Як українці ставляться до порушення мовного закону і скільки перейшло на українську: результати опитування Rakuten Viber
До Дня української писемності та мови Rakuten Viber провів дослідження, аби з’ясувати, чи стикалися користувачі з порушеннями мовного закону та як на це реагують. Респонденти також розповіли, чи перейшли вони на державну мову та як реагують на російську.
Результати опитування показали, що 52% респондентів стикалися з такими порушеннями: 35% просять перейти на українську мову, ще 35% — не реагують на це.
Як українці реагують на порушення мовного закону?
- Прошу перейти на українську – 35%;
- Не реагую, мені байдуже – 35%;
- Промовчу, але більше не користуватимусь послугами цього сервісу – 21%;
- Реагую іншим чином – 16%;
- Звертаюся зі скаргою до адміністратора чи керівника – 4%;
- Пишу скаргу на сервіс або працівника в онлайні / соцмережах – 3%.
Якою мовою спілкуються українці:
- Повністю перейшов/-ла на українську: і в побуті, і публічно – 55%;
- Повністю перейшов/-ла на українську публічно, але в побуті ще спілкуюся російською – 22%;
- Не перейшов/-ла на українську, але планую – 8%;
- Не перейшов/-ла на українську і не планую – 8%;
- Спочатку перейшов/-ла повністю на українську, але зараз потроху повертаюсь до російської – мені так зручніше – 7%.
Як українці реагують на російську мову:
- Не звертаю уваги, відповідаю українською – 35%;
- Спокійно, можу відповісти російською – 32%;
- Негативно, принципово відповідаю українською – 20%;
- Не бачу проблеми, спілкуюсь тільки російською – 8%;
- Ігнорую звернення – 5%.
Якою мовою українці спілкуються з дітьми:
- 67% опитаних розмовляють з молодшим поколінням здебільшого або винятково українською;
- 19% – 50/50 російською та українською;
- 11% спілкуються здебільшого російською, покладаючи відповідальність за вивчення державної на школи;
- 3% не звертали на мову спілкування уваги.
У дослідженні взяли участь близько 7 тисяч респондентів.
Раніше ми повідомляли, що мовний омбудсмен Тарас Кремінь у 2023 році отримав 880 звернень про порушення мовного закону в Україні. Понад 56% скарг стосуються сфери обслуговування. Більше третини звернень – щодо відсутності української версії інтернет-магазинів та вебсайтів.