Метавсесвіт, голограми та відчуття дотиків: чого чекати від VR у 2022
Так само як «Прибуття потягу на вокзал Ла-Сьота» колись відкрило людству новий захопливий світ кінематографу, VR-технології стали новою сходинкою еволюції візуальної передачі зображення і дозволили нам глибше зануритися у світ доповненої реальності. З появою у 2010-х хедсетів першої генерації (Oculus Rift, HTC Vive, Sony PlayStation VR) на комерційному ринку, здавалося, що ми вже однією ногою в кіберпанковому світі. Але зірковий час VR тоді ще не настав.
Одна з причин – висока ціна гаджетів. Проте зараз вони стають доступнішими в ціні та простішими з погляду використання, адже якщо раніше для занурення у VR потрібен був ще й потужний комп’ютер, то нинішні гаджети цього вже не потребують. Окуляри віртуальної реальності Oculus Quest 2 коштують близько 14 тисяч гривень, хедсет Vive Cosmos від HTC у середньому – 13 тисяч. Це все підігріває попит, і, за прогнозами дослідників Omdia, до 2026 року споживацький ринок VR буде оцінюватися у 16 млрд доларів, що означатиме зростання на 148%, порівнюючи з 2021 роком.
І якщо раніше VR зачіпав здебільшого затятих геймерів, то зараз на фоні ребрендингу та плані щодо створення метавсесвіту про віртуальну реальність заговорили навіть ті, хто раніше цим не цікавився. Чи час уже купувати VR-окуляри та шукати аватар Марка Цукерберга в Metaverse? Коли можна буде спілкуватися не в Zoom, а через власну голограму? Про головні тренди та новинки у світі VR читайте в матеріалі.
Метавсесвіт уже за дверима?
Коли інтернет почав набирати обертів, компанії масово захотіли створити власні вебсайти. Потім був «бум» на мобільні застосунки, а зараз щось подібне відбувається з метавсесвітом. Провідні світові компанії уже кинули на це чимало сил та ресурсів. Окрім Meta, про створення метавсесвіту оголосили Microsoft, BMW та Epic Games.
Так само як колись із вебсайтом та застосунками, поки що важко точно уявити, який вигляд матиме метавсесвіт. Але по суті це своєрідне продовження соціальних мереж, де люди та бренди зможуть краще себе проявляти, отримувати багатший досвід взаємодії та мати більше простору для креативності. Тобто ми будемо не просто споглядати, а бути всередині цифрового простору (згадайте фільм «Першому гравцю приготуватися»). Для цього знадобиться лише інтернет та VR-гарнітура.
Після виступу Марка Цукерберга на Meta Connect могло здатися, що метавсесвіт уже чекає за дверима, лишилося тільки купити хедсет і причепурити свій віртуальний аватар. Насправді до цього ще потрібно пройти певний шлях. Створення метавсесвіту потребує не тільки часу, ресурсів та грошей, але й інноваційних технологічних рішень, які поки тільки частково існують на різних платформах. Але вже зараз можна спробувати його простіші версії.
Першу версію віртуального світу Horizon Worlds Meta вже запустила наприкінці 2021. Поки це не метавсесвіт, скоріше – його перша й простіша версія. Це безплатний застосунок, де можна грати в ігри, «відвідувати» події та відпочивати у віртуальній реальності. Оглядач Techradar назвав Horizon Worlds «веселим та повчальним досвідом», але додав, що не назвав би його наснажливим чи вражальним: «Складно буде когось переконати, що метавсесвіт уже за віртуальним рогом».
Частково відчути метавсесвіт можна також у VRChat. Це поки що найпопулярніший VR-застосунок, де можна створювати власних аватарів, ігри та навіть цілі світи. Це своєрідний «дикий захід» у віртуальній реальності, він мало регулюється і багато правил там поки що не встановлені. Наприклад, ніяк не обмежена дистанція між гравцями – аватари можуть наближатися одне до одного на відстань, яка в реальному (а тепер й у віртуальному) житті викликала б дискомфорт. Траплялися навіть випадки харасменту щодо неповнолітніх. Тому заради безпеки та комфорту користувачів розробникам доведеться створити функціонал, який не дозволяв би віртуальним аватарам підходити занадто близько одне до одного.
Ще існує Rec Room, де можна весело проводити час із друзями та створювати власні ігри, а в AltSpaceVR американський пастор взагалі заснував віртуальну церкву, куди приходили не тільки віряни, а й атеїсти. Однак усе це – ще зовсім не метавсесвіт, який малюють у презентаціях. Цукерберг припускає, що знадобиться 5–10 років, щоб метавсесвіт став масовим явищем.
Як VR змінює робочі процеси?
VR спочатку прийшов в ігри, але заробітки від нього виявилися замалими, адже гаджети коштували надто дорого. Однак цим паралельно зацікавився бізнес, і сьогодні чимало компаній вплели VR-технології у свої виробничі процеси. Наприклад, Ford використовує VR, щоб люди в різних країнах могли одночасно працювати над дизайном автомобіля. На додаток, це дозволяє зекономити кошти та час під час тестування прототипу. Зазвичай його створюють із фізичних матеріалів, потім тестують та збирають фідбек від користувачів, вносять правки, і так по колу. У VR це робиться швидше й дешевше та не потребує фізичних матеріалів.
