Як технології змінюють їжу та які формати гастро-бізнесу невдовзі заволодіють ринком
Слово «foodtech» утворилося від злиття англійських слів «food» і «technology», тобто «їжа» й «технології». Цей тренд означає інтеграцію цифрових технологій у процеси виробництва, приготування та доставки їжі. Незважаючи на те, що під словом «foodtech» дуже часто люди мають на увазі онлайн-сервіси доставки їжі з магазинів та ресторанів, насправді поняття цього терміну набагато ширше.
Foodtech – це інтеграція цифрових технологій у весь харчовий ланцюг: від фермерських господарств і харчового виробництва до упаковки, зберігання, приготування, доставки й утилізації їжі.
Технології потроху стають замінниками звичної форми спілкування з магазинами та ресторанами. Навіщо йти до супермаркету, якщо картоплю, яйця та хліб, а також мило, шампунь і ганчірки для прибирання тобі може принести кур’єр просто під двері? Навіщо йти до ресторану або замовляти їжу телефоном, якщо всі ваші улюблені страви можуть потрапити до вас на стіл за допомогою двох дотиків екрану вашого смартфону? Ото ж бо й воно!
Навіщо йти до ресторану або замовляти їжу телефоном, якщо всі ваші улюблені страви можуть потрапити до вас на стіл за допомогою двох дотиків екрану вашого смартфону?
Згідно з доповіддю Five Season Venture і dealroom.co, за останні 4 роки обсяги венчурних інвестицій у сфері foodtech виросли у всьому світі практично в 5 разів: з 3,08 млрд. євро в 2014 році до 14,3 млрд. євро в 2018-му. Тим часом аналітики Research & Markets стверджують, що у 2022 році обсяг світового ринку foodtech складе 250 млрд. доларів. Серед майбутніх лідерів напрямку називають Domino’s Pizza, McDonald’s та ще кілька всесвітньо відомих брендів.
Близько 60% об’єму інвестицій у світовий foodtech — це онлайн-доставка їжі з магазинів і ресторанів. В Америці на цьому ринку розвиваються компанії DoorDash, Instacat, Uber Eats, у Європі — Glovo, Deliveroo, Delivery Hero, Just Eat, Takeaway.com і знову-таки Uber Eats.
Також варто зауважити еволюцію традиційної доставки їжі: наразі набуває популярності доставка набору продуктів для приготування певної страви вдома. До набору інгредієнтів додають покроковий рецепт. Тож людина може власноруч зібрати «конструктор» з їжі. Західні компанії рухають такі «конструктори» у бік пропозицій для певних груп споживачів: веганів, прихильників органічного харчування, людей із непереносимістю глютену або лактози.
Близько 60% об’єму інвестицій у світовий foodtech — це онлайн-доставка їжа з магазинів і ресторанів.
Набувають популярності і сервіси рекомендацій з власними онлайн-супермаркетами. Серед успішних кейсів — данський сервіс Vivino, найзавантажуваніший у світі додаток про вино та найбільший винний онлайн-супермаркет. У 2018 році компанія залучила інвестиції в обсязі 20 млн. доларів, а до 2020-го планує заробити мільярд доларів лише на продажу вина.
Також величезний спектр інновацій foodtech охоплює і в сільському господарстві: генна інженерія, виробництво комах, роботи, вертикальні ферми, сільськогосподарські дрони та блокчейн. Перспективним напрямком у галузі вертикальних ферм є компактні ферми, що дозволяють вирощувати овочі та зелень просто в супермаркетах або інших обмежених просторах. У 2018 році розробник подібних ферм, берлінський стартап Infarm, залучив інвестиції на 25 млн. євро та розпочав розширення за межі Німеччини.
Також у світі набувають популярності роботизовані ресторани та кафе, пише видання vc.ru. Так, компанія Zume Pizza з Кремнієвої долини, яка з 2015 року використовує роботів для приготування піци, наприкінці 2018 року отримала 375 млн. доларів від японської компанії SoftBank Group на розвиток проєкту роботизованих фудтраків. У Франції стартап EKIM у 2018 році залучив 2,6 млн доларів для проєкту піцерії з роботами, які, крім піц, ще вміють робити десерти, салати та напої. У 2019 компанія планує продавати франшизи.
Тим часом брюссельська компанія Alberts robot SmoothieStations вже встановила п’ять роботів на ім’я Альберт: хлопці роблять смузі з інгредієнтів на ваш вибір, взаємодіючи з мобільним додатком. У найближчому майбутньому компанія планує подальше розширення на європейському ринку. Крім того, переймаються у світі також питанням скорочення харчових відходів. Наприклад, шведська foodtech-компанія Karma у 2018 році залучила 12 млн. доларів на розробку програми, яка допомагає супермаркетам розпродати залишки продуктів з терміном придатності, що спливає, зі знижкою не менше 50%. Karma позиціонує себе як екологічний сервіс, мета якого — скорочення обсягу викинутої їжі.
Різноманітні інновації, які сьогодні запроваджують у ресторанах, як правило, стосуються способів замовлення та доставки й управління виробничими процесами. У Сполучених Штатах, наприклад, піцу Domino’s можна замовити як за допомогою старого доброго телефонного дзвінка, так і через повідомлення в Messenger або ж через твіт, Smart TV, «розумний» годинник та за допомогою голосових помічників. Місцем доставки може бути будь-яка точка на мапі – офіс, квартира, галявина в лісі, пляж за містом. Усе, що треба від вас, – це просто надіслати інформацію про свою геолокацію. Далі вже справа за кур’єром.
Згідно з прогнозами, в майбутньому кількість замовлень у доставці їжі збільшиться у 20–30 разів. Зокрема, в Україні набуде популярності доставка продуктів з магазинів: не треба буде ходити на ринок, щоб купити огірки та помідори, або шукати яйця в найближчому супермаркеті – все це можна буде замовити одним дотиком у своєму смартфоні та просто чекати, поки вам доставлять під ваші двері.
Згідно з прогнозами, в майбутньому кількість замовлень у доставці їжі збільшиться у 20–30 разів.
Крім того, у найближчому майбутньому прогнозують розвиток такого напряму, як dark kitchen, завдяки якому ти можеш «шейрити» свою їжу за допомогою служб доставки. Тобі не треба буде відкривати ресторан, якщо ти захочеш готувати та годувати своєю їжею інших людей. Ти зможеш просто готувати в себе на кухні та продавати страви за допомогою сервісу доставки.
І якщо зараз сервісами доставки їжі користуються переважно міленіали (тобто ті, хто народився у період з початку 80-х до кінця 90-х ХХ століття — ці люди є активними користувачами соціальних мереж, люблять подорожувати, відвідувати кафе й ресторани), то в майбутньому сфера доставки їжі вийде за межі цього кола людей: їжу більше замовлятимуть літні люди, а також ті, в кого через велику кількість роботи банально не вистачає часу ходити по магазинах, ресторанах або готувати страви власноруч.