Спецпроєкти

Українська блогерка прорекламувала косметику, яку вигадав bit.ua


Редакція bit.ua провела журналістський експеримент, у межах якого хотіла перевірити, чи ризикуватимуть українські блогери своєю репутацією, рекламуючи товар сумнівної якості. Аби це дізнатися, ми створили власний бренд косметики та пропонували блогерам його прорекламувати без жодної дозвільної документації. Чотири блогери/-ки зацікавилися рекламною пропозицією, не попросивши сертифікації на косметику. А одна прорекламувала «бренд» на своїй сторінці в Instagram за майже тисячу гривень без жодної інформації про продукт.

Як виникла ідея?

Instagram – це простір, у якому блогерська реклама законодавчо не регулюється. Саме тому в цій соцмережі можна знайти сотні рекламних інтеграцій блогерів із відверто сумнівною продукцією: контрафактними товарами, несертифікованими препаратами чи рекламами неліцензованих лотерей та казино. 

Микита Зав'ялов
юрист Axon Partners
Реклама на вулиці та в цій соцмережі відрізняється тим, що на умовному рекламному бігборді ти завжди бачиш інформацію про замовника реклами, його зобов'язує публікуватися закон, а в Instagram у кращому разі можна натрапити на акаунт із червоною галочкою. Проте це ще не перемога – у суді ви витратите багато часу, щоб довести, що акаунт Алли Пугачової – це акаунт Алли Пугачової, а не її менеджера.

Ми готували желе на кухні

Щоб перевірити, як далеко можуть зайти українські блогери в рекламі, редакція bit.ua створила власний «косметичний продукт» Jelly Pie. Упродовж двох місяців ми виготовляли нібито косметичне желе та рекламували його на новій сторінці в Instagram як «інноваційну косметику».

Додатково також замовили накрутку підписників для сторінки: 1200 акаунтів-ботів обійшлися всього в 300 гривень. Загалом підготовка продукту коштувала приблизно 700 гривень. До цього чеку пізніше додалися ще витрати: замовлена реклама в блогерки (980 гривень) та приготування рекламної посилки з «косметичними продуктами» (близько 700 гривень).

Марина Ансіфорова
авторка журналістського експерименту
Собівартість такого проєкту напрочуд низька – близько двох-трьох тисяч гривень. Саме стільки тобі потрібно, щоб створити й почати рекламувати свою косметику в Instagram. У нашому разі ми не витрачали на оформлення документів. А блогери своєю рекламою привели нам живих потенційних покупців.

Як не натрапити на шахраїв та вберегти себе?

У продавців варто запитувати не тільки експертизу косметики, а й сертифікати відповідності на її конкретні інгредієнти.

Наталя Петрик
власниця хенд-мейд бренду косметики
Якщо ви поцікавитеся сертифікацією на конкретну партію товару, буде ще краще, бо експертиза могла бути вже давно, а недобросовісний продавець за цей час міг почати міняти склад косметики в гірший бік. Попросивши й експертизу, й актуальну інформацію про інгредієнти останніх партій товару, ви можете убезпечити себе від обману.


Окрім документів на косметику, потенційний покупець має також упевнитися в тому, що знає, у кого купує й за що сплачує.

Микита Зав'ялов
юрист Axon Partners
Перше, на що має подивитися покупець, зайшовши на Instagram-сторінку будь-якого бренду, – дізнатися, хто саме виробляє цю продукцію. Віднайти сайт, контакти, компанію-виробника, її директора та засновника. Якщо цієї інформації на сторінці немає, це привід бити на сполох

Якщо косметика, придбана в неідентифікованого продавця, завдасть шкоди, споживач не зможе себе захистити, адже, щоб написати скаргу на виробника в Держпродспоживслужбу, треба знати дані компанії.

Після того, коли уже нагуглили про продавця, отримали документи на косметику, варто також зафіксувати, куди ви відправляєте свої кошти. В ідеалі оплата має відбутися на рахунок юридичної особи чи ФОПа. А в призначенні платежу варто чітко вказати номер свого замовлення або за що саме ви платите. Якщо там просто написано «за крем» при виникненні суперечки, у суді чи деінде буде складно довести, що саме цю баночку з кремом хтось вам відправляв.

Усі ці кроки допоможуть будь-якому споживачу убезпечити себе від сумнівних покупок у соцмережах та шкоди, яку може завдати продукція недобросовісних виробників, особливо якщо їх активно рекламують блогери в соцмережах.

Більше про результати журналістського експерименту ви можете дізнатися у відео. 

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram