Що не так із нашими маркетологами та як правильно підібрати фахівця?
11 років я працюю в маркетингу, з яких сім років у бізнесі й чотири роки в агентстві.
З підбором маркетолога в штат уперше зіткнулася 2015 року, коли набирала фахівців у свій перший відділ. У моїй голові тоді не вкладалося, як людина з класним резюме може бути настільки некомпетентною.
Минуло шість років, а на ринку маркетингу досі є дві великі проблеми:
Брак фундаментальних знань у фахівців і слабке розуміння основ маркетингу самими власниками та, як наслідок, невміння ставити маркетологам завдання й оцінювати їх ефективність.
Перша проблема криється в системі освіти. У державних ЗВО багато теорії, яка ніяк не пов’язана з реаліями.
Якщо говорити про приватні курси, то дешевше отримати знання про налаштування таргету і вже завтра заробляти $2000, як свідчать численні оголошення.
Молодь скаче по верхах. Круті кейси описано на порталах у вигляді PR-статей, які служать для них освітнім матеріалом.
Ви думаєте, що я жартую, тоді поставте запитання на співбесіді: яку літературу ви читаєте? Я ставлю його системно. І найчастіша відповідь: читаю статті й Telegram-канали.
Я на 100% самоучка, яка завжди була жадібною до знань.
Маркетолог повинен читати книги, проходити курс за курсом і застосовувати всі на практиці. Читати q дивитися інші кейси теж важливо. Але, щоб їх оцінювати, у голові повинна скластися система. Ось її маркетинг-фахівцям часто й не вистачає.
Що маркетологам читати обов’язково:
?Злом маркетингу. Наука про те, чому ми купуємо. Філ Барден
?Стратегія блакитного океану. Чам Кін, Рене Моборн
? Позицінування. Битва за розуми. Джек Траут
?Нова поведінкова економіка. Річард Талер
?Маркетингові війни. Ел Райс, Джек Траут
?Мікротренди, що змінюють світ прямо зараз. Марк Пенн, Мредіт Файнман
?Сила простоти. Джек Траут, Стів Ривкін
?Диференціюйся або помри. Джек Траут, Стів Ривкін
?Маркетинг 4.0 Гермаван Картаджайя, Айвен Сетіаван, Філіп Котлер.
?Думай повільно, вирішуй швидко. Даніель Канеман.
?Клієнти на все життя. Карл Сьюел.
? Як зростають бренди. Байрон Шарп.
?Головна маркетингова книга. Олексій Філановський.
? Запитай маму: Як спілкуватися з клієнтами й підтвердити правоту своєї бізнес-ідеї, якщо всі навколо брешуть. Роб Фіцпатрік.
?Від хорошого до великого. Джим Коллінз
А ще історії великих брендів:
?Продавець взуття. Філ Найт
? Як чашка за чашкою будувалась Starbucks. Говард Шульц
?The everything store. Джеф Безос та ера Amazon. Бред Стоун
?Pixar. Перезавантаження. Лоуренс Леві
?Кров, піт і пікселі. Зворотна історія відеоігор. Джейсон Шраер
? Доставка щастя. Шлях до прибутку, задоволення та мрії. Тоні Шей
?Nutella. Як створити обожнюваний бренд. ДжиДжи Падовані
? СмакВілл: Як зробити революцію в ритейлі, роблячи все не так. Євгеній Щепін
? Як я створив Walmart. Сем Волтон
І це тільки стартовий пакет :)
Треба зазначити, що на ринку з’явилося багато гідної освіти, і якби мені знову було 16, то я вибрала б KMBS або MIM замість свого універу, а потім би ще по 5 разів на LABA, Projector. Бо й викладачі все на практиці розбирають і тусовка краща. Ось тільки шкода, що молодь постійно клює на вудку про 2000 баксів і таргет.
Проблема друга – підприємець у маркетингу розуміє ще менше, ніж його підлеглий, а отже, буває, що його часто обдурять.
Ось трапиться йому кандидат із високими презентаційними навичками, п’ять разів за співбесіду повторив слово «бренд» – і рибка в сітці. Попрацює такий менеджер від 3 до 9 місяців і втече підкорювати HR’a і власника в іншому бізнесі. Наступний підприємець подивиться на «значний» досвід нашого кандидатця й візьме його до себе. І, здається, це коло не скінчиться ніколи.
Даю поради, як розпізнати горе-маркетологів, якщо ви підприємець:
– кандидат майже ніде додатково не навчається й насилу згадує назви прочитаних книг (може гарячково згадати одну, але переплутати автора)
– може розповідати, як минула компанія круто за нього розвивалася, але якщо ви почнете уточнювати деталі, то почуєте відсебеньки, які не підкріплені фактами
– не може відповісти на питання «Як ми зможемо оцінити результат вашої роботи»
– каже тільки про одну функцію маркетингу – просування.
І ще. Гарного маркетолога робить практика. Не купуйтеся на розмови про те, як зростають інші бренди. Нехай розповідає, як ростив бренд сам.
Часто підприємець стикається з питанням: знайти хорошого фахівця з досвідом або виростити самому. Правильної відповіді немає. Є ресурс – беріть досвідченого, щоб рвонути вперед. Тільки якщо ви самі не можете оцінити цей досвід, то краще зверніться до зовнішнього фахівця. Інакше відхопите зірку за великі гроші з навичкою розводити руками й виголошувати красиві промови.
Ростити під свій бізнес – гра в довгу. Є ризик, що потім людина піде і не просто в іншу компанію, а до конкурента. Але вовків боятися – у ліс не ходити. Моя практика показує, що вирощений «інхаус» маркетолог краще відчуває компанію, уболіває за кожен результат і набагато ефективніше.
Хочу повернутися до тих, хто хоче пов’язати своє життя з маркетингом. У цій професії можна заробляти значні гроші. Вам ніколи не буде нудно, тому що ви другий пілот у компанії й завжди перебуваєте в інтерактивній грі за серце споживача.
Таргет – це маленький крок, професія набагато глибша й цікавіша. Шукайте, як у ній розвиватися, і пам’ятайте: Траут, Котлер, Друкер, Шарп хоч і не топінфлюенсери в TikTok, але зможуть сформувати вашу систему знань. За великого бажання і гайпанути на цьому можна, і пенсію собі забезпечити.
Під час вибору навчання звертайте увагу на те, щоб викладачі були практиками з досягненнями.
Маркетинг – не точна наука, ви будете згоряти від величезної кількости заперечень із боку начальства й замовників. Тому навчайтеся формулювати свою позицію й обов’язково готуйте аргументи перед початком захисту своєї ідеї.
До речі, ідею вам доведеться захищати завжди. Це ніби ви щодня запускаєте новий стартап з одним і тим же інвестором.
І на завершення: з маркетингом усе так! Нам би більше системних знань і з боку бізнесу, і з боку фахівців, і все налагодиться. Я навіть бачу світло в кінці тунелю. Він починається з моменту, коли ви залишаєте заявку на курси з маркетингу та закінчуєте читати десяту книгу зі списку вище.
Думка редакції може не збігатися з думкою авторки колонки.