Спецпроєкти

Як (і навіщо) streetwear бренди колаборуються з художниками


Стрітвіру («вуличному одягу») пророкують тільки найгірше: смерть, занепад і поступове витіснення з модних показів. На заміну має повернутися «нова елегантність», усе потужнішою стає екотема, а разом із нею – вінтаж, секонд і просто відмова від надмірного споживання речей. Один із найчастіших закидів колекціям вуличної моди – це одноманітність одягу при величезній кількості схожих між собою брендів. 

Щоб відрізнятися від конкурентів, багато дизайнерів створюють колаборації з митцями. Подеколи це завершується стрімким солдаутом колекції, а іноді спричиняє шквал критики через дивні чи скандальні рішення. Ми зібрали найцікавіші приклади співпраці модних дизайнерів з художниками за останнє десятиліття – кожен із них поставив перед фешніндустрією нові виклики. 

KAWS x Uniqlo

Роботи бруклінського художника KAWS впізнати нескладно: у його персонажів немає очей, а замість них проставлені хрестики, точніше – літери «ХX». Ці образи почали з’являтися на вулицях Нью-Йорка в 1990-х, коли Брайан Доннеллі (справжнє ім’я митця) нелегально замальовував обличчя моделей на рекламних банерах, завжди маркуючи їх знаком «ХX». Водночас Брайан працював аніматором на фрілансі в Disney. Через поєднання цих двох досвідів і виник культовий персонаж Доннеллі – Companion, стилізований Міккі Маус із хрестиками замість очей.

Дуже швидко KAWS почав отримувати пропозиції від брендів щодо колаборацій. Його стиль роботи тільки спершу може здатися скандальним: саркастична обробка айдентики великих бізнесів тільки додавала їм популярности та «людського обличчя», демонструвала здатність корпорацій до самоіронії.

Особливе визнання чекало на KAWS у Японії. У Токіо в 2006 році Доннеллі відкрив свій магазин стрітвір одягу «Original Fake», а вінілові іграшки з його персонажами стрімко розкупали місцеві колекціонери. Японська мережа Uniqlo – не перший бренд одягу, який запропонував художнику співпрацю, до цього KAWS готував колекцію для Dior. Однак обидві колаборації з Uniqlo (у 2016 і 2018 роках) відповідали олдскульному правилу стрітвіру: одяг має бути доступним. Початкові ціни на спільну лінійку відрізнялися від більшости зіркових колабів – наприклад, футболка з колекції «Вулиця Сезам» у виробника коштувала $15.      

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от UNIQLO ユニクロ (@uniqlo)

Andres Serrano x Supreme 

У світі стрітвіру Supreme грає роль класичної попзірки: у нього є багато фанів, однак ще більше тих, хто пам’ятає (або робить вигляд), що «раніше було краще». Все ж популярність бренду не зменшується і щороку він презентує нові колаборації. Із митців із Supreme співпрацювали Девід Лінч, Джефф Кунс і Деміен Хьорст, однак найбільше розголосу наробила колекція з роботами Андреса Серрано.

Чесно кажучи, Серрано і сам завжди був у центрі суспільного обурення. У 1987 році американський фотограф експонував одіозну роботу «Piss Christ», на якій розп’яття було занурене в сечу художника. Ця світлина була розміщена на футболках, худі та кедах із колекції Supreme 2017 року. І не тільки вона – до лінійки також увійшли фотографії Серрано під назвами «Madonna and Child II» і «Blood and Semen II».

Купа критики на адресу бренду одягу була цілком передбачувана: за кілька років до цього релігійні активісти пошкодили одну з фотографій на виставці в Парижі, а на самого Серрано неодноразово подавали позови до судів у США. Проте особливої шкоди репутації Supreme колаборація не завдала – і сьогодні справляє враження тільки чергового інфоприводу бренду.         

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Andres Serrano/Supreme. 09/21/2017

Публикация от Supreme (@supremenewyork)

Tom Sachs x Nike

Якщо у двох попередніх колабораціях бренди використовували вже готові роботи митців, то для Nike американський скульптор Том Сакс повністю розробив дизайн трьох пар кросівок: Mars Yard (2012), Mard Yard 2.0 (2017) і Mars Yard Overshoe (2018). Як зрозуміло вже з назв, Сакс небайдужий до космічної теми – перші скульптури місячних модулів він створив ще в 1999 році. 

Презентація Mars Yard відбулася в 2012 році – незадовго після приземлення марсоходу «К’юріосіті» на сусідню планету, яке широко висвітлювалося NASA. До розробки кросівок Том Сакс також долучив фахівців космічних програм, що додало ваги його мистецько-дизайнерській роботі.

В інтерв’ю скульптор зазначав, що жодні інші колаборації його не цікавлять, а проєкт є виключно частиною його особистої творчости. А серед причин створення марсіанського взуття зазначає: «Мені подобається, що багато людей зможуть отримати [кросівки]. Ненавиджу претензійність і закритість мистецького світу»*.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Mars Yard Overshoe.

Публикация от Tom Sachs (@tomsachs)

Вова Воротньов х Syndicate

Співпраця українських брендів із художниками теж інколи отримувала широкий розголос, хоча й у іншій площині. У 2018 році київський бренд Syndicate випустив колекцію за дизайном художника Вови Воротньова. На одному зі світшотів був фрагмент роботи митця-конструктивіста Василя Єрмилова – обкладинка журналу «Авангард» 1929 року. Головне питання звучало так: чи мали право Воротньов і Syndicate використовувати чужий твір у власній колекції?

Основний аргумент за: обкладинка вже не охороняється авторським правом, є тиражною роботою (без конкретного правовласника сьогодні), тож належить до суспільного надбання. 

Основний аргумент проти: оригінал обкладинки зберігається в Національному художньому музеї України, тож музей має майнове право на цей візуальний образ.

Насправді ж обговорення перейшло в зовсім інші галузі: доброчесности дизайнерів, соціальної відповідальности, етичного ставлення до суспільства. Тобто до тих суб’єктивних категорій, у яких консенсус просто не можливий.

Колаборації брендів і художників – процес, корисний обом сторонам. Першим він приносить додаткову промоцію, допомагає сформувати власний стиль і не стати «однією з багатьох» марок. Натомість митці отримують авдиторію, яку їм не можуть забезпечити музеї або галереї – всіх вуличних перехожих. 

* З інтерв’ю американському журналу GQ, 25 березня 2019 року

#bit.ua
Читайте нас у
Telegram
Ми в Телеграмі
підписуйтесь