Важливість управління медичними даними в охороні здоров’я
Автор
Гаррі Андреасян |
СЕО Doc.ua |
Диджиталізація змінює багато сфер нашого життя, роблячи все простішим та зрозумілішим. Якщо раніше похід до лікарні асоціювався з довгими годинами в черзі, сподіваючись встигнути потрапити на прийом, зараз записатися до лікаря стає так само просто, як замовити таксі. Водночас скільки б не було нових відкриттів та досягнень у цифровій медицині, один із найважливіших аспектів майбутнього – медичні дані. Носимо смартпристрої, цифрові інформаційні панелі, онлайн-консультації – дані лежать в основі всього цього. У цій статті я розповім вам докладніше, що таке управління даними, про їхні сильні та слабкі сторони, а також про те, як вони допомагають і спрощують нам життя.
Що таке керування медичними даними?
Управління медичними даними – це процес зберігання, захисту та аналізу даних пацієнтів, отриманих із різних джерел. Для управління медичні організації переважно використовують такі технології, як електронні медичні картки (ЕМК) та CRM-системи.
ЕМК дає можливість лікарям записувати та зберігати інформацію про пацієнтів в електронному вигляді: вашу історію хвороби, результати діагностики, аналізів та інше. Це дозволяє будь-якої миті здобути цілісне уявлення про вас як пацієнтів. Ви своєю чергою, окрім зручного зберігання даних, маєте можливість використовувати автоматичні функції, наприклад запис до лікаря, замовлення ліків та іншого.
Технологія CRM допомагає відстежувати вашу історію взаємодії з клінікою, збираючи та аналізуючи дані з різних джерел, як-от контактні центри, соціальні медіа, mHealth (мобільна охорона здоров’я). Усе це допомагає медичним організаціям здобути 360-градусне уявлення про своїх пацієнтів. Воно охоплює не тільки відомості про ваше здоров’я, а й ваші звички та уподобання.
Разом ці технології створюють на єдиній консолі цілісне уніфіковане уявлення про вас як пацієнтів.
Уже зараз лікарні в Україні активно доєднуються до медичних інформаційних систем (МІС). Ви отримуєте електронну медкарту пацієнта, лікар виписує вам електронні напрямки та рецепти. Далі ви укладаєте декларації із сімейним лікарем в онлайн-режимі та здобуваєте можливість використовувати зручні мобільні програми для взаємодії з лікарем у будь-який час та в будь-якому місці.
Інтернет речей
Ще одним джерелом даних про пацієнтів є Інтернет медичних речей (The Internet of Medical Things – IoMT). Ви відіграєте активнішу роль у своєму медичному адмініструванні за допомогою таких послуг, як медичні програми для зв’язку зі своїм лікарем, онлайн-консультації. Також ви використовуєте смартпристрої (розумні гаджети, датчики, вимірювачі серцевого ритму та інші аналізатори параметрів людини), які збирають та обробляють дані про вас як пацієнтів: ваші загальні показники здоров’я, алергічні реакції, результати аналізів, дані про хронічні хвороби.
Навіщо використовують медичні дані та в чому важливість їх управління?
Ефективність. Ефективне управління даними дає медичним організаціям можливість трансформувати свої послуги та методи роботи. Це означає, що ви отримуєте підвищену точність і швидшу діагностику, а також ефективні плани лікування. Застосовуючи сучасну аналітику до даних, які збираються день у день, можна приймати рішення, що ґрунтуються на фактах. Це заощаджує і ваш час, і лікаря, а також підвищує якість медичної допомоги завдяки автоматизації багатьох процесів.
Швидкість. Ще одна важлива причина керування даними – прискорене медичне обслуговування. Швидший доступ до даних біля ліжка хворого або у відділенні невідкладної допомоги означає швидші та ефективніші діагностику й лікування. Час відіграє важливу роль в екстрених випадках, і доступ до відповідних даних має вирішальне значення для скоординованого адміністрування та управління доглядом за пацієнтами.
Профілактика хвороб. Інтернет речей дозволив зробити важливі досягнення у віддаленому моніторингу за допомогою під’єднаних пристроїв. Вони надають медичним працівникам можливість відстежувати ваш поточний стан здоров’я та життєво важливі показники з дому. Дані можуть бути доступні медикам у режимі реального часу, що також дозволяє їм відстежувати низку ваших ключових показників, як-от рівень глюкози, температуру, частоту серцевих скорочень, артеріальний тиск та інші ключові маркери. Це допомагає лікарям надавати вам ефективніше лікування, уникати помилок, а також запобігати загостренню ваших хронічних захворювань та уникати багатьох інших хвороб.
Швидка реакція медиків на розвиток симптомів захворювання знижує кількість госпіталізацій. Навіть якщо повторна госпіталізація неминуча, точніші дані означають краще лікування.
COVID-19. Наприклад, управління медичними даними під час пандемії COVID-19 дозволило системам охорони здоров’я виявляти своїх найуразливіших пацієнтів та відповідним способом спланувати профілактичні заходи. Також цю функцію використовували для підтримки планування програми вакцинації.
Прискорення клінічних досліджень. Збір та зберігання медичних даних про різні захворювання дає можливість прогнозувати в майбутньому перебіг вашої хвороби. Також дозволяє швидше та якісніше підібрати та розробити варіанти лікування завдяки отриманим раніше патернам інших людей.
Персоналізоване лікування. За допомогою медичних даних можна визначити, якою буде реакція на конкретне лікування. Система дізнається про це, порівнюючи схожих із вами пацієнтів (їхні симптоми та особливості організму), їхнє лікування та результати. Отримані прогнози результатів дозволяють лікарям скласти вам якісний план лікування.
Проблеми
Як ми вже з вами розібралися, управління медичними даними – необхідний елемент у наданні якісного медичного лікування та прогнозування захворювань, а також уразливості пацієнтів. Незважаючи на всі переваги, залишаються деякі проблеми:
- Занадто велика кількість даних. Очікується, що обсяг доступних медичних даних досягне приблизно 25 тисяч петабайтів. Планування та управління всіма цими даними може виявитися непосильним та складним завданням. Медичним організаціям необхідно звернути увагу на бік даних: адміністратори та лікарі повинні ретельно збирати інформацію про пацієнтів, відділи маркетингу повинні будувати свої програми на основі аналізу даних, а пацієнтам слід пропонувати надавати оновлені дані, коли це можливо.
- Сумніви людей. Деякі люди не готові ділитися даними про стан свого здоров’я з урядом та «великими технологічними» компаніями. У цьому разі необхідно дати людям зрозуміти, як їхні дані про здоров’я та догляд можуть бути безпечно та правильно використані для їхньої вигоди та для ширшого суспільного блага.
- Складнощі в цифровізації. Деякі клініки або окремі пацієнти досі не можуть чи не хочуть використовувати смартпристрої для лікування. Важливо розуміти, що ці інструменти допомагають забезпечувати точність та ефективність у догляді за пацієнтами.
- Відсутність єдиного апарату в країні для того, щоб це реалізувати: немає єдиного сховища медичних даних, а також центру їхньої обробки. Такі технології, як електронні медичні картки (ЕМК) CRM-системи та інші, повинні зберігати свої дані разом на єдиній платформі.
Незважаючи на всі ці проблеми та труднощі, управління даними – це одна з найважливіших галузей медицини. Позбувшись міфів, пов’язаних із медичними даними, та забезпечивши якісне управління ними, медицина вийде на новий рівень. Лікування стане ефективнішим, діагностика – швидшою, а профілактика та лікування складних захворювань будуть реальнішими.
Думка редакції може не збігатися з думкою автора колонки.