Rozdoum: Чи допомагає Дія.City знайти бізнес-партнера в умовах війни?
Купувати чи продавати бізнес під час війни вважається невдалою практикою. Ризики дуже високі, а це негативно впливає на ціну продажу та попит з боку потенційних інвесторів. Але навіть в умовах війни знайти партнера на вигідних умовах цілком реально.
Нещодавно моя компанія Rozdoum стала частиною британської компанії Adaptavist – глобального постачальника технологій та інноваційних рішень. І, можливо, для когось цей досвід буде корисним.
Компанія Rozdoum була заснована у 2004 році у Харкові. Спочатку це був класичний аутсорс, згодом ми почали робити власні продукти. Потім стали спеціалізуватись на інтеграції платформ та розробці додатків на базі Atlassian.
Наприкінці 2018 року ми продали свій сервісний напрямок компанії Insoft Software, оскільки вирішили сфокусуватись виключно на напрямку Atlassian.
З Adaptavist ми почали спілкуватись ще у 2017 року. Тоді від них надійшла перша пропозиція про купівлю Rozdoum. Але з різних причин не склалось. Проте ми почали співпрацювати.
Відверто кажучи, продаж компанії не був нашою метою. Ми шукали партнера, з яким могли б реалізувати ті цілі, що ставили перед собою. Нам потрібен був саме партнер, який має міжнародне представництво і якого поважають на ринку екосистеми Atlassian.
За місяць до війни ми вдруге почати обговорювати можливості об’єднання, але 24 лютого це вже стало не на часі. Ми займались релокацією наших працівників, волонтерською діяльністю і продовжували виконувати контракти. За цей час компанія не втратила жодного клієнта. І згодом ми знову отримали пропозицію від Adaptavist. Були інші пропозиції від потенційних покупців, натомість саме оферта від Adaptavist відповідала нашому баченню подальшого розвитку.
Adaptavist поставили декілька умов: вони хотіли купити компанію таким чином, щоб Україна як держава також виграла від цієї угоди, іншими словами, щоб податки були сплачені в Україні. Плюс щоб з цієї угоди певна сума була скерована на благодійність. Була вибрана організація Nova Ukraine і дві рівні частини коштів перераховані від Adaptavist з одного боку і від засновників Rozdoum з іншого.
Найкращим варіантом, щоб задовольнити побажання всіх сторін, стало резиденство в Дія.City, де для власників компаній діють найкращі податкові умови з урахуванням переходу на ПНВК. Adaptavist відкрив свою компанію в Україні, яка теж стала резидентом Дія.City, і всі співробітники будуть переведені на гіг-контракти в нову структуру, що забезпечує прозорість всієї діяльності.
Дія.City в нашому випадку стала дієвим інструментом, щоб зробити реалізацію цієї угоди простою і зручною. У деякому сенсі Дія.Cіty – гайковий ключ: він не зробить твою роботу за тебе, але ти можеш зробити свою роботу якісно і швидко. І цей інструмент насправді працює. Водночас для кожної компанії також важливо будувати відносини з партнерами, з клієнтами, зі співробітниками. Необхідна присутність на ринку, фізична участь у івентах. Потрібно бути там, де є твій клієнт.
Чому угода відбулась? Думаю, що Adaptavist – цікавий досвід: наші продукти, наша команда і наснага, з якою весь наш колектив працював в умовах війни, не втративши жодного клієнта і продовжуючи зростати. У партнерстві важливо розмовляти однією мовою, мати схоже бачення на ведення бізнесу. І у нас все зійшлося.
Ми будемо далі розвиватись, інвестувати в нові продукти і працювати в Україні і на благо України. Попри війну, у нас в Україні збільшується кількість клієнтів. Наразі ми також маємо клієнтів у США, Канаді, Британії, Швеції, Австралії, Новій Зеландії. Цього року ми виростемо на 27%.
Попри війну сьогодні ріст демонструє вся ІТ-індустрія. Українські ІТ-компанії доводять усьому світові, що є надійними партнерами. А світ в свою чергу готовий нас підтримувати. Переконаний, що захід, окрім зброї, може допомогти Україні трьома речами: підтримкою українських біженців, санкціями проти росії, співпрацею з українськими компаніями.
Звичайно, війна – це неабиякий виклик, але навіть такі надскладні умови можуть відкрити нові можливості. Головне – вірити і працювати.
Думка редакції може не збігатися з думкою автора колонки.