«Ми робимо українську музику без загравань з національним колоритом». Інтерв’ю з групою KAZKA
Від рядків «Ой мамо, на свята я не була свята» за останній рік мало кому вдалося сховатися. Трек «Свята» проекту KAZKA швидко заполонив ефіри радіо і телебачення, змусив критиків заворушитися і став новим феноменом української естради.
KAZKA – це Олександра Зарицька, яка починала шлях в шоу-бізнесі з «Голосу країни», досвідчений мультиінструменталіст з минулим рок-музиканта Микита Будаш і Дмитро Мазуряк, який лише нещодавно приєднався до проекту. В такому складі колектив виступив на національному відборі на Євробачення, отримавши порцію щедрої критики від журі.
Премія Yuna-2018 назвала KAZKA «Відкриттям року», хоча на той момент в арсеналі гурту було всього два треки. Зараз KAZKA працюють над повноформатним альбомом і готуються до його презентації, яка відбудеться 4 квітня в київському клубі Atlas. Ми зустрілися з учасниками гурту – Сашою, Микитою і Дімою – та поговорили про їхнє минуле, а також спробували разом з’ясувати секрет популярності KAZKA.
Олександра Зарицька, вокалістка
В дитинстві я ходила на танці близько семи років. Можливо, дивлячись на мене, хтось може не повірити, але це факт. Я займалась акробатичним рок-н-ролом, різними видами естрадних танців і навіть балетом. До речі, я досі вмію сідати на шпагат і робити сальто.
Покинула танці, тому що не люблю контроль. У школі я бешкетувала. У мене була компанія подруг, з якими ми зривали уроки й творили, що заманеться. Очевидно, здобували таким чином популярність. Потім нас розвели по різних класах. У нашому класі я залишилась сама, зі мною майже ніхто не спілкувався останні півтора роки. Лише тоді я зрозуміла, що треба вчитися.
В десятому класі на День закоханих у школі я виступила з піснею Шакіри «Underneath Your Clothes». Тоді я зрозуміла, що можу співати. Потім ми з друзями ходили в караоке. Мені говорили, що я круто співаю, але я й подумати не могла, що це стане справою мого життя. До того ж я сама ніколи не любила жіночий вокал. Мені подобаються виразні барви в голосі, зі всілякими хрипами – таке буває переважно в чоловіків. Згодом я зрозуміла, що сама маю такий голос.
До KAZKA не займалась музикою професійно. Я народилась у Харкові, там навчалася, а потім працювала у караоке-барах і пабах. Це надзвичайно важка робота – і фізично, і морально. Треба бути на ногах з 21-ї години вечора до 6-ї ранку, а в мої обов’язки входило не лише співати, але й спілкуватися з відвідувачами, вести вечір. Там я зіпсувала голос, бо не знала, як правильно співати. Крім того, доводилося часто співати з людьми, які не вміють цього робити – це теж лишило відбиток на моїх уміннях.
Потім мені все набридло, і я переїхала до Одеси. Там потрапила в тусовку творчих людей, співала на квартирниках, почала спілкуватися з художниками, стилістами, музикантами. З деякими з них я працюю зараз. Згодом вирішила переїхати до Києва, де познайомилась з Нікітою і mamamusic.
Брати уроки вокалу почала лише рік тому. Раніше я не надавала цьому значення, але тепер зрозуміла, як важливо вміти правильно розпоряджатися своїм голосом, щоб не зашкодити йому.
Мій кумир – Девід Боуі. Я не лише вважаю його крутим музикантом, але й розділяю його погляди на життя. А взагалі я слухаю не надто популярну музику – різне британське інді і фолк. Хоча є два винятки – Кендрік Ламар і Ріанна.
Микита Будаш, музикант
За фахом я звукорежисер – у 2000-х працював на звукозаписній студії, а потім заснував власну студію, яка займається постпродакшеном для телебачення й кіно.
Ніколи не хотів бути музикантом – мені здавалося, що в нашій країні це не солідно. Я знав всю музичну “кухню”, бо я працював з музикантами щодня.
У 2011-му разом із Русланом Колесніковим я випадково створив гурт Dead Boys Girlfriend. Він грав у стилі «електро-клеш-фешн-панк» – тоді було модно всюди використовувати слово «фешн».
5 років тому mamamusic запросили Dead Boys Girlfriend записати спільну пісню з VERKA SERDUCHKA. Ми працювали над треком два місяці й мали знімати для нього кліп, але реліз так і не відбувся.
Це було моє перше знайомство з поп-музикою. На той момент я вивчив весь андеграунд вздовж і впоперек, тому мені хотілося спробувати себе в чомусь новому. Зараз шоу-бізнес мені по-справжньому цікавий, інакше я б цим не займався.
Діма Мазуряк, музикант
Я виріс у горах, на Буковині. В дитинстві мені зробили сопілку. Я пас корів і вчився на ній грати. Якось я поїхав у літній табір, де познайомився з одним сільським музикантом. У нього вдома була купа інструментів – цимбали, сопілки, бубни, скрипки. Вони мене так вразили, що я вирішив брати в цього чоловіка уроки. Потім закінчив музичну школу, а зараз вчуся в університеті Драгоманова на викладача музики.
З Сашою і Нікітою ми познайомились в Музеї Грушевського, де я проводив лекцію про народні духові інструменти. Вони підійшли до мене й запропонували поспівпрацювати. Я погодився фактично одразу, тому що мені цікаво попрацювати в іншому жанрі, реалізуватися не тільки в «гопця-дриця», але й у сучасній музиці.
Про створення KAZKA
У січні 2017-го з’явилась пісня «Свята», а випустили ми її 1 березня – цей реліз і можна вважати офіційним народженням гурту KAZKA, хоча насправді він був створений набагато раніше.
Над назвою ми думали до останнього, навіть за день до прем’єри «Свята». Ми обирали між кількома словами, але зупинилися на слові «казка», бо воно має велике поле для асоціацій та одразу налаштовує на позитивні емоції.
Займатися проектом серйозно ми почали тільки восени 2017-го, коли вже «Свята» почули мільйони людей. Ми вичікували правильного моменту, шукали правильні підходи. Врешті дочекалися.
Про нацвідбір на Євробачення
У нас була хороша пісня, яка підходила для Євробачення, тому й вирішили взяти участь у національному відборі. Крім того, це хороший промоушен для гурту.
На нацвідборі ми завели багато хороших знайомств і отримали додатковий сценічний досвід, якого нам поки не вистачає. Можливо, спробуємо свої сили й наступного року, але поки не впевнені.
Ми добре ставимося до критики й усі зауваження сприймаємо адекватно, адже у нас поки мало досвіду. Зараз проводимо роботу над помилками, відточуємо живі виступи. Саша ще трохи боїться сцени. На репетиції у неї все виходить, а на самому концерті може іноді сфальшивити від хвилювання. Зараз вона сумлінно працює над вокалом й обіцяє виправлятися.
Про стиль KAZKA
KAZKA – це суто українська історія, тому що проект створювався для внутрішнього ринку. Національне коріння, пошук ідентичності, риси, які відрізняють твою націю від інших – це те, що актуально зараз у всьому світі.
Над KAZKA працює велика команда професіоналів, яка створює музику і аранжування на високому рівні, серйозно підходить до написання текстів.
Ми не робимо акцент на етніку. Ми створюємо українську музику, але без загравань з національним колоритом. Якщо змінити в наших треках кілька інструментів, вони перестануть бути українськими.
З українського в нашій музиці хіба що мова і Дімині партії. Але Діма вміє грати не лише на українських народних інструментах. В його арсеналі є більше 50 духових інструментів – дудук, китайська флейта, арабська зурна. Деякі з них можна буде почути на презентації альбому 4 квітня.
Про дебютний альбом
Робота над альбомом ще триває, але вже наближається до фінішу. Пісні «Свята», «Дива» і «Сама» теж увійдуть до нього. Вперше весь альбом прозвучить на концерті 4 квітня.
У нас є багато напрацювань, але не факт, що всі вони увійдуть до платівки. Справа в тому, що поняття «альбом» сьогодні лишилося тільки в рок-музиці. Виконавці світового рівня випускають музику синглами, тому альбоми зараз не мають такого значення, як раніше.
Про хіти і визнання
Ми не боїмося стати гуртом однієї пісні. Як мінімум тому, що в нас їх уже три. Всі порівнюють наші пісні, але якби «Дива» вийшли першими, вони б так само, як «Свята», стали хітом. А от наша третя пісня «Сама» навряд стане такою популярною, тому що вона лірична і складніша по своїй суті.
Формул написання хіта не існує. Треба бути в курсі того, що відбувається з музикою у світі, куди вона рухається, ну і, звичайно, набивати руку: якщо ти написав більше 10 тисяч треків, то 10 001-й просто не зможе вийти поганим.
Ми б хотіли виступити в дуеті з гуртом Gogol Bordello. Обговорювали ідею заспівати з Дімою Монатіком. Може, запропонували б ще співпрацю гурту «Пошлая Молли».
Сьогодні наші пісні щодня звучать на радіо, а кліпи постійно транслює телебачення. Зараз це сприймається як щось звичне, але спочатку нам дзвонили родичі і знайомі, ми одразу бігли вмикати ту чи іншу радіостанцію.
Про гастролі і слухачів
Їхати за кордон поки не плануємо. Треба спочатку Україну підкорити. Тільки коли тут стане затісно, поїдемо до Європи. З Росією не будемо співпрацювати принципово.
Ми не вважаємо, що в українській музиці є щось подібне до KAZKA. Якщо не подобається – не слухайте. Зараз так багато контенту, що кожен може вибрати те, що йому до душі. В нашу епоху неможливо щось вкрасти, бо все вже було вкрадене до нас. Але якби нам сказали, що ми схожі на Кендріка Ламара чи Prodigy, ми були б не проти. Головне, щоб не порівнювали з Оксаною Білозір.
Коли ми були на нацвідборі, до нас підійшов Женя Галич і сказав, що «Свята» – це єдина україномовна пісня, яку знає його донька. Аудиторія KAZKA не має вікових обмежень, тому що наша музика зрозуміла всім. Це і діти, і молодь, і старші люди – всі, хто любить якісну сучасну музику світового рівня. Можливо, деякі наші слухачі дещо дивні – такі ж, як ми.