Але VR-технології можуть приносити користь не тільки у виробництві, а й в офісній роботі. Уявіть, якби можна було працювати дистанційно, але водночас мати змогу «збиратися» на наради та зустрічі в одному просторі? Бачити не лише обличчя (і то, якщо камера увімкнена), а й положення тіла, рухи співрозмовників?
Такі платформи вже існують – зокрема glue.work або Mesh, яку Microsoft представила в листопаді 2021. Вона дозволяє декільком людям комунікувати в одному віртуальному просторі, який накладається на реальний світ. Вони можуть взаємодіяти одне з одним і навіть із 3D-об’єктами. Поки що це можливо з допомогою цифрових аватарів, але згодом Microsoft хоче розвинути технології, щоб люди могли з’являтися у віртуальному середовищі у вигляді власних голограм. Це особливо важливо під час брейнштормінгу, адже допомагає нам зчитувати емоції інших та відповідно краще комунікувати.
Не тільки бачити, а й відчувати
Зараз з’являється чимало різних девайсів, які покращують досвід користувача у VR. Цьогоріч очікують щонайменше три важливі новинки: Sony PlayStation VR2, хедсет від Meta з кодовою назвою «Проєкт Cambria» та довгоочікувані AR-окуляри від Apple. Останні, найімовірніше, будуть додатковим гаджетом по типу розумного годинника й показуватимуть у доповненій реальності сповіщення, дзвінки, інформацію і таке інше.
Щодо нових VR-хедсетів, то головний тренд у них – це трекінг очей, який до цього був тільки в кількох дорогих девайсів. Завдяки відстеженню руху очей користувач отримує кращу та багатшу картинку, окрім того, віртуальні аватари також матимуть природніший вигляд.
Однак це ще не все – технології рухаються в бік повного занурення у віртуальний світ, де ви зможете відчувати об’єкти та дотики. Південнокорейська компанія bHaptics, яка спеціалізується на аксесуарах тактильної віддачі у віртуальній реальності, цьогоріч представила рукавички за 299 доларів, які не тільки передаватимуть ваші рухи у VR, а й дозволять вам відчувати об’єкти. Подібну технологію розвиває і Meta – у компанії створили свій прототип рукавички, хоча поки що її не випускають у світ із лабораторії. Відчути об’єкти можна завдяки системі подушечок, які надуваються або здуваються, створюючи тиск на різні частини руки, тим самим імітуючи дотики. bHabtics також має у своєму арсеналі TactSuit – це спеціальний жилет, який перетворює звукові ефекти вибухів, пострілів і тому подібне в тактильну віддачу за допомогою спеціальних вбудованих моторчиків. Наприклад, у лякливій грі Phasmophobia вже можна відчути доторки привидів.
Однак ці технології здатні не тільки розважати ігроманів, а й приносити значну користь у різних сферах, зокрема в охороні здоров’я. Одна з розробок команди SoftServe R&D у співпраці з Ultraleap – це модель серця у вигляді голограми, з якою можна взаємодіяти в реальному житті. Проєкт Touch My Heart дозволяє за допомогою шолому Magic Leap розгледіти об’ємне зображення серця, торкнутися його рукою і відчути його поштовхи. Завдяки цьому хірурги могли б детальніше вивчати серце пацієнта перед операцією та дистанційно консультуватися одне з одним і проводити точнішу діагностику.
Чи стане VR звичною частиною нашого життя?
VR – це новий і значно багатший тип інтеракції людини зі світом. Коли у 1896 люди побачили на екрані величезний поїзд, що мчався прямо на них, їхній світ перевернувся. Потім з’явилося 3D, і на початках у кінотеатрах постійно чулися «охи та ахи», коли поруч падав сніг чи пролітала куля. Але все це навіть близько не стояло з тим досвідом, який людина може пережити у віртуальній реальності.
Попит на VR зростатиме, адже гаджети стають дешевшими. Пандемія підігріла попит на VR-хедсети на цілих 350%! А технологія вже давно перестала бути забавкою ігроманів, стала повноцінною частиною процесів у бізнесі, а тепер зазіхає і на наше буденне життя.
Однак, щоб VR став такою ж звичною частиною нашого повсякдення, як телефони, потрібно не тільки, щоб більшість людей мали гаджети, але й щоб було достатньо застосунків і метавсесвітів, де люди зможуть переживати досвід віртуальної реальності. Робити точні прогнози поки що ніхто не береться, але якщо порівняти початок 2021 і 2022 року, то зараз технології стрибнули значно вище. На мою думку, слід очікувати різке зростання попиту на розробників з досвідом у VR, адже саме вони й створюватимуть та наповнюватимуть цей новий метавсесвіт.
Думка редакції може не збігатися з думкою автора колонки.