Спецпроєкти

Історія космічного туризму: від трагедії 1986 до змагання мільярдерів у 2021


Віднедавна космічний туризм розпочав нову еру розвитку у освоєнні космосу. Розповідаємо як, коли та куди можна полетіти. А також скільки це коштує.

Екскурс в історію

Перший невдалий

Реалізовувати ідею космічного туризму розпочали ще у 1986 році. Тоді у космос хотіли відправити туристку Шерон Кріст Маколіфф. На той час вона працювала вчителькою і виграла квиток в конкурсі «Вчитель у космосі». Проте політ закінчився дуже трагічно. Паливний бак шатла вибухнув вже на 73 секунді подорожі. Весь його екіпаж загинув. Після цього в Америці заборонили будь-які подорожі туристів в космос.

Перший вдалий

Перший успішний політ в рамках космічного туризму відбувся у 2001 році. Туристом став мультимільйонер Денніс Тіто. В ці роки Америка все ще забороняла будь-які туристичні подорожі в космос, але Тіто ще з 1991, незадовго до розпаду СРСР, почав домовлятися про політ із Радянським союзом.

На той момент грошей в галузі космосу в Росії не було, а Тіто у свою чергу запропонував за політ 20 мільйонів доларів. Росія не відмовила.

28 квітня 2001 року Денніс Тіто разом із двома космонавтами на російському космічному кораблі «Союз» піднявся з космодрому «Байконур» на орбіту Землі. Там подорожувальник провів тиждень. Після цього відбулось ще 6 успішних польотів на російському космічному кораблі «Союз».

«Олівці почали плавати в повітрі, і я бачив чорноту космосу та кривизну землі. Я був в ейфорії. Це був найяскравіший момент у моєму житті – здійснення мрії всього життя. Тоді я знав, що ніщо і ніколи не зможе перевершити цю подію», — розповідає Тіто.

Останнім на той час став політ засновника Cirque du Soleil Гі Лаліберте. У 2009 році він купив квиток в космос за 35 мільйонів доларів. Після того розвиток космічного туризму припинився. Деякі проекти виявилися занадто складними, ніж передбачалося. Тому їх реалізація зайняла набагато більше часу. Інші проекти ж були зовсім закриті через неможливість їх реалізувати.

Тож, що таке космічний туризм?

Космічний туризм — це космічні або суборбітальні польоти в розважальних чи науково-дослідних цілях. Основна умова полягає у тому, що це має відбуватися за приватні кошти. Відтак дитяча мрія стати космонавтом може стати реальністю.

Суборбітальний політ відрізняється від космічного. Він передбачає вертикальний підйом на висоту близько 100 км з оглядовістю приблизно 1000 км. Важливо, що на орбіту літальний апарат при цьому не виходить.

Для розміщення космічних туристів пропонують два засоби розміщення:

  • Міжнародну космічну станцію;
  • космічні готелі.

Міжнародна космічна станція — пілотована орбітальна станція, яку використовують як багатоцільовий космічний дослідницький комплекс. Це спільний міжнародний проект, над яким працюють 15 країн (Бельгія, Бразилія, Данія, Іспанія, Італія, Канада, Нідерланди, Німеччина, Норвегія, Росія, США, Франція, Швейцарія, Швеція, Японія). МКС є найбільш відвідуваним орбітальним космічним комплексом в історії космонавтики.

Крім того, в космічному туризмі існує поняття — космічний готель. Це орбітальна станція, призначена для проживання космічних туристів і обслуговуючого персоналу індустрії космічного туризму. Наприклад, таким був готель Aurora, запуск якого планували у 2021 році. Проте на сайті компанії з’явилось повідомлення, що проєкт закривають.

Місія SpaceX та її туристи

Компанія Ілона Маска SpaceX 16 вересня 2021 року вперше відправила у космос повністю приватний екіпаж. Цей запуск був унікальним як для компанії SpaceX, так і для всієї світової практики громадянського космічного туризму. Екіпаж складався з 4 людей — двоє чоловіків та двоє жінок:

  • Джаред Айзекман( засновник компанії Shift4 Payments, він оплатив політ);
  • Сіан Проктор (дослідниця);
  • Хейлі Арсеної (співробітниця лікарні);
  • Крістофер Семборскі (інженер).

Під час польоту туристи піднялися на висоту 575 км над поверхнею Землі. В порівнянні це вище навіть за телескоп Хаббл (540 км). На цій висоті космічний апарат облетів Землю 5,5 разів. Швидкість, з якою рухався корабель, становила 27 360 км / год, що швидше за швидкість звуку майже в 22 рази.

Екіпаж літального апарату провів на борту кілька відеотрансляцій у соцмережі, грав на укулеле, їв піцу і насолоджувався виглядом з великого купольного ілюмінатора.

Однією з головних завдань польоту була благодійність. Туристи передали кошти для дитячої дослідницької лікарні в Мемфісі. Учасниця польоту Хейлі Арсеної має обмежені можливості: у дитинстві вона страждала від раку кісток, через що їй ампутували ногу. Нині у неї стоїть протез. Своїм прикладом вона показала, що космос можуть підкорити і люди з обмеженими можливостями.

19 вересня екіпаж успішно здійснив посадку на Землю.

Космічні перельоти на Землі — Starship

Найбільш вражаючим в розвитку космічного туризму стане багаторазовий корабель Starship. У 2017 році Маск презентував транспортну систему з використанням прототипу Starship для далеких перельотів на Землі. Планується, що ракета повинна літати з швидкістю 6,9 км/сек через космічний простір.

Можливості завдяки Starship:

  • дістатись з Нью-Йорка до Лондона можна буде за 20 хвилин;
  • з Лос-Анджелеса до Токіо — 40 хвилин.

Ілон Маск розповів, що ціна квитка для польоту коштуватиме в середньому, як подорож літаком бізнес-класу. Планується, що корабель зможе вміщувати до 100 людей.

Наразі вже продали перший квиток на туристичну подорож навколо Місяця на кораблі Starship. Відповідний політ запланований на 2023 рік. Квиток придбав японський мільярдер Юсаку Маедзава. Він планує взяти із собою кілька діячів мистецтва, аби вони отримали порцію натхнення і створювали нові витвори.

Джефф Безос і Orbital Reef

Приватна космічна компанія мільярдера Джеффа Безоса Blue Origin запланувала створити до 2025-2030 років комерційну космічну станцію «Орбітальний риф». Станція буде працювати як «бізнес-парк змішаного використання». Вона буде призначена для:

  • дослідників;
  • космічних туристів;
  • бізнесменів;
  • клієнтів компанії.

На станції зможе одночасно жити до 10 людей. Компанія Blue Origin стверджує, що обладнає станцію необхідними житловими, науковими і багатофункціональними модулями. Космічна компанія Джеффа Безоса займається будівництвом станції вже більше року. Blue Origin має партнерів у створенні «Орбітального рифа» — Boeing, Sierra Space, Redwire Space і Genesis Engineering.

Втім Blue Origin вже здійснює туристичні космічні польоти. Ще у жовтні корабель успішно злітав у космос з 4-ма пасажирами. До складу екіпажу увійшов 90-річний канадський актор Вільям Шетнер, він став найстаршою людиною з усіх, які коли-небудь літали в космос.

Ще три члени екіпажу:

  • Одрі Пауерс — віце-президент Blue Origin з польотів;
  • Кріс Бошуайзен — колишній інженер NASA і співзасновник компанії Planet Labs;
  • Глен де Врі — віце-президент французької компанії Dassault Systemes.

Політ тривав приблизно 11 хвилин. На найвищій піковій точці туристи провели 3 хвилини. Вартість польоту для космічних туристів на New Shepard оцінюється в $500 000.

Очікується, що регулярні туристичні польоти розпочнуться вже на початку 2022 року.

Крім того, нещодавно Джефф Безос на форумі Ignatius Forum 2021 заявив, що в майбутньому люди будуть народжуватись у космосі і приїжджатимуть на Землю лише на вихідні чи канікули.

«Земля може прогодувати близько 10 млрд людей, і потрібно буде багато працювати для того, щоб людство могло рости без знищення планети », - розповідає Джефф Безос.

Як все розвивається в Україні?

Поява космічного туризму в Україні є реальною перспективою. Проте це справа не в найближчих 2-3 роках. Глава Державного космічного агентства Володимир Тафтай вважає, що ця перспектива може стартувати через 10 років.

Володимир Тафтай
Глава Державного космічного агентства
Але в найближчій перспективі до 10 років, я впевнений, що в Україні відповідні проекти з'являться, і тут дуже важливим є той факт, що ці технології кожен день удосконалюються. Думаю, що вартість такого туризму, буде істотно знижуватися. До 2030 року, у нас обов'язково буде власний український проект, який буде запускати туристів в космос.

В Держкосмосі вважають, що Україна знайде правильні технології та методології, щоб конкурувати з американським космічним бізнесом та пропонувати туристам конкурентоспроможні ціни.

Доступність космічного туризму

Наразі космічний туризм зробити доступним для широкої аудиторії дуже складно. Фахівці вважають, що через десятки років подорожувати космосом зможуть дозволити собі більше людей, аніж зараз, проте точно сказати, коли це відбудеться неможливо. Основна проблема полягає в тому, що космічні кораблі можуть вміщувати лише кілька людей.

«Ці зусилля вимагають величезної кількості пального та енергії, щоб підняти кожен фунт. Відповідних технологій не існує. Також потрібно мати значний попит на космічні подорожі, щоб заповнювати ці місця незалежно від ціни. Єдиний спосіб отримати такий обсяг клієнтів – зробити космічний туризм частиною транспортної мереж», - розповідає аерокосмічний аналітик Bank of America Рон Епштейн.

Власниця американської космічної консалтингової фірми Astralytical Лаура Форчик порівнює космічний туризм із авіаперевезеннями: «Наприклад, раніше літаки теж перевозили малу кількість людей, уявіть якими були б тарифи на авіаперевезення, якби літаки досі перевозили лише кілька людей».

Тож, космічний туризм — насправді добре забута стара галузь, яка зараз набирає нових обертів свого розвитку. Галузь, яка дозволить людям втілити мрію дитинства — стати космонавтом і галузь, яка допоможе працювати спільно на благо нашої Землі

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь