Спецпроєкти

Чорне чи біле? Як колір впливає на поведінку та здоров’я людей


Ви відчуваєте тривогу в червоній кімнаті? Вас гнітить приміщення із чорними меблями? А пофарбована в зелений колір стеля дарує гарний настрій?

Колір є потужним інструментом комунікації, і його можна використовувати, щоб сигналізувати про дії, впливати на настрій і навіть на фізіологічні реакції. Деякі кольори пов’язують із підвищенням кров’яного тиску, посиленням обміну речовин та напруженням очей. Отже, як саме колір впливає на людей і як цим користуються художники та дизайнери?

Що таке психологія кольору?

У 1666 році англійський учений Ісаак Ньютон виявив, що коли чисте біле світло проходить крізь призму, воно розділяється на всі видимі кольори. Ньютон також виявив, що кожен колір складається з однієї довжини хвилі й не може бути розділений далі на інші кольори.

Подальші експерименти продемонстрували, що світло можна об’єднати для утворення інших кольорів. Наприклад, червоне світло, змішане із жовтим, створює помаранчевий колір, а суміш синього та жовтого – зелений. Це все ми знаємо ще зі шкільних уроків малювання.

«Враховуючи поширеність кольору, можна було б очікувати, що психологія кольору буде добре розвиненою сферою», – зазначають дослідники Ендрю Елліот та Маркус Маєр. «Дивно, але на сьогодні було проведено мало теоретичних чи емпіричних робіт щодо впливу кольору на психологічне функціонування».

Незважаючи на загальну недостатність досліджень у цій галузі, концепція психології кольору стала гарячою темою в маркетингу, мистецтві, дизайні та інших сферах. Більшість доказів у цій новітній сфері в кращому разі є анекдотичними, але дослідники та експерти зробили кілька важливих відкриттів та спостережень щодо впливу кольору на настрій, почуття та поведінку.

Сприйняття кольору має схожості та відмінності в різних країнах світу. Наприклад, білий колір використовують у багатьох західних країнах для позначення чистоти та невинності, а в багатьох східних країнах його вважають символом жалоби.

Водночас є архетипові сприйняття кольорів. Кольори в червоній області колірного спектра відомі як теплі кольори та включають червоний, помаранчевий і жовтий. Ці теплі можуть викликати як спокій та комфорт, так і гнів та ворожість.

Кольори синього боку спектра відомі як холодні кольори та включають синій, фіолетовий і зелений. Ці кольори часто описують як спокійні, але також можуть викликати в пам’яті почуття смутку чи байдужості.

Колір як терапевтичний засіб

Кілька стародавніх культур, зокрема єгиптяни та китайці, практикували хромотерапію або використання кольорів для лікування. Хромотерапію іноді називають світлотерапією або фототерапією.

Наразі світлотерапію все ще використовують як частину альтернативної медицини. Досліджень, які підтверджували її ефективність, наразі немає.

Доктор Томіслав Мештрович у матеріалі виданню News Medical зазначає, що у психіатрії та неврології світлотерапія широко використовується для лікування широкого спектра розладів, які зазвичай поділяють на три великі категорії. До них належать розлади, спричинені десинхронізацією циркадного ритму організму та зовнішнім середовищем, розлади настрою та розлади, що містять елементи того й іншого.

Також було доведено, що фототерапія видимим світлом, зокрема специфічним синім світлом, покращує стан шкіри у випадках акне та плям. Потрапляючи до сальних залоз шкіри, синє світло успішно збуджує порфірини, які є сполуками, що виробляються бактеріями, що викликають акне (а саме роду Propionibacterium).

Сучасні дослідження психології кольору

Більшість психологів скептично ставляться до кольоротерапії та зазначають, що передбачуваний вплив кольору часто сильно перебільшено.

Дослідження в багатьох випадках показали, що вплив кольору на настрій може бути лише тимчасовим. Синя кімната спочатку може викликати відчуття спокою, але через короткий проміжок часу ефект зникає.

Водночас інколи колір впливає на людей непередбачуваними способами.

В одному дослідженні пігулки плацебо теплого кольору були ефективнішими, ніж таблетки плацебо холодного кольору.

Червоний колір змушує людей реагувати з більшою швидкістю та силою, що, на думку дослідників, може виявитися корисним під час спортивної діяльності.

У чорних уніформах більше шансів отримати покарання. Крім того, згідно з дослідженням, яке розглядало історичні дані спортивних команд і те, у що вони були одягнені, студенти частіше пов’язували негативні якості з гравцем, який носить чорну форму.

Певні кольори можуть впливати на продуктивність. Ніхто не любить бачити оцінений тест, покритий виправленнями червоного кольору, але дослідження Ендрю Елліота продемонструвало, що спостерігання червоного кольору перед іспитами погіршує результати тесту.

У першому із шести експериментів, описаних у дослідженні, 71 студенту американських коледжів було представлено номери учасників, пофарбовані в червоний, зелений або чорний колір перед тим, як пройти п’ятихвилинний тест.

Результати показали, що студенти, яким перед тестуванням були представлені червоні цифри, набрали більш ніж на 20% нижче балів, ніж ті, які отримали зелені та чорні числа.

Колір і споживачі

Психологія кольорів припускає, що різні відтінки можуть мати широкий спектр ефектів, від підвищення нашого настрою до викликання тривоги. Але чи може колір продуктів, які ви купуєте, сказати щось про вашу індивідуальність? Наприклад, чи може колір автомобіля, який ви купуєте, якимось чином пов’язуватися з рисами вашої особистості чи примхами?

Колірні переваги, починаючи від одягу, який ви носите, і закінчуючи автомобілем, яким ви керуєте, іноді можуть стверджувати про те, як ми хочемо, щоб інші люди сприймали нас. Інші фактори, як-от вік і стать, також можуть вплинути на вибір кольору, який ми робимо.

Людина може віддавати перевагу яскравішим кольорам, що привертають більше уваги, коли вони молоді, але, коли вони дорослішають, їх приваблюють стриманіші кольори. Водночас часто покупці керуються іншими факторами, ніж бажання просто бути в центрі уваги.

У країнах із теплим кліматом купляють білі транспортні засоби, оскільки темна фарба поглинає більше світла, а тому швидше нагрівається.

Що робити з кольором

Попри те, що інтерес до психології кольору зростає, багато важливих питань залишаються без відповіді.

Зена О’Коннор, викладач кафедри архітектури, дизайну та планування Сіднейського університету, зазначає, що людям варто остерігатися багатьох тверджень про вплив кольору.

«Багато із цих тверджень не мають підтвердження з погляду емпіричної підтримки, демонструють фундаментальні недоліки (наприклад, надмірне спрощення причинно-наслідкових зв’язків і суб’єктивна перевірка) і можуть включати фактоїди, представлені як факти», – пояснює О’Коннор.

Наразі ми можемо впевнено сказати, що колір здатен підкреслити вашу індивідуальність. Його можливість покращувати настрій пов’язана лише з уподобаннями людини. Якщо вам подобається зелений колір, то вам буде набагато комфортніше в кімнаті, стіни якої пофарбовані в зелений колір. Водночас не факт, що якщо колір стін буде іншим, ви відчуватимете дратування чи дискомфорт.

Має сенс використовувати в дизайні приміщень світлі кольори, оскільки вони роблять їх візуально більшими за площею.

Крім того, покупець керується багатьма факторами, коли вибирає той чи інший предмет. І дуже часто колір відіграє не головну роль.

Можливо, у майбутньому ми побачимо більше вагомих досліджень, які дозволять переглянути психологію кольору та його терапевтичну цінність.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь