«Щоб залучити аудиторію, стартап має вирішувати реальну проблему»: інтерв’ю з Вікторією Тігіпко
Про те, що найважливіше для стартапу, про гаджети в житті дітей, про те, в які технології варто інвестувати і про кіно шеф-редакторка bit.ua Олена Чигрин поговорила з Вікторією Тігіпко, засновницею і керівною партнеркою венчурного фонду TA Ventures, співзасновницею всеукраїнського ком’юніті для жінок-лидерок в IT і digital – Wtech, Президенткою клубу приватних інвесторів ICLUB Global Президенткою Одеського міжнародного кінофестивалю.
У чому для вас перевага технологічного бізнесу?
Tech-бізнеси змінюють сталі правила гри в різних індустріях, створюють нові вертикалі і бізнес-моделі. За такими компаніями майбутнє.
Tech-бизнес – це не просто про цікавість і розвиток. Тут потрібно мати великі амбіції, правильне бачення, гарну інтуїцію. Тільки так в цій сфері можна досягти успіху.
Крім того, tech-підприємці, на відміну від традиційних підприємців, найчастіше мають досвід і простір для роботи над довготривалими проєктами. Завдяки цьому саме tech-бізнес і tech-підприємці здатні допомагати суспільству з найбільшими викликами. Це драйвить.
Через TA Ventures щорічно проходять тисячі стартапів. Ви вибираєте всього кілька десятків проєктів. Як відчуваєте потенціал стартапу?
У TA Ventures щорічно ми проглядаємо до 3 тисяч стартапів, щоб проінвестувати у 20. Наша команда завжди проводить власний серйозний due diligence. Часто вже на першій зустрічі ми розуміємо, проінвестуємо в компанію чи ні.
Ми інвестуємо в технології і сильну команду. Венчурний інвестор – це ще і психолог. У нас десятирічна експертиза – як моя, так і більшості членів команди.
Механізм роботи TA Ventures налагоджений як у воєнній організації: у нас прописані всі процеси, таймінги, плани, зони відповідальності, due diligence process.
Ми часто аналізуємо 5-10 стартапів зі схожими ідеями і робимо ставку на засновників. Шукаємо людей з найбільш підходящою експертизою та досвідом. В ідеалі це серійний підприємець чи досвідчений керівник, які працювали в цій галузі. Це один з найважливіших моментів у залученні інвестиції на ранніх стадіях. У цей період компанія ще не має значних показників, а тому її головна перевага – засновники і команда.
Що б могли порадити молодим стартаперам?
Багато молодих підприємців думають, що варто лише відправити десятками VC листи з проханням про допомогу в реалізації ідеї – і хтось обов’язково вкладе в них кошти.
Звісно, це так не працює. Перш ніж написати фонду, потрібно пам’ятати, що є певні інвестиційні тези, вертикалі і етапи, в які вони вкладають. Це мегаважливий момент.
Будь-який стартап починається з ідеї. Як її визначити? Щоб залучити аудиторію, стартап має вирішувати реальну проблему. Тому засновникам раджу замислитися, який біль споживача вони можуть вирішити через технології та інноваційні рішення. Бажано визначити вузький напрямок.
У цьому пункті все зводиться до пошуку ніші на великому ринку. Фактично потрібно зрозуміти, що можна перетворити на окремий бізнес. Збирайте цікаві моделі на кшталт способів вирішення проблем – незалежно від галузі і географії. Надихайтеся компаніями, які існують, і моделями, що вже працюють.
Ви зазначили, що першочергово у стартапі звертаєте увагу на команду засновників. Чому це важливо?
Ми інвестуємо в людей. Є вислів: “З хорошою командою можна будувати будь-яку ідею. А з поганою – навіть найпрекрасніша ідея потоне”.
У нашій справі важливо, щоб людина була віддана роботі на 100%. Якщо хтось хоче робити стартап від нудьги або просто через бажання заробити гроші, це відчувається одразу.
Стартапи робляться завдяки іншим переконанням. Це коли ти не спиш ночами, бо тобі хочеться щось змінити у своєму секторі чи глобально. Коли ти готовий/-а працювати 24/7/365. У такому разі інвестор розуміє, що ти не просто ентузіаст, а той, хто дійсно зможе реалізувати свою ідею.
В яких галузях бізнесу ви вбачаєте найбільший потенціал?
Ми в ТА Ventures інвестуємо за певними фокусними вертикалями – це мобільність, цифрове здоров’я, фінансові технології, корпоративне ПЗ, споживацькі технології. Ці сектори ми оцінюємо як найбільш перспективні зараз і в подальшому.
Наприклад, якщо казати про цифрове здоров’я, прибуток цієї галузі показує ріст 55% на рік. В індустрії ще багато невирішених задач – від психологічного здоров’я до віддаленого спостереження за хронічними пацієнтами, – а отже, вона розвиватиметься стрімкими темпами.
Існує гостра потреба в нових рішеннях для індивідуальних переміщень. Прогнозований загальний дохід ринку мобільності до 2030-го – $6,7 трлн. У галузі корпоративного ПЗ ми бачимо зростання попиту на бізнес-аналітику, збільшення кількості компаній, які запроваджують технологічні рішення.
Розмір ринку споживацьких технологій зараз $5 трлн, а прогнозований ріст до кінця 2021-го – на 19,2%. Ми вже зараз спостерігаємо вибуховий ріст онлайн-продажів.
І, звісно, фінтех – у 2022-му світовий фінансовий сектор коштуватиме $26,5 трлн за щорічного зростання 6%. Продовжується нова хвиля фінтеху – з зацікавленням з боку техногігантів та посиленням гравців, які вже існують.
Про все це, до речі, ми говоримо на зустрічах нашого клубу приватних інвесторів ICLUB Global, де самі приватні інвестори можуть співінвестувати з TA Ventures у стартапи, які швидко зростають.
Ми навчаємо тих, хто хоче долучитися до світу венчурного капіталу, показуємо на зустрічах компанії, в які інвестуємо самі. Завдяки цьому члени ICLUB можуть створювати свій портфель без ризику – TA Ventures вже зробив свій due diligence, їм залишається з цим ознайомитися і обрати вже самостійно.
Наша місія – learn, invest, connect. ICLUB Global вже працює в Дубаї, Лондоні, Нью-Йорку, Майамі, Монако, Києві, Мінську, Алмати. У найближчих планах – відкриття в Ріяді, на Кіпрі та в Женеві.
Як вибудовуєте стосунки дітей з технологіями та гаджетами?
Їх вже не потрібно вибудовувати – діти відмінно орієнтуються самі. Ми з ними багато розмовляємо про інвестиції, бізнес, освіту. Я розповідаю бізнес-кейси, раджу корисні застосунки, скидаю цікаві TEDи, подкасти, круті онлайн-книги.
Ви відома поціновувачка кіно. Як бачите майбутнє кінематографу з урахуванням розвитку технологій?
Ще у 2019-му, на 10-му ювілейному Одеському міжнародному кінофестивалі ми передбачили майбутні трансформації в кінематографі. На закритті фестивалю ми казали, що наша мета – максимально інтегрувати нові технології, інновації до кіноіндустрії.
Звісно, ми навіть не могли уявити, що ці процеси так пришвидшить ситуація з пандемією. У 2020-му ми влаштували ОМКФ в онлайн-форматі, поєднавши кіноіндустрію з технологіями.
Безумовно, кіно переживає період трансформації. Створюються нові тренди, глядач чекає на креатив і нешаблонне мислення. Можу сказати, що на Одеському міжнародному кінофестивалі, який цьогоріч відбудеться офлайн 14-21 серпня в Одесі, ми точно готові інтегрувати нові технології, пробувати нові аудіовізуальні форми кіновиробництва.
Що з останніх фільмів вам сподобалося?
Звісно, цей місяць був присвячений оскарівським номінантам. “Манк”, “Земля кочівників”, “Батько”, “Суд над чиказькою сімкою” – кожен фільм по-своєму емоційний і кожний залишив унікальні враження.
Три застосунки на смартфоні, якими користуєтеся щодня?
FINIMIZE – щоденний фінансовий newsletter, де зібрані головні фінансові новини дня. Швидко, легко, зрозуміло – дуже раджу.
PLAYBOOK. Build a startup – відмінний помічний в micro-learning. Тут зібрані відеоуроки від 10 хвилин від світових галузевих експертів. Відмінна можливість мобільної освіти!
Ще я люблю слухати подкасти. Один з улюблених – The Twenty Minute VC – максимально корисний подкаст про венчурне інвестування.
Разом із Вікторією Тігіпко та ще чотирма експертами рейтингу TechDrivers на сайті bit.ua ми шукаємо по-справжньому закоханих у диджитал і технології людей. Голосуйте за своїх фаворитів у чотирьох номінаціях!