Cпецпроекти

Які стартапи вважають «єдинорогами» і чим вони відрізняються від інших?


Щороку у світі в середньому з’являється чотири нових стартапи-єдинороги. Але що відрізняє їх від тисяч інших стартапів? І при чому тут єдиноріг?

Стартап-єдинорогами називають компанії, які протягом п’яти років роботи досягають капіталізації в $ 1 млрд. і більше, в той час як інші компанії можуть 10-20 років залучати $ 100-200 млн.

У 2013 році поняття «стартап-єдинороги» придумала засновниця фонду Cowboy Ventures Ейлін Лі. Так вона означила 39 стартапів, вартість яких оцінювалася тоді більш ніж в $ 1 млрд. Термін підкреслював рідкісність таких стартапів.

Зараз «єдинороги» виростають з ніш, які швидко ростуть та розвиваються, наприклад, IT-індустрії, де постійно з’являються нові об’ємні сегменти. Світовим лідером з виникнення «єдинорогів» є Північна Америка, Азія, на третьому місці – Європа.

Серед компаній-єдинорогів: Uber ($ 68 млрд.), Xiаomi ($ 46 млрд.), Meituan Dianping ($ 30 млрд.), Airbnb ($ 29,3 млрд.) та інші. Всі вони мають спільні риси:

Інноваційність. Стартап-єдиноріг пропонує клієнтам абсолютно новий користувацький досвід, створює інноваційні моделі поведінки і споживання.Тож компанія трансформує світовий ринок і задає нові тенденції. Більшість таких компаній – це трендсеттери у своїй сфері, візіонери та провідники змін у бізнес-світі.

Орієнтація на споживача. Близько 60% бізнес-моделей єдинорогів спрямовані на те, щоб зробити свій продукт простішим і доступнішим для споживачів. Цінність, яку створюють такі стартапи, є вкрай актуальною та затребуваною для найширших мас споживачів з усього світу. Найчастіше їхній продукт спрямований на міжнародний ринок, щоб охопити якнайбільшу кількість користувачів.

Зрушення технологічної парадигми. 87% продуктів стартап-єдинорога — це програмне забезпечення, 7% — обладнання, а решта 6% — інші продукти й послуги. Майже всі єдинороги змінюють досі усталену технологічну парадигму, уможливлюючи нові та актуальні способи представлення своїх продуктів.

Націленість на міжнародний ринок. Для того, щоб досягти капіталізації вище мільярда, компанії необхідний величезний ринок. Український ринок доволі малий. Тому «єдинороги» орієнтуються на міжнародний ринок та створюють і просувають глобальний продукт, яким би користувалися по всьому світу.

Інвестор. Щоб дійти до мільярдної позначки, майже всі стартап-єдинороги зібрали венчурні інвестиції від світових інвестиційних фондів.

Серед українських компаній такого різновиду поки одиниці, капіталізація яких досягла більше $ 1 млрд. Одна з них – Grammarly, яку вчора оголосили «єдинорогом». Її оцінка перевищила $1 млрд. Компанія залучила $90 млн в новому інвестиційному раунді, який вже повторно очолила компанія General Catalyst.

Grammarly — це онлайн-сервіс на основі штучного інтелекту для допомоги в написанні текстів англійською мовою. Додаток підвищує якість письмової комунікації, враховуючи стиль користувача, тон повідомлення, його комунікативні цілі, допомагає зробити особисту, професійну та академічну комунікацію зрозумілою та ефективною.

Компанію заснували у 2009 році в Києві українці Максим Литвин, Олексій Шевченко та Дмитро Лідер, а прибутковою вона стала з 2011 року. Офіси Grammarly зараз є в Києві, Сан-Франциско, Нью-Йорку та Ванкувері, додатком активно користуються близько 200 млн. користувачів по всьому світу.

Співзасновник Grammarly Дмитро Лідер зазначив: «Я в захваті від того, як швидко росте Grammarly. Ми інвестуємо у нові технології для того, щоб наш онлайн-сервіс допомагав людям зробити їхнє письмове спілкування англійською чітким та послідовним, використовувати правильний тон та ефективно висловлювати свою думку. За останні два роки наша команда виросла більше ніж удвічі, і ми вже будуємо новий офісний простір у Києві, щоб підтримувати зростання».

Із новими інвестиціями засновники Grammarly планують надалі «розширювати охоплення свого продукту та зробити його доступним усюди, де може відбуватися письмова комунікація англійською мовою». Компанія також продовжить працювати над розвитком запущеного детектора тону для того, щоб надавати користувачам практичні рекомендації щодо його адаптації.

Виникнення такого «єдинорога» в українській IT-сфері – це сигнал для посилення інтересу інвесторів до України та свідчення того, що наші спеціалісти здатні будувати успішні глобальні компанії.

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: