Cпецпроєкти

Всеукраїнська школа онлайн: як ми інтегруємо сучасні тренди в освіту

Метатренд останніх років — це онлайн-освіта. І серед усіх трансформацій усередині цього метатренду я виділила б дві ключові — персоналізацію навчання й інтерактивність. 

Автоматична персоналізація дає можливість адаптувати навчальний процес залежно від здібностей кожної людини, бажаної для неї швидкости опанування матеріалу, особливостей поведінки. Індивідуальна освітня траєкторія формується під конкретний інформаційний портрет учня/учениці. Зазвичай для цього застосовують алгоритми машинного навчання та штучного інтелекту. 

Наприклад, у Бельгії 2019 року ухвалили рішення про впровадження цифрової платформи з персоналізованим навчанням учнів/учениць у 700 школах упродовж 5 років.  

Інтерактивність дає можливість учням/ученицям використовувати різні органи чуття та отримувати емоції, що сприяє ефективному засвоєнню інформації. Також школярі/-ки перестають бути пасивними споживачами інформації, перетворюючись на активних учасників. Це досягається завдяки гейміфікації, технологіям віртуальної та доповненої реальности. 

Скажімо, вивчати географію цікавіше, якщо додати ефект присутности завдяки віртуальній екскурсії до Лондону чи Мадриду або віртуальне занурення в океан чи самісінький космос. Уроки біології стануть шалено захопливими, якщо учень/учениця завдяки VR-окулярам зменшиться до розмірів лейкоцитів і блукатиме судинами або опиниться всередині ока чи легенів. А в навчальних іграх, наприклад Minecraft, школярі/-ки можуть знаходити потрібні ресурси та створювати будь-що – хоч ціле віртуальне місто, до того ж у командній роботі разом з однокласниками/-цями.    

Крім того, варто виокремити тренд на автоматизацію оцінки робіт учнів/учениць, що знижує навантаження на вчителів/-ок. Також особлива увага у світі приділяється хмарним сервісам і блокчейну, що рятує від втрати інформації на жорстких дисках і гарантує безпеку даних.

2020 рік — точка біфуркації в освіті

Пандемія COVID-19 неймовірно пришвидшила неминучу інтеграцію цифрових технологій в освіту. Навчальні заклади вимушені були терміново перейти на дистанційне навчання та застосовувати цифрові сервіси для комунікації та організації процесів.

Водночас учням/ученицям, учителям/-кам і батькам було геть непросто — раптова стресова ситуація, справжній футурошок. 

В українських реаліях виклики стосувалися одночасно і вчителів/-ок, і школярів/-ок. Зокрема, проблемами були недостатній рівень цифрових навичок, відсутність гаджетів чи доступу до інтернету. У кращому разі намагалися терміново, в авральному режимі, освоювати освітні ресурси, месенджери, заняття в Microsoft Teams, Google Classroom чи Zoom. Деякі речі доводилося опановувати з нуля. 

Зрештою, з’явився ще один челендж, пов’язаний із тим, що дистанційне навчання має абсолютно іншу специфіку, ніж формат традиційного класичного аналогового навчання, до якого звикли вчителі/-ки. Провести звичайний урок перед камерою — це не дистанційне навчання.

Всеукраїнська школа онлайн як антикризове рішення

Щоб зробити «дистанційку» системнішим, якіснішим і легшим процесом навчання, ми разом із Міносвіти та науки, Українським інститутом розвитку освіти та громадською спілкою «Освіторія» запустили Всеукраїнську школу онлайн

Це єдина загальнодержавна платформа, де є всі необхідні матеріали для змішаного та дистанційного навчання учнів/учениць 5-11 класів. Там можна знайти відео, конспекти й тести з 18 основних предметів, що відповідають державним стандартам. А батьки завжди можуть побачити, що вчать діти і які результати їхніх тестів.

За основу ми взяли платформу Open EdX — платформу з відкритим кодом, що була розроблена MTI разом із Гарвардським університетом і є поширеною у світі. Та й українські вчителі вже знайомі з цією системою. 

Навчатися на платформі можна будь-коли та будь-де, незалежно від того, живете ви в маленькому селі чи в самісінькому центрі Києва. Адже щоб скористатися платформою, потрібен тільки доступ до інтернету. До того ж скористатися можна й зі смартфона — доступ буде навіть тоді, коли на рахунку немає грошей. 

Приблизно за місяць роботи платформи понад 100 000 учнів/учениць і учителів/-ок зареєструвалися та почали користуватися нею. Тож можна сказати, що вона відразу встигла стати популярною. 

До речі, платформа є частиною масштабного національного проєкту з розвитку цифрової грамотности — «Дія. Цифрова освіта», запущеного Міністерством цифрової трансформації разом із партнерами у 2020 році.

Мікронавчання для утримання уваги сучасних школярів/-ок

Не секрет, що утримати надовго увагу школярів/-ок, які належать до поколінь Z і А, доволі складно. Особливо це стосується «дистанційки», коли немає живого офлайн-спілкування. На дистанційній формі навчання їм потрібно докладати багато зусиль, щоб залишитися сфокусованими, уважними й мотивованими. 

Тому маленькі обсяги структурованої інформації, відеоуроки тривалістю 5-7 хвилин — ідеальне рішення в цій ситуації. Це сучасний глобальний тренд і, можна сказати, стандарт якости. 

Крім того, до кожного уроку є стислий конспект, вправи та творчі завдання, перелік матеріалів для опрацювання — від мап і малюнків до першоджерел і цікавих статей. Такі різноманітні форми роботи розв’язують проблему монотонности — не дають учням/ученицям нудьгувати, рятують від прокрастинації та допомагають «перемикатися» між різними завданнями. 

Найкращі прогресивні вчителі/-ки

До Всеукраїнської школи онлайн залучили понад 80 вчителів/-ок і методистів/-ок з усієї України. Вони пройшли не тільки професійний кастинг, але й навчання — опанували навички з ораторської майстерности та роботи перед камерою, недискримінації, інклюзивности та комунікації. 

Наприклад, уроки фізики для 7 класу створював і веде Сергій Петрович, фіналіст престижної премії Global Teacher Prize Ukraine. Він працює відразу у двох закладах: у Вінницькому коледжі НУХТ і вчителем інформатики у вінницькій школі № 16. До того ж не лише працює і викладає, а й інвестує — до 30% своєї зарплати вчитель витрачає на електроніку для гуртка «Винахідники», який сам і започаткував. 

А в 10 класах «хімічать» у прямому і переносному сенсах з учителькою-методисткою Наталією Зимою. Вона — вчителька хімії з міста Хмельницького. Пані Наталія ввійшла в десятку найкращих учителів України за версією Global Teacher Prize Ukraine 2020, а також була визнана найкращою вчителькою хімії. Учителька використовує технологію BringYouOwnDevice, тобто залучає до роботи на уроках ноутбуки, гаджети, планшети, телефони та графічні органайзери.

Майбутнє найбільшої онлайн-школи України

Тішить, що в Україні з’явився сучасний якісний освітній інструмент, як і в освітніх супердержавах на кшталт Естонії. Водночас Всеукраїнська школа онлайн дуже динамічно розвивається. Почався новий етап розроблення, щотижня завантажуються нові уроки. Ми шукаємо можливість розширити перелік предметів. Також плануємо розширити функціонал — запустити кабінет учителя з можливістю організовувати віртуальні класи та створювати власні курси. Ще працюємо над інклюзивністю, щоб забезпечити сурдопереклад і звукові доріжки. Нарешті, плануємо розробити мобільний застосунок для iOS і Android. 

Переконана, що Всеукраїнська школа онлайн залишиться популярним інструментом в освітньому процесі й після закінчення пандемії коронавірусу на постійній основі, адже нове покоління прагне навчатися там, де їм зручно та цікаво.

Думка редакції може не збігатися з думкою авторки колонки.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Наші колумністи
Назарій Гусаков
амбасадор UPEA
Ірина Заславець
Ольга Сафіна
Катя Костенко
трендвотчерка
Ми в Телеграмі
підписуйтесь