Cпецпроєкти

Що дешевше: SEO під час розроблення сайту чи пост-оптимізація?

Перше, з чим стикається людина, яка хоче запустити онлайн-проєкт, — ціна.

До ціни входить вартість розроблення сайту, запуск проєкту, витрати на маркетинг. До того ж на останнє виділяється найменше ресурсів, ще й за обмеженого бюджету.

Мій колега Микола Новіков – SEO-спеціаліст в агентстві Netpeak – розібрався й порахував, коли ж краще вкладати гроші в SEO: на етапі розроблення проєкту чи після його створення.

Коли краще робити SEO для сайту?

Щоб зрозуміти, що дешевше, варто подивитися на ситуацію з двох боків:

1) до запуску проєкту

У виділений бюджет входитимуть робота дизайнерів, програмістів, менеджера, який керуватиме всіма завданнями, SEO-спеціаліста (якщо потрібна SEO-оптимізація на старті) та програмістів, які впроваджуватимуть рекомендації. Непогано, якщо це інхаус-спеціалісти – так ви втратите тільки час. Якщо ж звертаєтеся до аутсорс-команди, приплюсуйте додаткові вкладання. 

2) після запуску

Надалі SEO обійдеться дорожче через витрати на програмістів і SEO-спеціалістів. Також ви втратите час і поточний трафік, що дорівнює прибутку. 

Основні напрями, на які буде йти бюджет на SEO до запуску:

  • впровадження SEO-рекомендацій програмістами

Ресурсів програмістів знадобиться більше, відповідно, і оплата їхньої роботи зросте.

  • послуги SEO-фахівця;
  • витрати на контент сайту

Багато хто запускає сайт без контенту або пишуть самі «на коліні», а SEO на етапі розроблення передбачає написання технічних завдань.

  • більше часу на запуск проєкту.

Якщо ви не наважилися зробити SEO на етапі запуску, після запуску втратите гроші на такому:

  • більше часу програмістів, але вже на занедбаному проєкті

І замість розв’язання внутрішніх завдань їм потрібно буде фіксити ті помилки, на які вказав сеошник.

  • послуги SEO-фахівця коштуватимуть дорожче, бо йому потрібно вивчити проєкт, знайти точки зростання, проблеми та шляхи їх розв’язання;
  • витрати на зміну дизайну

Сайт могли робити під певний макет, але під час розширення структура не поміщається – тоді потрібно повторно звертатися до дизайнерів для зміни всіх блоків.

  • зміна структури сайту;
  • втрата поточного трафіку та позицій;
  • збільшення терміну окупності.

За постійних вкладень можна втрачати прибуток, хоча гроші в сайт ви й далі вкладаєте. Але ідея бізнесу – приносити прибуток.

SEO на етапі розроблення є стратегічним кроком для проєкту. Ретельно розроблена оптимізація для пошукових систем допомагає запобігти помилкам, які негативно позначаться на подальшому просуванні, і врахувати пошуковий попит. Це дасть змогу збільшити охоплення аудиторії вже на старті роботи сайту, а значить отримати бажану окупність і прибуток у більш короткі терміни попри великі витрати на старті.

З чого складається SEO на етапі розроблення

Три великих кити, які тримають SEO, – дані від клієнта, семантика і структура. Саме на цьому побудовано розроблення сайту.

Першим кроком є ​​заповнення брифу й обговорення первинних даних майбутнього проєкту. Тут важливо зрозуміти конкурентів, пріоритетні регіони й УТП.

Далі проводиться аналіз ніші проєкту. Аналізуються сайти-конкуренти – як лідери ринку, так і менші проєкти. Не обмежуючись ключовою нішею, проводять аналіз схожих тематичних проєктів. Трапляється чимало фішок сусідніх ринків, які ще не реалізовані в Україні, тож можна стати першопрохідцем.

На основі отриманих даних з урахуванням первинного бачення проєкту від клієнта формується повноцінна структура. Уже на цьому етапі в неї закладається потенціал на розширення й описується весь потрібний для цього функціонал.

Коли у вас є структура сайту, пропишіть технічні процеси:

  1. Правила формування URL для сторінок, фільтрів і тегів.
  2. Правила запровадження перелінкування на сайті завдяки хлібним крихтам, фільтрам, логотипам і сторінкам пагінації.
  3. Інструкції з коректного формування й запровадження XML-мап сайту.
  4. Мультимовність і мультирегіональність.
  5. Оптимізацію мобільної версії сайту.

