Тренди 2021–2022: куди йде ринок IT
В українських реаліях усі звикли, що IT – величезний ринок, який постійно зростає, з великими зарплатами та апетитними раундами інвестицій. Але чи так це було в постковідний рік? І що буде наступного року?
До кінця 2021 року залишився всього місяць, тому час прогнозувати й підсумовувати. В IT це робити досить приємно – ринок справді зростає, інвестиції також. Утім, є й менш райдужні тенденції.
Основні тренди на ринку IT ми склали спільно із СЕО EASE Любов’ю Мочаловою.
Інвестиції зростатимуть
Почнемо з підсумків 2021-го. Пандемія минулого року спочатку кинула всіх у темряву невідомості. Важко було зрозуміти, коли й чим це закінчиться. Багато компаній мали відчуття, що світло вимкнули, та куди рухатися – незрозуміло. На деякий час IT-сектор також опинився в такій ситуації, але, на щастя, ненадовго.
Досвід 2020-го показав різним індустріям важливість цифровізації, тому щойно бізнес прийшов до тями, компанії почали вливати гроші в інновації. Це підняло ІТ-індустрію на новий рівень.
У 2021-му цей ефект посилився ще й тим, що розвиток країни почали вливати в економіку багато коштів, щоб підтримати процес економічного відновлення після шоку.
Піднімати інвестиції стало значно легше. Залучити фінансування для українського ІТ-проєкту, який вирішує якийсь біль бізнесу, стало ще простіше, оскільки світові фонди наповнені фінансовим ресурсом та шукають цікаві проєкти для інвестицій.
За прогнозами Європейської асоціації програмної інженерії, 2022 рік не переламає цієї тенденції навіть з урахуванням того, що у США анонсували в другій половині наступного року поступове згортання фінансових вливань в економіку.
З Україною працює близько 50 фондів, які або мають українське коріння, або розуміють український контекст і готові розглядати варіанти інвестицій в українські ІТ-проєкти. Не проблема підняти раунд у $500 тисяч.
Потенціал для невеликих проєктів
На хвилі зростання інвестпривабливості навіть більш-менш цікавим ІТ-проєктам не складно буде залучити фінансування або отримати замовлення, навіть якщо це невеликий проєкт.
Однак невеликі компанії з крутими ідеями потребують значних успішних кейсів – треба щось показати, перш ніж отримати велике замовлення.
Цього можна досягти завдяки, наприклад, співпраці з державними органами. У 2021 році одним із напрямків асоціації стала побудова відносин із держорганами. Наприклад, компанія може реалізувати для уряду певну розробку й у такий спосіб зробити своє портфоліо помітнішим.
Чекаємо на гучні IPO
На хвилі активних грошових вливань у світову економіку з боку центробанків компанії стали сміливіше виходити на біржові ринки цьогоріч, тобто розміщувати акції на біржі.
У світі загальний обсяг таких угод (IPO) у 2021 році становив близько $600 млрд. Разом, станом на середину листопада цього року, IPO провели 2,85 тисячі компаній. Це рекорд як за кількістю угод, так і за обсягом залучених коштів.
Українські ІТ-проєкти також користуються моментом. Наприклад, цьогоріч ІТ-компанія GitLab, яку заснували наші земляки, у межах IPO продала майже 8,5 млн акцій і залучила $801 млн. Щоправда, юридично вона зареєстрована у Штатах, тож українською компанію назвати не можна.
Найближчого року ми можемо очікувати на гучні IPO від українців – ринок цьому сприяє, кажуть в асоціації.
ІТ-команди невеликого та середнього масштабу все активніше намагаються взаємодіяти зі світовим ринком, освоювати нові країни. Бачачи цю тенденцію, наша асоціація цьогоріч ухвалила рішення відкрити свій стенд в українському павільйоні на Всесвітній виставці «Експо-2020» у Дубаї.
Це дозволяє резидентам просунути свої продукти на світовому майданчику, і вони активно використовують цю можливість.
Активізація угод поглинання та злиття
Перегрітість ІТ-ринку в Україні, яка спостерігається вже не перший рік, дається взнаки: великі компанії показують значне полювання до поглинання невеликих гравців. Інакше кажучи, на ринку спостерігається гострий дефіцит кадрів. І часто, щоб оптимізувати час та ресурс на пошук окремих кандидатів на вакансії, великі компанії йдуть на поглинання вже готових команд. У світі це називається M&A-угодами.
Компанія PowerCode, чиїм засновником є Савченко, цьогоріч отримала близько десятка пропозицій про купівлю, що ще раз підтверджує активність та полювання ринку на M&A-угоди.
Фахівці дуже потрібні. Так що легко не лише отримати інвестиції, а й продати ІТ-компанію.
А яскравою ілюстрацією до цієї тези є продаж стартапу Depositphotos Group, яку придбала американсько-ірландська корпорація VistaPrint за $85 млн.
На гайпі – ігрова індустрія, хмарні технології, блокчейн
Різні індустрії, скуштувавши плід диджиталізації, продовжать у 2022 році інвестувати в технології. Це створює попит на ІТ-продукти, які розв’язують проблеми бізнесу в різних сферах.
У секторальному розрізі інвестори з апетитом дивляться в бік хмарних технологій, ігрової індустрії, доповненої реальності, блокчейну.
Про активну роботу з інструментами, наприклад, на основі хмарних технологій говорять і в «Нафтогазі», і на промислових гігантах, як «АрселорМіттал Кривий Ріг», і оператори мобільного зв’язку.
А дослідження показують, що до 2023 року 80% бізнесу розпочне використання «хмари» за допомогою штучного інтелекту, щоб оптимізувати розосереджені ресурси та дані.
Що стосується ігрової індустрії, то зараз вона проникає навіть у бренд-маркетинг. Нещодавно спортивний бренд Nike інтегрувався з однією з ігрових платформ для створення власного метавсесвіту.
Проблема №1: люди
Що тягне український ІТ-ринок униз, то це нестача кадрів. Тож йти вчитися на програміста – досі гарна ідея.
Кадровий дефіцит триває, а десь навіть посилюється. Ми бачимо все більше прикладів, коли люди, попрацювавши в компанії неповний місяць, йдуть до іншого роботодавця за додаткові $200. Це несумлінні кадри, орієнтовані лише на отримання доходу. Вони не думають про продукт, над яким працюють.
Гостре кадрове голодування в ІТ посилюється, тому роботодавці буквально перетягують співробітників до себе. Небезпека полягає в тому, що плинність кадрів призводить до погіршення якості продукту.
Зарплатні очікування у 2022, ймовірно, продовжать зростати, але така кадрова ситуація також уповільнюватиме зростання компаній, прогнозують в асоціації.
Водночас стартапи та середнього розміру компанії зазвичай мало приділяють уваги PR-складовій, від чого страждають їхні позиції на ринку праці.
IT-сектор не розуміє, як працювати з PR-інструментами, не асоціюють PR із впізнаваністю на ринку праці. В асоціації ми допомагаємо резидентам розвивати свій HR-бренд, запрошуємо їх як спікерів на івентах і навіть знімаємо промо-ролики.
Загалом на 2022-й ІТ-ринок має глобальні плани, але ризики теж є. У чому немає сумнівів, то це в тому, що на тлі поступового відновлення світової економіки сектор інноваційних технологій чекає цікавий рік.
Думка редакції може не збігатися з думкою автора колонки.