Діджиталізація vs лінівізація: як гаджети змінюють українські школи
Сьогодні важко уявити дитину від трьох років без якогось цифрового девайсу. Зараз змалечку швидко розбираються, як все працює: планшети, телефони, ноутбуки. Все майже на інтуїтивному рівні. Що старшими стають діти, то більший їхній арсенал гаджетів. Але чи не відволікають ці штуки від навчання?
Ми розпитали про це Оксану Ратушняк – прогресивну вчительку математики з Хмельницької гімназії №1, прихильницю НовоЇ української школи та smart-технологій в освіті, фіналістку премії Global Teacher Prize Ukraine 2017.
Безумовно, сучасні технології дуже полегшують навчання. Згадайте лише, як в нашому житті з’явився принтер, позбавивши школярів необхідності писати реферати на 10 сторінок власноруч. Сьогодні ж взагалі можна кинути до рюкзака планшет замість важкої купи підручників. На телефон можна не відволікатись, адже зробити швидкі розрахунки на калькуляторі можна і на Apple Watch.Та багато батьків переймаються тим, що дитина проводить весь вільний час у цифровому світі і користуватися гаджетами ще й в школі – це занадто. Але подивимося на цю ситуацію трохи з іншого ракурсу та розвіємо декілька міфів.
Міф 1. Гаджети – суцільне зло
Це одне з найпоширеніших кліше серед старшого покоління. Чомусь прийнято вважати, що діти більше нічим не цікавляться. Це не так. Треба просто своєчасно та правильно заохотити дитину, показати, який цікавий світ навкруги. Дати їй можливість спробувати себе в тих чи інших заняттях. Якщо планшет стане інструментом освітнього процесу, цікавість до нього як до розваги значно зменшиться. А от процес навчання значно полегшиться. Тут потрібен баланс та правильне позиціонування.
«Потрібно змінювати у дітей стереотипи сприйняття гаджетів як предмету для розваг на необхідність у навчанні. З використанням техніки навчання стає цікавим, захопливим, наочнішим. Різноманітний ілюстративний матеріал, мультимедійні й інтерактивні моделі виводять процес навчання на якісно новий рівень. Вчителю простіше пояснювати навчальний матеріал з наочними прикладами, швидше й оцінювати з тестовими технологіями», – каже Оксана Ратушняк, фіналістка премії Global Teacher Prize Ukraine 2017, вчителька математики з Хмельницької гімназії №1.
Міф 2. Діджитал-методики – для розваг, а не для навчання
Діджиталізація в освіті – процес неминучий і розвивається дуже швидко. Це органічні зміни, покликані адаптувати навчальну програму до потреб сучасних дітей. Вони, міленіали, активні, допитливі та спостерігають, як розвивається світ довкола, отже, їм просто нецікаво сприймати інформацію на слух. А зараз діти мають можливість навчатися з інтерактивними дошками, дивитись яскраві презентації та відеолекції. Сьогодні це явище в наших школах вибіркове, але маємо надію на розвиток освітніх програм та технічного забезпечення навчальних закладів.
«Навчання дітей має бути цікавим, сучасним, враховувати особливості мислення сучасних дітей і сприйняття ними інформації. Гаджети роблять процес навчання більш динамічним, яскравішим, дозволяють привносити в урок елементи аудіо-, відеоінформації, гри, наукових експериментів. А з батьками сучасних дітей мені легко співпрацювати. Від спілкування в соціальних мережах до проведення батьківських зборів, де і відбувається знайомство із цікавими технологіями», – коментує Оксана Ратушняк.
Міф 3. Гаджети, хай навіть для навчання, – це надто дорого
Звичайно, постає питання матеріальної цінності. Адже спочатку треба придбати телефон, згодом – планшет, потім – лептоп. Треба розцінювати це як інвестицію в майбутнє. Адже, купуючи ноутбук, будьте впевнені, що в університеті це маст-хев №1. Він знадобиться для семінарських, лабораторних, домашніх робіт, для рефератів і ресьорчу за вузькими темами… Тобто це річ, яка ще мінімум років п’ять буде в користуванні. Отже, придбати гаджет – зробити внесок у розвиток дитини. Та щоб він «дожив» до університету, варто вибирати його розумно, з огляду на характеристики. Важливо, щоб обрана модель лептопу не застарівала, щойно на ринок вийде її наступна версія.
Гаджети Apple, якщо вимірювати за цими параметрами, є витривалими й актуальними довгий час. Попри вихід нових версій гаджети минулих версій не застарівають: так само синхронізуються з іншою смарт-технікою, так само продуктивні у роботі. До того ж з початком цього навчального року стартувала акція на них! До кінця вересня ви можете придбати девайси Apple для навчанння за спеціальною ціною у мережах «Цитрус», Comfy, iON, «Фокстрот», MOYO, «Алло» та інших.
Міф 4. Інтернет – це небезпека для дитини
Ні, ми не захищаємо мережу і все, що в ній відбувається, не називаємо безпечним. Але до всього треба підходити з розумом. Сучасні можливості стають все більш адаптованими для дитячого користування. Існує безліч програм на кшталт «Безпечний інтернет». Ви завжди можете контролювати та обмежувати ресурси, які відвідує ваша дитина. А сперечатись із тим, що інтернет – це бібліотека в будь-якій точці світу, немає сенсу. Маючи лептоп або планшет із виходом в мережу, дитина зможе виконати завдання будь-де. Поїхати у вихідні за місто? Не проблема, адже дослідження теми можна зробити за комп’ютером.
Міф 5. Старше покоління вчителів не зможе адаптуватися
Ще одне кліше – мовляв, старше покоління дуже консервативно ставиться до будь-яких змін, а тим більше до введення техніки в навчальний процес. Це давно не так. Вчитель – це людина, яка має заохотити дитину отримувати нові знання. І якщо сьогодні для цього потрібні цифрові технології, чому ні? До того ж багато комп’ютерних програм спрощують життя і вчителів. Онлайн-журнали, тестування, чати із батьками – усе це економія часу та людських ресурсів.
«На уроках математики я використовую GeoGebra – вільно поширюване динамічне геометричне середовище, яке дає можливість створювати «живі креслення» для використання в геометрії, алгебрі, планіметрії, зокрема для побудов за допомогою циркуля і лінійки. Що стосується вчителів старшого покоління, то, як і будь-які реформи й інновації, діджиталізація сприймається важкувато. Але після першого ж знайомства із цікавими онлайн-ресурсами все стає на свої місця. Головне – щоб у школах були проактивні вчителі, які змотивували б, надихнули і навчили користуватися програмним забезпеченням своїх колег».
Сучасна техніка справді дає більше можливостей, як не крути. Як бачимо, все «зло» та «шкода» гаджетів – це лише зашореність мислення. Головне – правильний підхід до використання та насамперед діалог з дитиною. Тоді техніка стане для малечі розумним і корисним другом. І важливо, щоб ці гаджети-приятелі служили вірно і довго.
До речі, про довговічну техніку: до кінця вересня на гаджети Apple для навчання діють знижки. Придбати девайси можна зі знижкою до 40% в офіційних партнерських мережах. Серед техніки, що бере участь в акції: iPad Air в комплекті із Smart Keyboard, нові MacBook Air і MacBook Pro, що будуть незамінні і в універі, а також розумні Apple Watch Series 4 для швидких розрахунків.
Акція діє у мережах: