Спецпроєкти

Як молодому письменнику видати книгу в Україні


2
Якщо ви знаєте, хто такий Керуак, а в школі ваші твори зачитували на увесь клас, то цілком можливо, що десь на дні заповітної шафки (або у нетрях папки "Мої документи") схований він - ваш перший рукопис. 

І навіть не важливо, що це: роман чи водевіль, фантастика чи мемуари. Важливо, що ви не маєте уявлення, як ці кілометри рядків і тонни букв перетворити на справжню матеріальну книжку – щоби у палітурці, зі срібним тисненням вашого шановного прізвища та ілюстраціями у дусі мінімалізму.

Редактор bit.ua Ксенія Ніколаєва спробувала розібратися, як молодому автору видати свій доробок в Україні, поспілкувавшись з ініціаторками культурно-видавничого проекту “ЧИТОМО” Оксаною Хмельовською та Іриною Батуревич, а також – з молодою письменницею і журналістом Тамріко Шолі.

Оксана Хмельовська та Ірина Батуревич

bit (17 из 32)

Самопублікація – це не новий феномен. Але, безумовно, сьогодні все стало простіше: письменники, які не отримали підтримки, самі публікують власні книги або започатковують видавництва. Це закономірно, адже коли розумієш масштаб завдання – представитись видавцеві, показати йому свій роман, бути відібраним серед сотень таких же охочих – у багатьох опускаються руки. Тому є два виходи: або писати “в шухляду”, аби видатись самотужки.

Технічно в цьому немає проблеми – у кожного знайдеться знайомий верстальник та ілюстратор, а будь-яка друкарня легко виконає ваше замовлення. Видавництво книг перестало бути сакральним знанням: кожен може скористатися якоюсь програмою на кшталт Photoshop або InDesign для оформлення своєї роботи. Звісно, іноді це профанація видавничого процесу, бо не кожна людина потягне координацію видавничого проекту.

bit (3 из 32)

В цьому і полягає головна проблема самопублікації: якщо ти і пишеш, і верстаєш, і рекламуєш, і реалізуєш – налажати чи недопрацювати дуже легко: окрім творчої роботи, стикаєшся з таким масивом завдань, до яких ти просто неготовий. Тоді молодий автор розуміє, що перетворюється на менеджера, а не на письменника. Вчитися на помилках доводиться вже потім – наприклад, коли читач раптом помічає на обкладинці помилку, чи книжковий блок не тримається купи.

Є один споконвічний стереотип: якщо тебе не видало видавництво, значить ти – поганий автор. Але ж факторів впливу дуже багато! Можливо, ти просто неправильно себе подав або видавець пропустив твій рукопис в завалах кореспонденції.

bit (20 из 32)

Зрозуміло, що твори молодих письменників завжди були менш цікавими для комерційного книговидання, ніж, скажімо, зібрання творів Шекспіра. Про це класно написав Пітер Вінклер в Huffington Post, коли критикував орієнтованих на безпрограшну класику видавців – це справді гальмує оновлення літературного і видавничого середовищ.

Він згадує 52 (!) відомих авторів, яким через «неуважність видавців» довелося починати з самвидаву – серед цих імен фігурують, наприклад, Марк Твен, Едґар По та Стівен Кінг.

Найбільша проблема автора, що видається самотужки, звісно, розповсюдження: якщо ти видаєшся в КСД або у «Фоліо», то не маєш клопотів – у них велика мережа і твоя книжка завжди на полицях книгарень, можна не хвилюватись, що її буде важко знайти чи купити. Інша річ – якщо видаєшся сам: доводиться власноруч продавати свої твори, шукати виходи на книгарні, домовлятись за нормальні ціни… Це робота велика, але реальна.

bit (22 из 32)
Зараз на ринку з’являється все більше цікавих проектів, які видає і просуває сам автор. Наприклад, «Яскравий Щоденник» Ірини Негован. Спочатку видається, що ціна нелояльна. Але коли тримаєш цю річ в руках, то розумієш – вона зроблена з любов’ю і точно стане комерційно успішною.

Авторка контролювала увесь процес: від оформлення макету до поліграфії і закруглених кутиків на сторінках. Коли береш більшість книг, надрукованих масовим накладом, переважно такого відчуття якості і продуманості немає.

Як не дивно, навіть попри кризові моменти на ринку, добре йдуть дорогі видання – з красивим оформленням, на якісному папері. Їх купують активніше, ніж якісь дешевенькі книжечки-брошурки. Змінюється ставлення до книги: нам дуже імпонує, що видавці не бояться ризикувати і роблять цікаві, але витратні проекти, як «Ташенька і кактус» – величезна подарункова розмальовка з інтерактивними елементами всередині.

bit (11 из 32)

Раніше, до появи “Видавництва Старого Лева”, зустріти щось цікаве і незвичайне було досить важко (звісно, були приємні винятки). Вони стали першими, хто почав запускати щось експериментальне (для нашого ринку), і без серйозного промо і великої роботи ці проекти було важко оцінити на 100% як комерційні. Але в результаті на ВСЛ досі рівняється багато інших.

Користуються попитом книжки, які мають медіа-історію, легенду свого походження. Це те, за що чіпляються ЗМІ без проплаченої реклами, те, що легко шириться соцмережами – присутність книжки в інформаційному середовищі зробить своє діло і для молодого автора. Відтак – створюйте історії. Якщо вони є, то творяться дива: люди заберуть з полиці книгу нехай і маловідомого автора, але саме ту, про яку говорять.

Якщо молодий автор перейматиме прийоми успішних видавництв – класно вести соцмережі, спілкуватися зі своїм читачем на презентаціях, то перешкод для видання власної книги значно поменшає.

Участь у літературних конкурсах (наприклад, «Коронація слова» чи від видавництва «Смолоскип» – саме звідти пішли Сергій Жадан, Світлана Поваляєва, Анатолій Дністровий, Ірина Шувалова – «Молода Республіка Поетів» на Форумі видавців, поетичний конкурс Dictum від видавництва «КРОК», «Молода поезія» від фестивалю «Artgnosis-2015», Гранослов) – дуже хороший інструмент для видання своїх творів, щоправда більшість із них має обмеження у віці, тобто теоретично молодим пробитися легше.

Останнім часом навіть глянець, як-от L’Officiel, запроваджує літературні конкурси, не кажучи вже про журнал «Країна» (останній такий – конкурс новел про Крим), літературні часописи типу «ТекстOver» тощо.

bit (8 из 32)

Ще одна цікава тенденція – це тематичні конкурси від літературних організацій і видавців, які, зазвичай, закінчуються публікуванням вибраних текстів переможців, тобто таким чином організації забезпечують собі потрібний контент для майбутньої книжки, що супроводжується розголосом. Радує тематична різноманітність – конкурс оповідань жахів від Kyiv Comic Con, детективів «Це ж елементарно, сер» від ЛітМайданчика, короткої тревел-прози від проекту «Їздець», художніх репортажів від «Самовидця».

Молодому автору найкраще спочатку забезпечити свою медіа-появу через ведення блогу, додати видавців у друзі в соцмережах, мати активну аудиторію. Окрім того, не забувайте – видавці шукають тих, хто допоможе їм робити їхню роботу.

Ти можеш навіть ще не мати готового тексту, але бути в полі зору громадськості і випередиш в цьому письменника, який має текст, але не створює можливостей для його презентації.

bit (18 из 32)

Треба показати, що ти можеш просувати свою книгу, можеш зробити круту презентацію – що тебе знають і до тебе прийдуть. Сьогодні ж соцмережі дозволяють мати аудиторію повноцінного ЗМІ. Але перше, ніж писати текст, ви маєте чітко уявляти свою аудиторію, тоді продати свою книжку буде удесятеро легше – чи то видавцеві, чи, власне, читачам. Прагматичний підхід повинен поєднуватися з творчістю.

Ще одна хороша можливість на шляху до першої публікації – це літературні курси, де письменники діляться досвідом з молодшим поколінням (наприклад, від ЦЛО, Litcentr, Bartleby&Co): тут тобі зможуть підказати, як вдосконалити рукопис і до якого видавництва краще податися. Адже часто до рук видавців потрапляють круті рукописи, але вони не можуть їх надрукувати, бо мають інший профіль.

bit (30 из 32)

Цікавий проект для молодих письменників і «ЛітМайданчик» від ГО “Агенція культурного розвитку”, яка співпрацює з такими відомими письменниками, як Антон Санченко та Михайло Бриних: автори, які сумніваються в собі чи бояться подаватися на конкурси, можуть анонімно надіслати свій текст на цю платформу і за досить символічну оплату вибрати собі досвідченого рецензента. Таким чином вони відібрали твори для першої в Україні нещодавно виданої детективної збірки, до якої увійшли найкращі твори молодих авторів.

Всі давно скаржаться, що у нас бракує літагентів. Але за наших реалій найкращий агент – літературна тусівка: «Смолоскипу», Центру літературної освіти, «Дзиґи» у Львові. Коли починаєш спілкуватися з літературними і культурними менеджерами, є шанс засвітитись і зрозуміти, що цікаво видавцям. Треба не боятися питати порад і не забувати про самоосвіту.

bit (16 из 32)

Книжки виходять не тільки в авторів художніх текстів. Так, видавці зараз на повну експлуатують тему розмальовок. Їх видають усі – навіть ті, хто нещодавно гаряче критикував. Попит є і на інтерактивні книжки, з якими читач фактично долучається до “творення прекрасного”. Велика увага звернена і на історичну літературу: люди цікавляться історією і хочуть розібратися з нашим минулим і сьогоденням.

Є попит і на книги про особистісний розвиток. Переважно на цю тему видаються світові бестселери, але ж є і історії успішних українців. Тому “книги для натхнення” з позитивними установками на успіх – теж непогана ніша.

Тамріко Шолі

1

В 2012 году я была никому неизвестной журналисткой и достучаться до издателей было сложно и долго. Я не хотела больше ждать, мне было крайне необходимо узнать – имеет ли мое литературное творчество место быть или я просто мараю бумагу? Мне было необходимо выйти за рамки родственников и близких друзей, чтобы услышать объективное мнение незнакомых со мной лично людей.

Так родился первый тираж «Внутри мужчины», который я издала за свой счет. Всего 500 экземпляров, но этого было вполне достаточно. Книга разошлась очень быстро, а я получила то, что хотела – честные отзывы людей. И они вдохновили меня двигаться дальше.

Результат более, чем оправдал мои ожидания: я не только окупила затраты, но и солидно заработала на продажах.

Это и есть основной плюс: вся выручка достается автору, а учитывая гонорары, которые предлагают украинские издатели, – это почти всегда больше. Да и авторские права остаются на руках у автора.

277fb2f855203dc2d92ed332f0ec7262

Минус заключается в том, что автору придется вложить определенную сумму в печать книги изначально, а после этого – неистово пахать, чтобы пропиарить свое «детище» и заинтересовать читателей. Даже если вам удастся самостоятельно попасть в книжные, кто вас купит, если о вас не знают?

У нас в стране отсутствует практика литературных агентов, которые занимаются тем, что выискивают таланты среди груды барахла и графоманства. Их задача – связать толкового автора и издателя, а потом – заработать на проценте от гонорара писателя. В итоге выигрывают все. В украинских реалиях читать тонны писем вынуждены работники издательств, у которых и других обязанностей достаточно. Конечно, часто они не отвечают, а иногда и попросту не читают.

В 2012 году тираж в 500 экземпляров разошелся примерно за 8 месяцев. Это очень быстро, учитывая, что пиар книги строился только на моей странице в фейсбуке.

В 2014 году мне передали личный контакт генерального директора «Фолио» и я сама связалась с ним. Я как раз завершала работу на второй книгой «Внутри женщины» и уже могла предъявить не только успешный результат первой книги, но и большое количество подписчиков в социальных сетях. В «Фолио» обо мне к этому моменту уже знали и были готовы сотрудничать.

b2d91642680ef06be410c92bd7cbc177

В Германии, где я сейчас живу, книги – серьезный бизнес. В каждом журнале или газете вы всегда найдете хотя бы две рекламы книжной новинки, в книжных магазинах регулярно проводятся интересные акции, а каждые выходные – литературные мероприятия.

«Свободные библиотеки» с бесплатными б/у книгами здесь на каждом шагу.

Все просто: для того, чтобы толковому автору было проще издать свою книгу, он должен издаваться в той стране, в которой книжный бизнес ценится наравне с любым другим – будь то ресторанный, IT или рекламный.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь