Навіщо бізнеси замовляють мистецькі проєкти?
У 2016 році Музей Прадо в Мадриді провів одну зі своїх найпопулярніших виставок, присвячену Ієроніму Босху. Її відвідало понад пів мільйона людей, і всі вони мали змогу прочитати текст до експозиції, який починався словами: «Проспонсоровано виключно Фундацією BBVA». BBVA – велика банківська компанія Іспанії, яка поступово розширює свій вплив на інші країни світу. Незабаром виставка Босха вирушила до Нідерландів, і там зібрала ще 400 тисяч відвідувачів. Так мільйонна авдиторія несвідомо пов’язала для себе генія Відродження та амбітну фінансову інституцію.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Гадаю, не менше людей раділо, коли дізнавалося такий лайфхак: щоп’ятниці можна безкоштовно потрапити до культового музею Нью-Йорка MoMA. Ця акція має дуже промовисту назву – UNIQLO Free Friday Nights, тож кожному відвідувачу одразу зрозуміло, якому бренду потрібно дякувати за збережені 25 доларів (вартість квитка).
Причини, через які великі й малі бізнеси бажають вкласти кошти в культурні ініціативи, вкрай різноманітні. Далеко не завжди метою таких виставок є залучення якомога більшої кількости людей. Тож спробуємо зрозуміти, яких цілей хотіли досягти компанії в різних мистецьких проєктах і чи це їм вдалося.
Завдання №1. Вийти на цільову авдиторію
Інколи зібрати потенційних покупців на одній події – найефективніший шлях розповісти їм про бренд. Серед різних форматів виставка – доволі невимушений варіант: вам не будуть нічого продавати чи нав’язувати, ні. Ви просто подивитеся на гарні експонати, поспілкуєтеся з іншими людьми, гарно проведете вечір. І підете з музею з найкращими враженнями та щирою симпатією до організаторів.
Навесні 2019 року в Національному художньому музеї України відкрилася виставка «Chloe Couture». Це була ретроспектива модного дому, однак не високої моди, як можна було подумати з назви, а прет-а-порте – готового одягу. Кураторки виставки особливо наголошували, що преміальні прет-а-порте Chloe виконані нарівні от-кутюр інших брендів – естетичність музейної експозиції тільки підкреслювала це твердження.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
На відкриття виставки прийшла саме та авдиторія, яка надалі може стати лояльною до модного дому: баєри, дизайнери, медійні особистості та бізнесмени.
Завдання №2. Покращити імідж компанії
Довіра до новин зараз у всьому світі не надто висока. Недарма люди починають окремо вчитися медіаграмотности та прагнуть швидше відрізняти правду від фейків. У 2016-му словом року стала «постправда», а в наступному році в Мистецькому Арсеналі відкрився проєкт «Музей Новин» від ТСН. Новинна служба отримала змогу додати собі кілька репутаційних балів через простий і дієвий меседж: «Дивіться, скільки всього крутого ми зробили за 20 років».
Виставка стала матеріальним доказом роботи над швидкоплинним матеріалом – новинами. Спочатку експозиція підтверджувала експертність ТСН за допомогою списків головних новин часів незалежности, ностальгійних трофеїв (олімпійських медалей і статуеток із Євробачення) та нових технологій (доповнена реальність і голограми ведучих). А потім активно залучала самого відвідувача: «Спробуй, як це – бути кореспондентом. А що ти вчинив би на його місці?»
У багатьох після такого емпатичного досвіду зникне частина претензій до компанії – хоча б на короткий час.
Завдання №3. Відчути себе класним
Не все адресовано споживачам. Інколи бізнесам хочеться зробити щось і для себе. Відсвяткувати свій день народження, наприклад. А замість пригощання цукерками – відкрити виставку.
Так, в останній місяць 2019 року в галереї «Лавра» тривав квестмузей «Сила підпису». Його організатором стала юридична фірма Sayenko Kharenko, яка в такий спосіб повідомила всім про 15-річчя організації. А ще заявила: правова тема може бути цікавою та творчою. Хто не мріяв побути детективом, розслідувати найвизначніші події в історії людства? На виставці помріяти про це зовсім не соромно, адже ігри та інтерактив доповнюються творами мистецтва й освітньо-розважальною інформацією.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
До того ж культурні проєкти зазвичай підсилюють мотивацію команди організації: усім подобається розуміти, що їх об’єднує якась масштабніша місія, аніж виконання місячного або річного плану.
Завдання №4. Вирішити проблему креативним шляхом
Скільки разів усі ми скаржилися на переповнені плацкартні вагони, де в літню спеку не відчиняються вікна, а взимку немає опалення? Для того щоб відчути романтику потягів в Україні, спочатку потрібно неабияк прокачатися в медитуванні.
Тож «Укрзалізниця» вирішила нагадати про приємніші аспекти подорожей за допомогою виставки «Ukraine WOW». Оптимістичні факти та зворушливі історії про країну спонукають частіше виглядати у вікно потяга. Інтерактивні тести й твори мистецтва – забути про галас і штовханину вокзалів. Після знайомства із цікавими локаціями в різних областях наприкінці виставки тобі пропонують зловити іграшковий квиточок на потяг – разом із ним може виникнути бажання купити справжній квиток назустріч пригодам. Бо, можливо, наступного разу в потязі ти відчуєш себе маленькою дитиною, яка просто щаслива залізти на верхню полицю й не дратується через розлогий храп із сусіднього купе.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Звісно, жодна з виставок не вирішить реальних проблем бізнесу. Навіть не так: проблеми будуть завжди у всіх компаній і людей – це сувора реальність. А творчі проєкти допоможуть знайти свіже натхнення та сили для роботи дуже різних організацій, зроблять бренд впізнаваним, клієнтів – лояльними, а кредит довіри – значно більшим.