Cпецпроєкти

Європейський тиждень цифрової грамотности: ще одне «вперше в Україні»

Важко повірити, що Україна вперше визнала питання цифрової грамотности громадян стратегічним пріоритетом тільки 2019 року. Хоча вже сьогодні 90% професій потребують базових цифрових навичок. Що це за юрист, який не вміє користуватися сервісами Google? Чи що це за проєктний менеджер, який не вміє користуватися системами Worksection, Basecamp чи Asana?

Важко повірити, що в Україні до створення Мінцифри не проводилися жодні дослідження цифрових навичок громадян. Ніхто не знав, скільки українців і на якому рівні володіють цифровими навичками.

Важко повірити, що всі 53% українців володіють цифровими навичками нижче за базовий рівень. Це серйозна проблема, яка гостро проявила себе з початком пандемії коронавірусу та введення карантинів. Без базових цифрових навичок неможливо безпечно сплачувати комуналку чи замовляти продукти онлайн.

Важко повірити, що тільки 2021 року Європейський тиждень цифрової грамотности вперше проводився в Україні на державному рівні разом із партнерами та оргкомітетом. Хоча це щорічна інформаційна кампанія в Європі, а за 2010-2020 роки до неї долучилися понад 1 300 000 учасників!

Але виклики існують якраз для того, щоб із ними успішно справлятися. Мінцифри надшвидкими темпами допомагає українцям адаптуватися до нової реальности й підвищити рівень цифрової грамотности. Наша мета – навчити 6 млн українців цифрової грамотности за три роки. Для цього ми запустили 2020 року національну онлайн-платформу Дія. Цифрова освіта з освітніми серіалами та почали розбудовувати мережу офлайн-хабів цифрової освіти всією Україною.

Уже є попередні підсумки, якими ми пишаємось і спробуємо перевершити цьогоріч

Зокрема, платформу Дія. Цифрова освіта відвідали за рік майже 2 млн українців, з них зареєструвалися на безплатне навчання цифрової грамотности понад 500 000 громадян. Також уже функціонують 2000 офлайн-хабів цифрової освіти, де можна отримати вільний доступ до платформи Дія. Цифрова освіта, у процесі долучення до мережі ще 4000 хабів (знайти найближчий хаб можна на інтерактивній мапі).

Цього року ми вирішили особливо підійти до All Digital Week, або Європейського тижня цифрової грамотности, який відбувся 22-28 березня. У попередні роки, ще до створення Мінцифри, усе обмежувалось активностями окремих ентузіастів, які підтримували ініціативу. Тому ми сформували амбіцію — вивести кампанію на більш масштабний загальнонаціональний рівень. Ми хотіли довести, що тренди розвитку цифрової грамотности в Європі та Україні єдині, і ми на одній сторінці.

В Європі зазвичай ця кампанія проводилась у коворкінгах, громадських центрах, школах, університетах, бібліотеках та інших місцях, пов’язаних з освітою. Але коронавірус змусив обрати пріоритетним формат онлайн.

Міністерство цифрової трансформації разом із партнерами підготували насичену освітню програму – з вебінарами, етерами у Clubhouse, онлайн-івентами та конференціями з експертами.

Також ми розробили Open Pack дизайн-матеріалів, щоб будь-хто зміг долучитися до кампанії. А щоб ніхто випадково не пропустив активностей, створили Facebook-подію та запустили хештеги #AllDigitalWeek2021 і #AllDigitalWeekUkraine.

Загалом у межах кампанії відбулося близько 100 подій!

Ми запросили до партнерства лідерів політичної думки та експертів у нішевих галузях, освітян і підприємців. У результаті Європейський тиждень цифрової грамотности в Україні вийшов рекордним із погляду долучення партнерів.

Нам вдалося долучити близько 40 партнерів, зокрема приватні компанії: Цитрус, Фокстрот, MOYO, Eldorado, АТБ-Маркет, Vodafone, Lifecell, Google, Facebook, robota.ua, work.ua, Jooble, Monobank, WOG, Multiplex, Cisco Ukraine та багато інших.

Ритейлери транслювали у своїх залах відеоролики про цифрову грамотність, хтось із партнерів організовував онлайн-події, хтось опублікував пости в соцмережах і організував розіграші з подарунками. Кожен долучився як зміг – для того щоб популяризувати цифрову грамотність і цифрові навички.

Наприклад, робоча група, до складу якої ввійшли спеціалісти Міністерства цифрової трансформації, Vodafone Україна, Міжнародної фундації виборчих систем (IFES) та координатор проєктів ОБСЄ, розробили чат-бот, який проводить експрес-тестування цифрових знань. Telegram-бот «Цифрограм. Твоя кібергігієна» доступний за посиланням.

А компанія Facebook у межах Європейського тижня цифрової грамотности в Україні оголосила про запуск освітньої платформи Get Digital. З її запуском в арсеналі українського здобувача цифрової освіти будуть уроки та ресурси, що базуються на матеріалах, наданих Гарвардським університетом та Каліфорнійським університетом у Берклі!

Одно слово, вийшла справжня синергія держави, бізнесу та суспільства. І тільки в такій взаємодії ми зможемо вивести рівень цифрової грамотности українців на новий рівень, щонайменше європейський.

Попереду — багато роботи. І законодавчої, і розбудови цифрової інфраструктури, і зміни системи освіти, і поширення запиту на навчання цифрової грамотности на регіональному рівні, на рівні громад.

Власне, системна робота над розвитком цифрових навичок українців триває і після Європейського тижня цифрової грамотности. Так, ми встигли вже презентувати Рамку цифрової компетентності для громадян України. Це великий змістовний документ, який допоможе розібратись із питаннями «що таке цифрова грамотність?» чи «що таке цифрова компетентність?».

Цю Рамку адаптували українські експерти. За основу взято відповідну Рамку для громадян ЄС (DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens) та рекомендації у сфері цифрових компетентностей від європейських та міжнародних інституцій.

Після вдосконалення та затвердження Рамку можна буде використовувати для розроблення Рамок професійних цифрових компетентностей основних професійних груп за сферами економічної діяльности. Цим ми плануємо зайнятися також цього року.

Крім того, сподіваємося, що зможемо використовувати Рамку для запровадження вимог до рівнів володіння професійними цифровими компетентностями під час найму персоналу, виконання професійних та службових обов’язків, проведення сертифікації, атестації тощо.

І наостанок. Наша команда Мінцифри керується тим, що, навчаючи цифрової грамотности сьогодні, ми створюємо фонд цифрових талантів України та світу для майбутнього.

Думка редакції може не збігатися з думкою авторки колонки.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Наші колумністи
Михайло Федоров
Міністр цифрової трансформації
Лєра Татарчук
засновниця БФ «Твоя опора»
Пані М.
блогерка
Назарій Гусаков
амбасадор UPEA
Ми в Телеграмі
підписуйтесь