наш формат.

Як зробити профіль у соцмережах якісним?

Профіль у соціальних мережах – це, звісно ж, справа кожного, але соціальні мережі показують все ваше особисте життя, цінності тощо.

Насамперед потрібно пам’ятати, що перед роботодавцем стоїть завдання оцінити кандидата та взяти на роботу відповідну до вакансії людину. Маємо кілька порад, щоб уникнути курйозів під час працевлаштування.

  1. Визначтеся з основною тематикою вашого профілю.
  2. Контролюйте візуальне наповнення сторінки.
  3. Стежте за тим, що лайкаєте й репостите на свою сторінку.
  4. Не влізайте в безглузді дискусії.
  5. Вказуйте лише актуальні дані в особистій інформації.
  6. Слідкуйте за грамотністю, етичністю та актуальністю ваших текстів.
  7. Спробуйте налагодити дружній ton of voice вашої сторінки.
  8. Ніхто не забороняє вам змовчати про щось, але контролюйте потенційно конфіденційну інформацію.
  9. Стежте за своєю інфогігієною.
  10. Будьте чесними та відвертими.

Ось ще кілька порад від Senior HR specialist у Carlsberg Ukraine Аліни Орчікової:

Аліна Орчікова
Senior HR specialist у Carlsberg Ukraine
Головна порада з оформлення – це принцип релевантності, який рекомендовано застосовувати як до оформлення, так і до контенту, який варто розміщувати на сторінці. Наприклад, велика кількість фото з вечірок і контенту про алкоголь матиме цілком нормальний вигляд у профілі бармена, водночас такі самі пости можуть викликати запитання на сторінці спортсмена. Також не забувайте про дискусії, які ви ведете в публічних групах – характер і тон вашого діалогу може дати привід скласти про вас думку. Ну й третя порада – це пам'ятати, що якщо ціль вашої сторінки у ФБ – самопрезентація, то постарайтеся зробити її максимально природною для вас

Дотримання цих простих правил не гарантує вам 100% працевлаштування на бажане місце, але точно допоможе привернути увагу роботодавця та знизить ризики відштовхнути його. Ваша сторінка в соціальній мережі – це ваше обличчя, про яке теж треба дбати.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь