Cпецпроєкти

Прогноз майбутніх злочинів та гасіння пожеж дронами. Віртуальний тур «найрозумнішими містами» нашої планети


«Розумне місто» перестало бути вигадкою фантастів і поступово стає нашою реальністю. Тож bit.ua вирішив пояснити, що значить термін Smart City, і влаштувати віртуальний тур «найрозумнішими містами» нашої планети. 

Smart City – це…

…концепція розвитку мегаполісів, за якої управління містом відбувається завдяки технологіям, що помітно поліпшують показники життя містян, безпеку та екологію міста.

Цифрове місто, інформаційний мегаполіс, кібервіль, flexicity – як тільки не іменують технологічно прогресивні міста світу. А от нам подобається називати їх просто – «розумні міста», або ж Smart City. До речі, з 2015 року в українській столиці заснована міська ініціатива технологізації міста – Kyiv Smart City. Картка киянина – поки що найвідоміший  проєкт  KSC, і вона неабияк полегшує життя киян.

Амстердам без заторів

Зручне та швидке пересування містом є однією з головних умов для визнання міста комфортним для життя. Кияни без вагань підтвердять ці слова. Наразі столиця України посідає 13-те місце із 403 у рейтингу найперевантаженіших автомобілями міст світу за версією аналітичної компанії TomTom. Регулярні затори, які починаються зранку, а закінчуються під вечір, впливають на роботу як приватних компаній, так і державних установ, а також на життя окремих киян. 

Деякі країни знаходять вихід з кризової ситуація у використанні альтернативного автомобілю транспорту. Наприклад, кількість аварій та заторів у Нідерландах значно зменшилася завдяки популяризації велосипедів як засобів пересування. Знайти двоколісного друга, а також парковку для нього в будь-якій частині Нідерландів; обрати найкращий маршрут з урахування велодоріжок; порівняти ціни рентових компаній можна за допомогою додатків до телефону. Декілька кліків – і ти економиш свій час, гроші, а головне – нерви.

Штучний інтелект Ханчжоу

Навіть велосипеди не змогли вирішити проблему заторів на дорозі у китайському місті Ханчжоу. Пішохідні зони та тротуари в один прекрасний момент перетворилися на кладовища велосипедів. Їх орендували, а потім кидали де забажається. Тому жителі почали все частіше повертатися до автомобілів. 

Щоб вирішити проблеми автотрафіка, міська влада звернулася за допомогою до штучного інтелекту Alibaba Cloud City Brain. Завдяки ньому кількість заторів зменшилася на 15 %, а тривалість поїздок на естакадах на 4,6 хвилини. На сотнях перехресть він автоматично керує світлофорами, а також повідомляє про ДТП з коефіцієнтом точности 92%. 

«Міський мозок може виявити ДТП за одну секунду. Отримавши сигнал тривоги, ми можемо прибути на місце події за п’ять хвилин», – розповіла «Женьмінь жибао» Чжен Іцзюнь, поліцейська-напарниця штучного інтелекту.

Також Alibaba Cloud City Brain допомагає рятувати життя людей, обравши найкращий шлях  для пересування пожежникам та працівникам швидкої.

Токіо без злочинів

На безпеку громадян помітно впливає людський чинник. Втомлений та затурканий сімейними проблемами митник пропустить небезпечний вантаж через втрату концентрації уваги. Ще складніше розпізнати злодія, що в розшуку, за допомогою камер безпеки, коли перед твоїми очима проходять десятки тисяч пасажирів аеропорту.

Тому Імміграційне бюро Японії впровадило 2014 року в аеропорту Ханеда в Токіо систему розпізнавання особистости пасажира. Автоматичні ворота сканують обличчя та відбитки пальців, а потім перевіряють збіги з базами даних злочинців. Це допомогло пришвидшити проходження митного та паспортного контролю. Співробітники аеропорту почали ретельніше перевіряти вантаж пасажирів та хутчіше реагувати на небезпечні ситуації.  

Система розпізнавання облич може стати в нагоді і для вуличних камер спостереження, що допоможе правоохоронним органам швидше розшукувати злочинців. Крім того, вже наразі розроблюється програма, яка надасть можливість прогнозувати скоєння майбутнього злочину чи правопорушення. Завдяки цьому можна буде попереджувати незаконні дії до настання негативних наслідків. 

Усміхніться, вас знімають у Новому Орлеані

Наразі ідею цифрової безпеки на вулицях впроваджують у Новому Орлеані. Причиною цьому стала стрілянина на Бурбон-стріт у 2016 році, в ході якої одну людину вбили, а дев’ятеро були поранені. Зараз вебкамери безперервно транслюють ситуацію довкола та на місці подій. Всі дані «зливаються» в єдиний центр для аналізу. Крім того, кожен користувач інтернету має можливість спостерігати за Бурбон-стріт 24/7. 

2017 року влада міста також планувала встановити тепловізори для виявлення зброї, схованої під одягом. Ідею, на жаль, так і не реалізували.

На розвиток технологій безпеки також впливає й еволюція відеоформату. Чіткіші зображення у форматах Full HD чи 4К дають можливість краще розпізнавати обличчя людей, а також охоплювати більшу територію. Завдяки цьому можна економити кошти, купляючи одну камеру замість двох або трьох зі звичайними форматами.

Дрони – пожежники у Латвії 

У Латвії Aerones LTD наразі розробляє модель дронів для боротьби з лісовими пожежами. Прототип моделі компанії здатний підняти у повітря 114-кілограмовий вантаж, а тому може транспортувати шланг на висоті до 400 метрів. Якщо модель виявиться успішною, її будуть використовувати для тушіння висотних пожеж. 

Наразі дрони вже використовуються для тушіння пожеж на висоті до 100 метрів. Згідно зі статистистикою, 19% дронів усіх екстрених служб США, куплених у період між 2009–2017 рр., були пожежними.

Китайці активно використовували дрони для боротьби з поширенням коронавірусу. У лютому минулого року видання Global Times опублікувало відео, як працювали системи відеонагляду за порушниками локдауну.  

На опублікованому відео можна побачити, що оператор дрону просить громадян надіти маску та не виходити з дому без потреби. Крім того, дрони виявилися ефективними не тільки для стеження за людьми. За допомогою них передавали медикаменти та їжу вразливим групам населення. Також вони підсвічували дорогу каретам швидкої вночі. 

Громадські активісти небезпідставно занепокоєні тим, що подібні технології контролю будуть використовуватися для порушення прав і свобод громадян з боку держави чи корпорацій. Прикриваючись питаннями безпеки, вони можуть збирати дані про особисте життя людей, стежити за їхнім переміщенням, контактами та навіть підслуховувати розмови. 

Видання Venturebeat повідомило, що маркетингова компанія Adnear вже використовує дрони, щоб моніторити сигнали з мобільних пристроїв. Так вони дізнаються, яка реклама найкраще впливає на вибір товарів та послуг покупцями.

Екологічне Мальме та Сінгапур 

Жителі перевантажених мегаполісів відчувають на собі, наскільки серйозними є екологічні проблеми, такі як забрудненість повітря, погана вентиляція жилих районів, висока температура будівель та інші. Їхнє вирішення є непростим завданням. Однак полегшити це можуть сучасні технології.

Мальме називали «шведським Детройтом». Це забруднене та наполовину покинуте індустріальне містечко мало найбільший рівень безробіття. Наразі воно перетворилося в екозаповідник, де проживають представники креативного класу. Свого часу міська влада розпочала реновацію. Таким чином були побудовані 600 будинків, магазинів та офісних будівель з екологічно чистих матеріалів: ракушняка, арболіту, цегли та інших. Усі вони обладнані сонячними батареями та вітряними турбінами. Деякі з них навіть маю систему рециркуляції води. Рідина обігріває будівлю взимку та охолоджує влітку.

Майже в кожного нового будинку на кухні встановлено засіб для подрібнення відходів, які перероблюються в біотопливо для машин та міського транспорту. Також їх спресовують у палети для покриття парковок та доріг.

У найрозвинутішому районі міста Холлбархетен у середині квартир можна побачити термостати, які регулюють температуру  в приміщеннях, а також датчики для контролю рівня освітлености залежно від часу доби та пори року.

Якщо ви вважаєте, що подібна утопія можлива лише в невеликих містечках та селах, то наведемо приклад Сінгапуру, який прагне бути найзеленішим мегаполісом у світі. Одним із завдань SmartNation вважається вирішення урбаністичних проблем за допомогою сучасних технологій при високій щільності населення. 

Квартири почали обладнувати сонячними панелями і вакуумними системами позбавлення відходів. За допомогою датчиків як у приміщеннях, так і в місті загалом влада отримує інформацію про споживання електроенергії та води і приймає рішення, як ефективно знизити ці показники. 2016 року влада міста та Наньянгський технологічний університет підписали контракт щодо тестування безпілотних автобусів на міських маршрутах громадського транспорту. Саме датчики стануть у нагоді для контролю за пересуванням таких автобусів.

Звичайно, що всі згадані інновації коштують немало, і це відображається на вартості життя громадян у розумних містах. Водночас технології дешевшають, а тому їх впровадження в менш заможних країнах є лише питанням часу. Не можна заперечувати той факт, що мобільні телефони та додатки в них вже спростили наше проживання у місті як у питаннях зв’язку з місцевою владою, так і в користуванні громадським транспортом. Тим самим вони зекономили час та гроші громадян. 

Камери спостереження на вулицях значно зменшують рівень злочинности. Навіть більшу вагу мають не самі можливості технології, а той психологічний ефект, який здійснює наявність малопомітного фіксувального засобу на криміналітет у звичних місцях. 

Однак не варто забувати, що також технології можуть бути використані проти прав та свобод громадян. І ситуація з моніторингом дій громадян під час епідемії коронавірусу це довела. Якщо в цьому випадку стеження відбувалося заради загального блага, то в іншій ситуації ми можемо отримати різновид цифрової диктатури.

Автор: Шерман Дрозд

ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ У Києві з’явилася перша smart-вулиця

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: