Спецпроєкти

25 ароматів, які увійшли в історію


Парфуми – звичний для нас аксесуар. У когось є один улюблений аромат, яким він користується все життя, а хтось підбирає аромат під настрій, подію чи день. Уявіть собі: кожне десятиліття у світі з’являються знакові аромати. Однак не в кожного культового парфуму історія успіху легка: деякі аромати довго чекали, щоб завоювати любов, а інші швидко втрачали популярність. 

Історія парфумів заслуговує на увагу, і саме їй присвячено цей матеріал. За експертизою звернулися до бренду BROCARD, який уже чверть століття знайомить нас з найкращими зразками парфумерного мистецтва. Зі спеціалісткою з нішевої парфумерії Ларисою Сливною розповідаємо про 25 ароматів, які увійшли до історії.

 

Першопрохідці в парфумерії 

Один з найстаріших парфумерних шедеврів – це Jicky Guerlain, випущений 1889 року. До його появи парфуми складалися лише з однієї квіткової нотки, а для цього аромату використовували не лише природні компоненти, але й синтетичний кумарин. Jicky Guerlain став прообразом унісекс-парфумів, у якому поєдналися свіжі і пряні східні відтінки, а вишукана пляшка з позолоченими бджолами стала візитною карткою аромату. 

1902 року на замовлення герцога Мальборо створили аромат Penhaligon’s Blenheim Bouquet, назвавши його на честь замку Бленхейм. З яскраво вираженим цитрусовим звучанням парфумів він протиставлявся квітковим ароматам, які були дуже модними на межі XIX–XX століть, і увійшов до історії.

До середини ХХ століття парфуми використовували лише для особливих моментів. Усе змінилося 1952 року, коли на ринку з’явився Youth Dew Estee Lauder. Есте Лаудер вирішила ввести парфуми в щоденне використання для жінок. Спершу вона створила ароматизоване мило, а згодом презентувала вишукані і стійкі парфуми для впевнених у собі жінок.

Сміливі рішення, які стали класикою 

Мерилін Монро зізнавалася, що парфуми Chanel № 5 – це єдине, що вона одягає на себе перед сном. Майже 100 років тому поява цього аромату була сміливим рішенням у світі парфумерії: легендарний Ернест Бо змішав 80 інгредієнтів, і аромат видавався дещо незвичним, без типових на той час квіткових мотивів.

Оформлення флакона теж було нетиповим: Габріель Шанель вирішила відмовитися від кришталевого овалу і надала перевагу прямокутному, більш схожому на флакон для чоловіків. Попри цю нетиповість (а радше навіть за це) Chanel № 5 полюбили одразу жінки у всьому світі. До речі, в Україні бренд Chanel вперше з’явився у 2004 році – у мережі BROCARD.

Існують різні версії створення аромату Climat Lancome, і достеменно невідомо, яка з них правильна. У парфумі яскраво виражені квітково-альдегідні нотки, цибетин і відтінки мускусу – і все це дає унікальний аромат, який швидко став улюбленим і без пишної презентації та реклами. «У цьому ансамблі немає жодної зайвої ноти: кожен компонент достойний партії соло, однак тонко відлунює у звучанні інших партій, створюючи фантазійну багатогранну мелодію. Це настільки компліментарні парфуми, що вони здатні прикрасити жінку будь-якого віку», – так описала парфуми Лариса. 

У парфумера Жана Клода Еллена є багато знакових робіт. Одна з найсміливіших – унісекс-одеколон Eau de Gentiane Blanche Hermes. Його композиція суперечить своєму парфумерному класу, адже одеколони складаються із цитрусів. Еллена не використовував цих компонентів, проте створив яскравий, стійкий і спокійний аромат, який звучав як цитрусовий. Йому вдалося передати типове звучання одеколону з нетипових компонентів.

Можете уявити аромат, який поєднав у собі нотки шоколаду, карамелі, кокосу і солодкої вати? Такий є – це Angel Mugler, перші в історії аж такі солодкі парфуми. Вигадали його парфумери Олів’є Креспо та Ів де Ширін, які забезпечили собі світове визнання і започаткували моду на гурманські аромати. Після Angel Mugler у світі парфумерії почали з’являтися схожі солодкі парфуми, але жодному з них не вдалося перевершити ікону епохи. 

 

Парфуми і наркотики

Скандальний Opium YSL з’явився 1977 року завдяки Жану Луї Сьюзаку. Навіть довкола його назви сперечалися, не згадуючи вже про позиціювання аромату. Творці прагнули, щоб цими парфумами побажала скористатися Велика імператриця Піднебесної Ци Сі. «Серед складників, крім опіуму, ключову роль відігравали достиглі спеції: гвоздика, бергамот, коріандр. Попри осуд суспільства, парфумам, призначеним для сексуальних, свободолюбивих жінок, вдалося побити рекорди продажів. Сенсаційний аромат, який у момент народження зненавиділи та зрештою палко полюбили», – розповіла Лариса

Ще одним провокаційним ароматом став Dior Addict від парфумера Тьєррі Вассера, який вимагав називати себе не інакше як «дизайнер ароматів». Поява парфумів на ринку супроводжувалася провокаційним роликом, героїня якого показувала свою залежність від аромату і навіть розбила вітрину із заповітним флаконом. Dior за пропаганду наркотиків і насмішку над наркозалежними засуджували, а от парфумам це не завадило стати класикою парфумерії.

Парфуми з передісторією

Ювелірний бренд Cartier вирішив показати свою витонченість і в парфумерії,  створивши аромат Cartier Declaration.  Ці парфуми для чоловіків є одними з улюблених та визнаних критиками за останню чверть століття. Над ароматом працював славнозвісний Жан Клод Еллена. Парфуми Cartier Declaration за допомогою виражених відтінків презентують чоловіка як сексуального та аристократичного водночас. 

Eau d’Hermes став першим ароматом Дому Hermes. 1951 року геніальний Едмон Рудницька створив його для сім’ї Hermes, у якому  передавав делікатність обробки шкіри сумок бренду і їхній запах. Він створив еспіридну композицію, де образ аромату поєднувався з ДНК виробу зі шкіри. 

Аромат L’Air du Temps Nina Rici, який подарував парфумерії новий подих у повоєнний час, мав не лише важливу місію. Сам квітково-пряний аромат був новаторський. Крім того, до звичних квіткових ноток додали ще синтетичні компоненти. L’Air du Temps Nina Rici вплинув на появу цілої серії схожих ароматів. А флакон з голубами як символами миру і кохання визнали одним з найкрасивіших за всю історію парфумерного мистецтва.

На створення цього аромату Жака Герлена надихнула історія кохання Шаха Джахана до однієї з його дружин Мумтаз Махал. Парфуми назвали Guerlain Shalimar на часть садів Шалімар, де падишах гуляв з коханою. Поки юристи Герлен отримували права на ексклюзивне використання слова «Шалімар», аромат виходив під номером 90. 1925 року на Всесвітній виставці декоративно-прикладного мистецтва аромат Guerlain Shalimar був представлений у склі Baccarat, у флаконі, створеному одним з представників родини Герлен-Раймондом Герлен. Завдяки орнаментальному мотиву Тадж Махал у центрі флакона парфуми отримали головний приз виставки. До сьогодні флакони  Shalimar на фабриці Guerlain під Парижем оформлюють вручну. 

L’Eau d’Issey Issey Miyake було задумано як аромат щастя. Тоді невідомий 25-річний парфумер Жак Кавальє за ідеєю Іссея Міякі створив парфуми нової хвилі, запропонувавши жінкам замість звичних квіткових ароматів свіжий, прозорий і «акварельний». Ніхто не очікував такої популярности, яку здобув L’Eau d’Issey, проте зараз аромат вважають вінтажним і особливим.

 

Аромати вишуканости і легкости

Саме парфуми J’adore Dior із жасмином у серці композиції називають найяскравішим проявом жіночности, а бергамот додає свіжости й підкреслює цитрусові нотки. Він з’явився 1999 року завдяки Кайліс Беккер і став класикою у сучасній парфумерній індустрії. 

«Hiris Hermes отримав нагороду парфюмерного Оскара. Для створення цього аромату використали корінь ірису семирічного просушування. Цей компонент не лише дорогий, але й складний у використанні. Мало хто вміє грамотно працювати із цим парфумерним матеріалом, але Олівії Джакобетті вдалося створити парфум, що справляв враження рідкісної вишуканої елегантности. Це найправдивіший ірис у парфумерному виконанні», – розповіла Лариса. 

Chance Chanel з’явився, щоб розвінчати репутацію марки, що створює парфуми для зрілих жінок. Завдяки ньому Chanel тепер асоціювали з фліртом, юністю та азартом.

Cristalle Chanel за свою історію тричі вдосконалювався і сьогодні вважається ДНК-маркою Chanel. З іншого боку, це нове слово в парфумерній історії бренду. Завдяки легкому квітковому аромату із цитрусовими нотками Cristalle Chanel парфуми можуть не лише освіжати, як це робили недорогі одеколони чи туалетна вода, але й підкреслювати гармонійність і самобутність жінки.

Ці парфуми створили, щоб вони ще довго залишались у ліфті після жінки. Недоступний Dior випустив аромат Miss Dior, який могла дозволити собі будь-яка жінка. Аромат захоплює нотками гарденії, бергамоту і альдегідів, тримає увагу завдяки ірису, жасмину і конвалії та залишає післясмак з нотками шкіри, дубового моху, сандалу. Для Miss Dior було вперше використано власну запатентовану молекулу конвалії. 

 

Авторська парфумерія 

Категорія нішевої парфумерії стрімко розвивається, з’являються нові оригінальні аромати, які швидко закохують у себе цінителів. «Нішеві аромати – це художні твори, натхненні ідеєю, а не брифом. Такі аромати не модні – вони стильні. Вони про бажання і вміння людини виразити себе інакше, про унікальну ідентичність, над якою мода не владна, – розповідає Лариса. – Незалежному парфумеру ніхто не диктує тематику і спрямованість майбутнього аромату, ніхто не встановлює ані часових, ані фінансових рамок – ці закони парфумерного мейнстріму у світі альтернативних ароматів не діють. На створення аромату буде витрачено стільки часу, як того потребуватиме митець. Обрані ті компоненти, які гратимуть в ансамблі свою партію бездоганно – найдорожчі, найякісніші, найчесніші. У таких ароматах відстежується характер і унікальний почерк парфумера, який їх створив і додав щось принципово нове у світ мистецтва парфумерії». 

На самоті у своїй маленькій імпровізованій лабораторії в паризькому бутиці парфумер Жан Лапорт створив композиції з білим мускусом і ожиною. Так 1978 року з’явився перший авторський аромат L’Artisan Parfumeur MÛRE ET MUSC

Позаяк аромат наче залишався у флакончику, а не утворював шлейф, Жан вирушив у Грасс, щоб зустрітися з трьома молодими парфумерами: Жан-Клодом Еллена, Люсьєном Ферреро і Жан-Клодом Жигодо. Саме Жан-Клод Еллена відчув, що аромату бракує сполучної ноти. 

«Я порадив йому використовувати суміш цитрусових у поєднанні з естрагоном і відтінком лаванди, а потім взяти за основу дубовий мох. Ми провели кілька тестів, перш ніж знайшли правильну комбінацію. Жан пішов зі жменькою зразків, з яких вибрав один, той самий», – згадує парфумер. Mûre et Musc став родоначальником самої концепції нішевої парфумерії. 

Натхненний грецькою мітологією та історією про жінку Цирцею, яка втрачала і знаходила своє кохання, Kirke Tiziana Terenzi від Паоло Теренції вже завоював любов шанувальниць нішевих парфумерних студій. Парфуми, створені 2017 року, – серед наймолодших у нашому переліку. Фруктові нотки нагадують про першу невзаємну закоханість, а мускус символізує залишену в минулому пристрасть. Ці парфуми виводили авторську парфумерію з тіні. 

Колекційні аромати 

П’ять Оскарів отримав аромат 24 Faubourg Hermes Моріса Руселя (1995 рік). Цей парфумер – майстер білих квітів, і він точно знає, як розкривається жіночність на білому квітучому тлі.  Щороку виходять колекційні флакони цих парфумів з гравірованим малюнком хустки Hermes, який ніколи не повторюється. Вінтажний флакон аромату поціновувачі досі купують на інтернет-аукціонах, не шкодуючи грошей. 

Moustache Rochas був улюбленим одеколоном  засновника легендарного Дому Марселя Роша. З’явився він 1948 року і швидко завоював популярність, адже мав не лише яскраво виражений чоловічих характер, але й був універсальним: і для прогулянки, і для робочого дня. 2000 року аромат перевидали, розширивши також лінійку продуктів: наприклад, можна придбати гель для душу з парфумами Moustache. 

Rouge d’Hermes започаткував нову еру в Hermes. Парфумер Акіко Камей спробувала обіграти червоний колір у східній композиції. Того ж року в Hermes з’явилася червона помада і червона сумка Birkin.

Перших сім років після створення парфумами L’Interdit Givenchy користувалася лише Одрі Хепберн. Вона була музою великого кутюр’є Юбера де Живанши, який і придумав цей аромат.

 

Секрет успіху

Саме особистий почерк парфумера забезпечує аромату популярність і любов мільйонів. Передусім парфуми – це про стиль. Про вміння виразити себе, свою ідентичність, над якою мода не владна. Підбираючи парфуми, потрібно пам’ятати, що вони можуть розповісти про вас більше, ніж можна уявити, або не розповісти нічого. 

25 ароматів це як чверть століття. Чверть століття змін, трансформацій та відчуттів. А ще 25 років виповнилося мережі BROCARD . На сайті brocard.ua можна знайти майже всі легендарні парфуми, про які ми згадали. Обирай свій аромат і ставай частиною історії.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram