Що дешевше: SEO під час розроблення сайту чи пост-оптимізація?
Перше, з чим стикається людина, яка хоче запустити онлайн-проєкт, — ціна.
До ціни входить вартість розроблення сайту, запуск проєкту, витрати на маркетинг. До того ж на останнє виділяється найменше ресурсів, ще й за обмеженого бюджету.
Мій колега Микола Новіков – SEO-спеціаліст в агентстві Netpeak – розібрався й порахував, коли ж краще вкладати гроші в SEO: на етапі розроблення проєкту чи після його створення.
Коли краще робити SEO для сайту?
Щоб зрозуміти, що дешевше, варто подивитися на ситуацію з двох боків:
1) до запуску проєкту
У виділений бюджет входитимуть робота дизайнерів, програмістів, менеджера, який керуватиме всіма завданнями, SEO-спеціаліста (якщо потрібна SEO-оптимізація на старті) та програмістів, які впроваджуватимуть рекомендації. Непогано, якщо це інхаус-спеціалісти – так ви втратите тільки час. Якщо ж звертаєтеся до аутсорс-команди, приплюсуйте додаткові вкладання.
2) після запуску
Надалі SEO обійдеться дорожче через витрати на програмістів і SEO-спеціалістів. Також ви втратите час і поточний трафік, що дорівнює прибутку.
Основні напрями, на які буде йти бюджет на SEO до запуску:
- впровадження SEO-рекомендацій програмістами
Ресурсів програмістів знадобиться більше, відповідно, і оплата їхньої роботи зросте.
- послуги SEO-фахівця;
- витрати на контент сайту
Багато хто запускає сайт без контенту або пишуть самі «на коліні», а SEO на етапі розроблення передбачає написання технічних завдань.
- більше часу на запуск проєкту.
Якщо ви не наважилися зробити SEO на етапі запуску, після запуску втратите гроші на такому:
- більше часу програмістів, але вже на занедбаному проєкті
І замість розв’язання внутрішніх завдань їм потрібно буде фіксити ті помилки, на які вказав сеошник.
- послуги SEO-фахівця коштуватимуть дорожче, бо йому потрібно вивчити проєкт, знайти точки зростання, проблеми та шляхи їх розв’язання;
- витрати на зміну дизайну
Сайт могли робити під певний макет, але під час розширення структура не поміщається – тоді потрібно повторно звертатися до дизайнерів для зміни всіх блоків.
- зміна структури сайту;
- втрата поточного трафіку та позицій;
- збільшення терміну окупності.
За постійних вкладень можна втрачати прибуток, хоча гроші в сайт ви й далі вкладаєте. Але ідея бізнесу – приносити прибуток.
SEO на етапі розроблення є стратегічним кроком для проєкту. Ретельно розроблена оптимізація для пошукових систем допомагає запобігти помилкам, які негативно позначаться на подальшому просуванні, і врахувати пошуковий попит. Це дасть змогу збільшити охоплення аудиторії вже на старті роботи сайту, а значить отримати бажану окупність і прибуток у більш короткі терміни попри великі витрати на старті.
З чого складається SEO на етапі розроблення
Три великих кити, які тримають SEO, – дані від клієнта, семантика і структура. Саме на цьому побудовано розроблення сайту.
Першим кроком є заповнення брифу й обговорення первинних даних майбутнього проєкту. Тут важливо зрозуміти конкурентів, пріоритетні регіони й УТП.
Далі проводиться аналіз ніші проєкту. Аналізуються сайти-конкуренти – як лідери ринку, так і менші проєкти. Не обмежуючись ключовою нішею, проводять аналіз схожих тематичних проєктів. Трапляється чимало фішок сусідніх ринків, які ще не реалізовані в Україні, тож можна стати першопрохідцем.
На основі отриманих даних з урахуванням первинного бачення проєкту від клієнта формується повноцінна структура. Уже на цьому етапі в неї закладається потенціал на розширення й описується весь потрібний для цього функціонал.
Коли у вас є структура сайту, пропишіть технічні процеси:
- Правила формування URL для сторінок, фільтрів і тегів.
- Правила запровадження перелінкування на сайті завдяки хлібним крихтам, фільтрам, логотипам і сторінкам пагінації.
- Інструкції з коректного формування й запровадження XML-мап сайту.
- Мультимовність і мультирегіональність.
