Cпецпроєкти

«Основним питанням для цифрових скептиків залишається питання надійності збереження та обробки їхніх даних»: інтерв’ю з Данилом Молчановим, керівником напряму електронних послуг проєкту TAPAS


Шеф-редакторка bit.ua Олена Чигрин говорила з Данилом Молчановим про те, як змінити ставлення українців до цифрових послуг і про улюблені гаджети заступника керівника USAID/UK aid проєкту ТАРАS, керівника напряму електронних послуг 

Як вважаєте, чому українці часто насторожено сприймають впровадження технологій та цифрових послуг?
На жаль, у багатьох громадян є тривалий негативний досвід спілкування з державою. Тому передбачувано, що люди з недовірою сприймають державні ініціативи, а особливо цифрові. Основним для цифрових скептиків залишається питання надійності збереження та обробки їхніх даних. Незважаючи на наявність відповідного законодавства деякі державні органи дійсно час від часу нехтують питанням захисту персональних даних та чутливої інформації. Але зараз Міністерство цифрової трансформації запроваджує певні нові стандарти щодо надійності та безпечності цифрових рішень, і цим рішенням люди починають довіряти все більше, не дивлячись на спроби інформаційних атак на ці продукти. Сподіваюся, згодом ми прийдемо і до адаптації європейських вимог щодо захисту персональних даних у нашій країні.

Чи є спосіб змінити ставлення громадян?
Безумовно і це сьогодні відбувається в межах цифрового бренду Дія. Ми, як проєкт міжнародної технічної допомоги, який підтримує цифрові реформи для боротьби з корупцією, як ніхто розуміємо цю проблему. Недостатньо просто створювати цифрові додатки або сервіси, важливо, щоб ними користувалися, а для цього потрібна довіра до них. І сьогодні ми маємо відмітити, що Дія як бренд викликає все більше довіри у громадян, варто подивитись на кількість користувачів порталу (понад 4,5 млн) та застосунку (майже 5 млн). Ви також можете бачити скільки ко-бренд продуктів Дії з’являється в державі і це відбувається саме через те, що люди довіряють цьому бренду.

Чи орієнтується проект TAPAS на якісь країни, впроваджуючи електронні послуги та роблячи державні послуги прозорими? Які це країни?

Безумовно, вивчення кращих практик це є частина нашої роботи. Ми досліджували досвід безлічі країн, намагалися переймати його навіть за принципом copy-paste, але на певному етапі усвідомили, шо ми маємо йти своїм шляхом. Кожна з країн має свою історію розвитку державного ІТ і цифрових продуктів, має свою ментальність і рівень довіри до держави. А, в свою чергу, держава також має певний рівень довіри до громадян. На жаль, нам довелося стартувати з ситуації, в якій була присутня тотальна недовіра між державою і громадянами, причому в обидва боки. На щастя, ця ситуація зараз покращується.
Стосовно країн, на які ми найбільше орієнтуємося, це Велика Британія та Австралія. Ці країни мають дуже виважені підходи щодо створення людяних сервісів, реінжинірингу та адаптації послуг під реальні потреби громадян і бізнесу. Ці країни пропагують культури створення сервісів, для чого вони створили відповідні фреймворки, тобто набори правил та рекомендацій, за якими всі послуги мають відповідати певному стандарту, а не робитися кожен раз по-новому і з чистого листа. Вони також цікаві з точки зору UX/UI принципів, адже їм вдалося провести численні дослідження щодо сприйняття інформації і графічних елементів різними категоріями користувачів в процесі замовлення державних послуг.

Які зміни чекають сферу електронних державних послуг найближчим часом?
Ми вже зараз живемо в період цифрової революції в державному секторі. Кількість цифрових подій за останній рік можна прирівняти до всіх подій попереднього десятиріччя. Але я хотів зупинитися на тих проєктах, які будуть створюватися за підтримки наших донорів – USAID та UK aid – у цьому році.
Спільно з Мінцифри та Податковою службою ми зараз працюємо над запровадженням віртуальних акцизних марок для алкогольної продукції, що дозволить зменшити рівень контрафактної продукції та підвищити обізнаність громадян про те, що вони вживають. Функціонал отримання повної інформації про кожну пляшку буде доступний в застосунку Дія.
Разом з Мінприроди ми працюємо над проектом Eco.Diia – це сервісна платформа, яка надасть доступ до багатьох важливих даних про ліса, воду, надра, якість повітря, викиди, пестициди та багато іншого.
Ну і також плануємо завершити один з наших наймасштабніших проєктів – це створення єдиної інформаційної системи в сфері будівництва, завдяки якій вже сьогодні більшість послуг пов’язаних з будівництвом можна отримати онлайн.

Яке місце в вашому житті займають технології?
Занадто багато місця я вважаю. Треба зменшувати:)

Три улюблених гаджети?
Смарт-годинник, телефон (в ньому паспорт і права з Дії), лептоп. Це три гаджети які завжди зі мною.

Без яких застосунків на смартфоні не уявляєте свій день?
Все достатньо банально: це пошта, Zoom, купа месенджерів (ненавиджу їх), Google Keep, Jira, Facebook.

Разом із Данилом Молчановим та ще чотирма експертами рейтингу TechDrivers на сайті bit.ua ми шукаємо по-справжньому закоханих у диджитал і технології людей. Голосуйте за своїх фаворитів у чотирьох номінаціях!

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Теги:
Ми в Телеграмі
підписуйтесь