Cпецпроекти

Наш Капітан Америка. Історія українського коміксу


145

Як часто буває, комічне твориться з  трагічного — так і комікс виник під гуркіт гармат ХХ-го століття. Перед тим як шукати українського супергероя, з’ясуймо, звідки вони беруться.

Маловідомий факт, що першими коміксами вважають серію французьких друкованих історій під назвою «Les Pieds nickelés», що українською звучить як «Ті, кого не турбує робота». Якщо не помиляється Google, то це 1908 рік.

Дитячу аудиторію одразу захопила історія трійки шибайголів, які потрапляють у постійні халепи і мають із них вибиратися. Проте широкого читача, а не тільки дітей комікс зацікавлює з початком реальної халепи світового масштабу —  Першої світової. З її початком автори швидко адаптують сценарії до нових жорстких реалій, точніше реальність подають у вигляді коміксу.

Тепер комічні, але винахідливі французи протиставлялися абсолютним бовдурам німцям. Снаряди вибухають, а ми сміємося і водночас плачемо. Можна сказати, що саме тоді цей симбіоз письма та графіки стає не просто популярним видом реакції на соціально-політичні потрясіння, але й соцтерапією.

30-ТІ РОКИ В США. Американців поглинула так звана Велика депресія. Сухий закон. Тотальна злочинність і беззаконня, що тривало майже десятиліття, маргіналізує американське суспільство. На тлі економічної й соціальної кризи на авансцену виходять цілком реальні антигерої в образі гангстерів і злочинних угрупувань, які мітологізувалися і ставали ледь не легендами серед громадян. Проте американці завжди використовували попкультуру як потужний соціальний важіль, і саме в такому історичному контексті на світ з’являється тверезий та могутній Супермен.

Всесвітньо відомий сьогодні персонаж у 30-тих став збірним образом нового американця. Він мав ледь не всі чесноти й завжди знав, як вчинити правильно, — такий собі активіст проти всього поганого і за все хороше. Якщо для дітей та підлітків це були розваги, то для дорослої частини суспільства — важливий світоглядний та ідеологічний образ.

Роками Супермен був символом консолідації суспільства і нового щасливого майбутнього. І воно, до речі, розпочалося як для американського суспільства, так і для коміксу. Образ супергероя змінювався відповідно до соціального запиту: боротьба з організованою злочинністю, вирішення побутових питань і, звичайно ж, захист державних інтересів.

ПЕРІОД ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ. У 1941 році компанія Marvel Comics створює образ Капітана Америки — могутнього патріотичного героя, який став найвідомішим борцем проти націонал-соціалізму (грає епічна музика). Майже по всій планеті розгорнулися бойові дії, у яких беруть участь мільйони людей і три супергерої — Капітан Америка та його побратими Супермен і ДивоЖінка.


Цікаво, що альтер его Капітана Америка — це хворобливий юнак Стів Роджерс, який після вживання виготовленого науковцями еліксиру, досяг меж людських можливостей і готовий допомагати військовим операціям США. Надиво реалістична як на той час історія, до речі.

Після війни, виконавши свою соціальну місію, Кеп Америка отримав почесне звання ветерана і пішов на заслужену пенсію. Сьогодні вже його нащадок голлівудський актор Кріс Еванс повертає цей образ до життя у компаніїї «Месників».

Відтоді штампування супергероїки устатковується як повноцінна індустрія. З ким або за що воюємо? Соціальна нерівність? Ось вам Бетмен. Жіноча дискримінація? Ось вам ДивоЖінка. Маєш комплекси? Ти зможеш їх побороти, адже звичайний скормняга-студент на ім’я Пітер Паркер таки зміг! Щоправда, після того, як його вкусив павук. Твої недоліки ніщо, тому що ти можеш перетворити їх у свої переваги і стати п’ятим у «Фантастичній четвірці».

Українці пройшли всі можливі потрясіння ХХ століття без участи супергероїв. Проте багате воно було на антигероїв, історія яких вміщувалася, як правило, на одну сторінку:

У далеких і трагічних для українців 30-х роках усе ж були сатиричні короткі історії, які друкували в журналах. Їх можна вважати пращурами українського коміксу. Роль героя у них переважно мав звичайний селянин, суперздібності якого викликають очевидні сумніви.

Серед найвідоміших на той час був україномовний часопис «Український Перець», що виходив з 1922 по 1934 роки в Харкові. 

Спочатку його було створено задля висміювання ворогів комуністичної партії, проте сатира — річ свободолюбива, і в 34-му році журнал закрили, а авторів звинуватили в тероризмі і кинули до буцигарні. Важко сказати, чи були шанси на існування супергероя в умовах панування соцреалізму, адже умовному Супермену довелося б спочатку отримати партквиток, а це вже не дуже соцреалістично.

Виходили друком й інші українські сатиричні часописи: «Шершень», «Комар», «Будяк» тощо. Але й вони проіснували недовго. Історії, які друкувалися в них, називалися комікс-стріпами (зображення на картинці вище). Загалом надлюдськими здібностями були наділені звичайні громадяни, які невтомно працювали на шляху до щасливого майбутнього.

У 50Х РОКАХ у США у видавництві «Свобода» українська діаспора друкувала щомісячний часопис «Веселка». Саме тут можна відшукати натяки на початок історії українського супергероя у коміксових оповідях.


Здебільшого це були персонажі зі стародавньої української мітології, історії про чародіїв, богатирів і козаків у боротьбі з мітичними істотами. Паралельно у Радянській Україні потрохи зароджувалася традиція коміксного оповідання. Щоправда, термін «комікс» не вживався в побуті, а називався якось на кшталт «історія з картинками» абощо.

Але жодної героїки, тільки квіточки та їжачки. У 1982 році опублікували український комікс «Де ростуть пиріжки з маком» Валерія Горбачова. Саме в ньому бачимо традиційну для коміксу хмаринку з текстом біля персонажа й типову графічну розкадровку історії. За всіма ознаками це був перший україномовний комікс. З-під пера автора вийшло ще з десяток ілюстрованих історій для дітей, проте у 1991 році Валерій емігрував до Сполучених Штатів.

ДЕВ’ЯНОСТІ РОКИ. З падінням залізної завіси і здобуттям незалежности до України нарешті потрапляє комікс-культура з її химерними та чужими, але такими цікавими супергероями. Водночас світ бачить наших маловідомих, але не менш могутніх персонажів.

У 1995 році в «Робітничій газеті» як громова хмара з’являється комікс про молодого козака «Буйвітер» художника Костянтина Сулими. Здавалося, ось настав час для українських супергероїв. Але у 90-х роках разом з економічною і соціальною кризою гальмується друк української літератури, тож розпочаті серії не проіснували більше двох-трьох випусків. Проте у той час стають відомими імена карикатуристів та графіків Анатолія Василенка, Олександра Міхнушова, Ігоря Баранька, Сергія Якутовича та інших.

Як згадувалося на початку, супергерої зазвичай з’являються в часи великих потрясінь. Українська комікс-культура створює все нових і нових супергероїв протягом останніх п’яти років під вибухи снарядів на сході України. Їхні персонажі відображають патріотизм, боротьбу за незалежність, порятунок людства від сучасного всесвітнього зла. Цікаво, що, по суті, це вже нова мітологія, адже тепер нові герої — Михайло Грушевський, гетьман Павло Скоропадський, авіаконструктор Ігор Сікорський — борються зі старими антигероями — Леніним, Троцьким та іншими.

Переважна більшість героїв і тем мають історичне підґрунтя, певною мірою тому що колись вони не були пропрацьовані й ніби чекали на свій час. Тепер їх можна побачити в коміксі «ВОЛЯ: The WILL» — це серії фантастичних графічних романів у жанрі альтернативної історії, автора В’ячеслава Бугайова.


Для супервільного Захара Беркута також знайшлося місце у коміксі «Легенда» Олександра Корешкова. Там і про любов, і про смерть, і про рідний край, і про все те, що турбує дорослих.

А дітей має зацікавити комікс «Український супергерой» Лесі Воронюк від видавництва «Букрек». Класичний український персонаж Кобзар опановує суперсучасну кобзу, яка функціонує як портативний комп’ютер, звичайна студентка Віра має магічні пасма жовто-блакитного кольору, Кріп — травник-характерник з Карпат, Кіборг — воїн із суперсилою і жовто-блакитним серцем. Також будуть долучатися прототипи відомих письменників, музикантів, художників з різними можливостями, щоб зацікавити дітей попкультурою.

Очевидно, що потрібно переосмислювати історичних українських постатей і літературних персонажів, щоб позбавити їх нашарування нафталіну минулих поколінь. У наші дні важко й перерахувати супергероїв, які одне за одним долають перешкоди та стають кумирами для багатьох фанатів світової комікс-культури. Халк, Люди Ікс, Месники…

Та чи зможуть з ними конкурувати бодай на українському ринку такі персонажі, як UKRMAN або Український Кіборг?! Запитання, скоріше, риторичне, не тому що в них менше суперсили, а тому що сьогодні в нашій країні звичайні герої здійснюють супергеройські вчинки.

ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ Найкращі серіали 2019 року за версією IMDb
102

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: