Історія медичної маски: від Китаю до Європи
Світова пандемія коронавірусу не могла не вплинути на моду: на Паризькому тижні моди показ французького бренда Marine Serre відбувся з моделями в дизайнерських масках, а інстаграм-блогерів уже критикують за хайпові фотографії, де маски – просто модний аксесуар. Але це вже далеко не перший раз, коли медичні маски стають трендом.
У західній медицині марлеві маски почали масово застосовувати наприкінці ХІХ століття: їх одягали хірурги, щоб не допустити зараження пацієнта з відкритими ранами. Потім ця практика поширилася в Китаї: у 1910 році розпочалася епідемія легеневої чуми, а лікарі запровадили цілком актуальні методи боротьби з вірусом: ізолювали хворих, зачиняли виїзд із міст і почали носити захисні маски, які міг виготовити кожен: шматок марлі складали в кілька шарів і зав’язували на потилиці. Головними були практичність і мала вартість маски.

Ще за вісім років спалахнула одна з найбільших пандемій людства – іспанський грип. Було інфіковано 29,5% населення планети, а померло 5,3%. Маски увійшли в широкий вжиток і стали життєвою необхідністю. Однак серед утилітарних марлевих пов’язок траплялися перші спроби зробити маску модним аксесуаром. Часто абсолютно незважаючи на практичність і дієвість отриманих речей.



У 1939 році багато країн також зазнали епідемії грипу, зокрема США. Аби заохотити людей носити маски, два голлівудських актори знялися для обкладинки журналу Look Magazine. Далі це зображення активно поширювалися як листівки.

Очевидно, що цей образ був натхненний відомими «Коханцями» Рене Магритта 1928 року. Але й на самого художника цілком могли впливати сцени, які він спостерігав упродовж пандемії іспанки.

У 1940 році цей сюжет втілився ще в одній відомій фотографії, на якій зображено поцілунок у протигазах.

Повернемося до Китаю. Там маски також не втрачали своїх позицій: у 1929 році в одному із журналів вийшла стаття під назвою «Наймодніший аксесуар цієї весни: чорна маска для обличчя». У ній аптеки критикували за надто високі ціни на маски: замість звичайного засобу гігієни аптекарі виготовляли і продавали якомога «красивішу» річ. Відповідно, зростала її вартість/зменшувалася доступність для населення.
Маски ставали і предметом для гумору. На картикатурі 1936 року жінка питає у чоловіка: «Любий, чому ти вдягнув маску? Боїшся епідемії?». На що він їй відповідає: «Ні, це щоб вберегтися від твоїх постійних поцілунків».

Традиція носити маски як побутовий аксесуар (а не тільки в разі епідемій), зберігається в Азії й упродовж останніх років. По-перше, тут одягають респіратори для захисту від забрудненого повітря. По-друге, маски особливо популярні серед підлітків і молодих людей – вважається, що так вони відгорожуються від світу, приблизно як і за допомогою навушників. Також є версії, що маски часто вдягають жінки, коли хочуть кудись вийти без макіяжу (аналогія в нашій культурі: кліше про шапку, яка прикриває брудне волосся).
До західної моди в останні десятиліття маски потрапляли саме через тенденції країн Азії, особливо завдяки образам K-pop зірок. Вони мали на меті привернути увагу до поганої екології, зокрема катастрофічного стану повітря у великих містах. Ситуація змінилася взимку 2020 року, коли модні бренди за допомогою масок привертали увагу до теми коронавірусу (або ж хайпували).


P.S. Любий читачу, ми хочемо познайомитися з тобою ближче. Можеш, будь ласка, відповісти на кілька питань? А ще там знайдеш інфо, як долучитися до секретного клубу із подарунками від наших партнерів ;) Let’s talk!