Диджитал-благодійність: як інновації підсилюють громадський сектор у всьому світі
Чому малозабезпечені в Сінгапурі йдуть не в соцслужбу, а до вендингових машин, і як fashion-сфера може мотивувати міленіалів долучатися до благодійности?
Ми живемо в дивовижний час, коли за допомогою смартфона можна управляти всім своїм життям. Роботи, створені людиною, досліджують Марс, а штучний інтелект уже може ставити діагнози краще за лікарів. Радію, що прогрес не обійшов стороною і галузь, у якій працюю я, – благодійність.
Розповім про найцікавіші винаходи, що успішно працюють на різних континентах і розвивають диджитал-благодійність
Charity Commission – увесь благодійний сектор Великої Британії на одному сайті
У Великій Британії з кінця XIX століття функціонує спеціальний орган, що регулює роботу всіх фондів, – Charity Commission.
Це перша у світі організація, що повністю контролює благодійну діяльність цілої країни. І це не просто державна установа, у яку можуть звернутися благодійники по адмінпослуги. Реєстрація в ній – це знак якости й гарантія контролю роботи фонду суспільством і урядом. Крім того, підприємства, що стають донорами, роблять це офіційно й отримують від держави податкові пільги.
Charity Commission уже давно функціонує онлайн. На сайті відомства доступно багато опцій – як для власників фондів, так і для меценатів. Саме там є єдина форма звітности, яку регулярно заповнюють усі без винятку благодійники.
Організація, що не подає або затримує подачу звіту, втрачає свій «квиток» у благодійний сектор і припиняє діяльність. Її засновники та члени наглядової ради пожиттєво втрачають право займатися благодійністю.
Крім того, меценат, донор або будь-який британець може знайти на сайті повну інформацію про організацію, що його цікавить: скільки зібрала коштів, на які потреби витратила, на якій території країни працює, скільки людей у команді й навіть яку зарплату вони отримують. Наприклад, наймасштабніша благодійна організація Британії THE BRITISH COUNCIL має в штаті понад 11 тисяч співробітників.
Сінгапур – вендингові машини роздають гарячі обіди малозабезпеченим, а до благодійних акцій долучаються через мобільний додаток
Сінгапур і прогрес – це майже синоніми. У країні зі стабільною економікою, сотнями інноваційних компаній і рівнем безробіття у 3%, здавалося б, благодійність просто не потрібна як явище. Але громадський сектор розвинений і регульований державою. За шахрайство у благодійності навіть передбачено кримінальну відповідальність.
Поволонтерити в Сінгапурі так само звично і просто, як замовити піцу. Якщо місцевому хочеться долучитися до доброї справи, він встановлює мобільний додаток MINDS Volunteers. Під час реєстрації можна обрати, яка сфера благодійности цікавить: піклування про літніх людей, дітей або природу.
Додаток надсилає сповіщення, коли відбувається акція або захід, де потрібні волонтери. Також у застосунку є магазин, де можна придбати речі ручної роботи, що продають для благодійних цілей.
Для малозабезпечених сінгапурців у місті встановлено вендингові машини – автомати, які роздають безплатні обіди. Авторами ініціативи стали Food Bank Singapore у партнерстві з Philips Foundation.
Автомати видають сухі продукти харчування: вермішель, консерви, порошкові суміші для напоїв, а також гарячі «бенто»: вермішель із куркою та бобами, курка карі з білим рисом, імбирна риба з червоним рисом.
Пожертви на харчові продукти збирали в постачальників і приватних осіб. Кожен комплект збалансований і затверджений Singapore Heart Foundation і сертифікованими дієтологами. Отримати безплатний набір можна за допомогою спеціальної картки, на яку щомісячно надходить 50 балів, одна порція їжі обходиться безробітному в 2-3 бали.
GiveTide – решта на благодійність у США
Краудфандинговий мобільний додаток GiveTide створили для того, щоб максимально спростити спосіб благодійних внесків.
Як він працює? Встановивши додаток на мобільний, користувач прив’язує до нього свої платіжні картки. Потім обирає благодійні організації, які бажає підтримувати пожертвами, і сума кожної покупки округлюється, а решта автоматично перераховується на рахунок компанії. Наприклад, ви поїли в McDonald’s на 37,20, сума округлюється до 38, і 80 центів йде на благодійність.
Донатити можна будь-що: у додатку зареєстровано тисячі благодійних організацій – від зборів на підтримку Вікіпедії до Товариства Червоного Хреста. Додаток є безплатним, а перераховані пожертви оподатковуються.
Благодійна соцмережа, яку створила топмодель
У додатку Elbi, який створила супермодель Наталя Водянова, нині зареєстровано понад 60 благодійних організацій, які працюють у різних країнах світу. Пожертви приймають як фонди, що опікуються малозабезпеченими дітьми, так й організації, що допомагають зберегти популяції слонів в Африці або доставляють гігієнічні засоби дівчатам в Індію.
Суть соцмережі проста: зареєстрований користувач бачить чинні проєкти різних благодійних фондів, натискає Love button і донатить 1 долар. Маленька сума обрана розробниками навмисно, щоб зробити проєкт популярним серед молоді, адже саме міленіали – найактивніші користувачі соціальних мереж.
У середньому кожен користувач Elbi жертвує 9,5 долара, що досить багато для ринку мобільних додатків. За кожен витрачений долар користувач Elbi отримує так звані Love Coins. Ними можна розрахуватись у магазині застосунку Love Shop. Товари для магазину безплатно надають партнери – брендові і масмаркет-магазини: Fendi, H&M, Christian Louboutin, Stella McCartney.
Добрунок – вчинок у подарунок
Як засновниця благодійного фонду «Твоя Опора», я вже багато років вивчаю світовий досвід культури благодійности. І він, погодьтеся, дуже надихає. Так, помітивши світовий тренд, коли люди просять замість подарунків на якесь свято віддати гроші на благодійність, я вирішила створити «Добрунок».
«Добрунок» – це платформа, де можна створити подію та збирати кошти на допомогу дітям – підопічним нашого фонду. Серед них є малеча з вадами серця, і передчасно народжені немовлята, і діти, які живуть в інтернатах.
Як це працює? Суперпросто. Потрібно зайти на сайт Добрунок, натиснути кнопку «Створити компанію» – і за декілька кроків ви зможете розпочати свій власний збір.
Ви можете поєднати будь-яку подію у своєму житті з благодійністю. Бігати марафони, а паралельно збирати гроші на обладнання до реанімації, де рятують малечу. Святкувати день народження, але відмовитися від подарунків і зібрати гроші, які допоможуть змінити умови життя дітей в інтернаті. Відзначати весілля й паралельно збирати гроші на допомогу тим, хто народився передчасно.
Я щороку показую, наскільки це ефективно, на своєму прикладі. Цьогоріч у свій день народження теж організувала кампанію на «Добрунку», збирала на медикаменти й обладнання для Київської обласної дитячої лікарні. За кілька днів на рахунку накопичилася сума у 83 750 гривень, що навіть перевищило мої очікування. Середній чек благодійного внеску – 200-300 гривень.
Наша ключова ідея полягала в тому, щоб створити платформу пожертв для простих людей. Не обов’язково ставити мету зібрати десятки чи сотні тисяч гривень. Як показує нам світовий досвід, навіть незначні суми допомагають рятувати життя й робити світ кращим.
Думка редакції може не збігатися з думкою авторки колонки.