Спецпроєкти
30 історій незалежності
Цьогоріч незалежна Україна святкує своє 30-річчя. До свята люди, які змінювали і змінюють нашу країну на краще, розповіли про сприйняття незалежності через особистий досвід.
30 історій незалежності
Jamala, співачка
Про мрії стати артисткою
Я мріяла стати співачкою ще з дитинства. Пам'ятаю, розповідала мамі, що коли виросту, точно співатиму, виступатиму на сцені, одягатиму красиві сукні. І казала це так, наче це вже відбулося зі мною.

Свої перші пісні я писала, коли пасла баранів. Записи, звісно, ніде не збереглися. Першу свідому пісню – Without you – створила у 17 років, коли навчалася в консерваторії.

Мені пощастило, адже я мала крутий музичний бекграунд завдяки батькам-музикантам. Мама слухала гарну академічну музику: Шумана, Баха, Бетховена та Рахманінова або соул – наприклад, Еллу Фіцджеральд, під платівки якої я засинала в дитинстві.
Батько, який збирав кримськотатарський фольклор, завжди вмикав кримськотатарську, іранську, турецьку, азербайджанську й вірменську музику. Це була наша сімейна традиція – слухати фольклорну музику різних народів світу.

Мікс культур завжди заряджав мене до ще більшої боротьби на музичній сцені. Те, що я кримськотатарська співачка, насправді не дає мені жодних переваг у творчості. Раніше мені постійно потрібно було доводити свою значущість у музичному світі більш ніж кому-небудь іншому – адже завжди є охочі ділити людей на "чужих" і "своїх".

Тому я розуміла, що мені потрібно бути завжди на декілька кроків вперед у музиці. Це навчило мене спокійно сприймати, що моя музика не доходить до людей надто швидко. Наприклад, так було з треком «Крила». Сингл вийшов – і лише за рік всі усвідомили, яка ж це чудова пісня.
Про улюблену музику
У світі кажуть: «Якщо ти любиш одну пісню, ти не любиш музики». Я не маю одного улюбленого виконавця чи навіть жанру, слухаю все – від джазу та соулу до абсолютно мінімалістичних британських електронних звучань. Наприклад, учора слухала Джоржі Сміт, нову хвилю ритму та блюзу, трип-хоп та електроніку.

Якщо запровадити традицію вивчення музики, то я б довела, що спільного є в Елли Фіцджеральд і Jessie Ware (сміється). Але, на жаль, у нас немає таких платформ, де можна глибоко дискутувати про музику. Можливо, колись, років за 60 візьмусь за це (сміється).
Про власну музику
Перемога на Євробаченні змінила мене. Я усвідомила, що моя музика дійсно може подобатися багатьом, її можуть розуміти. Моя творчість може знайти свою авдиторію, яка хоче слухати сенси, маленькі особисті чи соціальні історії.

Для мене важливо, щоб кожна моя пісня мала історію. Історія триває стільки, скільки триває трек. Важливо, щоб ця історія була правдивою й насиченою музично в кожній ноті, звучанні всіх інструментів: барабанів, гітари, електроніки.
Сподіваюся, це буде музика без радянського бекграунду, і про нас казатимуть як про країну, яка створює електронну та фольклорну музику.

Зараз спостерігаю цікавий успішний кейс на світовій музичній арені. Наприклад, в Африці чи Іспанії генерують хіти, які заходять слухачам з усього світу. Мені хочеться, щоб так само сталося з українською музикою, коли люди слухають, і їх не хвилює, що вони не розуміють слів. Є поодинокі випадки вже зараз, які дають надію для тих, хто робить кльовий саунд. Наприклад, успіх KAZKA. Такі кейси дають розуміння, куди рухатися.
Про українську музику за роки Незалежності
На мою думку, українська музика припинила бути естрадою. Для мене немає зашкварнішого слова, ніж естрада. Естрада – це сцена, яка об'єднує гумористів, жонглерів і співаків. Вона абсолютно нівелює значення музиканта.

На щастя, я більше не бачу естради. Сучасна українська музика є – завдяки тому, що люди усвідомили себе частиною сучасної європейської країни.
Євген Клопотенко, ресторатор
Для мене незалежність – це відчуття, що ми як нація є унікальними та самобутніми. Зі своєю мовою, релігією, побутом та їжею. Це чотири стовпи, які формують ідентичність будь-якого народу.

Що ми найперше хочемо побачити за кордоном? Звісно, як там живуть, якою мовою розмовляють та що їдять. Кухня – це візитівка будь-якої країни. Італійці, французи, іспанці… Що об'єднує їх усіх? Щира любов, гордість й обізнаність про власні національні страви.
На 30-ту річницю Незалежності ми завершили перший етап формування та становлення нової української нації. А разом із нею – національної кухні. Тепер нам потрібно позбутися комплексу меншовартості та заявити на весь світ, що ми є. З крутою мовою, їжею, історією та культурною спадщиною.
Так вже сталося, що майже століття тому Радянський Союз зухвало вкрав у нас автентичну українську кухню та підмінив своєю. У нас відняли левову частину ідентичності, позбавивши відчуття національної єдності.

Совєти створили систему харчування, яка дозволяла керувати людьми.

Спочатку був штучно створений голод, а потім нам дали трохи того, що вважали за потрібне.
Так на українських столах з'явилися страви, які не мають нічого спільного зі справжньою національною кухнею: славнозвісний оселедець під шубою, суп із пельменями, макарони з тушонкою та купа харчового сміття. Ми довгий час їли лише те, що було всередині системи.
У 90-х ми дізналися, що таке засилля іноземних продуктів, і вирішили наїстися ними досхочу. Упродовж всієї незалежності українці споживали олів'є, холодець, мімозу, а за ними – піцу, бургери та суші. За 30 років ми нарешті вгамували свій голод і почали пізнавати власну кухню.
Мені здається, що у свої 30-ть Україна нарешті стала трендом. Усе йде до того, що зовсім скоро наші домівки та ресторани наповняться не тільки борщем і варениками, а й качаною кашею, верещакою, гамулою та шпундрою. Ми дізнаємося, що таке буряковий квас, гуслянка й вурда. Я знаю, що на полицях наших магазинів уже невдовзі буде багато автентичних продуктів. І це буде фантастичний успіх.
Незалежність – це можливість обирати себе. Потрібно нарешті це усвідомити та почати діяти заради нашого спільного майбутнього як нації. І нехай це стане нашим стратегічним планом на наступні 30 років.
Фактично повернення української ідентичності для мене розпочалося сім років тому під час Революції Гідності. Тоді нам вдалося встановили власні правила, які ми не дозволяємо порушувати й досі. Це дійсно один із найважливіших маркерів незалежності.

Доти я їздив за кордон, подорожував різними країнами, повертався додому й не розумів, що ж не так. Наче сплю в комфортному ліжку, але кілька пружин відчутно давлять мені в ребра. Незрозуміла мова, чужа їжа, сумнівна музика та постійний страх за свій бізнес. Словом, радянський посмак.
Сім років тому ми показали світові, що ми не просто купка людей, а носії культури та цінностей своєї країни. Ми дійсно стали схожими на країну. Не тільки зі своїми конфліктами та проблемами, а й з оновленим баченням нашого розвитку. І сьогодні мені страшенно подобається все те, що відбувається з нашою мовою, кухнею та культурою. Це дуже потужний процес змін.
Михайло Федоров, віцепрем'єр-міністр – Міністр цифрової трансформації України
Другий ривок стався, коли мобільний 3G-інтернет став доступним кожному українцю.

Ці моменти в технологічній історії України здаються надважливими з багатьох причин. По-перше, люди дістали доступ до величезних масивів інформації для розвитку. По-друге, обмеження та кордони в спілкуванні повністю стерлися. По-третє, перед бізнесом відкрилися неймовірні можливості. Усі процеси стали більш жвавими та гнучкими. Я відчув це на собі, коли відкривав рекламну агенцію в Запоріжжі.
Наша мета – створити зручний та зрозумілий сервіс. Спростити все, що хоч на мить здається заплутаним.

Цифрову державу не побудувати без інтернету та комп'ютерів. Команда Мінцифри вже працює над забезпеченням доступного інтернету для всієї країни завдяки інтернет-субвенції, а також субвенції на ноутбуки для 60 тисяч вчителів. Крок за кроком робимо цифровий світ доступним для кожного.

Звісно, цього не зробити без належних знань. Ми вже створили робочу групу, яка має певні напрацювання щодо покращення IT-освіти в Україні. Утім, це треба робити не тільки у ЗВО, а починати з першого класу, а саме – з інтернету.
За 30 років в Україні технологічний прогрес став всеосяжним на багатьох рівнях: від побутового до масштабної промисловості чи кібербезпеки держави.

Так було не завжди. Перед цифровим бумом тривав довгий період становлення. Наприклад, перший інтернет в Україні мав швидкість у два з половиною кілобайти на секунду. Звісно, то був прогрес на ті часи. Утім, якщо зараз уявити, що фотографія на 4 мегабайти передаватиметься майже 30 хвилин, легше її буде віднести самому куди треба.
Перші комп'ютери з'явилися в Україні десь на початку дев'яностих. Іноземні студенти завозили їх через Європу, продавали в кооперативи, а кооперативи випускали в масовий обіг із великою накруткою. Або мобільний зв'язок, який всі дев'яності був розкішшю. Оператор лише один – UMC. Перші СМС почали відправляти тільки у 1998 році, а більш-менш адекватний мобільний інтернет з'явився десь у середині нульових.

Якраз на цей період припало стрімке зростання появи технологій в Україні.

Мобільні оператори нарощували клієнтів тисячами на день. Громіздкі телефони замінили компактні прямокутники. Комп'ютери стали підтримувати десятки процесів водночас. Порівнюючи з дев'яностими, економіка розправила спину, а в українців з'явилося більше грошей та більше можливостей.
Моє становлення в технологічному світі почалося у восьмому класі. Саме тоді в мене з'явився комп'ютер, кошти на який збирала вся родина. До цього навчався ним користуватися на роботі в батьків.

Основною «роботою» тоді став передрук конспектів шкільних вчителів. Це було корисно як для них, так і для мене. Їхні конспекти мали «безсмертя», а я опановував цифрові навички. Саме тоді я зрозумів, що завдяки комп'ютеру можна багато чого досягти.

Для мене перший технологічний ривок в Україні почався, коли фіксований інтернет став масовим. Це сталося десь під час мого навчання в університеті у 2008-2010 роках. Розвиток значно прискорився: я багато читав, учив, спілкувався з іншими людьми.
Зараз все трансформується із шаленою швидкістю, за якою часом не встигаєш. Якщо в нульових ти ще мав час опанувати технологію, то зараз на появу нового продукту майже відразу з'являється з десяток відповідей від конкурентів. Потік інновацій щодня стає все бурхливішим. І це нормально, бо цифрова трансформація вже стала для України трендом.

Якщо два роки тому поява якихось інновацій у держсекторі була чимось сенсаційним та викликала багато дискусій, то зараз такі впровадження сприймають спокійно. І це абсолютно правильна реакція, оскільки процес перетворення держави на зручний сервіс не повинен бути чимось незвичним.

Україна в цьому процесі зробила квантовий стрибок. За останні два роки ми запустили екосистему «Дія», яка надає необхідні українцям послуги в декілька кліків. Зробили так, щоб цифрові паспорти та водійські права стали офіційними аналогами. Переносимо в онлайн послуги, щоб українці назавжди забули, що таке черги, і отримували необхідні реєстрації та довідки там, де їм зручно: хоч вдома в ліжку, хоч на обідній перерві, хоч під час підкорення Говерли.
Дуже важливо показувати дітям, як він працює та як його використовувати. Як шукати інформацію та фільтрувати. Як ефективно навчатися та комунікувати. Як захищати себе від потенційних загроз у мережі. Інтернет став важливим агентом соціальної політики, який може навчити досягати життєвих цілей, вдосконалюватися, аналізувати та слідкувати за світовими трендами, які змінюються, немов за клацанням пальцями.

Це все можливе завдяки чіткій візії, структурі тощо. Ми підготували основу, яка допомагає втілювати проєкти. Це немов гра, але ти знаєш, які завдання тебе чекають попереду та як їх виконувати.

Головна ціль нашої команди – побудувати успішну цифрову державу, де кожен міг би реалізуватися та мав би гарне соціальне самопочуття. Ми знаємо, як досягти мети, а цифровізація та технології нам у цьому допоможуть.
Євген Синельников, режисер, продюсер
Звичайно, я пишаюся своєю країною. Я займаюся внутрішнім туризмом, об'їхав Україну вздовж і впоперек кілька разів і не втомлююся дивуватися місцям, які знаходжу. Не втомлуююся дивуватися нашим людям, нашому позитиву, нашому світлу, яке є в кожного всередині.

Я пишаюся своєю країною. Потенційно вона може бути найкрутішою в Європі мінімум. Ми маємо все для цього – потрібно просто трохи часу і правильного вектору розвитку і все буде шикарно.
Що необхідно для розвитку?
Щоб Україна просунулась у відеовиробництві, потрібна підтримка держави. Розвиток – це процес. Це неможливо – раз і зробити. Потрібно роками працювати, допомагати найталановитішим, виділяти кошти на їхню діяльність – гранти тощо. Тоді відеовиробництво зробить якісний стрибок.

У нас є величезна кількість рекламних продакшенів, які роблять якісний світового рівня продукт, але його мало. На це, знову ж таки, потрібні гроші – нехай і менше, ніж за кордоном, але якісь пільги, просування, яке б дуже хитнуло цей ринок.
Про незалежність українську і особисту
Незалежність – це все. Коли ти робиш те, що вважаєш за необхідне, якщо не не заважає іншій людині.

Незалежність починається, коли ти вже реалізувався в роботі, маєш певний досвід. Коли впевнений у своїх словах, вчинках і можеш за них відповідати.

Мені б хотілося, щоб Україна такою і була. Вона все ще молода, все ще динамічно розвивається, але вже не дитина, а доросла, може постояти за себе, відповісти за свої дії, заробити і відстояти своє право.
Про українське кiновиробництво
Коли ми тільки починали, українське телебачення було дуже правильним. Всі намагалися розмовляти літературною українською, вимовляючи "щч". Взагалі тоді було мало української мови, якщо чесно.

Тогочасне телебачення було досить награним та неприроднім. Чому "Решка" зайшла? Бо ми мали ведучих, які жваво реагували, живо поводилися, могли помилятися, не знати якихось речей і щиро дивуватися, а не просто казали завчений текст.

Звичайно, було слабке телебачення – не таке масштабне, не таке ефектне. Зараз все на кілька голів вище, професійніше, цікавіше. Поїздивши світом, я розумію – у нас не найкраще телебачення, але ми в топі. Наше ТБ якісне і не має дуже багато реклами, як буває в світі.
Про події в країні, які послужили поштовхом до росту
Головна подія країни – Революція. Мені здається, після неї українці почали ще більше цінувати свою країну. Національну самосвідомість ми мали і до цього, а революція тільки зміцнила її.

Для мене це був великий і знаковий період. Я спостерігав, як в українців з'являється любов до країни, гордість. Для мене це знакова подія.
Про провали і досягнення в кар'єрі
Головне досягнення те, що виник тревел в принципі. Коли ми починали "Решку", головний меседж був "поїдь і подивися". Не важливо куди – просто поїдь і подивися, що є у світі. Хотілося підняти людей з диванів, щоб вони захотіли кудись відправитися.

У проекті "Вдома краще" ми вже більше піднімаємо тему того, що не обов'язково їхати далеко. Можна і зовсім поруч знайти багато класних речей. Ти навіть не очікуєш, що в Україні так багато всього.

Досягнення – те, що українці почали подорожувати, зважати на красу навколо. Дізналися, що це не так дорого. Можна подорожувати не маючи багато грошей.
Про український YouTube 5-10 років тому
5-10 років тому сам YouTube тільки був в зародковому стані в принципі. А українського ютуба взагалі не було. Мені здається, ось тільки зараз він починає з'являтися.

Маю на увазі не російськомовний ютуб, а тільки український – коли люди вже цілеспрямовано говорять українською мовою, коли роблять контент для української аудиторії. Зараз він дуже активно розвивається, це тренд. Розмовляти українською – це модно, прикольно.

На жаль, український ютуб все ще порівнює себе з кимось іншим і намагається просто досягти мільйонних підписок. Упевненості в собі все ще бракує. Чого в надлишку? Дурного контенту, який не інформує і не розважає. Згодом і це мине.

Надалі серйозні гравці українського YouTube підуть в якісний контент і вкладатимуться в якість. Зникне безглуздий контент. Наступний крок – якісний стрибок за декораціями, зйомками, редактурою, режисурою.
Дмитро Ступка, актор, телеведучий
Чим зараз живе театр? А кіно? Чи є в нас, акторів, щасливе майбутнє? Про це, а ще про вплив політики на розвиток сфери, і про те, що ми можемо зробити, аби розвивати галузь, а не пригноблювати її – читайте в колонці.
Моє прізвище «‎Ступка» відомо декільком поколінням українців. Уже понад півстоліття, починаючи з середини минулого, воно тісно асоціюється з театром та кіно.
Бути частиною української сцени – це неначе жити під серцем цілої нації. Бути душею, бути тілом. Відчувати вир подій та емоцій, проживати їх щоразу насправді та раз по раз у постановках, і знати, що в тому є істотна місія – нести в маси досвід поколінь. Розповідати про ідентичність, передавати традиції з вуст в уста.
Україна прекрасна! Красива, родюча. Люди добрі, талановиті. Але є ті, хто її розграбовує. А хотілося б розвивати інфраструктуру, туризм і нашу галузь – вона ж бо теж, на жаль, занепадає
Мені б хотілося, аби гроші на кіновиробництві йшли на реквізит, на зарплати, і точно не в кишені тим, хто цього не заслуговує. Щороку все важче й важче триматися на хвилі: приходять нові обличчя, а про старі забувають. Хотілося б мати стабільне майбутнє, а не боротися на якихось державних конкурсах за 0,2 бала, аби пройти у фінал й отримати фінансування на дійсно вартісний проєкт (таке бувало, відверто кажучи).

«‎Театр так театр. Кіно так кіно», – вирішила за мене доля, а я просто не сперечався. І не дарма.
Страшно, що люди відвикли від якісного національного кіно. Усе більше режисерів та продюсерів ставляться до глядачів як «‎до стада» – грубо, але ж правдиво. Легкі фільми та серіали без особливих сенсів та підтекстів – це ж бо отупляє нас, а так не має бути.
По перше, впровадження закону про меценатство. Зменшення податків, відкриття України для іноземних інвесторів та партнерів – щоб Том Круз до нас частіше приїздив на знімання;) Однак, без сприяння «‎вищого керівництва» усе це неможливо. По-друге, популяризація роялті.
Які я бачу перспективи? Їх безліч. Варто лишень почати зміни – і в мене є надія на сучасну прогресивну владу.
У багатьох акторів, і європейських, і популярних у Голлівуді, є така практика: вони знімаються нечасто, але живуть коштом раніше виконаної роботи.
Наприклад, фільм виходить у прокат. Його починають продавати на дисках, його можна подивитися на Netflix і на інших стримінгових платформах. Певний відсоток від цих переглядів повертається артисту, він і має назву «‎роялті». У нас такого зовсім немає, зате є інші смішні історії. Настільки смішні, що плакати хочеться.
30 років Незалежності – це хороший старт, я вважаю. Головне – готовність стати каталізатором змін, і я готовий. А ви?
Наші гонорари навіть не можна порівнювати з тими грошима, які отримують колеги в інших країнах за свою працю. І це боляче, адже хочеться достойного рівня життя. Але важливо продовжувати створювати. Переплітати минуле й теперішнє, класичне й модернове. Тиждень ставити класику, тиждень – сучасні шоу зі спецефектами, костюмами, світломузикою, як на Бродвеї. Але це мрії.
Допоки на третьому поверсі Національного драматичного театру залишаються дірки в підлозі замість цивілізованих вбиралень – усе це більше схоже на фантастику.
Мій батько не так давно запропонував зняти один історичний серіал: з глибокою ідеєю, з особистостями. Але йому відмовили: сказали, що людям це занадто складно, потрібно щось простіше. От і живемо за часів, коли історичні детективи нікого не цікавлять.
Я знявся в одному фільмі – головна роль. Отримав за всі знімальні дні гонорар, якого вистачило на купівлю дивана. І все. Один гонорар за цілий фільм = один диван. Ми часто жартуємо з дружиною, що, напевно, для того, аби купити матрац для цього дивану, мені потрібно здобути головну роль у ще одному фільмі.
Дідусь, тато, я. Династичне продовження, якому навіть не хотілося ставати на заваді. Пригадується, мама хотіла, аби я був стоматологом. Але я так боявся вигляду крові, що цей шлях точно був не моїм. Тож у моєму житті сталося мистецтво.
Оточення, у якому я постійно перебував, не залишало мені жодного вибору. Дідусь – актор, бабуся – балерина, мама й тато – актори. Постійно я бував на репетиціях, гастролях, на зніманнях. Постановки, епізодичні ролі, маленькі ролі майже без слів, зате з радянськими зірками на одній сцені… Такими були мої юні роки.
Чи можливо щось змінити? Думаю, так.

Як оспівувала життя Ліна Костенко: «‎...і кожен фініш – це, по суті, старт».
Було досить непросто перелаштуватися з роботи в кіно та театрі на роботу у кадрі - віднедавна я став частиною амбітної команди телеканалу LIVE. Разом з Інною Мірошниченко ми ведемо ранкове шоу «Місто прокидається», тож довелося звикнути і до ранніх підйомів, і до різних непередбачуваностей. Ти завжди маєш бути напоготові - прямий ефір не терпить помилок. Однак це мій найкращий досвід за останній час - найбільш несподіваний та найбільш надихаючий. А ті, хто думають, що телебачення вимирає…просто зрозумійте, що для творчих людей - це шанс реалізовуватися. Особливо у ті моменти, коли у кіно тебе не беруть, а ставлять туди «своїх».
Фоззі, музикант, письменник
Про початок шляху ТНМК
Фагот із 94-го року вів першу в колишньому СРСР телевізійну програму про хіп-хоп-культуру «Rap-обойма». Її робила харківська студія Приват-ТВ, а подивитися можна було на телеканалах УТ3 й УТ2. Десь у 95-му доєднався і я. А восени наступного року «Rap-обойму» закрили.

Саме тоді відбувався регіональний відбір на фестиваль «Червона Рута».

Гурт наш існував задовго до того – ми грали іншу музику, співали російською. Тоді мали лише одну пісню українською – кавер на пісню Віталія Бадло «Банана», вона в нас називалася «Чуваки».

І розумієте, водночас звільнився час від телебачення та з'явився шанс показати себе на «Червоній Руті». Ми багато років грали без просування – і тут такий шанс.

Ми виставилися двома складами – «ТНМК» у рок-номінації та «Ото таке» – у танцювальній. Тоді взяли приз за найкращий шлягер із піснею «Зроби мені хіп-хоп». Наступного року поступово почали перебиратися до Києва й уже займатися музикою тут. Так поступово формувався «Танок на майдані Конго»
Про зламний момент в українському шоубізі
Насамперед слід подякувати Червоній Руті, яка допомогла великій кількості музикантів.

Також хочу відзначити два гурти – «Брати Гадюкіни» і «Воплі Відоплясова». Гадюкіни зламали формат, оскільки показали, що українська може бути сучасною, живою й нештучною, а не як в естрадних піснях з УТ1.

ВВ зламали формат, показавши, що в етері може бути актуальна музика. Саме їхня пісня «Весна» проклала шлях усім, хто потім стукав на радіо із сучасними треками українською мовою.

Ще існував великий андерграундний пласт. Були групи дуже незвичні, електронний блок, з'являлися діджеї у всій Україні. Шоу-бізнес існував, але обертів йому було важко набрати, оскільки українська музика відчувала себе провінційною, порівнюючи з Москвою. Ти міг бути популярним тільки за умови, якщо транзитом через Москву повертався у свій мікрорайон.
Про перші студії звукозапису та просування на радіо
Як трек ставав популярним – та Бог його знає. Я тоді не знав і зараз не знаю. Якщо він мені подобається, він мені подобається. Є багато музики, яка мені до душі, але її мало хто слухає. Мені здається, не все можна прорахувати. У тому і є частинка шаманства, яка утримає цей бізнес від перетворення на щось суворе на кшталт ритейлу.

Як трек потрапляв у ротацію на радіо – залежало від людей, які вибирали пісні. Ти давав їм пісню, і вони на свій смак вирішували, піде вона далі чи ні. Тому як ти міг посприяти тому? Ніяк.

Мало привертати увагу телебачення. От люди заходили до стоматологічного кабінету, а там канал М1 – й обов'язково виступає якась красива дівчина, щоб ти звернув увагу. Радіо, навпаки, мало не дратувати, щоб люди не перемикались.
Дебютний хіт «Зроби мені хіп-хоп» ми записували дев'ять разів у різних студіях, бо нам хотілося кращої якості. У Харкові записувалися вночі – так було дешевше. Одразу записали, одразу звели. А коли ми потрапили в «Комору» у Київ, там вже все було доросле, як у кіно.

Ми записувалися ще на угорський магнітофон STM, такі-от технології були. Наступний крок – коли записувалися на вісім каналів, це вже була революція. Потім почався цифровий запис – узагалі щось із наукової фантастики.

Зараз звукозапис ще більше спрощений: одна людина, один мікрофон, один ноутбук – для демо цього вистачить.
Про зміну українського слухача за ці 30 років
Змінився не тільки український слухач, а світ загалом.

Популярність української музики зростає так само як й українська ідея. Але сказати, що українська музика остаточно перемогла в колишній УРСР, це теж буде перебільшення. Зараз починають повертатися на колишній свій ринок російські музиканти – як їх зустрічають? І не все так просто як з українською, так і з україномовною музикою. Усе йде своїм шляхом.
Про найбільший прибуток українських музикантів
Цей прибуток дають концерти. Ми недовго прожили за часів, коли з'явилися гроші з дисків і касет. Спочатку пірати все це вбивали. Потім вбив інтернет.

Коли вдарила інтернетна криза, усі на Заході почали їздити з турами. Адже вони могли собі дозволити раз на чотири роки виїжджати, а решта – авторські роялті капали. Ми не перемикалися з цього, тому нам було легше – на відміну від Depeche Mode.
Прогнозувати щось важко – тут би з країною розібратися, у якому напрямку вона рухатиметься. Шоу-бізнес вже якось про себе сам подбає.

Радує, що українська музика розвивається, продовжують з'являтися цікаві артисти. Артисти пробиваються – і не тоді, коли продюсери набирають пачку артистів, пробують їх запускати й дивляться, що з цього вийде. З'являються цікаві музиканти, які ламають такі бізнес-плани.

Мені здається, що все буде добре з українським шоу-бізнесом, оскільки українська пісня, якщо порівнювати з сусідами, на вищому рівні. Цей тренд поки ніхто не зламав. І дай Боже, щоб в Україні всі тренди йшли нагору і жодні перешкоди не ламали просування до світлого майбутнього, у якому українська музика в Україні царюватиме..
Про розвиток нашої сцени
Про страх бути незрозумілим слухачу
Я відразу чітко виділяю людей, які слухають іншу музику, на відміну від того, що вони грають на сцені. Це не зовсім чесно, хоча це їхній вибір. Найщасливіші люди, які гадають, що вони вигадали ре-мінор після ля-мінора. Ну якщо вони потрапляють у свою авдиторію й нічого їм не муляє. Я називаю це фактором гурту «Руки вверх».
Ірина Данилевська, засновниця Ukrainian Fashion Week
Необхідність сказати слова подяки нашому шоу-бізнесу, який підтримав дизайнерів 90-ті. Креативна спільнота 90-х – це талановиті творчі люди, які створювали такий кластер, де відбувався обмін думками, ідеями й натхненням. Саме тоді виникла ця співдружність, коли художники малювали принти для українських дизайнерів, музиканти віддавали свою музику для шоу українських дизайнерів, а дизайнери шили їм одяг.
Ми маємо бути готові, що матеріали для тканини вирощуватимуть у пробірках. І на Ukrainian Fashion Week випускники Ukrainian Fashion Education Group показували елементи одягу на основі грибів.

Думаю, ще один напрямок – повернення до ручної праці, як не дивно. Бо одяг, у якому є багато ручної праці, коштує дорожче, він якісніший і цікавіший. Він призводить до уповільнення моди.
І тут розкриваються надзвичайні перспективи українських дизайнерів. Адже ми країна, яка не втратила народні ремесла, не втратила людей, які вміють працювати руками: вишивати, робити прикраси. Тому цей напрямок є перспективним для України.
Роблячи унікальний продукт, бренди з масових ставали дизайнерськими, робили вже цілі лінійки, колекції. І навпаки – дизайнери побачили можливість створювати невеликі капсульні колекції чи колаборації. Коли вони могли виступати з достатньо доступним продуктом – худі, футболками. Це теж надавало їм популярності.
Але у 2014 році відбувся ще один кардинальний злам сприйняття українського продукту, коли не тільки дизайнерський одяг став цікавим усередині країни. Тоді українці зробили вибір, віддавши перевагу місцевим виробникам одягу – мас-маркет, ноунейм-бренди. Тоді вже українські футболки та сукні на щодень також посіли таку серйозну позицію.
Звичайно, проголошення незалежності України стимулювало багато процесів, зокрема вихід талановитих людей на поверхню. Раніше вони працювали закрито, були нецікаві радянським структурам. І якщо вони існували, то, наприклад, працювали в будинках моделей, і ніхто там особливо не зосереджувався ні на персоніфікації, ні на уславленні конкретних людей.
Поштовхом до створення професійного тижня моди, який став першим тижнем моди на теренах пострадянського простору й Центральної Європи, була величезна кількість талановитих українських дизайнерів.
Про перший український тиждень моди
Ukrainian Fashion Week був створений саме як майданчик, де ми могли дати стабільність і де могли пояснити, за якими правилами фешн-індустрії грає світ.
Також ми усвідомили, що українським дизайнерам для ефективної праці та створення індустрії в країні бракує стабільності й розуміння, що вони постійно мають попит. Окрім цього, бракувало системності – правил гри, які існували у світі для фешн-індустрії.
Ми почали робити покази колекцій українських дизайнерів. З цими колекціями подорожували всією Україною. І раптом зрозуміли: необхідно робити щось, щоб об'єднати дизайнерів в одному місці.
З 90-х років дизайнери почали поступово робити самостійні кроки, проявлятися для широкого загалу, для медіа. І я як видавчиня та головна редакторка першого глянцевого журналу «Єва» дуже часто стикалася з талановитими людьми в різних галузях, зокрема з дизайнерами. Ми нерідко про них писали.
Цьому класу було важливо ідентифікувати себе в зовнішності. І вони почали вишукувати ательє або талановитих кравчинь чи дизайнерів, які були готові шити їм одяг індивідуально.
Попит на одяг від українських дизайнерів розвивався поступово. Потроху починав з'являтися середній клас людей, який не хотів одягатися на ринках і міряти свої речі на картонках на базарах. Та ці люди ще не могли купувати дорогі речі з Італії та Франції, які у валізах привозили тоді в Україну.
Про популярність українських дизайнерів
Ці люди, на відміну від бізнесу, не просили зшити сукню, але відрізати етикетку чи пришити етикетку іноземного бренду. Шоу-бізнес називав імена дизайнерів, які шили їм костюми. І в такий спосіб вони стимулювали інтереси більшої кількості людей.
Також потрібно віддати належне пресі, яка писала про українських дизайнерів.

Ситуація з клієнтами українських дизайнерів та їхніх брендів дуже змінилась. Цьому сприяв момент присутності дизайнерів онлайн і в соцмережах, які вибухово змінили кількість прихильників. Плюс в українських дизайнерів з'явились іноземні клієнти, серед яких були й зірки.
З 2004 до 2014 року українські дизайнери стали відомі у світі, як і Ukrainian Fashion Week. Ми робили багато івентів: у Лондоні, Мілані, Парижі, Вашингтоні, Нью-Йорку й ставали все більш популярними. І це важливо для розвитку будь-якої індустрії кожної країни. Адже фешн-індустрія в жодній країні не розвивається тільки в межах власних кордонів – завжди вихід на інші ринки.
За відсутності кіноіндустрії знаменитостями були співаки або телевізійні зірки, які теж не нехтували співпрацею з українськими дизайнерами й замовляли в них одяг.
Це був сигнал для політичної еліти, що це престижно. Бо творча еліта вже знала, що це круто. Бо в перших рядах на показах наших дизайнерів сиділи музиканти, співаки та ведучі.
Перший радикальний злам у ставленні до наших дизайнерів – у позитивному значенні – почався у 2005-му. Тоді перша леді Катерина Ющенко одягнула на інавгурацію вбрання українських дизайнерів.
Нетрадиційним шляхом не боялася йти, наприклад, Віта Кін, яка одягнула спочатку у свої вишиванки всіх фешн-персон світу, усіх більш-менш впливових людей світової фешн-індустрії, потім на цьому створила величезну імперію.
Важливо правильно вибудувати бізнес-стратегію. Думаю, що такі бренди як Vyshyvanka by Vita Kin або Руслан Багінський, Ксенія Шнайдер можуть самі написати підручник із бренд-маркетингу. Адже настільки зараз різними шляхами йдуть до успіху, що навіть рецепти одного бренду не підходять для інших.
Третя складова – і насправді найважливіша – якість продукту. Якість настільки зараз необхідна й очевидна складова, що про неї навіть ніхто не згадує. Бо неякісний продукт – це фіаско.
Але є бренди, які залишаються на плаву. Для мене першою такою складовою успіху буде унікальність самого продукту. Завжди цікава людина, яка стоїть за продуктом. Важливо, наскільки дизайнер продумав свою унікальність, наскільки готовий створювати не схожий ні на що продукт і далі принципово йти своїм шляхом.
Також дуже важливо, наскільки дизайнер вміє відчувати свою авдиторію працювати з нею. Це особливо актуально зараз, коли всі ми є невеличкими медійними корпораціями, які створюють медійний контент. І тут величезна відповідальність на команді дизайнера в тому, щоб створювати правильний контент, іти на правильні платформи й саме там знаходити фанатів свого бренду.
Процес виникнення та зникнення тих чи інших брендів абсолютно органічний, природний. Він точно описаний у підручниках із маркетингу. Стартапи, які виникають і не витримують період трьох років – це абсолютно нормальне явище для будь-якого бізнесу.
Про появу й зникнення брендів та унікальність дизайнера
Ми рухаємось шляхом свідомого виробництва, створення та споживання.

Наша перспектива – нові технології. Ми нікуди не зістрибнемо з технічного прогресу, що допомагає нам зі створенням матеріалів різної основи. Ми переробляємо бананові чи апельсинові шкірки або чав виноградних кісточок. А от норвезькі виробники пропонують шкіру лосося для вироблення сумочок.
Пандемія прискорила ті процеси, що відбувалися у світовій фешн-індустрії: непогодження з шаленим темпом, з величезною кількістю колекцій і продукції, яку не розпаковували, але вітрини мали бути заповнені.

Мені здається, що перша та найближча наша перспектива – знову повернутись до розуміння, що найважливіше – дати людям цікавий і якісний продукт, який може жити довго, який не обов'язково змінювати щосезону, який можна доповнювати новими колекціями, але він залишається у твоєму гардеробі.
Про розвиток української моди найближчими роками й усвідомлене споживання
Наталя Наконечна, членкиня Асоціації "Космос"
Так сталось, що не я шукала космос, а він знайшов мене й не відпускає досі.
З дитинства моя найбільша мрія – побачити світ і подорожувати. Чіткої мрії про космос ніколи не було, але була цікавість.
На одному з цих підприємств – КБ «Південне» – працювала моя мама, робила розрахунки ракетних двигунів. Удома ми дуже мало говорили про її роботу, ця тема була під грифом «секретно», що, звичайно, розбурхувало мою дитячу уяву.
Я народилася й виросла в Дніпрі – космічній столиці України. Тоді це було закрите місто для візитів іноземців. Причиною стала концентрація великої кількості підприємств та установ, пов'язаних із ракетно-космічною тематикою – КБ «Південне», завод Південмаш, університет, який готував фахівців для ракетно-космічної галузі, науково-дослідні інститути тощо.
Можливість задовольнити допитливість я дістала у 22 роки, ще бувши студенткою факультету міжнародної економіки ДНУ. Мені запропонували працювати в службі КБ «Південне», яка зосереджувалась на міжнародних проєктах, розвитку бізнесу та маркетингу. Тоді підприємство лише починало робити перші кроки незалежної України в космічній галузі – виходити на світовий ринок, активно заявляючи про себе та про свої можливості.
Саме тоді я відчула, що мене найбільше мотивує та драйвить – створення чогось нового, можливість належати до грандіозних проєктів, міжнародне співробітництво, залучення фінансування для розвитку бізнесу та знайомства з людьми з усього світу.
Я опинилась в епіцентрі дуже цікавих подій. Ми працювали з міжнародними проєктами, які стали відомими в усьому світі – наприклад, Sea Launch, Alcantara Cyclone Space, Antares, Vega та багато інших. Ми вигравали міжнародні тендери та гранти, брали участь у міжнародних космічних виставках – активно представляли Україну на світовій космічній арені.
Я все ще дуже добре пам'ятаю свої перші дні роботи в КБ «Південне». А поряд із корпусом, де було моє робоче місце, розміщувалась відома на весь світ ракета «Сатана». Я працювала в молодому колективі, ми «горіли» тим, що робили, мріяли вивести Україну на якісно новий рівень у космічному напрямку.
Наші перші гранти на комерціалізацію космічних технологій, тревел-гранти та роуд-шоу відкривали для нас і для підприємства значні можливості розвитку. Звичайно, не всі тендери та конкурси ми вигравали, але ми вчились і росли саме на цих програшах та досвіді, щоб виграти наступного разу.
Це був цікавий, але зовсім не простий період. Тоді не існувало приватного космосу, а космічна галузь була повністю зарегульована державними програмами. Багато міжнародних проєктів потребували створення спільних підприємств із боку зацікавлених учасників, але всі наші космічні підприємства були державними. Від їхнього імені співзасновниками таких підприємств із міжнародними учасниками ставала держава в особі Національного космічного агентства та Фонду держмайна. Це ніяк не додавало гнучкості та швидкості проєктам.
Це був один із переломних періодів мого життя. Я повернулася з Америки іншою людиною. Той період відкрив мої очі й довів, що немає нічого неможливого, а світ не настільки великий, як здається. Усе можливе, якщо цього справді бажати й докладати зусиль.
Раптом я зрозуміла, що маю зростати, бо в межах держпідприємства стало тісно моїм прагненням та мріям – через бюрократію, зарегульованість, відсутність гнучкості тощо. І я поїхала працювати у США – вела практику для студентів програми МВА технологічного інституту штату Нью-Йорку з комерціалізації космічних технологій, а також була представницею КБ «Південне» в Америці.
Після життя у США я хотіла продовжувати розвиватись і поїхала працювати в Бразилію, в україно-бразильську компанію Alcantara Cyclone Space. Наша компанія будувала космодром для запуску української ракети «Циклон-4». І там я набула великого досвіду з розвитку космічного бізнесу.
Зараз я живу в Україні, розвиваю свій бізнес, і космос знову мене кличе. У 2018 році підприємства галузі об'єднались та створили Асоціацію високотехнологічних підприємств «Космос» і запросили мене стати членом Ради Асоціації.
Останніми в космічній галузі України багато чого змінилось. Але не все, на жаль, на краще. Деякі підприємства галузі зараз переживають важкий період, пов'язаний із недостатньою кількістю державних замовлень, зайвою історичною залежністю від російських замовлень, чуттєвим скороченням персоналу, нестабільністю економічної ситуації в країні та інше.
Я допомагаю Асоціації з розвитком міжнародного співробітництва й залученням фінансування. Але в нашій країні мало хто знає, які міжнародні фонди й на які напрямки надають таке фінансування. Тому ми з партнерами створили онлайн-портал, який агрегує грантові конкурси зі всього світу на різноманітні напрямки та галузі, і ми допомагаємо компаніям таке фінансування отримувати.
Але є й позитивні зміни, набута часткова незалежність. Україна відома своїми космічними спеціалістами, і завдяки цьому багато міжнародних компаній відкривають у нас свої R&D-центри. Зараз в Україні є можливість працювати в космічній галузі не лише державним підприємствам, а й приватним. З'являються стартапи, приватні компанії, які розробляють унікальні космічні продукти та технології, виходять на міжнародні ринки. З'явились приватні інвестиційні фонди, готові фінансувати космічні проєкти. У космічну галузь приходить працювати все більше жінок, а умовна монополія чоловічої участі вже майже в минулому.
Україні ще багато чого належить пройти на своєму шляху здобуття повноцінної незалежності в космічній сфері. Повинен бути чітко сформований ринок й правила гри, здоровий інвестиційний клімат у державі. І це завдання держави – створити умови для появи в Україні нормального, прозорого ринку космічних послуг та не заважати «піонерам» приватного космосу будувати бізнес.
І дуже важливо пам'ятати, що космос – це не лише ракети, космос – це люди. Український космос житиме доти, доки горітимуть очі в космічної молоді та з'являтиметься ентузіазм у молодих фахівців.
Тала Калатай, акторка, телеведуча
Я пам'ятаю, що коли вступала до театрального інституту, можна було спробувати вступити на російський курс, який вважали престижнішим. Тоді я принципово вибрала український, хоча зізнаюся, моя українська бажала кращого. Я вчилася в українській школі, що також вважали непрестижним, але української достеменно не знала.
Телебачення почало прокидатися: перші відеосалони, магнітофони, відеомагнітофони...

А перші серіали, пам'ятаєте?
А становлення української мови?
Пам'ятаю нульові, коли закінчували інститут і взагалі не знали, куди податися та що робити…
Ми йшли повільно, гублячись у тіні північного сусіда, який не розумів і не розуміє, навіщо нам та незалежність. А ми знали навіщо. Ми розуміли, що інші, відчували це, хоча нам століттями намагалися довести протилежне. І ми йшли!
У 2003 я потрапила на ТБ. То був розквіт телебачення! Тоді я вже вільно говорила українською – і це була маленька й велика перемога.
2004 рік, перший майдан. Ми вперше відчули одне одного!
Уперше ми відчули силу українця, ми повірили в закон і верховенство права, а ще відчули, що в нас є Країна!
Ми росли, ми змінювалися, народжувалися наші діти, які вже зовсім не уявляють не незалежної України.
Ми ніколи б не подумали, що в нас буде війна. Цей страшний сон став реальністю. Ми досі боремося за незалежність, яку здобули, але не набули.
А потім був 2013-й – рік, який шокував нас усіх, рік, коли ми вкотре довели, що не здамося й незалежність не віддамо.
30 років ми намагаємося відокремитися від утопії Радянського Союзу. Це свідомий вік, коли маєш за спиною помилки та план їхнього виправлення. Вік, коли ще віриш у світле майбутнє, але знаєш ціну свободі.
Незалежність – це самоідентифікація, це співпраця, але своя позиція. Це вплив і можливість вирішувати, це свободи громадян і волевиявлення, це мова. Мова, яка у своїй країні посідає основне місце, мова, якою ми пишаємось, наша найкраща у світі.
Країно моя, я бажаю тобі побороти корупцію, повернути контроль над територіями, здобути вплив на міжнародній арені й ніколи-ніколи не втрачати своїх дітей на війні.
Кожен із нас щодня вкладає цеглини в незалежність нашої країни. Прибираючи за собою сміття, дотримуючись закону, розвиваючи бізнес і народжуючи дітей. А головне – боронячи нашу країну щодня, вже сьомий рік поспіль.
Я люблю тебе, моя Україно, люблю так сильно.
Ти в серці, ти в піснях, ти гідна найкращого.
Ти вибач нам, що й досі ти втрачаєш синів і дочок на війні.
Але ми поруч, Ненько. Ми змінюємось на краще й змінюємо тебе.
Я бажаю тобі довгих років життя, мирного неба, процвітання, чистого повітря, густих лісів, чистих морів і річок.

А головне, нехай кожен/-а українець/-ка любить тебе всім серцем.
А потім були сірі й бідні дев'яності, коли здавалося, що нікого не існує, окрім бандитів, купони, зміни в підручниках історії, де ми дізнавалися про справжні факти, у які не може повірити моя бабуся.
Я пам'ятаю той день, коли проголосили, що Україна стала незалежною!

Пам'ятаю, як стрибала на бабусиній тахті, геть не розуміючи до кінця, що то означає, але дитяче мрійливе серце відчувало неабияку радість.
Макс Литвин, співзасновник Grammarly
Складно повірити, як змінилася вся ІТ-екосистема за якихось 12 років, яким був шлях українських компаній і як вони завойовували всесвітнє визнання та місце на міжнародній арені.
Зі співзасновниками Grammarly ми познайомилися ще на початку 2000-х в університеті в Києві, а компанію заснували у 2009-му. Тоді в Україні активно з'являлися нові стартапи, тож із багатьма українськими ІТ-компаніями, які розробляють власні сервіси та продукти, ми майже ровесники.
На зорі існування Grammarly ми доклали чимало зусиль, щоб визначити, чого ми прагнемо досягти за допомогою нашого продукту та яку компанію будуватимемо. Я та інші співзасновники зобов'язалися будувати бізнес на основі змістовної місії та непохитних цінностей. На мою думку, саме спільні цінності є запорукою успіху під час масштабування бізнесу – не лише у сфері ІТ, а й у будь-якій іншій.
Ми живемо в час ідей і технологій, в Україні активно з'являються нові інноваційні компанії, що швидко ростуть і стають відомими на весь світ. Згідно з дослідженнями, близько 80% великих компаній мають визначені корпоративні цінності. Утім, вирішити, якій системі цінностей або місії слідувати – це лише половина справи.
Перевірена часом місія. Ефективна місія компанії є амбітною. Вона враховує заплановані зони росту, зокрема й еволюцію бізнес-стратегії та розширення команди.
Створіть місію, яка не втратить актуальності з часом, і працюйте над її втіленням, ретельно плануючи дії.
Реальні, а не декларативні цінності. Цінності є потужним рушієм для бізнесу, вони не повинні просто прикрашати стіни офісів. Вони мають знаходити глибокий відгук у членів команд та менеджменту компанії й ефективно використовуватися під час щоденного ухвалення рішень.
Запитання, яке ми собі ставили 10 років тому та з яким часто стикаються молоді компанії, – це «а з чого ж узагалі почати у формуванні цінностей?». Найкращий варіант – з критеріїв. Щоб закласти дієву систему, ми визначили п'ять критеріїв, якими керувалися у відборі:
Природні | Цінності обов'язково мають бути автентичними й співзвучними з усіма аспектами організації – тобто природно вписуватися в загальну ідею бізнесу.
Нечисленні | Виберіть лише кілька найважливіших цінностей, щоб вони продовжували резонувати з командою та продуктом під час масштабування.
Стабільні | Організаційні цінності слугують фундаментом для багатьох інших речей, як-от культура, бренд, ухвалення рішень, визначення пріоритетів тощо. Вони повинні існувати поза часом, щоб не втратити своєї актуальності.
Прості й легкі для запам'ятовування | Сформулюйте цінності простими словами й вигадайте унікальні способи, які допомогли б співробітникам закарбувати їх у пам'яті (наприклад, абревіатура).
Співзвучні з місією | Цінності повинні посилювати місію компанії, бути дороговказом для ключових організаційних і кадрових рішень, які просувають компанію вперед.
Джерело натхнення. Добре сформульовані місія та цінності повинні однаково надихати команди, клієнтів, партнерів та інвесторів. Знадобиться час на їхнє осмислення, але ці зусилля однозначно того варті.
Справжнє випробування для компаній на ранньому етапі – невідступне втілення цінностей у повсякденному житті. Особливо це стосується стартапів із високими темпами зростання, зосереджених на інноваціях і масштабуванні.
Як цінності допомагають під час росту компанії
Хотів би поділитися кількома думками, які можуть стати в пригоді під час формулювання місії та цінностей, що зростатимуть разом із компанією. Усі вони базуються на досвіді Grammarly та шляху, який ми пройшли за останні 12 років.
Що враховують під час розробки цінностей
Втілення цих принципів дало нам змогу розробити цінності Grammarly: етичність (ethical), гнучкість (adaptable), наполегливість (gritty), емпатія (empathetic) і непересічність (remarkable). Разом їхні перші літери формують абревіатуру EAGER, яку легко запам'ятати. Окремо слово «eager» перекладається з англійської мови як «завзятий», «енергійний», що також добре описує нашу команду.
Як створити масштабовані цінності
За правильного підходу цінності можуть відігравати роль фільтрів, які допомагають приймати важливі ділові рішення. Це саме той метод, який ми застосовуємо в нашій компанії. Простіше кажучи, якщо щось суперечить цінностям, ми цього не робитимемо.
Наведу кілька прикладів того, як цінності допомагають із ключовими завданнями в організації:
Основа для продуктової стратегії | Врахування цінностей під час розробки продукту допомагає створити місток між вашими інноваціями та ідентичністю компанії. На простому прикладі: одна із цінностей Grammarly – емпатія («ставитися до інших так, як вони самі хотіли б, щоб до них ставилися»). Проєктуючи це на продукт, ми фокусуємося на потребах клієнтів під час розробки нових функцій – проводимо опитування, тримаємо контакт, збираємо зворотний зв'язок та інтегруємо його в наш сервіс.
Формування виняткової команди | Цінності створюють ефективні фільтри для найму, утримання й розвитку талановитих фахівців. Наприклад, якщо кандидатам імпонують цінності компанії, то вони, найімовірніше, приймуть пропозицію працювати саме у вас.
Вибір бізнес-партнерів | Ефективна співпраця з бізнес-партнерами можлива, тільки якщо вони готові поділяти цінності вашої компанії. Якщо це не так, то, найімовірніше, ваша співпраця не буде плідною.
Формування довгострокового стратегічного фокуса | Бізнес-цілі можуть залежати від багатьох факторів, зокрема від ситуативних чинників, як-от час, прибуток у короткостроковій перспективі чи очікування стейкхолдерів. Але водночас важливо, щоб саме цінності компанії були дороговказом у формуванні загальної стратегії.
Нам знадобилося кілька років та безліч консультацій і дискусій, щоб врешті прийти до системи цінностей, яку використовуємо дотепер. Сподіваюся, що ці поради зможуть стати в пригоді компаніям, які перебувають на початку свого шляху й шукають компас, який вкаже правильний напрям. Вірю у величезний потенціал українських компаній!
Про Grammarly
Компанія Grammarly розробляє онлайн-сервіс на основі штучного інтелекту для допомоги в написанні текстів англійською мовою.
Місія компанії – покращувати життя, удосконалюючи комунікацію. Щодня її онлайн-сервіс допомагає 30 мільйонам людей у світі писати англійською мовою ефективніше, надаючи рекомендації щодо правильності, чіткості, захопливості та тону повідомлення. Grammarly створений, щоб допомагати користувачам, де б вони не писали, – завдяки вебредактору, додаткам для десктопа, браузерному розширенню, мобільним клавіатурам, додатку для iPad та надбудові для Microsoft Office.
Компанія була заснована 2009 року в Україні. Станом на серпень 2021 року у Grammarly працюють понад 500 людей у трьох країнах. Хаби Grammarly розташовані в Києві, Сан-Франциско, Нью-Йорку та Ванкувері. Дізнатися більше про компанію можна за посиланням.
Я завжди ставлю в приклад Велику Британію – там діяльність фондів контролює державна структура Charity Comission. За невчасні чи неправдиві звіти вона може закрити благодійний фонд, а топменеджменту та наглядовій раді назавжди заборонити займатися благодійністю. Це гарантує людям, які підтримують своїми коштами благодійні організації, прозорість кожної витраченої копійки.