«Фактура10» з Довженко-центром представляють ретроспективу «Кіра Муратова: ескізи хаосу»
«Фактура 10», ключова ініціатива «RIBBON International», Національний центр Олександра Довженка (Київ, Україна) та «Film at Lincoln Center» представляють проєкт «Кіра Муратова: ескізи хаосу» — ретроспективу одеської режисерки, кар’єра якої тривала від початку 1960-х до її смерті у 2018 році.
У пʼятницю, 16 травня, ретроспектива відкриється у «Walter Reade Theater» у Лінкольн центрі (Нью-Йорк), прем’єрою знакової стрічки Муратової «Астенічний синдром», відреставрованої у форматі 4K завдяки «Criterion Collection».
Ретроспектива, до складу якої увійшли 16 фільмів, познайомить аудиторію із багатою добіркою найвидатніших режисерських досягнень Муратової.
«Кіра Муратова: ескізи хаосу» вперше пропонує нью-йоркським глядачам та глядачкам можливість глибше познайомитися з творчістю режисерки, повних ретроспектив якої донині не було в США. Попри визнання, якого Муратова удостоїлася серед знавців кіно у світі, обмежений міжнародний прокат її фільмів перешкоджає дослідженню критичної спадщини авторки в рамках історії сучасного кіно.
У 1970-х і 80-х роках Муратова постійно зазнавала жорсткої цензури з боку радянської влади й чиновників кіноіндустрії; їй неодноразово наказували суттєво відредагувати й перемонтовувати завершені роботи. Однак режисерка не здавалася, намагаючись брати участь у кіновиробництві у будь-який можливий для неї спосіб.
Після розпаду СРСР Муратова продовжувала жити й працювати в портовому місті Одесі, знімаючи фільми переважно на кошти з українських джерел. У цей період, що тривав до смерті режисерки, з’явилися повнометражні фільми «Чутливий міліціонер» (1992), «Захоплення» (1994), «Три історії» (1997), «Другорядні люди» (2001), «Два в одному» (2007), «Мелодія для катеринки» (2009), «Вічне повернення» (2012).
У 2015 році, після російського вторгнення на схід України й анексії Криму, Муратову запитали під час інтерв’ю про її «пацифістську позицію» і перебування «над зіткненням», на що режисерка відповіла: «Ні, я не над зіткненням, я стаю на бік України. Мені не подобається, що вона воює, але я не знаю, як можна з цього вийти — у тих стандартах, у яких живе людство». (з кураторського тексту Марти Кузьми)
Ретроспективу «Кіра Муратова: ескізи хаосу» курують Марта Кузьма, професорка мистецтв Єльської школи мистецтв і головна кураторка «Фактури 10», та кінознавець і письменник Іван Козленко. Співреалізатор проєкту — Національний центр Олександра Довженка в Києві. Ретроспектива відбувається у співпраці з «Film at Lincoln Center», представленим зокрема заступницею програмного директора Медді Віттл, а також «Criterion Collection» і «Janus Films».
Раніше ми повідомляли, що на Каннському кінофестивалі покажуть українську анімацію «Моя бабуся — парашутистка».