Як зміниться медицина після COVID-19?
Пандемія COVID-19 вплинула майже на все: освіту, ринок праці, фінансування, виробництво і, звісно ж, медицину.
Лікарня стала тим місцем, яке може не тільки надати допомогу, але й поширити захворювання. Це підштовхнуло служби охорони здоров’я у всьому світі переходити в онлайн, хоча раніше віддалені медичні послуги сприймалися негативно.
Щоб пацієнти змогли уникнути переповнених лікарень і ризику зараження та не відмовилися від моніторингу й піклування про свій стан здоров’я, активно впроваджуються онлайн-консультації.
За даними Американської медичної асоціації, над упровадженням онлайн-консультацій у США працювали давно, вказуючи на їхній потенціал – зниження витрат, послаблення тиску на системи охорони здоров’я та доступний догляд навіть у сільській місцевості та районах із недостатнім обслуговуванням.
За статистикою, близько 75% відвідувань лікарів можна було б безпечно й ефективно замінити на онлайн-консультації.
Відомо, що вибух технології телемедицини завдячує саме появі пандемії COVID-19, адже до цього її прийняття було занадто повільним. У липні 2019 року опитування JD Power показало: тільки 10% жителів США замінили візит до лікаря, невідкладну медичну допомогу або лікарню онлайн-консультаціями. З приходом пандемії це змінилося: пацієнти почали використовувати їх як безпечну альтернативу особистого візиту до лікаря, а Teladoc – найбільший автономний постачальник телемедицини – повідомив, що їхній попит на послуги зріс на 50% після запровадження локдауну на території США.
Така статистика свідчить, що попит на медичні онлайн-послуги ще може й далі зростати навіть після стихання пандемії. З огляду на те, наскільки далеко ми просунулися до цифрових просторів, важко уявити, що люди повністю повернуться до альтернативних варіантів.
Урядові організації у світі також вжили заходів для зняття обмежень у сфері бізнесу щодо надання телемедичних послуг. У березні 2019 року урядовці США послабили правила конфіденційности згідно з Актом про мобільність і підзвітність медичного страхування (HIPAA). Це дало можливість Apple, Google та Microsoft сприяти віртуальним відвідуванням лікарів за допомогою своїх програм для чату та відео, зокрема FaceTime та Skype.
Таке рішення позначилося на появі нових додатків і стартапів. Наприклад, Hims & Hers створили безплатні анонімні сеанси групової терапії, щоб допомогти користувачам впоратися зі стресом під час пандемії. Wysa, Talkspace та AbleTo, які надавали послуги й до COVID-19, зафіксували збільшення кількости користувачів, зокрема, в березні-квітні на 65%.
Крім того, пандемія підкреслила цінність легкодоступних даних для контролю здоров’я. Фітнес-трекери та інші технології кількісної оцінки стали ще популярнішими в галузі здоров’я. Наприклад, Google оголосив про придбання Fitbit у листопаді 2019 року в межах своєї ініціативи щодо виходу компанії на ринок медичних технологій (нарівні з Apple та продуктом Apple Watch).
Ми в Doc.ua також дослідили попит на ці послуги та запустили аудіоконсультації з лікарями для клієнтів. Що цікаво, більш ніж половина консультацій зазвичай проходить із вузькопрофільними лікарями, інші ж – із черговими лікарями й терапевтами. Зазначу, що користувачі в середньому оцінюють онлайн-послуги нині в 4,5 із 5 балів, що доводить готовність українців до технологічних змін у сфері медицини.
Використання онлайн-консультацій різко зросло як серед пацієнтів, так і серед лікарів. За підрахунками віцепрезидентки AMA з цифрових інновацій Меґ Баррон, сьогодні від 60% до 90% лікарів користуються певними телемедичними послугами.
«Більше лікарів, ніж будь-коли, визнали цифрові медичні інструменти перевагою для підвищення ефективности та безпеки в охороні здоров’я, – говорить Баррон, – але, попри зростання, багатьох лікарів досі потрібно задовольнити».
Це свідчить як про переваги впровадження телемедицини, так і про її хиби.
У нещодавньому дослідженні, яке опублікувала робоча група з вивчення наслідків впливу на здоров’я COVID-19, опитування показало, що:
- 68% респондентів-медиків мотивовані (згодні та повністю згодні) збільшити використання онлайн-консультацій у своїй практиці;
- 75% вважають, що ця технологія дає їм змогу надавати якісну допомогу;
- понад 80% респондентів зазначили, що їхні пацієнти позитивно відреагували на онлайн-лікування;
- 55% вказали, що телемедицина поліпшила рівень задоволености їхньою роботою.
А щодо бар’єрів:
- 73,3% респондентів-клініцистів зазначили, що основною постковідною проблемою використання телемедицини буде відсутність або низька оплата праці;
- понад 64% вказали на технічні проблеми пацієнтів як на перешкоду для сталого використання онлайн-лікування, зокрема відсутність доступу до Інтернету, широкосмугового зв’язку та низьку цифрову грамотність.
Респонденти виокремили й проблеми з робочим процесом, наприклад інтеграцію електронних медичних карток і відсутність технічної підтримки.
Як поліпшити телемедицину?
Як зазначено в одній зі знакових публікацій «Перетинання прірви якости»:
«Інформаційні технології повинні відігравати центральну роль у модернізації системи охорони здоров’я, щоб досягти значного поліпшення її якости, як рішення варто забезпечити справедливу оплату праці лікарів і відшкодування за їхні консультації, поліпшити способи підвищення цифрової грамотности, розширити широкосмуговий зв’язок та усунути географічні бар’єри».
Телемедицина може прокласти шлях до поліпшення результатів моніторингу здоров’я та лікування, полегшивши пацієнтам доступ до високоякісної медичної допомоги, залишаючись у безпеці вдома. Ми в Doc.ua погоджуємось із цією ідеєю та продовжуємо полегшувати доступ до зручної медицини.
Думка редакції може не збігатися з думкою автора колонки.