Які компанії найчастіше замовляють застосунки?
Огляд Smart Insights свідчить про те, що понад 80% галузей мають намір впроваджувати цифровий маркетинг у свою бізнес-модель. Але чіткої розмежованості щодо найменувань компаній, які частіше за інших замовляють розробку мобільних застосунків, сьогодні немає.
Ми живемо в епоху COVID, коли весь світ раптово був вимушений стати «хмарою» і перевести більшість своїх процесів в онлайн. Хтось пішов «допилювати» CRM, а хтось кинувся робити застосунок. Відомо лише те, що більшість компаній в усьому світі стали більше інвестувати в ІТ. Наприклад, останні дослідження Deloitte про середній рівень бюджету, який готові вкладати різні сфери бізнесу в технології, такі:
Розробити зручний застосунок – лише 50% успіху. Ще 50% стоять за злагодженими бізнес-процесами з боку компанії.
Компанії, які розуміють, навіщо їм та їхнім клієнтам мобільний застосунок, зазвичай мають перевагу над конкурентами, адже будь-які цифрові продукти варто створювати з урахуванням цифрових потреб авдиторії. Ви можете мати готовий продукт і просто трансформувати його, або ж додати нових функцій. Але це точно має бути корисним, зрозумілим і доступним вашим користувачам в один тап (клік).
Під час пандемії більшість із нас була обмеженою у виборі необхідних сервісів, тому що вони тільки створювались або тільки набирали популярності. Як, наприклад, сервіс замовлення й доставки продуктів із гіпермаркетів Zakaz.ua. Зручне замовлення та швидка доставка в цьому застосунку стали життєво важливими для клієнтів у прямому сенсі слова. У 2020 році обсяг ринку доставки продуктів в Україні, за підрахунками Zakaz.ua, зріс у півтора раза й досягнув приблизно $100 млн.
Але й багато хто відчував перенасиченість цифровим контентом. Більшість людей працювали онлайн, фізичні зустрічі замінили Zoom та Teams. У зв’язку із цим люди стали digital savvy, що означає: вони прискіпливіше вибирають цифрові продукти, якими точно користуватимуться.
Я вважаю, що такі нюанси варто брати до уваги, щоб не створити ще один «прикольний застосунок», а натомість запропонувати користувачам максимально корисний спосіб закриття своїх потреб.
Якщо говорити з власного досвіду, до нас в Alty за останній рік прийшло багато клієнтів із різних сфер. Більшу частину – 75% – становлять клієнти з банкінгу, ще 25% – з інших сфер. Це й не дивно, адже банки сьогодні – це абсолютно нова форма та складова. Ще декілька років тому мало хто міг собі уявити банк без наявності фізичних відділень, а Монобанк взяв і зробив. Ба більше, банки все частіше інтегрують у свої застосунки небанківські сервіси, що робить фінансову установу One-Stop Shop для своїх клієнтів.
Наприклад, торік до нас звернувся казахстанський банк Halyk із запитом на розроблення застосунку для замовлення й бронювання залізничних та авіаквитків. Цей застосунок мав на меті спростити процедуру покупки з можливістю оформлення кредиту. Тобто клієнтам не потрібно було знімати кеш або платити з відсотками під час покупки квитків на іншому сервісі, а просто в одному місці взяти гроші та спланувати подорож без додаткових фінансових і часових витрат.
Тому, повертаючись до запитання «Які компанії найчастіше замовляють застосунки?», я можу апелювати лише до наявних у нас замовлень. У масштабнішому розумінні краще оцінювати не окремі компанії, а галузь загалом. І, згідно з опитуванням Deloitte, майже всі галузі продовжать інвестувати в інновації, налагодження бізнес-операцій і поступову трансформацію бізнесу в майбутньому.
Які функції для компанії має виконувати застосунок? Яке завдання має ставити керівник бізнесу перед розробниками?
Зазвичай мобільні застосунки створюють для того, аби цифрувати окремі чи всі бізнес-процеси компанії. Наповнення цих застосунків може сильно відрізнятися, адже функціонал залежить від конкретних потреб компанії. Свого часу компанія ContractIQ виявила, що більш ніж 60% бізнесів уже мають мобільний застосунок або перебувають у процесі його створення. 20% із них мають на меті підсилення впізнаваності бренду, 30% генерують дохід і 50% використовують їх для підтримки та залучення клієнтів.
Якщо ви хочете надати своєму бренду конкурентну перевагу на ринку та залучити нових клієнтів до користування вашим продуктом або сервісом, варто створювати застосунки з унікальними або удосконаленими функціями, інтерфейсом і бізнес-процесами (якщо ваш бізнес передбачає їх).
Під час замовлення застосунку керівник буде ставити конкретні завдання на цифрування тих процесів, яких потребує його бізнес і які він хоче автоматизувати. Наприклад, для клієнта Liki24 ми не розробляли застосунок із нуля, а лише вдосконалили UX для мобільної версії сайту, яка згодом мала «перекочувати» у мобільний застосунок. Керівник звернувся до нас із конкретним запитом: покращити навігацію на сайті від пошуку до оформлення замовлення. Ми пропрацювали в UX-прототипі цей шлях користувача, розробили checkout-екрани для всіх можливих способів доставки, провели тестування серед користувачів, яке показало що з новим варіантом справлялися ~ 95% опитуваних. Чітке завдання – майже завжди запорука успіху.
Чи замінять застосунки й цифрові сервіси якісь офлайн-опції? Які?
Є різні думки щодо цього питання. Одні вважають, що так, адже процес цифрової трансформації біжить стрімголов, а COVID лише «підігріває» це припущення. Згадайте: ще 10 років тому замовити таксі та сплатити за проїзд не промовивши жодного слова було неможливо. Або сплатити «комуналку» не стоячи в черзі із шостої ранку під дощем, або отримати гарячий обід не встаючи з ліжка (хоча ні, все ж таки доведеться відчинити кур’єру, щоб забрати замовлення) – усі ці сервіси сьогодні важко уявити лише в офлайні.
Інші вважають, що застосунки не зможуть повністю замінити офлайн-опції. На їхню думку, ринок вже достатньо перенасичений цифровими продуктами. Те, що спрацювало свого часу для Facebook та Amazon, сьогодні вже важко повторити.
Можливо зараз я скажу неочевидне, але річ у тім, що багатьом бізнесам взагалі не потрібен мобільний застосунок. Часто для ефективної роботи бізнесу достатньо мати зручний і зрозумілий сайт, адаптований до мобільної версії, або ж взагалі чат-бот. В окремих випадках навіть можна використовувати сторонні платформи для цифрування певних процесів. Але реальність така: бренди все частіше піддаються FOMO-ефекту (fear of missing out) – коли всі хочуть створити щось своє і створюють продукти просто тому, що у всіх вони є, навіть не розуміючи суті їхнього призначення.
Також, коли люди опиняються в обмеженому виборі, найімовірніше, що їм все швидко надокучає. Тобто повністю позбавити людей офлайн-комунікації також може бути ризикованим рішенням, адже для когось цей спосіб взаємодії є цінним. Існує думка, що ми щороку все більше відчуватимемо цю потребу.
Я належу до третьої групи людей, які вважають, що між офлайн- й онлайн-сервісами має бути баланс. Це коли ти маєш змогу вибирати: чи йти тобі в ресторан, або ж замовити вечерю додому, чи йти у спортзал, або завантажити комплекс тренувань на смартфон і займатися в парку, та інше.
Ба більше, мені здається, що це не буде заміщення чогось. Найімовірніше, будуть створені абсолютно нові онлайн-сервіси, аналогів яким не було в офлайні.
Які показники якісного застосунку? Які тренди в мобільних розробках?