- Оптимізацію мобільної версії сайту.
Після завершення роботи з технічної частини можна пропрацьовувати параметри всередині сторінки — On-page:
- Як уникнути дублювання сторінок сайту.
- Закриття технічних і внутрішніх сторінок від індексації та переходу пошуковими роботами.
- Налаштування HTTP-заголовків.
- Рекомендації з оптимізації коду сайту і швидкості роботи.
- Правила налаштування і відображення сторінок 404 і 50х помилок.
- Складання коректного robots.txt.
Для ecommerce-проєктів важливим пунктом чек-листа є система фільтрації:
- правильне формування URL;
- запровадження необхідного функціоналу;
- налаштування індексації;
- запровадження перелінкування;
- налаштування атрибутів, щоб уникнути дублювання сторінок.
Наприклад, у «Розетки» велика частина сторінок – це фільтри. Їх потрібно оптимізувати, після чого ви отримуєте унікальні сторінки, які ранжуються і приносять трафік.
Один із найважливіших пунктів у SEO на етапі розроблення – контентна оптимізація. Щоб сайт одразу стартанув на високі позиції, потрібно прописати якісний контент:
- ТЗ копірайтерам для написання текстів на сторінки сайту;
- мета-теги і заголовки для сторінок;
- правила формування структури заголовків h2-h6;
- шаблони alt і title для зображень;
- статті для блогу.
Так одразу після старту на сторінках сайту є ключові запити.
Мікророзмітки потрібно впроваджувати на готовий сайт, але прописати шаблони варто заздалегідь. Наприклад, у вас буде блог, тоді мікророзмітка потрібна для статей. Так ви закладаєте потенціал на те, що сніпети будуть або кращими, ніж у конкурентів, або на тому ж рівні, щоб не відставати.
Останнє, але не менш важливе – система аналітики. Для ecommerce-проєктів особливо важливо отримувати точні дані. Тому налаштуйте Google Analytics, Google Tag Manager і зв’яжіть їх між собою. І, звичайно, не забудьте про воронку продажів.
Які завдання залишаються після запуску проєкту
Після запуску робота SEO-спеціаліста не завершується і потрібно й далі оптимізовувати сайт.
- Оновлення аналізу конкурентів. Сайт розробляють пів року, рік і більше, і за цей період в ніші багато що може змінитися.
- Визначення пріоритетів категорій. Після запуску проєкту потрібно розуміти, які товари є важливими для клієнта (з економічного боку) і прокачувати їх.
- Аналіз панелей пошукових систем. У межах цього пункту SEO-спеціаліст відстежує показники сайту і в разі якоїсь просадки повинен моментально відреагувати й виправити.
- Робота із зовнішньою масою посилань. Робота з посиланнями проводитиметься протягом усього життєвого циклу проєкту.
- Перевірка наявності санкцій із боку пошукових систем.
- Збір семантичного ядра. Потрібно шукати впущену семантику (низькочастотні ключі) і пропрацьовувати під час розширення категорій.
- Аналіз ніші на появу нових напрямів.
- Перевірка сайту на критичні помилки. Биті посилання чи неправильні редиректи з’являтимуться, але факапів стане менше, якщо ви зупинитеся на SEO до старту.
- Оптимізація коду та швидкості завантаження сайту – довгий і нескінченний процес.
- Розроблення контенту для блогу чи іншого інформаційного розділу, щоб конвертувати його в конверсійний.
Можна сміливо говорити, що нехтування плануванням SEO-робіт на старті проєкту – це певною мірою зменшення зони відповідальності SEO-фахівця.
Реалізація комплексу робіт, які можна провести на етапі формування сайту, займає близько одного людино-місяця (залежно від розміру проєкту). Вартість цього людино-місяця до і після релізу сайту різна: у другому випадку ми говоримо про внесення коригувань у вже виконану раніше роботу і про втрату потенціалу швидкого розвитку ресурсу.
Простіше кажучи, собівартість пулу робіт за попередньої оптимізації в кінцевому підсумку обходиться дешевше, ніж у випадку з пост-оптимізацією такого ж масштабу. До того ж своєчасне виконання всіх робіт дає змогу вичавлювати весь потенціал із ресурсу відразу ж після його старту, що зрештою збільшує ROMI.
Думка редакції може не збігатися з думкою автора колонки.