Спецпроєкти

«Чорна п’ятниця» по-українськи: як не стати жертвою обману


26 листопада в Україні відбудеться «чорна п’ятниця». В Україні ця подія має свої неприємні особливості, коли люди купують товар не тільки недешево, але й переплачуючи за нього.

Про те, як дурять на «чорну п’ятницю» та чому вона неможлива в Україні, розповідаємо в матеріалі.

Що таке «чорна пятниця»?

З 1789 року в останній четвер листопада у США відзначається День подяки. Він присвячений першому врожаю, який зібрали пілігрими Плімутської колонії у 1621 році після голодної зими в Новому Світі. Колоністи вижили завдяки допомозі індіанців, а тому влаштували для себе та них свято з молебнями та бенкетом.

У 1996 році з’явилося продовження святкування Дня подяки у вигляді глобальних розпродажів майже усіх магазинів США, яке назвали «чорною п’ятницею».

Існують дві версії походження назви

Одна з них стосується удару по фондовій біржі Нью-Йорка у 1869-му році. Двоє американських фінансистів Джей Гулд і Джеймс Фіск, які управляли залізницею Erie Railroad, вирішили трохи заробити, спровокувавши зростання цін на ринках. Вони скуповували золото й чекали, що від цього підскочать ціни на зерно. Коли зерно подорожчало, зросли й залізничні тарифи, що дозволило Erie Railroad заробити більше грошей.

Потім Гулд скористався аферою ще раз. Тільки в цей раз він скупив золото на сім мільйонів доларів, після чого курс долара підскочив на 40%. Держава втрутилася в ситуацію й знизила курс завдяки золото-валютному резерву на 30%. Ті, хто придбав золото в паніці за завищеними цінами, у результаті прогоріли.

День падіння курсу золота на американському ринку увійшов в історію як «чорна п’ятниця».

Друга версія свідчить, що у Філадельфії у п’ятдесяті роки минулого століття відбулися сильні затори на дорогах у п’ятницю після святкування Дня подяки. Дорожня служба штату назвала цей день «чорною п’ятницею».

Знижки в магазинах цього дня можуть сягати 90%. Люди займають черги вночі з четверга на п’ятницю, щоб купити техніку майже за безцінь. Коли двері торгових центрів відчиняються, починається безумство: ламаються двері, охорона не може заспокоїти натовп, часто відбуваються бійки за товар, а інколи покупці затоптували на смерть співгромадян.

«Чорна п’ятниця» поширилися за межі США. Глобальні розпродажі перед зимовими святами відбуваються в Європі та країнах Азії. До нас американська шопінг-традиція дійшла лише шість років тому. Попри те, що українці продавці обіцяють шалені знижки, насправді знайти їх майже неможливо, а інколи можна й переплатити за товар.

Дурити дозволено

Майже щороку українські медіа постять матеріали про те, як покупців обдурюють на «чорну п’ятницю», обіцяючи шалені знижки. Ось, наприклад, в одному із супермаркетів техніки та електроніки покупцям пропонують придбати монітор Dell зі знижкою 28%. Нічого собі? Але за привабливою жовтою наліпкою можна побачити стару ціну, яка нічим не відрізняється від нової. Тобто продавець банально підіймає ціну, а потім опускає її до потрібної завдяки знижці. У результаті людина не переплачує й не отримує жодних переваг.

Інший приклад можна продемонструвати, перевіривши ціни на сайті також одного з продавців техніки та електроніки.

Ціна на телефон Xiaomi Redmi Note 10 Pro 6/128GB зі знижкою на «чорну п’ятницю» становить 8999 грн.

В інших магазинах ми бачимо ту саму ціну без знижок або навіть меншу. Перегляньмо через Webarchive, скільки коштував Xiaomi Redmi Note 10 Pro 6/128GB у жовтні. Бачимо ціну у 8499 грн, тобто на 500 грн дешевше. У цьому разі ви не тільки не економите, але й переплачуєте.

Це дуже неприємна ситуація, коли люди починають казати, що без «знижки» на «чорну п’ятницю» могли б купити товар значно дешевше.

Інколи продавці використовують розмите формулювання «знижки до 90%». На більшість дорогих товарів знижка не буде перевищувати 5–10%. Водночас знижка 90% буде або на бракований товар, або на умовний брелок, який можна купити біля каси «на пам’ять».

«Чорна п’ятниця» – це неможливо

По-перше, потрібно перестати вірити в казки й зрозуміти просту істину: «Чорної п’ятниці, як у США чи Європі, в Україні не було й не буде». Насамперед це пов’язано з ринком ритейлу, який залежить від ціни на транспортування товару, сплати мита на кордоні, доступністю продукції постачальників тощо. Важливу роль також грає гнучка система оподаткування у США. Ось вам невелика задачка. Ви завезли в Україну товар за 400 грн і зазначили це в декларації. Найчастіше продаєте його за 700 грн.

На «чорну п’ятницю» вирішили зробити знижку 50% і продати його за 350 грн. Так ось, згідно з українським законодавством, яке бореться з демпінгом, ви зобов’язані будете заплатити податок із різниці від тої ціни, яка вказана в декларації – тобто з 50 грн. Чи буде хтось робити знижки, щоб потім платити додаткові податки? Відповідь, думаю, очевидна.

Хоча деякі великі мережі супермаркетів можуть собі дозволити таку рекламну акцію й зазнати збитків в один день року. Але таких «філантропів» небагато.

Попри загальне позитивне ставлення українців до «чорної п’ятниці» – 43% опитаних виданням UA-Retail вважають «чорну п’ятницю» найкращим розпродажем року – продавці не бажають втрачати свій прибуток, особливо перед святами, коли людям необхідно купити подарунок.

Фото – https://ua-retail.com

Ще однією проблемою є те, що «чорна п’ятниця» стала обов’язковим маркетинговим ходом для власників магазинів.

Раніше це були знижки близько 20%, але зараз зацікавити українців такими пропозиціями вже складно. Тому багато торговельних центрів ставлять своїм орендарям (магазинам, які орендують у них площу) умову, що в «чорну п’ятницю» знижка має бути не менш як 30-40%. І магазини змушені із цим рахуватися, – вважає директор української Асоціації постачальників торгових мереж Олексій Дорошенко.

Тому очікувати знижок у 70-80% не варто. Як ми змогли продемонструвати вище, продавці банально обдурюють своїх клієнтів. І за обман вони не будуть нести жодної відповідальності, на відміну від європейських чи американських колег.

Окрім цього, зверніть увагу, що «чорна п’ятниця» в Україні може тривати тиждень або навіть місяць. Це такий собі український ноу-хау.

Як не потрапити в пастку?

Якщо на «чорну п’ятницю» великих знижок не буде, то чи існують вони взагалі? Так.

По-перше, ви завжди можете скористуватися іноземними сайтами, як-от Amazon, Ebay, Aliexpress, на яких під час «чорної п’ятниці» покупцям пропонують чудові знижки. Потрібно буде почекати, поки товар доставлять в Україну. Водночас завдяки сучасним поштовим сервісам довго чекати й багато платити не доведеться.

По-друге, варто звертати увагу на сезонні знижки. Взимку можна купити літні кросівки за заниженою ціною. Продавці розуміють, що в холодну пору мало хто їх придбає для носіння. Часто люди купляють одяг відповідно до погоди. Крім того, бренди мають постійно оновлювати колекцію, оскільки в умовах конкуренції потрібно безперервно підживлювати інтерес клієнтів. Але весь цей одяг займає місце на складах, а тому дистриб’ютор розуміє, що краще «вийти з нулем, ніж із мінусом», тобто розпродати стару колекцію за собівартістю чи з невеликою націнкою, а потім отримати прибуток на реалізації нової колекції.

Водночас продають сезонні товари не тільки в «чорну п’ятницю», та навіть, враховуючи ажіотаж, ритейлери можуть спеціально підвищувати на них ціну. Їм не вигідно замовляти сезонний товар спеціально до «чорної п’ятниці» і заморожувати обігові кошти, щоб потім продати товар із нульовою маржею.

По-третє, на ринку може виникнути явище тимчасового демпінгу, коли в імпортера, ритейлера або дистриб’ютора накопичилися великі запаси товарів, які потрібно продати, або коли магазин закривається й реалізовує продукцію, щоб швидше її позбутися. Знайти такі «щасливі» для покупця моменти доволі складно.

Водночас потрібно постійно моніторити ціни на різноманітних ресурсах. Інколи на допомогу приходять агрегатори цін. Також варто дивитися на пропозиції сайтів оголошень. ФОПи часто або самі імпортують товар, або купляють його у тих самих постачальників, що й великі магазини. Вони знижують ціни, щоб конкурувати з великими гравцями, а також їм не потрібен надприбуток для успішного ведення бізнесу.

Також моніторте портали, які пропонують знижки. Інколи відкриваються нові магазини, які пропонують досить великі знижки в межах рекламної кампанії.

Якщо ви любите проводити вільний час із друзями на шопінгу, то «чорна п’ятниця» стане такою собі імітацією важливої частини американської культури споживання й, можливо, ви навіть дістанете задоволення від процесу. Якщо ж ви шукаєте необхідні й не дуже товари за низькими цінами, то українська «чорна п’ятниця» – явно не найкращий вибір. Варто почекати сезонних знижок чи переглянути агрегатори цін українських магазинів.

Наразі істерія довкола «чорної п’ятниці» спричинена маркетинговими ходами. Про неї можна почути з будь-якого джерела: від медіа до сусідки. У цей момент у людей відключається критичне мислення. Ти хочеш зекономити гроші й не віриш, що продавці, які мають пектися про свою репутацію, банально обманюють людей.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь