Єдиний відомий рукопис сценарію фільму Годара «На останньому подиху» виставили на аукціон
Через понад 60 років після прем’єри у Франції знайшли унікальний артефакт — рукописний сценарій фільму Жана-Люка Годара «На останньому подиху» (À Bout de Souffle). Його виявили в маєтку легендарного продюсера Жоржа де Борегара — і тепер цей документ виставляють на аукціон Sotheby’s у Парижі, пише The Guardian.
Рукопис охоплює близько 70 сторінок із синопсисами ключових сцен, серед яких — драматичне відкриття фільму, а також рукописні нотатки самого Годара. Це єдиний відомий сценарій до дебютного повнометражного фільму режисера, що став символом «французької нової хвилі» та перевернув уявлення про кінематограф у 1960-х.
«Мені хотілося плакати. Це був неймовірний шок — тримати в руках документ, який фактично зафіксував історію світового кіно», — розповіла Енн Гейлбронн, керівниця відділу книг і рукописів аукціону Sotheby’s.
Чому цей сценарій такий цінний?
Годар рідко працював із класичними сценаріями. Він волів писати діалоги ввечері перед зйомками, щоб отримати спонтанну, «живу» гру акторів. Часто ці тексти губилися або знищувалися самим режисером. Тож поява повного сценарного запису — виняткова подія.
Фільм «На останньому подиху» — історія кохання між американською студенткою (Джин Сіберг) та французьким молодиком (Жан-Поль Бельмондо), який переховується після вбивства поліцейського — став одним із найвпливовіших в історії кіно. Його нестандартний монтаж, зйомки на вулицях Парижа та імпровізовані діалоги лягли в основу стилістики Nouvelle Vague, яка згодом вплинула навіть на Голлівуд.

Трюффо, Борегар і Годар: народження класики
Сюжет фільму був заснований на реальній історії, що вразила Францію у 1952 році. Його запропонував Франсуа Трюффо, ще один представник «Нової хвилі». Через нього Годар і познайомився з Борегаром, який погодився продюсувати ризикований дебют тоді ще нікому не відомого режисера.
Знімати почали влітку 1959 року — на ручну камеру, на вулицях Парижа, без декорацій і зі щоденною зміною сценарію. Годар спочатку написав сценарій для перших 14 хвилин, але потім покинув цю ідею, вирішивши вигадувати хід подій прямо під час зйомок. Актори зазвичай чули свої репліки вперше вранці, без репетицій.
У Sotheby’s підкреслюють: рукопис названий «частковим» не тому, що він неповний, а тому, що Годар ніколи не подавав офіційної версії сценарію до кіноцентру — він просто творив на ходу.
Раніше ми повідомляли, що БФ «Схід SOS» і «Довженко-Центр» запустили клуб українського кіно в шести містах.
Telegram