Щоб зрозуміти, чи виграє ваш бізнес або галузь від створення мобільного застосунку, вам слід уявити, як відбуватимуться щоденні взаємодії між програмою та клієнтом. І як, зрештою, відстежити ефективність застосунку на різних рівнях.
Для користувача найпростіший і доступний спосіб оцінити успіх застосунку – звернутися до магазинів Apple Store та Google Play Market. Зазвичай там можна побачити рейтинг, співвідношення позитивних і негативних відгуків, наявність поліпшень у застосунку та інше. Можна навести як приклад вищезгаданий сервіс замовлень і доставки продуктів із гіпермаркетів – Zakaz.ua. Бачимо, що на Google Play Market і на Apple Store рейтинг становить 4.9. Водночас кількість відгуків також досить висока: більш ніж 11 тисяч на Google й трохи більше від 7 тисяч на App Store. Негативних відгуків дуже мало. Такі вступні дані зазвичай допомагають людині створити первинне уявлення про сервіс.
Якщо ж говорити про замір ефективності саме бізнесом, то оцінка успішності визначається «трохи» складніше. Недостатньо зробити корисний застосунок. Потрібно вміти відстежувати активність його користувачів, ступінь їхньої задоволеності, вчасно реагувати на спад і зростання попиту та інші метрики.
Одними з основних є:
- метрики, що вираховують джерела, з яких здійснили найбільше завантажень. Це дає змогу зрозуміти окупність інвестицій маркетингу;
- показники утримання та залучення користувачів (PCU – Peak Concurrent User та ACU – Average Concurrent User);
- показники сесії або часу перебування в застосунку;
- показники активності користувачів на щоденній/щотижневій/щомісячній основі (DAU – Daily Active Users, WAU – Weekly Active Users, MAU – Monthly Active Users);
- фінансові показники (ARPU – Average Revenue Per User та ARPPU – Average Revenue Per Paying User), які демонструють середній дохід від користувача за окремий період й аналогічний показник за умови сплати за додатковий контент чи послугу відповідно;
- а також інші не менш важливі метрики: CPI – Cost per Install чи LTV – Lifetime value: тобто показники вартості установлення застосунку та прибутковості за середній період використання одного клієнта.
Якщо говорити про тренд у розробці мобільних застосунків, то, на мою думку, він незмінний – робити якісний і персоналізований продукт незалежно від сфери. Коротко кажучи – вгамувати «біль» клієнтів, або ж, навпаки, дати їм можливість дістати задоволення. Якщо ваш застосунок відповідає цим критеріям – ви в тренді:)
Який секрет успіху та виведення в топ для застосунку?
Мені б дуже хотілося, але сьогодні не існує якогось секрету однієї дії, щоб вивести застосунок у ТОП або в get featured. Коли до мене звертаються із цим запитанням, я завжди відповідаю, що успіх застосунку – це комплексне завдання, яке залежить від багатьох факторів. Але є додаткові дії, що можуть допомогти вивести застосунок у ТОП, якщо він якісно розроблений. Зокрема:
- правильно підібрані ключові слова;
- ефектно оформлені сторінки вашого продукту в магазинах застосунків (ідеться про Apple Store та Google Play Market). Стильні скриншоти, опис продукту, cover image, іконка застосунку тощо;
- залучення ваших користувачів та знайомих залишати зворотний зв’язок у магазинах;
- маркетинг-підтримка, щоб під час запуску збільшити ймовірність завантажень не тільки за прямим посиланням, але й через пошуковий рядок (інакше кажучи, щоб користувачі могли «загуглити» і завантажити) та ін.
Усі ці дії сумарно можуть призвести до того, що магазини застосунків помітять сплеск і відзначать ваш продукт. Але, на мою думку, запуск застосунку – це лише початок шляху до жаданого п’єдесталу. І краще вимірювати успіх не запуском, а прибутком, який генеруватиме застосунок. Бо тільки злагоджена робота всіх факторів у 90% випадків призводить до популярності застосунку, прибутку та рейтингу у 5.0.
Думка редакції може не збігатися з думкою автора колонки.