Cпецпроєкти

Чи може кіберспорт мати соціальну місію

Кіберспорт давно перестав бути лише розвагою. Його соціокультурне значення важко переоцінити. Авдиторія кіберспортивних змагань становить близько 500 млн осіб зі щорічним приростом приблизно 16-18%. Про кіберспорт сьогодні у світі знають майже 2 млрд осіб, а його сукупний дохід сягає до 1,1 млрд доларів США.

Стрімко розвивається кіберспорт і в Україні. Наприклад, у Києві відбудеться серія шоу-матчів із CS:GO з командами Норвегії. В умовах всесвітньої пандемії актуальність кіберспорту зросла не лише серед молоді. Динаміка росту спостерігається як по вертикалі (кількісна), так і по горизонталі (вікова).

Ядро авдиторії становлять люди у віковому діапазоні від 12 до 32 років — під авдиторією варто розуміти всіх, хто впродовж року дивився трансляції, відвідував турніри, слідкував за новинами та брав участь у змаганнях.

Кіберспорт як соціокультурне явище

Безумовно, кіберспорт як соціокультурне явище підлягає докладному вивченню та заслуговує уваги з боку державних інституцій. Надзвичайно актуальним є проблема використання всього потенціалу кіберспорту для вирішення соціальних завдань.

Проєкт «Відповідальність Ліга UPEA» спрямований саме на розвиток соціального кіберспорту. Створення середовища для комунікації, розвиток нових навичок, налагодження соціальної взаємодії, покращення когнітивних здібностей, психоемоційного та фізичного стану, організація дозвілля, працевлаштування в галузі — це ще неповний перелік завдань, які постають перед соціальним кіберспортом.

Діти з інвалідністю, ветерани АТО, люди літнього віку, внутрішньо переміщені особи, діти з багатодітних та малозабезпечених сімей, наркозалежні, засуджені чи ті, які відбули покарання (з метою їхньої ресоціалізації), батьки дітей з інвалідністю, діти-сироти — усі вони поступово відкривають для себе кіберспорт.

Соціальний кіберспорт допомагає формувати толерантність у суспільстві, підтримує принцип безбар’єрності, допомагає знайти друзів, підвищити мотивацію та реалізувати свої найсміливіші мрії.

Звичайно ж, реалізація таких проєктів потребує науково-методичного супроводу. Проведення досліджень щодо впливу системних занять кіберспортом на людину, розробка та адаптація тренувальних планів та психологічна підтримка кібератлетів різних рівнів є пріоритетними завданнями для нашої Асоціації.

Дослідження, які проводять в Україні

Для досягнення найкращих результатів UPEA залучає до своїх проєктів молодих науковців, студентів, співпрацює із закладами вищої освіти, профільними міністерствами та приватними дослідницькими агенціями.

Серед найцікавіших дослідницьких проєктів Асоціації хотілось би відзначити «Дослідження впливу системних кіберспортивних занять на функціональний та психологічний стан дітей із розладами аутичного спектра» (учасників проєкту «Відповідальність Ліга UPEA») та дослідження щодо пошуку маркерів для створення психофізіологічного рейтингу кіберспортсмена для прогнозування успішності та коригування індивідуального плану тренувань.

Безперечно, важливим для Асоціації є і розвиток кіберспортивної освіти. Адже галузь постійно потребує все більше нових висококваліфікованих кадрів. Меморандуми про співпрацю за цим напрямком підписані з профільними ЗВО (закладами вищої освіти). Ведуть роботу зі створення власної кіберспортивної академії.

Хотілося б додати, що якщо зовсім нещодавно вважалось, що кіберспорт — це майбутнє, то сьогодні — воно вже настало. Тому кіберспорт гостинно відчиняє свої двері для всіх охочих.

Думка редакції може не збігатися з думкою автора колонки.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Наші колумністи
Гаррі Андреасян
СЕО Doc.ua
Пані М.
блогерка
Наталія Пірак
засновниця Fly_Academy
Сергій Бобровський
керівник наукової групи UPEA
Ми в Телеграмі
підписуйтесь