Після завершення роботи з технічної частини можна пропрацьовувати параметри всередині сторінки — On-page:

  1. Як уникнути дублювання сторінок сайту.
  2. Закриття технічних і внутрішніх сторінок від індексації та переходу пошуковими роботами.
  3. Налаштування HTTP-заголовків.
  4. Рекомендації з оптимізації коду сайту і швидкості роботи.
  5. Правила налаштування і відображення сторінок 404 і 50х помилок.
  6. Складання коректного robots.txt.

Для ecommerce-проєктів важливим пунктом чек-листа є система фільтрації

  • правильне формування URL;
  • запровадження необхідного функціоналу;
  • налаштування індексації;
  • запровадження перелінкування;
  • налаштування атрибутів, щоб уникнути дублювання сторінок.

Наприклад, у «Розетки» велика частина сторінок – це фільтри. Їх потрібно оптимізувати, після чого ви отримуєте унікальні сторінки, які ранжуються і приносять трафік.

Один із найважливіших пунктів у SEO на етапі розроблення – контентна оптимізація. Щоб сайт одразу стартанув на високі позиції, потрібно прописати якісний контент:

  • ТЗ копірайтерам для написання текстів на сторінки сайту;
  • мета-теги і заголовки для сторінок;
  • правила формування структури заголовків h2-h6;
  • шаблони alt і title для зображень;
  • статті для блогу.

Так одразу після старту на сторінках сайту є ключові запити.

Мікророзмітки потрібно впроваджувати на готовий сайт, але прописати шаблони варто заздалегідь. Наприклад, у вас буде блог, тоді мікророзмітка потрібна для статей. Так ви закладаєте потенціал на те, що сніпети будуть або кращими, ніж у конкурентів, або на тому ж рівні, щоб не відставати.

Останнє, але не менш важливе – система аналітики. Для ecommerce-проєктів особливо важливо отримувати точні дані. Тому налаштуйте Google Analytics, Google Tag Manager і зв’яжіть їх між собою. І, звичайно, не забудьте про воронку продажів.

Які завдання залишаються після запуску проєкту

Після запуску робота SEO-спеціаліста не завершується і потрібно й далі оптимізовувати сайт.

  1. Оновлення аналізу конкурентів. Сайт розробляють пів року, рік і більше, і за цей період в ніші багато що може змінитися. 
  2. Визначення пріоритетів категорій. Після запуску проєкту потрібно розуміти, які товари є важливими для клієнта (з економічного боку) і прокачувати їх.
  3. Аналіз панелей пошукових систем. У межах цього пункту SEO-спеціаліст відстежує показники сайту і в разі якоїсь просадки повинен моментально відреагувати й виправити.
  4. Робота із зовнішньою масою посилань. Робота з посиланнями проводитиметься протягом усього життєвого циклу проєкту.
  5. Перевірка наявності санкцій із боку пошукових систем.
  6. Збір семантичного ядра. Потрібно шукати впущену семантику (низькочастотні ключі) і пропрацьовувати під час розширення категорій.
  7. Аналіз ніші на появу нових напрямів.
  8. Перевірка сайту на критичні помилки. Биті посилання чи неправильні редиректи з’являтимуться, але факапів стане менше, якщо ви зупинитеся на SEO до старту.
  9. Оптимізація коду та швидкості завантаження сайту – довгий і нескінченний процес. 
  10. Розроблення контенту для блогу чи іншого інформаційного розділу, щоб конвертувати його в конверсійний.

Можна сміливо говорити, що нехтування плануванням SEO-робіт на старті проєкту – це певною мірою зменшення зони відповідальності SEO-фахівця.

Реалізація комплексу робіт, які можна провести на етапі формування сайту, займає близько одного людино-місяця (залежно від розміру проєкту). Вартість цього людино-місяця до і після релізу сайту різна: у другому випадку ми говоримо про внесення коригувань у вже виконану раніше роботу і про втрату потенціалу швидкого розвитку ресурсу.

Простіше кажучи, собівартість пулу робіт за попередньої оптимізації в кінцевому підсумку обходиться дешевше, ніж у випадку з пост-оптимізацією такого ж масштабу. До того ж своєчасне виконання всіх робіт дає змогу вичавлювати весь потенціал із ресурсу відразу ж після його старту, що зрештою збільшує ROMI.

Думка редакції може не збігатися з думкою автора колонки.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Наші колумністи
Ольга Бульбах
Катя Костенко
трендвотчерка
Мирослава Ульяніна
Інна Семиряга
іміджмейкерка
Ми в Телеграмі
підписуйтесь