Cпецпроєкти

Що не так із нашими маркетологами та як правильно підібрати фахівця?

11 років я працюю в маркетингу, з яких сім років у бізнесі й чотири роки в агентстві.

З підбором маркетолога в штат уперше зіткнулася 2015 року, коли набирала фахівців у свій перший відділ. У моїй голові тоді не вкладалося, як людина з класним резюме може бути настільки некомпетентною.

Минуло шість років, а на ринку маркетингу досі є дві великі проблеми:

Брак фундаментальних знань у фахівців і слабке розуміння основ маркетингу самими власниками та, як наслідок, невміння ставити маркетологам завдання й оцінювати їх ефективність.

Перша проблема криється в системі освіти. У державних ЗВО багато теорії, яка ніяк не пов’язана з реаліями.

Якщо говорити про приватні курси, то дешевше отримати знання про налаштування таргету і вже завтра заробляти $2000, як свідчать численні оголошення.

Молодь скаче по верхах. Круті кейси описано на порталах у вигляді PR-статей, які служать для них освітнім матеріалом.

Ви думаєте, що я жартую, тоді поставте запитання на співбесіді: яку літературу ви читаєте? Я ставлю його системно. І найчастіша відповідь: читаю статті й Telegram-канали.

Я на 100% самоучка, яка завжди була жадібною до знань.

Маркетолог повинен читати книги, проходити курс за курсом і застосовувати всі на практиці. Читати q дивитися інші кейси теж важливо. Але, щоб їх оцінювати, у голові повинна скластися система. Ось її маркетинг-фахівцям часто й не вистачає.

Що маркетологам читати обов’язково:

🔸Злом маркетингу. Наука про те, чому ми купуємо. Філ Барден 

🔸Стратегія блакитного океану. Чам Кін, Рене Моборн

🔸 Позицінування. Битва за розуми. Джек Траут

🔸Нова поведінкова економіка. Річард Талер

🔸Маркетингові  війни. Ел Райс, Джек Траут 

🔸Мікротренди, що змінюють світ прямо зараз. Марк Пенн, Мредіт Файнман

🔸Сила простоти. Джек Траут, Стів Ривкін

🔸Диференціюйся або помри. Джек Траут, Стів Ривкін

🔸Маркетинг 4.0 Гермаван  Картаджайя, Айвен Сетіаван, Філіп Котлер. 

🔸Думай повільно, вирішуй швидко. Даніель Канеман.

🔸Клієнти на все життя. Карл Сьюел.

🔸 Як зростають бренди. Байрон Шарп.

🔸Головна маркетингова книга. Олексій Філановський.

🔸 Запитай маму: Як спілкуватися з клієнтами й підтвердити правоту своєї бізнес-ідеї, якщо всі навколо брешуть. Роб Фіцпатрік.

🔸Від хорошого до великого. Джим Коллінз

А ще історії великих брендів:

🔸Продавець взуття. Філ Найт

🔸 Як чашка за чашкою будувалась Starbucks. Говард Шульц

🔸The everything store. Джеф Безос та ера Amazon. Бред Стоун

🔸Pixar. Перезавантаження. Лоуренс Леві

🔸Кров, піт і пікселі. Зворотна історія відеоігор. Джейсон Шраер

🔸 Доставка щастя. Шлях до прибутку, задоволення та мрії. Тоні Шей

🔸Nutella. Як створити обожнюваний бренд. ДжиДжи Падовані

🔸 СмакВілл: Як зробити революцію в ритейлі, роблячи все не так. Євгеній Щепін

🔸 Як я створив Walmart. Сем Волтон

І це тільки стартовий пакет :)

Треба зазначити, що на ринку з’явилося багато гідної освіти, і якби мені знову було 16, то я вибрала б KMBS або MIM замість свого універу, а потім би ще по 5 разів на LABA, Projector. Бо й викладачі все на практиці розбирають і тусовка краща. Ось тільки шкода, що молодь постійно клює на вудку про 2000 баксів і таргет.

Проблема друга підприємець у маркетингу розуміє ще менше, ніж його підлеглий, а отже, буває, що його часто обдурять. 

Ось трапиться йому кандидат із високими презентаційними навичками, п’ять разів за співбесіду повторив слово «бренд» і рибка в сітці. Попрацює такий менеджер від 3 до 9 місяців і втече підкорювати HR’a і власника в іншому бізнесі. Наступний підприємець подивиться на «значний» досвід нашого кандидатця й візьме його до себе. І, здається, це коло не скінчиться ніколи.

Даю поради, як розпізнати горе-маркетологів, якщо ви підприємець:

– кандидат майже ніде додатково не навчається й насилу згадує назви прочитаних книг (може гарячково згадати одну, але переплутати автора)

– може розповідати, як минула компанія круто за нього розвивалася, але якщо ви почнете уточнювати деталі, то почуєте відсебеньки, які не підкріплені фактами

– не може відповісти на питання «Як ми зможемо оцінити результат вашої роботи»

– каже тільки про одну функцію маркетингу – просування.

І ще. Гарного маркетолога робить практика. Не купуйтеся на розмови про те, як зростають інші бренди. Нехай розповідає, як ростив бренд сам.

Часто підприємець стикається з питанням: знайти хорошого фахівця з досвідом або виростити самому. Правильної відповіді немає. Є ресурс – беріть досвідченого, щоб рвонути вперед. Тільки якщо ви самі не можете оцінити цей досвід, то краще зверніться до зовнішнього фахівця. Інакше відхопите зірку за великі гроші з навичкою розводити руками й виголошувати красиві промови.

Ростити під свій бізнес гра в довгу. Є ризик, що потім людина піде і не просто в іншу компанію, а до конкурента. Але вовків боятися у ліс не ходити. Моя практика показує, що вирощений «інхаус» маркетолог краще відчуває компанію, уболіває за кожен результат і набагато ефективніше.

Хочу повернутися до тих, хто хоче пов’язати своє життя з маркетингом. У цій професії можна заробляти значні гроші. Вам ніколи не буде нудно, тому що ви другий пілот у компанії й завжди перебуваєте в інтерактивній грі за серце споживача.

Таргет –  це маленький крок, професія набагато глибша й цікавіша. Шукайте, як у ній розвиватися, і пам’ятайте: Траут, Котлер, Друкер, Шарп хоч і не топінфлюенсери в TikTok, але зможуть сформувати вашу систему знань. За великого бажання і гайпанути на цьому можна, і пенсію собі забезпечити.

Під час вибору навчання звертайте увагу на те, щоб викладачі були практиками з досягненнями.

Маркетинг – не точна наука, ви будете згоряти від величезної кількости заперечень із боку начальства й замовників. Тому навчайтеся формулювати свою позицію й обов’язково готуйте аргументи перед початком захисту своєї ідеї.

До речі, ідею вам доведеться захищати завжди. Це ніби ви щодня запускаєте новий стартап з одним і тим же інвестором.

І на завершення: з маркетингом усе так! Нам би більше системних знань і з боку бізнесу, і з боку фахівців, і все налагодиться. Я навіть бачу світло в кінці тунелю. Він починається з моменту, коли ви залишаєте заявку на курси з маркетингу та закінчуєте читати десяту книгу зі списку вище.

Думка редакції може не збігатися з думкою авторки колонки.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Наші колумністи
Пані М.
блогерка
Гаррі Андреасян
СЕО Doc.ua
Наталія Пірак
засновниця Fly_Academy
Сергій Бобровський
керівник наукової групи UPEA
Ми в Телеграмі
підписуйтесь