Активізація колишніх: психологи знають, чому нова подруга робить хлопця привабливішим
Ще в липні цього року ми зібрали список з 10-ти ознак активізації колишніх. Там і пошук дурнуватого приводу, щоб зустрітися, і підступні переслідування. Отже, минулого разу ми навчилися декодувати таку активність, а тепер, спираючись на дослідження психологів, спробуємо з’ясувати, звідки вона взагалі береться і чому найчастіше трапляється саме тоді, коли ми знаходимо нового партнера?
Психологи дають жартівливу пораду чоловікам, які не можуть знайти свою пару: покажіть, що ви вже мали/маєте стосунки, і тоді ви станете привабливішим для осіб протилежної статі.
Біологи теж посміхаються і роблять цікаву примітку, мовляв, у кожному жарті є частина жарту, а решта — щира правда. І доводять це результатами досліджень, у яких враховано досвід тварин. Група вчених з поведінкової біології Університету Зіґена відсліджували феномен під назвою «копіювання вибору».
Як видно з назви, йдеться про наслідування вибору іншої людини. Жінки частіше звертають увагу на осіб протилежної статі, яких вже «хтось вибирав», на осіб, котрі вже спаровувалися з іншими сородичами. Так вони економлять час і енергію. Зрозуміло, що таке узагальнення дещо комічне, але все ж це наукова гіпотеза й вона вже вкоренилося в поп-психології.
Про таку поведінку тварин (від гризунів до птахів і риб) німецькі вчені звітували у своєму дослідженні. Але як щодо «копіювання вибору» людьми?
Біологи стверджують, що така поведінка притаманна видам, в яких на одного з батьків покладено непомірно більше обов’язків. Так, у ситуації, коли один з батьків «відповідає» за вагітність, годування грудьми та виховання, то обов’язки іншого обмежуються заплідненням. Як зрозуміло, у першому випадку йдеться про матір. Саме тому біологічно копіювання вибору обґрунтоване, оскільки для матері є дуже важливим знайти «найкращого помічника» в питанні продовження роду.
Жінки можуть спиратися на свій внутрішній запит і вибирати того, хто подобається, наприклад того, хто носить круту шкіряну куртку, як Джиммі Карр, або жартує, як улюблений актор. А можуть пропустити всі ці пошуки й відразу звернути увагу на того, кого вже вибрали й оцінили інші.
Багато десятків років біологи вивчали цю гіпотезу, шукаючи її підвердження чи спростування у дикій природі. Першою з більш-менш ґрунтовних робіт є дослідження канадських вчених Лі Дугаткіна та Джин-Гай Годіна, датоване 1992-м роком.
Вони вивчали цей феномен на рибках гупі. За умовами експерименту до акваріуму із самками закидали самців. Вчені описували, що зазвичай фаворитами дівчат ставали яскраві новачки, з довшими хвостами, ніж інші, або ж більші за ромірами. Щоразу рибки обирали партнерів саме за зовнішніми ознаками.
На наступному етапі Дугаткін та Годін поставили прозору плексигласову перегородку в акваріумі (плексигласом покривали монітори й інші причандали друзі Екзібіта у шоу «Тачку на прокачку»). У другій половині акваріума самки могли спостерігати за залицяннями інших пар. І тут критерії рибок різко змінювалися. Самки починали обирати риб, які раніше вже мали «стосунки», і це, а не розмір чи яскравість, ставало визначальним. А якщо в експерименті брала участь сіра рибка, то її шанси бути обраною зростали саме після участі хоча б в одних стосунках.
Цю теорію канадців досліджували й інші вчені, які знайшли таку саму закономірність поведінки в перепілок, мишей та риб-ластівок. Але люди, на щастя, керуються більшим набором критеріїв для продовження роду (сьогодні так точно). Якщо з погляду біології роль самця гупі у створенні дитини гупі така сама, як і роль чоловіка у створенні людської дитини, то майбутнім нащадка переймається більше саме людина.
Вчені звертають увагу, що доісторичні жінки могли теж сповідувати «копіювання вибору», щоб уникнути парування з чоловіками з поганими генами, і обрати для продовження роду чоловіка, який вже був у стосунках.
Але сучасні дослідники схильні вважати, що зараз людина погано копіює вибір інших. Можливо, більш чіткі висновки не можливі, оскільки експерименти з людьми, як з гупі, – негуманні. Зараз проводяться опитування, де учасників просять оцінити привабливість чи зацікавленість моделей з партнером чи без. Найчастіше учасниками є студенти психології західних університетів. Позаяк піддослідні є майбутніми психологами, вчені не дуже покладаються на результати таких досліджень і для вивчення цього феномену треба більше часу.
Однак, опираючись на «те, що є», можна підсумувати, що перебування в стосунках робить чоловіка привабливішим в очах інших жінок. Нагадуємо, що говорити про це як про загальнолюдську рису немає підстав. Та група австралійських вчених вивчила дані вже проведених 18 досліджень. 16 з опрацьованих підтверджують, що фокус-групи жінок надали перевагу чоловікам, які мають/мали романтичних партнерок, а не одинакам. Учасники декількох досліджень ще й оцінювали красу ймовірної партнерки.
Вчені вирахували прямий зв’язок: чим вище оцінено привабливість партнерки, тим гарнішим вважався чоловік.
Деякі дослідники вважають, що це приклад психологічного додумування. Жінка, спостерігаючи за чоловіком, може оцінити насамперед його зовнішність. Потім вона оцінює його партнерку і думає: «Ага, якщо вона з ним, то значить у нього …». І додумує якісь позитивні риси: розум, гаманець, почуття гумору чи сексуальний скіл. Можна дописувати все, що завгодно. Чоловік у її уяві вже вимальовується з комплектом переваг.
Група психологів Техаського християнського університету проводила схоже дослідження, під час якого використовувала фото чоловіка й відстежувала, як змінюється уявлення про його привабливість від зміни статусу інших людей на фото: учасникам показували одне й те ж фото та по-різному визначали інших присутніх на ньому – закохані / родичі / просто друзі.
Зрозуміло, що в першому випадку чоловіків оцінювали найвище. Також піддослідним пропонували візуально оцінити невидимі характеристики героїв: інтелект, багатство, щедрість, почуття гумору чи правдолюбство. Вуаля: у всіх критеріях також перемагали чоловіки, які «перебували в романтичних стосунках».
Але є й інша думка. Психологи, які її поділяють, вважають, що «копіювання вибору» є частиною загальної тенденції поведінкової психології людини вчитися в інших, а не вирішувати проблеми самостійно. У порівнянні із шимпанзе, нашими найближчими еволюційними родичами (сподіваємось, що ми жодним чином не образили ваші уявлення про еволюцію чи створення Всесвіту), люди набагато частіше повторюють за своїми одноліткам. Це особливо помітно, якщо йдеться про успішних людей як приклад для наслідування або ж коли людина опиняється сам на сам з небезпекою.
Така гіпотеза теж ґрунтується на наукових дослідженнях. Зокрема група британських вчених проводила такий експеримент: жінкам пропонувалося оцінити привабливість чоловіків, окремо красу чоловічих рук та приклади абстрактного мистецтва за шкалою від 1 до 100 балів. Після виставлення оцінок жінок також оцінували інші учасниці дослідження. Згодом піддослідні могли відкоригувати власні оцінки. І таки після знайомства з оцінками інших жінки змінювали свою думку: загальний рейтинг привабливості та краси рук зміщувався на 13 пунктів, а прикладів мистецтва — на 14.
Тобто копіювання може розповсюджуватися не лише на чоловіків з обраницями, а й на будь-які інші питання. Так, перед початком серйозних стосунків люди збирають інформацію про потенційних партнерів, спостерігаючи за попередніми стосунками, і можуть наслідувати вибір інших. Інколи вплив досвіду інших може бути настільки сильним, що зібрана інформація переважить генетично обумовлені переваги чоловіка. У риб абсолютно точно копіювання вибору партнера грає визначальну роль при статевому відборі.
Але людина може просто мати розвинену схильність ризикувати, наслідуючи інших. І це стосується всього — від чоловіків до образотворчого мистецтва. Раніше жінкам було особливо корисно копіювати рішення перед заплідненням. Йшлося про звичайну адаптацію до сучасних умов. На думку вчених, так само сьогодні людина зважає на сформовану думку про потенційного обранця, коли вирішує, чи йти на побачення. Не про запліднення, звичайно.
Тому, питання «Ми — гупі чи просто любимо наслідувати досвід інших?» залишається відкритим. А як думаєте ви?